verspreid voeren, ook met partikels?


Plaats reactie
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

25-07-2003 10:52

Hoi,

in het zeer goed te lezen boek "de dunne lijn" heeft Luc het over het verspreid voeren. Hij zegt dat het waarschijnlijk ook wel met partikels moet willen. Hier en daar een handje compact laten vallen. Ik heb het eerder in het vroege voorjaar al geprobeert (zonder resultaat overigens)
Iemand van jullie dit ook al eens? en wat waren jullie ervaringen?

Sjaak


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjaak Brandsma op 2003-07-25 10:53 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-07-2003 11:22

Sjaak,

Met tijgernoten werkt dit goed! Gewoon over
het hele water verspreid overal een handje
ruim uit strooien.
Mijn ervaring is, en dat geld voor veel par-
tikels dat ze meer de kleinere vissen ople-
verd! De toppers van het water zijn vaak
echte boilie vissen!
Wil je deze manier toepassen, dan zou ik per-
soonlijk lang voeren zonder te vissen! En ik
zou er pas mee starten in het najaar, omdat
de karpers nu veel belangstelling tonen voor
ons aas! Ze gaan zich in het najaar namelijk
volvreten voor de winter!

groetjes Benny

_________________
listening to the wind of change

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Benny van de Werfhorst op 2003-07-25 11:23 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-07-2003 12:08

Risico is tuurlijk wel dat iemand anders gaat zitten oogsten !
Een tijgernoot is tuurlijk een vrij vor de hand liggned aas waar meerdere mensen mee vissen.
mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

25-07-2003 12:12

volgens mij bedoelt sjaak iets anders Benny , volgens mij bedoelt hij niet heel lange tijd heel verspreid voorvoeren om ze op het aas te zetten , maar wat luc elders in zijn boek vermelde ( en wat hij op foret toepaste ) namelijk het aas verspreiden over een grote oppervlakte net voor de sessie , zodat je eigenlijk een voerplek van euh een paar hectare krijgt , overal een tiental boilies gooien zodat de karpers het gebied gaan uitkammen. Nu stond er ook dat dat ook met particles zou werken, dezelfde benadering van vlak voor de sessie een emmer particles verdelen over een grote oppervlakte , telkens een handje laten vallen.

Volgens mij bedoelt Sjaak het zo :wink:

En ik heb er nog geen ervaring mee eigenlijk :smile:
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

25-07-2003 12:34

Op 2003-07-25 12:12, schreef Wouter Vennekens:
volgens mij bedoelt sjaak iets anders Benny , volgens mij bedoelt hij niet heel lange tijd heel verspreid voorvoeren om ze op het aas te zetten , maar wat luc elders in zijn boek vermelde ( en wat hij op foret toepaste ) namelijk het aas verspreiden over een grote oppervlakte net voor de sessie , zodat je eigenlijk een voerplek van euh een paar hectare krijgt , overal een tiental boilies gooien zodat de karpers het gebied gaan uitkammen. Nu stond er ook dat dat ook met particles zou werken, dezelfde benadering van vlak voor de sessie een emmer particles verdelen over een grote oppervlakte , telkens een handje laten vallen.

Volgens mij bedoelt Sjaak het zo :wink:

En ik heb er nog geen ervaring mee eigenlijk :smile:
precies, zo bedoel ik het. 1 á 2 X voeren dan vissen zonder bij te voeren ( behalve bij de rig dan hé)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-07-2003 12:43

Sjaak,

Dan had ik het verkeerd begrepen! :smile:

groetjes Benny
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

25-07-2003 12:56

geeft niks Bennie,

maar als ik je goed begrijp heb jij wel ervaring met het introduceren van tijgers op de manier van de kleine Belg?
zijn de resultaten echt beter als je ze verspreid voert? ik gooi ze nog steeds (+/- 1 kg) namelijk vrij compact op een plek, en dan een dag of 3.

Wat mijn vraag eigenlijk is, hoe is het als ik de hoeveelheid opschroef en de plek vreander van zeg maar 5 vierkante meter naar tig plekkies van misschien een halve vierkante meter die dan steeds wat uit elkaar liggen. ( ter grote van een half voetbalveld? )

Sjaak



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjaak Brandsma op 2003-07-25 13:00 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-07-2003 14:26

Sjaak,

Ach het ligt aan het te bevissen water! Waar
veel met tijgernoten gevist word zou ik deze
manier niet toepassen.
Op wateren waar nooit of zelden met tijger-
noten word gevist "kan" het een goede methode
zijn om de tijgers, te introduceren.
Sjaak over je laatste stuk tekst zal ik het
proberen uit te leggen hoe ik het deed!

Ik nam zo'n 5kg gekookte tijgernoten mee, ik
liep het water rond, en voerde om de 15 a 20
meter 1 a 2 handjes, dit deed ik zo'n 4 weken
lang! Ik voerde om de dag, elke dag voeren
zag ik het nut niet van in, omdat ik zo de
karpers de tijd gaf om het weg tevreten.
Tijdens het vissen zelf gooide ik alleen wat
tijgers om m'n rig, en een aantal links en
rechts van m'n plek!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

25-07-2003 17:04

Hoi Sjaak

Ik heb het inmiddels een behoorlijk aantal keer gedaan, met tijgernoten...en vaak ook met tijgernoten + maples door mekaar. Op een water van 18 HA ging het perfect, als ik twee avonden voor de visnacht ongeveer een 6 a 7 kilo tijgers+maples uitstrooide over een strook van 150 bij 30 meter. Runs volgden elkaar niet zelden in rap tempo op, terwijl je op een klassieke voerstek weinig hoeft te verwachten daar. Op een putje bij mij achter gaat het ook goed, hier voerde ik echter geen dagen voor, ik voerde op de avond een emmer op een enorme strook, en de runs kwamen dan pakweg een uur of 3 later...hetgeen in de loop van de nacht steeds sneller ging. Het steeds compact strooien van kleine groepjes partikles heb ik echter niet gedaan...ik strooide gewoon de hele emmer verspreid leeg.
Met andere woorden, gewoon proberen.

Groeten ChrisN
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

25-07-2003 23:38

Ok, Chris & Ben
ik ga het proberen
dank u

Sjaak

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sjaak brandsma op 2003-07-26 00:48 ]</font>
johan breek.
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: leeuwarden

28-07-2003 10:02

Ik denk op zich dat het water bepaald wat voor voerplek je kan maken. Overbevist water zou ik niet te veel spreiden maar een baken vormen, aangezien grote voerplekken misschien afschrikken door de vele malen dat de vis gevangen wordt als een dergelijke voerplek word afgezogen. Ten tweede heb ik ergens gelezen dat een karper bij partikels als mais en hennep dat bij elkaar ligt meestal de hele of een groot deel van de voerplek opzuigt.

Probeer ook eens een enkele mais korrel aan het haakje met een schuiflood montage een heel licht loodje. Werkt voor mij best goed de laatste tijd.
marcel poppe
Berichten: 38
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: ijmuiden

05-08-2003 19:49

even een vraag kan je het boek de dunne lijn gewoon in de boeken winkel kopen of moet je in de hengelsport zaak wezen
en zijn er nog meer van dit soort boeken waar deze informatie in staat

groetjes marcel
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

05-08-2003 23:42

PFFFFF ik heb de mijne uit een hengelsportzaak maar je zou eens bij een boekhandel kunnen vragen, wellicht kunnen ze hem bestellen. De kwaliteit van het boek?
Je leest hem , én je blijft er in lezen.

Sjaak
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

06-08-2003 08:15

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je niet zomaar ergens gaat voeren en verwacht dat de vissen volledig op jouw voerplek gaan azen. Een goed aas is zelfs op de meest waardeloze plek niets waard, maar dat heb je vaak genoeg in het boek van Luc kunnen lezen. Hoe vaak het je het eigenlijk geprobeerd en hoe veel heb je gevoerd. Dat hangt natuurlijk ook weer van de situatie af en de hoeveelheid karpers. Het probleem van particles is natuurlijk wel dat deze voor iedereen verkrijgbaar zijn.
Plaats reactie