Grote Vissen verdwijnen!!!!!!!!!!!


Plaats reactie
rob dogger
Berichten: 1
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: oss
Contacteer:

02-07-2003 20:40

hallo,

ik wil even inhaken op het bovenstaande bericht maar allereerst wil ik me even voorstellen.
ik ben Rob en ik ben nu zo'n 2 jaar werkzaam bij SPIERINGS VIS in Oss.

wij hebben zoals jullie weten 5 karpers in ons bezit.
dit is 1 spiegel van 28 pond
2 spiegels van 12 pond
en 2 schub van 22 pond

allereerst wil ik jullie uitleggen hoe wij hier aangekomen zijn.

wij werden gebeld door een beroepsvisser uit appeltern (noord brabant ) met de vraag of wij iets met deze karpers konden doen.

allereerst overlegd of dat de dieren gezond waren, of ze al gewend waren aan droogvoer en waar ze vandaan kwamen.

dit alles was goed alleen moest er nog gesproken worden over de vergoeding die de visser zou krijgen.

hij gaf toen als antwoord "hebben jullie ook jonge karpers" waar wij volmondig ja op antwoorde.

deze vissen zijn dus gerolen ( niet verkocht ) tegen broedvisjes van 6 weken oud en al 2,5 - 3 centimeter groot.

de vissen hebben even in quarantaine gezeten maar nu zwemmen zij rond in een vijver van maar liefst 72000 liter water met een waterkwaliteit die heel wat beter is dan het water waar de vissen uit zijn gekomen.

zelf ben ik ook karpervisser en ben dan ook van mening dat wij bij SPIERINGS toch iets goeds hebben verricht voor het water waar de vissen uitkwamen namelijk: daar is het broed weer uitgezet.

de vissen worden door mij persoonlijk verzorgd en ik kan jullie melden dat ze het heel erg goed doen. ze eten samen 2 liter voer per dag en komen dus niks te kort.
( de dikke hangbuik van de grote spiegel bewijst dit)
ze eten overigens wel uit de hand!!!

deze vissen zijn absoluut niet voor comerciele doeleinden en zullen altijd in ons bezit blijven en daar zal ik dan ook persoonlijk op toezien.

deze vissen zijn gehuisvest in onze showvijver en ik wil dan ook bij deze iedereen uitnodigen die naar de vissen wil komen kijken om gerust eens langs te komen bij SPIERINGS VIS te OSS.

ik hoop dat ik jullie weer een beetje gerust gesteld heb en dat we er als vissers onder elkaar gewoon over kunnen praten.

hebben jullie nog vragen of hebben jullie iets te melden, mail dan gerust naar
<!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:rob_dogger@hotmail.com" class=bericht>rob_dogger@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

de groeten en wie weet tot ziens!!!
Gebruikersavatar
Eric Romijn
Berichten: 166
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00

02-07-2003 21:13

Klasse verteld Rob.
Gebruikersavatar
Alex van den Heuvel
Berichten: 198
Lid geworden op: 31-03-2003 02:00

02-07-2003 23:56

DUS TOCH MAAS VISSEN ???
Appeltern ligt in Gelderland!!!
2 liter voer per dag voor deze
5 vissen is dat voldoende ???
jan van kranenburg

03-07-2003 01:34

Beste Rob,

Ik geloof in je goede bedoeling en intentie.
Maar wat gebeurt er als Spierings weer en weer en weer etc. zo'n aanbod krijgt.
Alle karper in zijn vijver proppen? Dat geloof je toch zelf niet!

En Klaas, grote karper wordt niet uitgezet, o.a. vanwege het gevaar van virussen. Heel o.k.
Maar er is toch zoiets als quarantaine; zelfs Spierings blijkt dat te weten/
Je bent ook tegen handel in grote karper. Wie niet?
Maar alleen maar als 't beleid is en blijft "alleen maar OVB karpertjes uit te zetten", krijg je op den duur en misschien nu al, een mega-probleem.
Kijk maar naar al die trotse PB's op dit forum; hoe "in" is Frankrijk niet?
Denk je nu heus dat de Nederlandse karpervisser jaren wil wachten totdat die OVB-dreumessen een beetje fatsoenlijk gewicht hebben ?
Uitzetting van grote karper is m.i. absoluut noodzakelijk om de karpervisser in ons land aan zijn trek te laten komen.
Hiertoe moet je wel, gewenst of niet, deal maken met de beroepsvisser en/of handel.
Karpers blijven dan in ieder geval voor onze wateren behouden. Heb je je hoop gesteld op de politiek om tot een veranderd vergunnings-beleid te komen voor de beroepsvisser? Indien dat er ooit zou komen,(ik betwijfel dat ten zeerste) duurt het heel veel jaren, en dan nog gaat de handel illegaal (net als nu) door, en houden we in de tussentijd geen fatsoenlijke vis meer over.
So if you can't beat them, join them.
Voor de sportvisser is het voordeel duidelijk; grote vis blijft hier; helaas ook voordeel voor de beroepsvisser. Maar ik weet iemand die zei "elk voordeel, hep zijn nadeel"
Kostenplaatje? Ongetwijfeld hoog. Maar uit andere discussies op dit board, is me wel gebleken dat kosten van vergunningen in Nederland, gunstig afsteken tegenover die in de ons omringende landen.
Dus allemaal wat extra lappen. En de geitenwollen sokken uittrekken.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2003 08:34

Jan,

De OVB kapertjes groeien snel. Lees het verslag van Joris eens:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/kub/ahv/evaluatie2002.php" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/kub/ahv/evaluatie2002.php</a><!-- BBCode auto-link end -->

Nadeel van grote karpers is dat ze niet of slechts incidenteel tegen hoge kosten door kwekerijen aangeboden worden. Derhalve komen ze doorgaans uit ander viswater. Moet je zelfs bij kwekerijen niet gek van opkijken. We zitten niet te wachten op verplaatsen van topvissen van het ene naar het andere water. Schieten we niet veel mee op, toch?

Groeten, Kees

Ps. Overigens is het houden van grote vissen in vijvers, met name koi, niet ongewoon. Ben ik helemaal niet op tegen als dat profesioneel gebeurd. Daar geloof ik ook direct in wat Spierings betreft. Het gezever hier komt uit onbegrip. De vraag is echter hoe de beroepsvisser aan die grote karper is gekomen. Mijn advies zou zijn om bij het aanbieden van grote karpers altijd na te gaan waar ze vandaan komen. Maar het blijft een dilemma, want als je ze niet aanneemt, waar gaan ze dan naar toe? Toch is het de enige manier om het gesleep met grote karpers terug te dringen. Kwestie van vraag en aanbod.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-07-03 09:00 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-07-2003 09:19

Het is commercieel gezien godsonmogelijk om karpers op te kweken tot zeg 10 of 15 kilo. Alle grote vissen die aangeboden worden dus aan het vrije water, al dan niet legaal, ontrokken.

Hier ben ik mordicus op tegen!!!!

Momenteel zwemt in bijna elk beetje gezond water, waar een min of meer normale karperstand huist, mooie en ook grpte karpers rond. Door de SKP's wordt ook de toekomst gewaarbordgd. Duurt alleen even. Nou en.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

03-07-2003 13:30

Dank aan Kees en Klaas voor inhoudelijke reactie.
Heb rapport Joris aandachtig gelezen, evenals de reacties van hh. K&K, maar helaas moet ik zeggen dat eea eigenlijk alleen maar bevestigt wat ik al zei.
Let wel dit topic heet"Grote vissen verdwijnen uit Nederland", en daar gaat 't om.
* OVB karper groeit snel. Ja, zeker. Na ruim 4 jaar tot ca 14 pond. En het project loopt af.
* Verplaatsen van vis? Neen, natuurlijk. Tenzij er ergens in hoge mate van een overbezetting sprake is.
* Het ontrekken van karper uit vrij water. Ook mee eens. Maar 't gebeurt wel. Doe er wat aan!
* Klaas zegt "duurt nog even, nou en"

Heb geen enkel overtuigend argument gehoord tegen mijn suggestie om beroepsvisser/ handel te benutten.

a. De OVB karper is nog lang niet op 't niveau van wat hier op het board "zwaar" wordt genoemd.
b. Grote vis wordt toch al- legaal of illegaal" ontrokken aan ons water. Wij hebben geen enkele controle op wat er daarna mee gebeurt. Lees de postings maar eens over de handel naar b.v. Engeland. Inderdaad "vraag- en aanbod". Hier hebben we kennelijk wel aabod, maar geen vraag (mordicus tegen!), dus gaat de vis naar het buitenland.
c. Het "nou en" van Klaas, houdt dat in dat je de situatie nog niet bedreigend genoeg vind? Of wil je so wie so niks te maken hebben met deze handel?

Kortom, ik ben er stellig van overtuigd dat zolang er geen wettelijke maatregelen genomen zijn, je de tering naar de nering moet zetten (lees zaken doen met de handel),
om zodoende fraaie vissen te behouden.

Daarnaast met de inmiddels opgebouwde expertise doorgaan met projecten.

dank voor jullie aandacht

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-07-2003 13:42

Jan,

Nou en.. slaat alleen op het feit, dat het even duurt voordat een 3 ponder 30 pond wordt.

In principe zou er zaken gedaan kunnen worden met beroep. Gesprekken hierover zijn gepland. Bijvoorbeeld wateren die om wat voorreden gedempt moeten worden, herbergen soms grote vissen. Wat hier mee te doen?


Zolang er geen controle is, waar de vis vandaan komt. Zou in theorie een 20 kilo vis uit Nieuwkoop verkocht kunnen worden aan. Buiten dat dit illegaal is is dit verwerpelijk. Nu zegt beroepsvisser x dat de vis afkomstig is uit een rivierstuk waar hij visrecht heeft. Mocht dat zo zijn, is er geen controle mogelijk. De beste controle in deze is alles verbieden.

Daar de karperstand in Nederland redelijk optimaal is, is er geen noodzaak om met grote vissen te gaan slepen.


Jan,

Jou laatste alinea zegt het helemaal. fraaie vissen moeten behouden blijven. Deze vissen zijn groot geworden waar ze nu zwemmen, laat ze ook daar.

Blijft HVR. Ik las dat dit slecht is, want iedereen weet dan wat waar zit. Dit is dus precies het argument om het wel te doen. Er moet aangetoond worden dat oogsten van vis wel / of niet verantweoord is. Het beroep komt met allerlei argumenten van wel. Dan is het aan ons om aan te tonen van niet.

MVG

Klaas
Erwin Mense
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-06-2003 02:00
Locatie: Heemstede
Contacteer:

03-07-2003 14:34

In mijn stek,waar het de laatste jaren leuk vangen was, is dit jaar iets raar aan de hand. Vroeger goed voor geschat een 50 tal middelformaat karpers. Zichtbaar in het zonnetje.Nu nog naar een enkele.
Wie heeft er ideeen wat dit kan zijn?
Daarbij komt, dat die enkele ook niets meer pakt .Alles geprobeert.
Is snoek wellicht hier de oorzaak of te veel natuurlijk eten?




nu no
Erwin Mense
Heemstede
Erwin@mense.nl
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-07-2003 15:11

Klaas,

Je vergeet volgens mij iets. Beroepsvissers moeten tegenwoordig een administratie bijhouden van hoeveelheden en soorten vis die ze per water gevangen hebben. Wordt er dus een grote karper aangeboden waarvan de herkomst onbekend is, is men in overtreding!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

03-07-2003 15:21

Rob Dogger,

je bent zelf een karpervisser. Je weet dus hoe eigenlijk iedere karpervisser over het overzetten van vissen denkt... en misschien jij zelf ook wel

heb je er niet aan gedacht dan om die vissen gewoon weer terug uit te zetten?????

Frank
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-07-2003 15:29

Op 2003-07-02 20:40, schreef rob dogger:
hallo,

ik wil even inhaken op het bovenstaande bericht maar allereerst wil ik me even voorstellen.
ik ben Rob en ik ben nu zo'n 2 jaar werkzaam bij SPIERINGS VIS in Oss.

wij hebben zoals jullie weten 5 karpers in ons bezit.
dit is 1 spiegel van 28 pond
2 spiegels van 12 pond
en 2 schub van 22 pond

allereerst wil ik jullie uitleggen hoe wij hier aangekomen zijn.

wij werden gebeld door een beroepsvisser uit appeltern (noord brabant ) met de vraag of wij iets met deze karpers konden doen.

allereerst overlegd of dat de dieren gezond waren, of ze al gewend waren aan droogvoer en waar ze vandaan kwamen.

dit alles was goed alleen moest er nog gesproken worden over de vergoeding die de visser zou krijgen.

hij gaf toen als antwoord "hebben jullie ook jonge karpers" waar wij volmondig ja op antwoorde.

deze vissen zijn dus gerolen ( niet verkocht ) tegen broedvisjes van 6 weken oud en al 2,5 - 3 centimeter groot.

de vissen hebben even in quarantaine gezeten maar nu zwemmen zij rond in een vijver van maar liefst 72000 liter water met een waterkwaliteit die heel wat beter is dan het water waar de vissen uit zijn gekomen.

zelf ben ik ook karpervisser en ben dan ook van mening dat wij bij SPIERINGS toch iets goeds hebben verricht voor het water waar de vissen uitkwamen namelijk: daar is het broed weer uitgezet.

de vissen worden door mij persoonlijk verzorgd en ik kan jullie melden dat ze het heel erg goed doen. ze eten samen 2 liter voer per dag en komen dus niks te kort.
( de dikke hangbuik van de grote spiegel bewijst dit)
ze eten overigens wel uit de hand!!!

deze vissen zijn absoluut niet voor comerciele doeleinden en zullen altijd in ons bezit blijven en daar zal ik dan ook persoonlijk op toezien.

deze vissen zijn gehuisvest in onze showvijver en ik wil dan ook bij deze iedereen uitnodigen die naar de vissen wil komen kijken om gerust eens langs te komen bij SPIERINGS VIS te OSS.

ik hoop dat ik jullie weer een beetje gerust gesteld heb en dat we er als vissers onder elkaar gewoon over kunnen praten.

hebben jullie nog vragen of hebben jullie iets te melden, mail dan gerust naar
<!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:rob_dogger@hotmail.com" class=bericht>rob_dogger@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

de groeten en wie weet tot ziens!!!


Hoi,

Kunnen jullie die vissen niet terug zetten je weet ondertussen wel dat wij karpervissers in ieder geval de meeste zuinig zijn op onze karpers in nederland en dus vinden we het niet leuk dat de vissen worden gevangen en voor de handel worden gebruikt en wat heb je er eigenlijk aan ja geld als iemand die koopt voor de vijver en dat is toch zielig


groeten
kevin
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

03-07-2003 15:36

Kevin,

ik denk dat je dit meer moet zien als een soort extra waarde aan je vijver. Aangezien de vissen niet voor de verkoop zijn en in het bedrijf rond blijven zwemmen.

nog steeds ben ik er niet tevreden over

Frank
jan van kranenburg

04-07-2003 02:02

Klaas, wij discussieeren met respect voor elkaars mening. Helaas is dat niet altijd het geval op dit board.
Dat we van mening verschillen? O.K., we zijn geen kloons van elkaar.
Paar puntjes: Alles verbieden voor de beroepsvisser is godsonmogelijk. Een doeltreffende controle is een utopie. Dat het karperbestand in Nederland redelijk optimaal is, zoals jij stelt, waag ik te betwijfelen.

Fraaie vissen moeten behouden blijven zeggen we beiden. Over het "laat ze maar daar", denkt de beroepsvisser en/of handel helaas anders over. Karpers worden gevangen en verhandeld. Te koop voor anybody die ze hebben wil. Mijn stelling is simpel "koop ze dan". Ondanks de uitwassen en nadelen.
En schep zodoende zekerheid dat deze prachtvissen voor Nederland, in welk water danook, behouden blijven.

Behouden blijven qua "natuur" (daarvoor moet de politiek warm voor te krijgen zijn), en ook voor de sportvisserij, waarvoor weer een ander deel van de politiek zieltjes wint en vindt.

Mijn, ook een ongetwijfeld utopisch ideaal "er gaat geen grote vis meer Nederland uit en zo worden ze dus alleen maar groter"

Kan ik erbij helpen om dit bereiken, zeg 't maar.
Klaas, bij een bakkie of zo, worden we het vast eens.

mvg, aan allen,

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-07-2003 08:22

Jan,

Als je simpelweg ervoor zorgt dat de vraag naar grote karper verdwijnt, zal deze visserij vanzelf minder interessant worden voor beroepsvissers...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-07-2003 08:39

Jan,

Middels

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/NieuwsenInfo/OngewensteHandel.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/NieuwsenInfo/OngewensteHandel.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Hebben we al verschillende reacties van beroepsvissers gehad. zowel zeer positieve (samen naar een oplossing zoeken) als negatieve. Berichten hierover volgen.

Als we binnen een VBC gebied de "recreatieve"waarde van grote karper vast kunnen stellen en dit belang is groter dan de commerciele waarde. MAG men er niet beroepsmatig op vissen. Als dan ook voor een groot deel de vraag wordt weggenomen, schieten we al aardig op.

Alleen al om de recreatieve waarde aan te kunnen tonen, is HVR een noodzaak. De beroepsvisser zegt gewoon : aaah er zitten er genoeg. Wij moeten aantonen dat dat niet zo is.

22 november ben ik zeker in Leerdam (KSN meeting)


MVG

Klaas


PS. Verschillen van mening kunnen getracht weerlegt te worden middels feiten en argumenten. Modder gooien kunnen we altijd nog :smile:. Zo is trouwens leuker.
jan van kranenburg

05-07-2003 02:17

Beste, en geachte Klaas, en anderen,

Ik haak af. Ben geen gelijkwillendhebbend -krijger tot het einde. Mijn argumenten kregen te weinig bijval op dit board; so be it. Dus, verder posten betekent "herhaling van zetten" Voel me ook niet beschadigd of wat danook. Heb geleerd respect te hebben voor ieders mening. Al blijf ik natuurlijk overtuigd van mijn gelijk.

En Klaas, termen als VBC en HVR zeggen me helaas weinig of niks.

Ben berucht lid, zeggen ze dan, van de grootste (helaas) oppositie parij in Nederland. Kan ik wat voor je doen in dit opichtt? Zeg 't maar. Alle beetjes helpen. Voor onze sport, en voor de karper uiteraard.

Met respect, en dank voor de discussie,

Jan van Kranenburg
Deniz Ugrasiz
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-06-2003 02:00
Locatie: Amstelveen

05-07-2003 16:35

Geachte forumbezoekers,

Allereerst wil ik even melden dat SPIERINGS alles behalve een visvriendelijke zaak is, dit zal ik aan de hand van de volgende zaken duidelijk maken.

*quote Rob Dogger: de vissen hebben even in quarantaine gezeten maar nu zwemmen zij rond in een vijver van maar liefst 72000 liter water...
-Dit lijkt veel, maar een snelle berekening leert ons dat dit iets in de richting moet zijn van 6x6x2= 72 m3 = 72.000 liter (bxlxd. Ik weet het niet, maar voor 5 flinke karpers vind ik dat helemaal niet zoveel, bedenkend dat die dieren hier de rest van hun leven in moeten slijten. Beweren dat ze hier beter af zijn is het zelfde als beweren dat een mens beter zijn hele leven in een gevangenis kan slijten.

*Quote Rob Dogger: ...met een waterkwaliteit die heel wat beter is dan het water waar de vissen uit zijn gekomen.
Hier kan je (helaas) gelijk in hebben, maar dat is hetzelfde als tegen je dochter van 26 jaar zeggen die nog nooit daglicht heeft gezien: Blijf maar beter binnen, want buiten kan je onder een auto komen. Vissen (ook die bij Spierings) moeten (zeker bij zulk formaat) vrij rond kunnen zwemmen, dit is van groter belang, dan die waterkwaliteit van je. Die beesten hebben al die tijd gezond en wel in dat water gezeten en dan zou het nu opeens niet goed meer zijn?

Dan vraag ik mij verder nog af waarom jullie geen koikarpers houden i.p.v. vissen die betaald zijn door leden van de verschillende hengelsportfederaties? En dan zouden wij, zoals iemand voorstelde, de karpers terug moeten kopen...zodat jullie ze zeker weer kunnen opkopen van de beroepsvisser en wij ze weer op kunnen kopen. DIT IS 3X BETALEN VOOR 1 EN DEZELFDE VIS!
Wij (80% van de vissers) behandelen onze vissen met de grootste zorg en denken in eerste plaats aan de vis en ook al halen wij de vis tijdelijk even uit zijn vaste verblijfplaats daarna gaan ze weer terug. Ik hoef u toch niet te wijzen op de talloze documentatie die aangeeft dat een vis uit zijn vaste water te halen zeer slecht is voor het welzijn van de vis (begin nu a.u.b. niet weer over hoe goed je water toch is!)
Als spiering echt zo een visliefhebber is dan zou hij ook zo denken...

Ik kan nog wel uren doorgaan, maar wordt hier zelf moe van. ik heb alleen nog 1 laatste opmerking: Zodra er mensen bereid blijken te zijn om deze vissen "op te halen" zal ik voorop lopen, want ik denk dat die beesten liever sterfen in vijheid dan gevangen leven...

Deniz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-07-2003 18:26

Hoi Deniz,

Om je gerust te stellen, je kunt heel goed 5 flinke karpers houden in een vijver van 72 m3. Jouw vraag aan Spierings waarom ze geen koi houden in plaats van vissen vind ik wat krom. Koi zijn vissen en bovendien ook karpers. Het feit dat ze een kleurtje hebben maakt ze toch niet anders?

Jouw reactie raakt een heel ander, veel algemener punt. Mogen mensen dieren in gevangschap houden, bijvoorbeeld als huisdier. Goeie vraag, maar wat dat betreft hebben velen van ons boter op ons hoofd. En niet alleen Spierings.

De vraag waar die karpers vandaan komen is terecht. Helaas is het wel zo dat beroepsvissers volkomen legaal karpers mogen verhandelen zo lang ze de schubvisrechten hebben. Het was beter geweest als Spierings ze gweigerd had, maar daar waren deze karpers nog niet mee gered.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Eric Romijn
Berichten: 166
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00

08-07-2003 23:01

Hoi Deniz,

Jou quote:
Dit lijkt veel, maar een snelle berekening leert ons dat dit iets in de richting moet zijn van 6x6x2= 72 m3 = 72.000 liter (bxlxd. Ik weet het niet, maar voor 5 flinke karpers vind ik dat helemaal niet zoveel, bedenkend dat die dieren hier de rest van hun leven in moeten slijten. Beweren dat ze hier beter af zijn is het zelfde als beweren dat een mens beter zijn hele leven in een gevangenis kan slijten

Hoe kan je veronderstellen dat dit te veel is????
Er draait een grote filter open de waterkwaliteit is immers goed.

Dus als ik het goed begrijp vindt jij 72 kuub te weinig voor de vissen?

Wat denk je wat er in een plas waar jij vist zit?
En denk ook aan de andere vis soorten wat daar rond zwemt, moeten we die er maar gewoon uithalen dan???

Groetjes,

Eric
Deniz Ugrasiz
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-06-2003 02:00
Locatie: Amstelveen

09-07-2003 11:52

Beste Kees & Eric,

Misschien ben ik te onduidelijk geweest, ik zal het nu even toelichten. Het gaat mij niet zozeer om het aantal vis/m2 maar meer om het feit dat die beesten naar mijn mening te weinig bewegingsruimte hebben. Tuurlijk, vergelijk die 72.000 liter met een bewaarzak en die vissen zijn koning te rijk. Maar na de bewaarzak krijgen ze weer het open water, maar het plasje water waar ze nu in leven is gewoon mijn inziens te weinig. Waarom? DEZE BEESTEN HEBBEN IN VRIJHEID GELEEFD EN ZIJN MEER WATER EN BEWEGINGSVRIJHEID GEWEND. Koi karpers (antwoord op Kees) zijn (na eeuwen van kweken) nooit anders gewend en hebben zich zelf aangepast aan het feit dat ze in kleinere ruimtes moeten leven. Zo heb ik ooit gelezen dat koi karpers slecht ontwikkelde keeltanden zouden hebben, dit zou een gevolg zijn van het feit dat ze alleen nog maar relatief zacht aas krijgen. Dat is waarom ik nu op mijn achterpoten sta en dit niet gedaan had als het kois waren. Nog los van het feit dat zodra die vissen bij Spiering liggen er niemand anders meer (vang)plezier aan kan beleven. En zeg nou eerlijk: is dat nou echt nodig, kijk je (als niet karpervisser)liever naar een koi of een ordinaire karper?

Met vriendelijke groet,

Deniz
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

09-07-2003 13:11

Deniz,

ik denk dat je geen onderscheid moet maken, net als kees als zei een koi is ook een karper. Een koi weet bij geboorte niet ik ben een koi of een gewone karper. Ik heb ook wel bij mensen met een koi vijver koi gezien van over de 30 pond. En dan vind ik het een beetje scheef dat 5 gewone karpers van bv 30 pond in een vijver niet kan maar 5 koi wel. Dat verband zie ik er ff niet in.
Sorry.

Met koilievende groet,
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Deniz Ugrasiz
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-06-2003 02:00
Locatie: Amstelveen

10-07-2003 00:03

Beste Groningse Koilover,

Ik denk dat er tussen koi- en "vrijekarpers" net zoveel verschil is als tussen een hond en een wolf, al lijkt dit verschil misschien niet zo groot. Echter een hond is door de mensen al zoveel eeuwen lang tot huisdier gemaakt dat zo'n beest in het echte wild te weinig oerintstinct heeft om te overleven -dit is trouwens duidelijk te zien in sommige arme landen waar de beesten niets anders kunnen doen dan bedelen of vuilnisbakken plunderen-. Al lijkt zo'n wolf verdomde veel op zo'n hond, bij de wolf geldt het omgekeerde. De wolf is niet geschikt om uit zijn natuur gehaald te worden en in een huis gezet te worden. Voor mij is er dus wel degelijk meer verschil dan alleen een kleurtje (en ik stem geen CD). Verder (in herhaling) zie ik werkelijk dus echt niet wat de beweegredenen zijn om gewone karpers i.p.v. kois te nemen; des te meer nadelen (voor vis/visser/hengelsportfederatie).

Met visvriendelijke groeten,

Deniz
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

10-07-2003 07:18

Het verschil met jou verhaal is dat een koi best in het wild kan overleven.

Voor het verdere verhaal, respect voor jou mening alleen zullen we daarmee in ieder geval nooit op 1 lijn komen.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Deniz Ugrasiz
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-06-2003 02:00
Locatie: Amstelveen

10-07-2003 12:17

Beste Kees,

Ik had het een heel ander verhaal gevonden als het karpers waren geweest die als eitjes werden grootgebracht. Het gaat hier echter om beesten die vrijheid GEWEND zijn.
Je zal mij nooit horen zeggen dat een gewone karper zich beter voelt dan een koi. Je hebt zeker gelijk dat we inderdaad dan wel over ieder huisdier kunnen discussiëren. Ik zal altijd tegen het gevangen zetten zijn van beesten die vrijheid gewend zijn. Jij hebt daar iets minder moeite mee. Ik denk dat als we allebei nog 50 jaar zouden leven en hier iedere dag 1 berichtje voor elkaar achter zouden laten, ik het nog niet met jou eens zou worden en jij niet met mij. Maar dat maakt niet uit want dat hoeft helemaal niet.
Om onze groningse karpervriend te quoten: ...respect voor jou mening alleen zullen we daarmee in ieder geval nooit op 1 lijn komen. Bedankt voor deze discussie en "I hope you catch a big one".

Groetjes,

Rex Hunt....ik bedoel Deniz
Plaats reactie