Weerhaak versus weerhaakloos


Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

15-07-2011 22:39

Live from the bank.


Willem, probleem is dat ik op 100 % de zeil in ga. De laatste keer ook al. Ik nog mezelf gesust dat de onderlijn te kort was en nu weer dit. O ja de 1e had ik wel weerhaakloos. De haak was echter in net los en zat aan buitenzijde bek. Ooit had ik zo al een oog. Het is hier wel extreem. Ondiep en gehele bodem bedekt met planten. Life sucs ... Echt niet. Morgen weer een poging doen. Echter met weerhaak. Ga op zoek naar zakje origineel weerhaak loos spul. Tip voorme? Mvg klaas.


Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-07-2011 09:28

WPJ,

Die is wel van mezelf hoor.. Het is puur een stukje ervaring, telt ook mee..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

16-07-2011 10:50

OK Sven,

Sorry dan, hij leek wel zo van Klaas te komen, inclusief wier en al... :lol:

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

16-07-2011 11:15

Klaas, gebruik anders eens je absolute tophaak!!!, in mijn geval Gamakutsu super hook maat 8 of tegenwoordg nog liever maatje 10 en probeer het daar eens mee. Als je dan nog vissen verspeeld dan kun je echt zeggen dat het niets voor jou is.
Nu ga je op zoek naar haken waar je totaal geen ervaring mee hebt en dus ook geen waardige conclusie kunt trekken. Me happy, kom net terug van een nachtje vissen (WPJ :wink: )
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

16-07-2011 12:15

:wink: :lol: :lol: :lol: :)

mvg.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

16-07-2011 12:46

:wink: Neef van wie? Moet toe geven dat ik het wel eens ben met die ""top"" haak van jou, vis zelf bijna niks anders(bodemaas/ sneeuwmannetjes), ga hierbij wel uit van een minimale hairlengte, 1 cm., dit in verband met het goed kantelen van de haak naar de onderlip, heb ik je eerdere vraag toch enig zins beantwoordt!

In ieder geval, WPJ., netjes die updates, blijf het met de volle aandacht volgen!

mvg.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-07-2011 21:07

Zonder weerhaak
Maatje 8
Lijn 24/00
Hengel 1 1/2 lbs..3.95 mtr
Aas 2 korrels zachte maïs
Freelinend gevist op 10 mtr afstand
60 cm diep en een halve meter uit de kant
Staafwaker, dus handvat 1 mtr hoog en de top raakt het water.

Aanbeet loopt gestaag door, pak de hengel en tik vast.
Karper boos en trekt behoorlijk.
Geef 'm weinig ruimte en word daarom zelfs agressief.
Vis schiet even langs de kant van me weg, pakt een pluk wier mee.
En..............los.
Iets wat me heel lang niet is overkomen en moet er best wel even aan wennen.
Dat vissen zonder weerhaak.. :o :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-07-2011 00:08

Heb ook wel eens weerhaakloos gevist :oops:
Was een blank op die stok, de andere keren liep hij wel af met weerhaak 8)
Dus geen weerhaakloze haken voor mij :lol:

Klaas en één favourite haak? ik denk dat ik weet welk zakkie er open gaat 8)
Iets van ls en uit japan?
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

20-07-2011 21:38

:roll: Wel vreemd, mis ineens weer een aantal posts van dit topic??? :roll:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-07-2011 21:48

Jah en de rest van de topics.
Lijkt op een kleine crash ofzo
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
RA Meeuwesen
Berichten: 11
Lid geworden op: 21-07-2011 12:41

21-07-2011 12:50

Weerhaakloos vissen levert voor mij geen problemen op. Als je zorgt dat er constant spanning op de lijn staat kan er in principe niet veel fout..
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-07-2011 18:47

Jah,alleen kan ik me het wel voorstellen met obstakels,zoals wier dan kan het snel mis gaan ookal denk je dat je spanning op de lijn heb,meestal is het een bal met wier die je onder spanning houd,terwijl een 7 tal meter verder de lijn slap is en de vis de haak kan lossen.

Weerhaak is prima zolang het niet te erg met het wier gesteld is.
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 21-07-2011 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-07-2011 18:51

leen goudappel schreef:Weerhaakloos is prima zolang het niet te erg met het wier gesteld is.


aanvulling
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
RA Meeuwesen
Berichten: 11
Lid geworden op: 21-07-2011 12:41

21-07-2011 21:15

Ja, op dat punt heb je gelijk Leen. Als ik tegen obstakels vis kies ik altijd voor een wat dikkere haak (van draad) en meestal gaat het wel naar behoren. Maar als je tegen obstakels aanvist zit je toch wat korter op je hengels en ben je er sneller bij waardoor je de vis meteen op spanning kan brengen. Als het om een echte grote karper gaat kun je in sommige gevallen toch kansloos zijn en is het een kwestie van geluk hebben.

Groet,
Rens
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

27-07-2011 11:26

Ik ga het eerdaags ook eens proberen ik heb de haken van Korda gekocht maatje 6 wide cape.
Denk dat het belangrijk is dat je de lijn gespannen en onder gematigde druk houdt, feitelijk wat je al doet met een weerkhaak haak.

Niet te veel druk, rustig drillen.

Veel karpervissers willen de karper met hun 3 pond stokken (te zware stokken voor veel nederlandse wateren) te snel op de kant takelen en persoonlijk ben ik van mening dat dit grootste boosdoener is van de kapotte en gescheurde bekken.
Waarom zou je een dril van korter dan 10 minuten willen, wat zijn de voordelen hiervan?

Feit is dat als je rustig drilt en de karper lijn geeft wanneer nodig je een rustige vis op de kant hebt en je daardoor tevens makkelijker foto's kan nemen.

Ik ga het proberen en heb er alle vertrouwen in.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-08-2011 07:07

De haak was echter in net los en zat aan buitenzijde bek. Ooit had ik zo al een oog. Het is



Even voor de duidelijk heid... de haak mzat, na het lossen in het net, voor de 2e keer geprikt. De haak zat keutig in de bek.

Op een obstakelvrij water heb ik nog maals getracht zonder weerhaak te vissen.. laat maar, ik ben visser en ook vanger.
Voor mijn gevoel heb i zonder weerhaak meer schade toegebracht aan de verspeelde vissen en de ene gevangen, maar dubbel gehaakte vis. dan de overige 210 gevangen met weerhaak.

Alle respect voor de weerhaakloze vissers, maar ik begin er niet meer aan. Sorry.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

01-08-2011 11:09

Klaas vd Herik schreef:
........ ik ben visser en ook vanger. Voor mijn gevoel heb i zonder weerhaak meer schade toegebracht aan de verspeelde vissen en de ene gevangen, maar dubbel gehaakte vis. dan de overige 210 gevangen met weerhaak.

Alle respect voor de weerhaakloze vissers, maar ik begin er niet meer aan. Sorry.

MVG Klaas


Beste Klaas - spijtig en opmerkelijk te lezen dat jouw GEVOEL aangeeft dat er zonder weerhaak meer schade wordt toegebracht aan (verspeelde) vissen dan met weerhaak en dat je daarom hebt besloten niet/nooit meer aan een weerhaakloze test te beginnen. Ook het fenomeen '' dubbel gehaakt " komt in dit kader ter sprake, als je een karper netjes prikt in de onderlip en de haak schiet om wat voor reden(en) los hoe groot schat jij de kans in dat de (weerhaakloze) haak zich ergens aan in / op het lichaam van de karper boort ?. Ik heb in een eerdere bijdrage aan dit topic al eens aangegeven dat m.i. de kans op enige schade aan de bek van een karper het grootst is tijdens het verwijderen van de haak met weerhaak, jij bent dit ogenschijnlijk niet met mij eens gezien jouw eerdere uitlatingen ?!. Ik vis al vele jaren weerhaakloos, ook in de nabijheid van grote obstakels. De enige aanpassing bij het zg. obstakelvissen die ik maak is een grotere haak, maatje 2 t.o. maatje 4. In al die jaren heb ik nog nooit het gevoel gehad noch enige indicatie dat mijn weerhaakloze haken enige (extra) schade toebrengen aan de gevangen en verspeelde karpers en andere vissen.
Laatst gewijzigd door Jan Vitam op 01-08-2011 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-08-2011 12:01

meeste schade wordt veroorzaakt, doordat het lood, de onderlijn ergens in het net vast zit ne dat de vis nog niet in de bodem vAN HET NET LIGT EN dat de haak wordt losgescheurd.

We zijn het in zoverre eens, dat het onthaken zorgvuldig dient te gebeuren. Logisch.

"Mijn gevoel": 1 uitscheurder voor het net, 1 uit uitscheurder tijdens de dril en een vis gehaakt, geland en WEER gehaakt. Iets zegt me dat er iets onnodig rottigs gebeurd of ben je dat niet met me eens?

Tja met mijn simpele ls en is 100% gehaakt, geland en veilig teruggezet.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

01-08-2011 13:00

Inderdaad Klaas, dat er mogelijke schade kan optreden tijdens het landen van de vis zoals door jou omschreven kan ik me goed voorstellen, des te belangrijker is het dat een ieder een uitstekend landingsnet gebruikt waarbij de kans dat de onderlijn dan wel karper (vin) in blijft hangen erg klein is. Dat de meeste schade hierdoor wordt veroorzaakt zoals jij stelt ben ik 't niet mee eens, ik houd me vooralsnog aan mijn eigen observaties en conclusies vast. Zeker bij het gebruik van kleine haken (met weerhaak) , dwz maatje 6 en kleiner, wordt het moeilijker de haak te verwijderen en kan er onnodig schade ontstaan door o.a. teveel haast, ondeskundigheid, geen hulpmiddelen e.d.

Aangaande '' jouw gevoel '', wat ik wel met een zekere regelmaat zie is dat mensen met een 13ft hengel een karper proberen te scheppen met behulp van een schepnet met een te korte steel waardoor de druk op de inhakingsplaats steeds groter wordt met alle mogelijke gevolgen vandien.

Over het ''onnodig rottigs "" moet je me toch ietsjes meer uitleggen - ik heb ook maar een simpele ls - wat er precies is gebeurd. Wat ik begrijp is dat de haak uitscheurde tijdens de dril maar toch veilig geland ................. ??.

En ja, jouw laatste opmerking Klaas dat je een 100% score hebt met gebruik van weerhaak, daar kan ik weinig mee. Ik heb geen 100% score, nooit gehad trouwens in vele tientallen jaren, er schieten er altijd wel een aantal los, ook in de jaren dat ik nog met weerhaak viste.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 01-08-2011 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-08-2011 14:19

Ging me even over de laatste 10 vissen.

Enne handig hoor zo'n hulpmiddel.
[img]
http://www.henkkoster.nl/WebRoot/StoreN ... Krom_s.jpg[/img]

Maar zoals geZegd: prima wie het wel zonder doet... ik niet.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
dave staal

01-08-2011 16:59

Ik doe het ook met hoor,weet nooit wat je oploopt :oops:

Of de vis in dit geval.

Gr Dave.