Steur uitzetten


Theo van der Meer
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-09-2007 22:37
Locatie: Burgum

11-06-2011 01:50

Ach, de natuur gaat toch al naar de klote, dus waarom niet gewoon uitzetten. Ruimt misschien ook wel wat vervelende grote 30 + vissen op.

Maar dat is misschien een kort door de bocht gedachte van een visser die op zeelt vist en eigenlijke karper slechts een bijvangst vindt................
Oh ja, zeelt is niet erg gevoelig voor ziektes, vandaar deze mening.

Nu even serieus. zet die vissen op marktplaats, genoeg vijverliefhebbers die ze willen hebben, nooit uitzetten op natuurlijke water. Je zult een karpersterfte van een water maar op je geweten hebben.

Gr. Theo
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

11-06-2011 14:10

Steintje Verheggen schreef:Is de vijver ook wel geschikt want als er veel planten staan kunnen ze zich vastzwemmen en ze kunnen alleen vooruit en niet terug. Die beesten kunnen een plaag worden omdat ze meerdere keren per dag gevangen worden. Kennen geen dressuur en blijven vreten (lees stofzuigen).

Plus dat de vangers er ook goed mee om moeten gaan. Het zijn niet karpers die je terugzet en wegzwemmen, steuren vechten zich helemaal dood en moet je rustig bij laten komen voordat ze wegzwemmen, anders zijn ze binnen de kortste keren dood.
Heb afgelopen Frankrijk trip ook bijna een half uur met een steur in het water gestaan voordat hij wegzwom. (dat was wel een groter exemplaar (48 pond), maar wel iets om rekening mee te houden)
Gebruikersavatar
stefan hermelink
Berichten: 141
Lid geworden op: 04-06-2008 18:26
Locatie: denekamp

12-06-2011 14:45

ik vind een steur juist wel wat hebben, ken een water waar meerdere steuren zwemmen en plaatjes van karpers de zwaarsten zo ongeveer hier uit de omgeving. zit je lekker rustig aan het water springt er opeens een steur is heel wat anders dan een karper vind ik super maar dat vind ik :wink:

denk persoonlijk ook dat het niet zoveel kwaad kan, de plas moet aleen wel voldoende wateropervlak hebben en geen bagger put zijn en mensen moeten weten hoe ze er mee om moeten gaan zoals eddy al zegt!

mzzl 8)
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

12-06-2011 18:43

Ik zie ze ook graag maar zoals al aangegeven word moet je weten hoe ermee om te gaan. Ik denk dat 95% van de vissers geen steur verwacht te vangen en al helemaal niet weet dat je hem moet laten bijkomen.

Ditzelfde geld in mijn ogen voor karper, ik laat ze altijd rustig bijkomen en vind het gewldig om te zien hoe ze dan uit je handen zwemmen. Toch zie ik dit maar weinig bij mij in de buurt.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 12-06-2011 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

13-06-2011 17:38

Als je steuren uitzet, zet ze dan in water zonder al te veel plantengroei dan bedoel ik zonder waterpest of soort gelijken.
Op een steur zit geen achteruit ze zwemmen zich vast en gaan dood. Steuren houden van zuurstofrijkwater dus liever groot water zonder te veel bagger of veen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-06-2011 17:40

Oftewel.
Weinig wateren waar steuren redelijk kunnen wonen.

Ijsselmeer
Markermeer
Deltagebied Zuid Holland.

En hooguit enkele putjes/meertjes.

Dan ben je er wel een beetje.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust