Voor de vijverhouders; winter preparatie


Plaats reactie
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

02-07-2003 20:38

Hoe 'prepareren' jullie je vijver, op voorbereiding voor de winter?

Ik weet dat de vraag nogal vroeg gesteld is, maar beter te vroeg, dan nooit. De reden dat ik deze vraag stel, is dat ik laatst een vijververwarming heb zien staan, maar dit niet echt goedkoop was. Daarnaast heb ik geen zin om m'n (net nieuwe) koi, en andere vis te verliezen door de winter. Op een site had ik gelezen over "bubbeltjes folie", van dat soort folie wat ook je spullen heel houdt, bij het versturen ervan. Dit word dan over de vijver heen gespannen voor een soort isolatie. Maar aangezien ik nogal een grote vijver heb, is dit volgens mij niet echt de handigste optie (en tevens kan ik dit volgens mij ook niet goed aanspannen). Voor 't filter is dit wel te doen, en hebben we dit vorige winter ook uitgevoerd. Toen hadden we (op wat windes na) geen vissen in de vijver. Helaas waren deze net na de lente al gestorven.

Dan de laatste vraag betreft dit onderwerp;

Ik heb gelezen (en te horen gekregen van een andere Koi addict op dit forum :wink:);

De onderste waterlaag van de vijver moet op een 'zo goed mogelijke' watertemperatuur blijven. En om dit te berijken moet je pomp hoger geplaatst worden, zodat de onderste waterlaag niet telkens ververst word. Ik heb meerdere lagen in m'n vijver, dus dit zou niet zo'n probleem moeten wezen, maar wat zijn jullie meningen/bevindingen hier over ?

Ik zou 't graag van jullie willen horen.

Met vriendelijke groet,

Christiaan van Klaveren.
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

02-07-2003 22:40

heb zelf dan geen vijver maar kennis van me wel en help regelmatig mee en lees ook veel


wat deze man altijd doet is een warmte element in de vijver dit zit aan zo een witte bol en over de vijver wordt voor de herfst een net gespannen ivm vallende bLADER
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

03-07-2003 09:28

Christiaan,

Ik gebruik zelf wel van dat noppen folie. En dat werkt perfect. Je moet alleen wel zorgen dat je een klein gedeelte van de vijver vrij houd zodat er nog frisse lucht onder kan komen ongeveer 10 %). En om dat noppen folie te spannen is heel gemakkelijk christiaan, je maakt gewoon een paar raamwerken van hout en daar span je het tussen, ff vastnieten en een handvat erop en klaar. En kind kan de was doen.

In het stuk van de vijver wat je dan nog open laat heb ik een stuk of 4 luchtelementen liggen zodat dit gedeelte van het water goed in beweging blijft en dus ook niet dicht vriest.

Voor de winter moet je ook zorgen dat je je pomp inderdaad een stuk hoger zet om te zorgen dat de onderste waterlaag niet verstoord word, want hier bevinden ze zich vrijwel de gehele winter.

En nog een tip, s'winters zo weinig mogelijk bij de vijver komen om ervoor te zorgen dat ze optimale rust krijgen.

Maar 1 ding is zeker noppenfolie is een stuk goedkoper dan een verwarmingselement en ik heb de afgelopen winter de bovenlaag van de vijver niet kouder gehad dan 6 graden celcius. Het bevalt mij prima in ieder geval.

Ik hoop dat je vraag een beetje beantwoord is.

Met koi houdende groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

03-07-2003 15:59

Lars,

't warmte element is me momenteel iets te duur, en het net voor de vallende bladeren is al enige tijd in gebruik :wink:

Ed,

allereerst bedankt voor de uitleg, dit is iets waar ik wat mee kan.

Om even in te haken op 't stuk text;

m'n vijver heeft een aardige afmeting, dus dat zal wel wat werk worden om daar een 'raamwerk contructie' voor te maken, om het noppenfolie op te maken. Maar als 't werkt, is dat natuurlijk altijd beter dan een bevroren vijver, en dooie vissen.

Maar dan zit ik nog met 1probleem, ik heb namelijk een vlonder boven m'n vijver hangen. Dit zou dan eventueel voor de 'lucht doorlaat' kunnen zorgen, omdat het hieronder volgens mij niet zo snel dichtvriest. Maar als de ijzige kou een lange tijd aanhoud, heeft dit ook weinig zin. Ik heb zo'n 'zuurstof bol' in de vijver hangen, en dit zou dan eventueel voor de 'lucht elementen' kunnen dienen misschien.

Maar isoleert het spul dan zó erg, dat het de vijver op 6graden heeft gehouden ? Aangezien 't deze winter best wel aanhoudend koud geweest is namelijk.

Met vriendelijke groet,

Christiaan van Klaveren.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

04-07-2003 18:42

Christiaan,

Om op jou vraag een zinnig antwoord te geven moet ik eigenlijk de gehele situatie weten van vijver, filters, pompen, ligging, of dr schuttingen omheen staan die de eventuele oostenwind wat tegenhoud en ga zo maar door.

Wat ook van wezenlijk belang is is of je een filtersysteem boven of onder de grond hebt.

Wat is dan de afmeting van jou vijver?

Ik kan nog wel een tijdje doorgaan maar geef mij eerst eens antwoord op het voorgaande, dan kan ik mijn gedachten eens hierover laten gaan.

MVN
ED
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

05-07-2003 11:49

Eddy,

de vijver is 7meter lang, 2,5meter breed, en 1,5meter diep (op 't diepste punt). 't Bodemverloop is trapsgewijs, en gaat van elke 50cm in de breedte, weer 50cm omlaag.

Mischien dat deze foto u wat meer inzicht kan geven;
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://members.lycos.nl/christo84/bovenaanzicht.jpg" target="_blank" class=bericht>http://members.lycos.nl/christo84/bovenaanzicht.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

In het crème/groene 'huisje' aan de achterkant van de vijver staat 't filter. De 'uitlaat' van de pomp (waar het gefilterde water dus uitkomt) ligt precies recht tegen over het 'huisje', en eindigt net een halve meter voordat de vlonder eindigt.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://members.lycos.nl/christo84/bovenaanzicht_uitleg.jpg" target="_blank" class=bericht>http://members.lycos.nl/christo84/bovenaanzicht_uitleg.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

X1; op het diepste punt, staat hier de pomp.
X2; hier komt de 'uitlaat' van 't filter uit.


Ik weet niet of ik u met deze informatie voldoende inzage heb kunnen doen in mijn vijver.

Met vriendelijke groet,

Christiaan.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

05-07-2003 11:50

De pomp/uitlaat keuze, was omdat er een soort circulatie moest ontstaan, zodat je niet het gefilterde water weer zou oppompen. Met deze opstelling moest het zo goed wezen.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

05-07-2003 12:18

Christiaan,

ik zal dit ff op me laten inwerken, en dat met die rekken noppenfolie moet geen probleem zijn, mijn vijver is namelijk iest breder nog. Ik kom hier dit weekend nog op terug.

ps je hoeft me niet aan te spreken met u hoor, dan voel ik me al zo oud. :grin: :grin: :grin:
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

05-07-2003 13:20

Ok eddy,

in iedergeval alvast bedankt. En ik zal 't proberen niet meer te doen :wink:
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

06-07-2003 18:33

Christiaan,

ik zal ff foto's maken van die rekken die ik over de vijver heb en ik zal ff gedetailleerd beschrijven hoe ik mijn vijver tegen de kou van de winter bescherm.

Ik stuur je dit deze week wel even via de e-mail, het duurt ook nog wel ff ja voor dat het winter is :grin:.
Je hoort zo snel mogelijk van mij.

Met koi vriendelijke groet,
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Plaats reactie