HELP!!!


Plaats reactie
Wil van Es
Berichten: 14
Lid geworden op: 14-10-2009 23:49

11-07-2011 13:35

Ik heb een heel klein plasje gevonden van minder dan 1 meterdiep en deze zit echt helemaal vol met kleine karpers vanaf 10 tot 20cm hele mooie Volschubben, rijenkarpers spiegels en schub karpers. Met een pen hengeltje hadden we er binnen een uur al 30.

Nou snap ik dus echt niet dat het zo vol met karper zit, aangezien het volgens mij helemaal dicht vriest in de winter.
Omdat het kleiner is dan een voetbalveld en het nergens dieper is dan 1 meter. (Het is er wel modderig)

Nou ben ik dus heel erg bang dat de mooie beestjes allemaal kapot vriezen in de Winter, En dacht ik eraan om ze te vangen en uit te zetten in een andere put.

Ook al vriezen ze niet dood zou ik ze alsnog graag willen meenemen en uitzetten in een andere mooie put.
Maar ik wil geen ziektes meenemen naar onze put, wie heeft er verstand of ervaring met dit soort dingen?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-07-2011 13:39

Z'n put heb ik in Zeeland ook aangetroffen!
Die vissen gaan niet kapot,die watertjes worden opengehouden,athans dat watertje wat ik aantrof bleek volgens bosbeheer voor de kweek te zijn.

Was dus ook niet toegestaan om er vissie's te vangen en weer terug te zetten,laat staat dus meenemen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-07-2011 16:14

Gewoon geen vis overzetten, punt. Ook niet die kleintjes. Er is geen enkele manier waarop jij kan voorkomen dat je een ziekte meeneemt en ook geen enkele manier om vast te stellen of die visjes wel of niet drager zijn. Hoe ze daar komen: waarschijnlijk zwemt er geen roofvis en door de kleine diepte planten de karpers zich daar succesvol voort. Gevolg: binnen enkele jaren heb je ontelbaar veel kleine karpertjes.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Wil van Es
Berichten: 14
Lid geworden op: 14-10-2009 23:49

11-07-2011 16:23

Als die put vol zit met kleine karper, zou je zeggen dat het erg gezond water is!

Kan ik zelf niet testen of de vissen ziek zijn ja of te nee?
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

11-07-2011 16:38

.....en je kan 't niet laten om voor God te spelen? :evil:
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-07-2011 17:30

Willem,

Het kan naturlijk zo zijn dat deze karper wel een ziekte / virussen hebben waar ze zelf geen last van hebben. Het kan ook zijn dat deze virussen in andere plassen een slachtveld aanrichten.

Nogmaals, jij kunt op geen enkele manier bepalen of ze wel of niet ziek of schadelijk voor andere bestanden zijn. Mooi laten zitten waar ze zitten.

Kan zijn dat de antwoorden hier niet zijn wat jij gehoopt had, maar dat is het risico als jij iets wilt wat bijna per definitie slecht is.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-07-2011 22:11

Als ze er na afgelopen winter nog zitten, dan zitten ze er va de volgende ook ;)

En al zou de helft de pijp aan Maarten geven, dan nog hersteld het zich schrikbarend snel. Afblijven, laten zitten en niet mee gaan leuren. VAst hengeltje mee en een hoop lol aan beleven..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

11-07-2011 22:38

ik sluit me aan bij de rest, gaat er vis kapot?? kwestie van natuurlijke selectie, only the strong survive.....vissen worden niet voor niets zo groot/ blijven niet voor niets zo klein op de put waar ze zwemmen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-07-2011 08:36

Je weet et eigenlijk zelf al maar ben op
zoek naar goedkeuring dat blijkt uit je reaktie. "ja maar de visjes zijn gezond".
Waarschijnlijk heb je het al gedaan.
Vis is vis
Plaats reactie