Kanaal / duikers


Plaats reactie
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

08-07-2012 20:32

Dag heren,

Ik ben vandaag weer eens op stekken jacht geweest hier op het kanaal en heb twee mogelijke mooie stekken gevonden.

Ik twijfel nu alleen een beetje of het gene wat ik gevonden heb wel een voordeel is ten behoeve van de visvangst. het gaat namelijk om het volgende;

Een kanaal met haaks daarop:

1: Een ondergrondse duiker die onder de weg vandaan komt en uitkomt op het kanaal. De duiker is afgesloten met recht opstaande betonnen platen met gaten daarin zodat het water er doorheen kan stromen. Het water kolkte wel een beetje bij de duiker en vroeg mij daarom af of dat goed is voor een stek? Heb de bodem ook afgetast en daar lag veel grit / zand met hier en daar wat grote stenen. Verder heb ik alleen een kleine sloot kunnen ontdekken die erop aangesloten zou kunnen zijn die niet langer is dan zo'n 400mtr, ook lozen bedrijven hun hemelwater hierop (Dakgoten). Zijn de putten van de straten hier misschien ook op aangesloten?!

2: Eenzelfde duiker alleen dan open met een betonnen bodem welke stop aan de kade van het kanaal. Hier gaat de bodem over in (zachte) klei. Op deze duiker zit een grotere sloten partij aangesloten.

Zijn de bovengenoemde situaties ideaal om te bevissen of juist mijden als de pest?

Alvast dank voor jullie reacties!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

08-07-2012 22:13

Elke onderbreking op een kanaal is een potentiële stek.. Zeker als de bodem er wat schoner / harder is.
En als het dan ook nog (iets) dieper is dan de rest eromheen, dan zit je meestal goed... 8)
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

08-07-2012 23:41

Bevissen, is het niks verder zoeken. Tijd investeren in je hobby, karpervissen is uren maken en komt je zeker niet aanwaaien.

Complimenten voor het onderzoek, inventariseren, analyseren, conclusie trekken. Bij de 3de stap ben je nu bijna ;)
Jum jum vissie!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

08-07-2012 23:47

Helemaal mee eens Sjors! Ben ik ook niet vies van hoor, zit ook veel liever aan een moeilijk kanaal dan op het zandputje hier in de buurt.

Ben sowieso een stek aan het aanvoeren nu en ga woensdag een nachtje erop zitten.

Waar ik mij alleen zorgen om maak m.b.t. de bovengenoemde stekken, is het water wat het kanaal op stroomt geen probleem? Ik heb namelijk geen idee of dit (vervuild) afval water is? Dit omdat ik gewoon niet kan vaststellen waar het vandaan komt...

groet en dank,

Bjorn
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-07-2012 23:54

Bjorn, je kunt er vanuit gaan dat er vandaag de dag geen vervuild afval water meer geloosd wordt op het oppervlakte water.
De uitstromen op het kanaal zorgen voor extra zuurstof in het water, dus ik denk dat de stek die jij hebt omschreven minimaal interessant te noemen is.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

08-07-2012 23:59

Dan zit ik nog eens te denken aan de warmte. Een kleine sloot is eerder op gewarmd dan een geheel kanaal, als dit warmer water ook word afgevoerd naar het kanaal maakt dit alles nog aantrekkelijker.
Jum jum vissie!
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

09-07-2012 00:14

Warmer is niet altijd beter. Het zuurstofgehalte is daar ook lager waardoor algen beter renderen en voedingsstoffen voor de kleine beestjes afnemen. De karpers hebben het ook moeilijker met de waterwaarden waardoor de eetlust afneemt.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 14:18

Net weer een paar uur wezen varen met de dieptemeter en bij een mooie grote rietpartij dit aangetroffen:

As langs de kade af:


As van kant naar kant:


Bodem voor het riet is kogel hard, veel zand / grind, kan niet wachten!
Plaats reactie