Kreefjes verjagen Karpers?


Plaats reactie
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

13-08-2012 17:35

Wij hebben hier in gouda een enorme kreeften plaag die door 1 of andere malloot jaren geleden is veroorzaakt.

Deze persoon was waarchijnlijk zijn verzameling amerikaanse rivier kreefjes zat en deponeerde ze in een sloot nu zijn het er ongeveer 300 tot 800 kilo kreeft per hectare en ze vreten alles weg.
Met name je aas is binnen 30min pleite.

Aan je aas kan iets doen maar ik vermoed als er een grote hoeveelheid kreeft op je voerstek zit verjaagd deze dan niet de karper.

Het is een zeer aggressief stuk ongedierte die je karper zomaar van je voerstek zou kunnen afhouden.

Dus de algemene vraag is kan een grote hoeveelheid zoetwaterkreeft de karpers van je voerstek weg houden?

Grt,

Jeroen
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-08-2012 17:55

lol
heeft die malloot een mammoet tanker?
en heeft hij vaak aangemeerd in rotterdam en ijmuiden? komt ie ook uit amerika?
Ff zonder dollen . deze beesten zijn een plaag .maar...... de karper lust ze ook graag .voor zover ik weet zitten ze overal in mijn regio . enige wat ik je kan adviseren is een tijger nootje en veel rivier kreeft salade te eten :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 19:02

Heb je al aan de visrechten gedacht :D

En aan plastic.., maar da's lastig voorvoeren :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

13-08-2012 21:37

michel Tja schreef:lol
heeft die malloot een mammoet tanker?
en heeft hij vaak aangemeerd in rotterdam en ijmuiden? komt ie ook uit amerika?
Ff zonder dollen . deze beesten zijn een plaag .maar...... de karper lust ze ook graag .voor zover ik weet zitten ze overal in mijn regio . enige wat ik je kan adviseren is een tijger nootje en veel rivier kreeft salade te eten :D


This is no joke man lees hier maar eens:

http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/onderzoeken___databases/?page=kreeftenonderzoek

http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/actueel/2290/aanbieding_rapport_kreeftenproblematiek_gouda.html

http://visserijnieuws.punt.nl/?id=473380&r=1

Ik heb mijn twijfels dat karper ze eet en het komt ook in geen enkel rapport naar voren.

Als een aantal van die shit beesten zich met zijn scharen een paar keer in zo'n karper vin / staart grijpt dan kijkt die karper de volgende keer wel uit en blijft op afstand.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-08-2012 09:22

Jeroen, je hoeft er niet aan te twijfelen of karper wel rivierkreeft eet, want dat is met 100% zekerheid zo. In die rapporten is dat nergens te lezen omdat hiernaar ook nooit daadwerkelijk onderzoek naar gedaan is. Ik heb Willy van Emmerik destijds nog voorgesteld om het uitzetten van karper als een middel tegen dergelijke grote biomassa's kreeftjes in te zetten, maar dat was natuurlijk iets waar de betreffende waterschapsecologen fel tegen waren.
Heb zelf, met name in Frankrijk, redelijk wat karpers gevangen die restjes rivierkreeftjes (scharen e.d.) uitpoepten.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-08-2012 10:18

het zijn en blijven klereleijertjes die kreeften..

ik zou zeggen nodig wat vrienden familie of wie je ook kent maar uit en ga die dingen vangen en bakken.. vangen met kruisnet is het best :D

je hebt zo en zo wel een voordeel als je gaat vissen daar je hoeft geen eten mee te nemen ;)

goeie tip is andere plek zoeken je gaat het niet winnen van ze in je eentje.

succes.

edit:
kijk even op de site: http://www.eis-nederland.nl/rivierkreeften.html
Laatst gewijzigd door R de Winter op 14-08-2012 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-08-2012 10:19

Ik heb dezelfde ervaring als Aart m.b.t. uit uitpoepen van kreeftenscharen, soms waren die scharen vingerlang.
Sterker nog, ik ving karper met kreeften. Later hoorde ik dat het verboden was om een kreeft op een stuk piepschuim bevestigd als aas aan te bieden.
Mijn vergunning stond niet toe met levend aas te vissen..
Groet'n Henk..

still growing Old.
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

16-08-2012 14:41

Aart Lokhorst schreef:Jeroen, je hoeft er niet aan te twijfelen of karper wel rivierkreeft eet, want dat is met 100% zekerheid zo. In die rapporten is dat nergens te lezen omdat hiernaar ook nooit daadwerkelijk onderzoek naar gedaan is. Ik heb Willy van Emmerik destijds nog voorgesteld om het uitzetten van karper als een middel tegen dergelijke grote biomassa's kreeftjes in te zetten, maar dat was natuurlijk iets waar de betreffende waterschapsecologen fel tegen waren.
Heb zelf, met name in Frankrijk, redelijk wat karpers gevangen die restjes rivierkreeftjes (scharen e.d.) uitpoepten.


Aart,

Dat karper kreeft eet wist ik al. Ik heb er een video over gezien over een karpervisser in Canada die ze als aas gebruikte en er hele grote mee ving.

Het gaat dan over een enkele kreeft als aas maar als je er een hele boel op je voerstek heb liggen dan is het misschien wel een ander verhaal. Bovendien is de kans dat er wat over blijft van je voer ook nihil.

Ik vind het echt klere beesten ze vreten echt alles kaal er groeit geen waterplantje niets meer.
En alle instanties reageren lax en erkkennen het probleem niet eens.

Het zou de moeite waard zijn om karper te kweken die ze laten wennen aan het eten van kreeftjes en die uitzetten in de ramp gebieden.

Maar ja zeer lage prioriteit
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-08-2012 15:20

mijn ervaring zegt dat die kreeften nooit alleen zijn Jeroen.
op bepaalde stukken overheersen ze gewoonweg.als je eenmaal op de kreeft zit kan je naar mijn idee niks anders als verkassen of op een andere stek ver weg van die bende kreeften gaan liggen.

zoals eerder vermeldt hier, plastic gebruiken.
enterprise tacke heeft mooie spullen daarvoor.
of tijgernoten,niet dat dat erg veel helpt maar heb het idee dat ze die meer met rust laten..

heb al meerdere nachten gehad dat ik binnenhaalde en al mn aas eraf gegeten was.. let vooral op hele kleine tikjes op je lijn. zo kan je herkennen dat er kreeft bij je aas zit. ook regelmatig binnenhalen en je aas inspecteren.

wel ben ik van mening dat ze de karper totaal niet afschrikken eerder lokken... dus probeer de gulden middenweg te vinden en wie weet vang je nog meer als wanneer er geen kreeften in de buurt zitten.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-08-2012 16:30

Michel, op Vouglans voerde ik de kreefjes met kleine hoopjes boilies.
Wanneer er 's morgens vroeg en tegen de avond een berg kreeftjes op de boilies zaten dan kwamen groepen karpers op die beestjes jagen.
De kreeftjes stoven uiteen en in de verwarring werd die kreeft die op een bol lood stond te dansen met een stuk piepschuim op z'n rug gegrepen en hatseflats, ik had weer beet..Mocht niet, maar wel leuk de karpers groepsgewijs te zien jagen. :D
Groet'n Henk..

still growing Old.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-08-2012 17:17

Die kreeften beginnen hun leven als ze heel klein zijn, als larve, dan is het zelfs voer voor (water)insecten.

Maar ik denk dat een karper toch nog wel een best grote kan pakken. Die hele grote niet meer denk ik. Maar die worden nog door snoek, meerval en misschien wat watervogels gepakt. Ligt er ook aan hoe de conditie van de scharen is. Een hele grote kreeft zonder scharen, of die net vervelt is, wordt ook gepakt door karper. (grote karper uiteraard)

In amerika vissen ze er mee op black bass.

Dit beest gaat nog voor een hele hoop ellende zorgen, en denk niet dat we er ooit nog van af komen zonder een natuurlijke ''ingreep''. (bv als er een ziekte komt die alleen dodelijk is voor die soort)

Deze Clarkii gaan we nog veel zien in het nieuws.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-08-2012 08:38

Henk ter Maat schreef:Michel, op Vouglans voerde ik de kreefjes met kleine hoopjes boilies.
Wanneer er 's morgens vroeg en tegen de avond een berg kreeftjes op de boilies zaten dan kwamen groepen karpers op die beestjes jagen.
De kreeftjes stoven uiteen en in de verwarring werd die kreeft die op een bol lood stond te dansen met een stuk piepschuim op z'n rug gegrepen en hatseflats, ik had weer beet..Mocht niet, maar wel leuk de karpers groepsgewijs te zien jagen. :D


lol

is het niet toegestaan met Kreeft te vissen ? deze beesten komen soms letterlijk bij mn werkplek binnenlopen namelijk en zijn uitheemse dieren die van origine hier niet thuis horen...( en smaken heerlijk overigens)
mag ik jou vragen hoe je de kreeft ongeveer aangeboden hebt ? (wbt piepschuim ,baitband?,lange rig ?,welk deel of hele kreeft) en zal het ook werken met zo een plastic kreeft denk je zoals die gebruikt worden voor roofvissers met een stuk gesoakte piepschuim erin gepropt ? heb het idee dat je op bepaalde wateren wel bijzondere vissen zou kunnen vangen dmv het gebruik van kreeft :D , ook hoop ik dat ze mn aas dan eens een keer met rust laten of het moeten kannibalen zijn :P
heb hier een paar wateren waar heel veel kreeft en veel karper op zit. en wil eens wat gaan testen ermee..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-08-2012 16:20

Michel,

Om te voorkomen dat het beestje kon wegvluchten maakte ik hem vast op een korte onderlijn van 7 a 8 cm op een bol lood van 100 gram.
Een stuk piepschuim onder zijn buikje bevestigd met een elastiek en een haak 2, welke weer achter het elastiek op de rug van het kreeftje vrijkwam. Zo kan het beestje al dansend de aandacht trekken van een naderende groep karpers..

De kreeftjes die ik gebruikte waren niet heel fors, ze moeten in de karperbek passen. :D
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie