veel springende karper en niets vangen


Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

03-10-2011 11:59

Nogmaals, springen doen ze echt niet voor de lol. Het zijn geen dolfijnen. Springen heeft een duidelijke functie, het zich ontdoen van parasieten en vuil bij het azen.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

03-10-2011 12:00

Dat is mijn gedachten ook Jeroen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-10-2011 12:02

Jeroen,vissen maken de kieuwen onder water gewoon schoon. Bekijk de onderwater beelden maar eens. Hoeven ze niet voor te springen.

Brasem springt ook niet,en met rollen wat de brasem vaak doet zal er dan ook maar weinig gebeuren kwa schoonmaak van de kieuwen. Ook hun kunnen dat perfect tussen het azen door,er loopt niet voor niets elke keer water tussen de kieuwen door. Ze zullen ook nooit puur zand/modder in hun bek hebben,want het word altijd verdunt met water. (Karper/Brasem werkt het zelfde)

Parasieten? Ooit zelf een paar parasaieten proberen te verwijderen? danw eet je dat dat met een sprong in de meeste gevallen ook niet lukt.

ps: Hoe verklaar je dan dat er op sommige wateren helemaal niet gesprongen word? Terwijl ze 100% op je stek zitten te azen?

Ligt dus niet aan de parasieten of de modder in de kieuwen ;)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

03-10-2011 12:16

Het gaat niet om de sprong zelf het gaat erom wat ervoor gebeurt je kan het draaien en keren zoals je wilt maar de vissen op het water beneden mijn woning schuren eerst met hun zijflanken over de grond.

Het is gewoon op de eerste rang zitten ik kan alles zien wat ze uitspoken onder de waterspiegel.

Sommige vissen zijn superactief andere liggen of dobberen maar wat in het rond en verplaatsen zich amper,leuk zo een zicht van boven.
.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

03-10-2011 12:38

Vooral dat schuren lijkt mij een teken van irritatie, waarschijnlijk dus last van parasieten.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

03-10-2011 12:40

Met springen om de parasieten te proberen kwijt te raken zijn niet de parasieten die wij kunnen zien.
Vis is vis
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-10-2011 12:42

Jah okeej,maar niemand dus een antwoord op ''Waarom zijn er ook wateren waar geen karper springt''?

Cheers
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

03-10-2011 14:18

''Waarom zijn er ook wateren waar geen karper springt''?

:lol: na 3x een lood voor z'n harses te hebben gehad, had t beessie z'n les geleerd..
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-10-2011 14:21

:lol:

Achjah bij mijn gaat het er iedergeval niet in,als het om azen en parasieten gaat.

Zolang er geen sterk bewijs is,zal het op Theorie blijven berusten.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

03-10-2011 15:08

leen goudappel schreef:Jah okeej,maar niemand dus een antwoord op ''Waarom zijn er ook wateren waar geen karper springt''?

Cheers



Andere bodemgesteldheid. Weinig modder. Zand spoelt gewoon door de kieuwen heen. Ook minder parasieten dus. Geen reden om te springen.....
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-10-2011 16:06

waar altijd gesprongen werd en toen niet meer?

Verschil tussen op de staart staan en zo maar rollen?

Boven diep water krijg ik soms de indruk, dat de zwemblaas geleegd wordt. Soms zie je wel een minuut lang bellen boven komen.
Springen tijdens de trek. Vaak voorbode van aasperiode.

Meer tussen lucht en bodem, zeker mbt springen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-10-2011 14:44

Ik geloof simpel gezegd geen hol van het verhaal dat karpers alleen springen om parasieten kwijt te raken/kieuwen schoon te spoelen. Kom met een of andere wetenschappelijke bron die die kant op wijst als je dat hard wil maken. Te vaak zie ik vissen springen zonder dat dat enig verband met azen lijkt te hebben. Kieuwen schoonspoelen met 20 meter water onder de staart? Kom op zeg, net of die vis daar op de bodem zou azen en dan natuurlijk ook nooit een bol zou pakken. En als het zou zijn om parasieten kwijt te raken, waarom zie ik ze dan zo weinig springen net na de winter, nu net als ze onder de parasieten zitten en zo veel in de zomer als er geen parasiet te bekennen is? Daarbij betwijfel ik of zo'n parasiet er überhaupt af komt bij een sprong, tegen de bodem schuren lijkt me een veel doeltreffender middel hiervoor.
Ik vind de uitleg van LDB vele malen logischer klinken, springen als communicatiemiddel, voornamelijk bij trekgedrag. Ik zie zo veel vaker springen samen vallen met trekken dan met azen, het gaat soms (vaak als je goed zit) wel over in azen, maar dan komt er in bijna alle gevallen ook rollen bij kijken. Recentelijk had ik nog zo'n nacht, de hele avond springende vissen, maar geen piep, wel trokken ze naar verloop van tijd duidelijk weg. Paar dagen later, zelfde stek, veel minder springers, af en toe rollers en een paar vissen op de kant.
Ik denk dat we meerdere theorieën kunnen bedenken waarom vissen springen, ze zullen misschien ook wel meerdere redenen hebben, maar alles verklaren als kieuwen schoonspoelen of parasieten verwijderen wil er bij mij echt niet in.
Laatst gewijzigd door Daaf Wolters op 04-10-2011 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-10-2011 15:14

It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-10-2011 15:25

Teruglezend zie ik dat mijn opening wel vrij ongenuanceerd was. Even voor de goede orde dan, ik wil niet beweren dat vissen NOOIT springen vanwege parasieten, maar ik geloof absoluut niet dat dat de enige reden is.
@Klaas: nr 50 was voor mijn tijd, maar ben wel benieuwd. Als ie er nog los is koop ik hem wel even op de volgende meeting, zo niet kan je misschien wat scannen?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-10-2011 16:48

ik vond je opening verhelderend en begrijpbaar whoaaa.

Nr 50 zijn er nog wel meen ik hoor.

Verder ben ik het wel met je eens, er zijn verschillende oorzaken. En ik heb een iodee dat zelfs "zomaar" er ook bijhoort.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-10-2011 17:19

Nope, is uitverkocht.

Is wel digitaal opgeslagen.

Nog deze winter zal per 2 weken een artikel uit de archieven worden opgeduikeld om op onze website http://www.karperstudiegroep.nl geplaatst te worden.

Knopje " Vanonder het stof gekropen " of iets dergelijks :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2011 18:54

Bij koi wordt dit geweten aan een stress reactie. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Parasieten is er één van. Het is niet zozeer het bewust willen kwijtraken, maar een reactie op iets dat stress veroorzaakt. Feit is ook dat dit gedrag in koi vijvers bijna geheel verdwijnt als alles op orde is. Ik ken geen betere passende verklaring dan deze, dus houd ik het erbij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-10-2011 20:08

informatief stukje over een parasiet.
maar de huidparasiet is niet de enigste lastige klant naruurlijk.
schuren langs de bodem helpt indd tegen huidpaarasieten maar het springen is voornamelijk door de klap op de kieuwen de voor de mens niet zichtbare kieuwwormen en andere soorten parasieten proberen kwijt te raken.
Vis is vis
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-10-2011 21:21

Daaf Wolters schreef:Ik geloof simpel gezegd geen hol van het verhaal dat karpers alleen springen om parasieten kwijt te raken/kieuwen schoon te spoelen. Kom met een of andere wetenschappelijke bron die die kant op wijst als je dat hard wil maken. Te vaak zie ik vissen springen zonder dat dat enig verband met azen lijkt te hebben. Kieuwen schoonspoelen met 20 meter water onder de staart? Kom op zeg, net of die vis daar op de bodem zou azen en dan natuurlijk ook nooit een bol zou pakken. En als het zou zijn om parasieten kwijt te raken, waarom zie ik ze dan zo weinig springen net na de winter, nu net als ze onder de parasieten zitten en zo veel in de zomer als er geen parasiet te bekennen is? Daarbij betwijfel ik of zo'n parasiet er überhaupt af komt bij een sprong, tegen de bodem schuren lijkt me een veel doeltreffender middel hiervoor.
Ik vind de uitleg van LDB vele malen logischer klinken, springen als communicatiemiddel, voornamelijk bij trekgedrag. Ik zie zo veel vaker springen samen vallen met trekken dan met azen, het gaat soms (vaak als je goed zit) wel over in azen, maar dan komt er in bijna alle gevallen ook rollen bij kijken. Recentelijk had ik nog zo'n nacht, de hele avond springende vissen, maar geen piep, wel trokken ze naar verloop van tijd duidelijk weg. Paar dagen later, zelfde stek, veel minder springers, af en toe rollers en een paar vissen op de kant.
Ik denk dat we meerdere theorieën kunnen bedenken waarom vissen springen, ze zullen misschien ook wel meerdere redenen hebben, maar alles verklaren als kieuwen schoonspoelen of parasieten verwijderen wil er bij mij echt niet in.



Zo denk ik ook.

Dat springen vaak genoeg meegemaakt op groot open water,van heel de dag door springen en in de nacht duidelijk afnemend tot bijna tot niks de volgende dag.

Parasieten? Kom zeg
Kieuwen schoonmaken? Kom zeg een vis gaat voor elke bol even 25 meter omhoog zwemmen om even te springen om de modder weg te krijgen,alsof de vis na tig jaren dat nog steeds niet beter kunnen :lol: . Right.

Kom maar met bewijs........
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2011 21:43

Kom zeg, kom jij maar met een bewijs van het tegendeel. :D

Koihouders zitten er dagelijks bovenop en wijten heel algemeen flitsen en springen aan stress. Alleen karpervissers, die de vissen van een afstandje zien, komen met de meest wonderlijke verklaringen. Dan heb ik ze nog niet gehoord over het flitsen over de bodem. Want zover reikt de blik doorgaans niet. Rara. :wink:

Zie bijvoorbeeld ziekteverschijnselen http://nl.wikipedia.org/wiki/Trichodina

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-10-2011 12:32

Lastig vraagstuk.

Om parasieten kwijt te raken zou een reden kunnen zijn, ik heb er wel m'n twijfels bij. Eenmaal getuige geweest van een karper die 4x achter elkaar loodrecht het water uitkwam op exact dezelfde plek met tussenpozen van een seconde.

Zeg het maar.

Maar als ze springen om parasieten kwijt te raken, waarom doen ze dan "head en shoulderen" en rollen? Of waarom met de flanken over de bodem schuren?

Ik heb vissen zien zwemmen die wel 6 of meer strepen op de rug en flanken hadden van de klei waar ze over geschuurd waren.

Ook vissen gezien die met de flank over de grond schuurden en meteen daar achteraan het luchtruim verkozen.

Dat deze verhoogde activiteit vaak gepaard gaat met azen is mij wel duidelijk, het hoeft echter niet zo te zijn! En dat is pas echt frustrerend!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Danny de Witt
Berichten: 11
Lid geworden op: 21-03-2011 19:08
Locatie: Roosendoal

11-10-2011 19:33

PVA-rigje geknoopt?
Carp Fishing Ruined My Life! But I Love It!
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

11-10-2011 19:35

Het kan zijn dat je dan een nieuwe hot spot hebt gevonden noteer de gegevens de winden enz en bied je aas aan op de zelfde plek op sommige water krijg je gelijk een fluiter maar andere iets minder snel.