Docent Groene Welle Wereldkampioen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

19-07-2011 22:19

PERSBERICHT - Zwolle, 19 juli 2011

Docent Groene Welle Wereldkampioen?

Van 5 tot en met 12 september vindt aan het Franse meer Lac de Madine het wereldkampioenschap karpervissen plaats. Aan de oevers van het meer van 1100 hectare strijden 260 deelnemers om de wereldtitel. Een van de Nederlandse kandidaten is Roelof Schut, docent aan de Sportvisacademie Zwolle van De Groene Welle. Ondersteund door het karpermerk JRC en aasfabrikant Berkley zal Schut ruim 140 uur aan de waterkant vertoeven.

Op dit moment is Schut al volop bezig met de voorbereidingen. Het materiaal, zoals hengels, aas, boot, elektromotor worden gecheckt, de strategie bepaalt en een aaskeuze gemaakt. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Schut: ‘De voorbereiding is het halve werk, je moet namelijk aan alles denken. Want wat als het slecht weer wordt of juist erg warm? Welk materiaal neem je dan mee? Elke dag ben ik met het wereldkampioenschap bezig.’

Wanneer Schut op 3 september naar Frankrijk afreist, treft hij daar 260 kandidaten uit onder andere Zuid-Afrika, Japan, Verenigde Staten, Rusland en alle Europese landen. In de wedstrijd gaat het om het zoveel mogelijk karpers vangen. De karpervisser die het meeste gewicht bij elkaar vangt is wereldkampioen.

Roelof Schut is sinds 2010 docent aan de Sportvisacademie Zwolle van De Groene Welle. Tevens is hij hoofdredacteur van Spiegel Magazine, het populaire karpermagazine. Daarnaast publiceert Schut al twintig jaar artikelen en verhalen over onder meer de karpervisserij. Schut: ‘Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Professioneel bezig zijn met sportvissen is altijd mijn jongensdroom geweest. Per week vis ik twee tot drie nachten. Het is een heerlijk gevoel als je aan de waterkant bent; de vrijheid, de spanning en de mogelijke vangst van een reuzenkarper. Het lesgeven aan jonge sportvissers is schitterend om te doen. Niet is leuker dan kennis en ervaring overdragen die van groot belang is voor het toekomstige beroep van de nieuwe generatie sportvissers.’

Aan Sportvisacademie Zwolle, die in 2010 is gestart, zijn bijna tachtig studenten ingeschreven; in september gaat de tweede lichting van start. Sportvisacademie Zwolle werkt nauw samen met Sportvisacademies Alkmaar en Gorinchem. Samen zorgen deze scholen ervoor dat er vakmensen worden opgeleid. In de beste sportvisopleiding van Nederland werken enthousiaste docenten die professioneel werkzaam zijn in de sportvisserij. Sportvisacademie Zwolle is onderdeel van De Groene Welle uit Zwolle.

Noot voor de redactie: voor meer informatie over de deelname van Roelof Schut kunt u contact opnemen met de heer T. Rutters, opleidingsbeheerder, telefoon (038) 467 11 20 of mobiel (06) 19 00 65 53 of mail rutters@groenewelle.nl.
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

19-07-2011 23:24

Doet hij goed!

Roelof, vangse maar heb vooral plezier! 8)
MVG, Bart Bosch.
Plaats reactie