Ik weet dat de vraag nogal vroeg gesteld is, maar beter te vroeg, dan nooit. De reden dat ik deze vraag stel, is dat ik laatst een vijververwarming heb zien staan, maar dit niet echt goedkoop was. Daarnaast heb ik geen zin om m'n (net nieuwe) koi, en andere vis te verliezen door de winter. Op een site had ik gelezen over "bubbeltjes folie", van dat soort folie wat ook je spullen heel houdt, bij het versturen ervan. Dit word dan over de vijver heen gespannen voor een soort isolatie. Maar aangezien ik nogal een grote vijver heb, is dit volgens mij niet echt de handigste optie (en tevens kan ik dit volgens mij ook niet goed aanspannen). Voor 't filter is dit wel te doen, en hebben we dit vorige winter ook uitgevoerd. Toen hadden we (op wat windes na) geen vissen in de vijver. Helaas waren deze net na de lente al gestorven.
Dan de laatste vraag betreft dit onderwerp;
Ik heb gelezen (en te horen gekregen van een andere Koi addict op dit forum

De onderste waterlaag van de vijver moet op een 'zo goed mogelijke' watertemperatuur blijven. En om dit te berijken moet je pomp hoger geplaatst worden, zodat de onderste waterlaag niet telkens ververst word. Ik heb meerdere lagen in m'n vijver, dus dit zou niet zo'n probleem moeten wezen, maar wat zijn jullie meningen/bevindingen hier over ?
Ik zou 't graag van jullie willen horen.
Met vriendelijke groet,
Christiaan van Klaveren.