Aquarium met Karpertjes


Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-07-2003 09:35

Vinni

De reden waarom je het niet leuk vind zal de eerst wel zijn :wink:


Kees

Daar heb je gelijk in,maar voordat men de vis uitzet moet men egelijk eerst de vis in quarantaine zetten en ontsmetten op zoveel mogelijke ziektes.Als dat eenmaal gedaan is dan is de kans op een virus toch vrij klein.

De ovb zet ze namelijk ook uit :wink:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ferenc van de vorstenbosch op 2003-07-03 09:35 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-07-2003 09:42

Ferenc,

Ouder dieren zijn virusvrij. Per saldo is dan ook het broed virusvrij. Als dan ook de kweekvijver virusvrij is ben je al een aardig eind op weg.

Voorlopig kan alleen de OVB en vanaf volgend jaar Jan van Mechelen dit traject nog waarborgen.

In de kweekvijvers zit de vis in principe in quarantaine. Door steeksproefsgewijs uit elke vijver een paar vissen te (laten) onderzoeken, kan je ervan uitgaan, dat de rest ook wel/niet besmet is.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2003 10:17

Ferenc,

Leuke wending, maar vissen uit de vijver/aquaria handel komen van "all over the world". Heel gemakkelijk om een virusje op te pikken in Verwegistan en dan via de Hollandse aquaria/vijver handel te verspreiden naar particuliere liefhebbers. Is al gebeurd met het koi herpes virus dat voor een aantal jaren terug voor aanzienlijk sterftes gezorgd heeft bij de handel en de particuliere vishouders in Europa en met name Engeland. Dus niet hypothetisch! Nogmaals, vijvervissen horen niet in openbaar water. Dit is niet te vergelijken met de jarenlange inlandse kweek van Valkenswaard spiegels onder gecontroleerde omstandigheden bij de OVB.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-07-2003 10:21

Tja dan is er 1 oplossing :wink:

Daar had ik ze ook vandaan...bij de ovb zelf :wink:
Gebruikersavatar
corne van gils
Berichten: 116
Lid geworden op: 18-05-2002 02:00

03-07-2003 10:28

Hallo karpervisssers, ik wil mijn aquarium gaan verkopen, iemand geintereseerd? het is van het merk Jewel, Type Delta, dus een hoek aquarium.110 liter met pomp en filter vast in de hoek ,compleet met vissen en benodigdheden. er zit ook het bijpassend meubel bij(ook van jewel) de kleur is zwart

doe een serieus bod !!

evtueel foto's te verkrijgen via de mail

grts corne
<!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:carphunter@1-2dance.nl" class=bericht>carphunter@1-2dance.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
als ze me missen, dan ben ik vissen !!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2003 10:31

Ben ik ook niet voor Ferenc, maar dan introduceer je in elk geval geen nieuwe virussen. In zo verre kan ik je volgen.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-07-03 10:41 ]</font>
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-07-2003 11:37

tja dan weet ik niks meer te verzinnen :roll:

jij wint :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2003 12:14

Dat jij het na al opgeeft... :wink:

Maar het is geen wedstrijdje hoor. De wereld wordt kleiner en gaandeweg moeten we daarmee leren omgaan. KHV uit Israel, VSC uit Oost Europa om maar een paar karper gerelateerde zaken te noemen. Denk in dat verband ook aan HIV en SARS bij mensen. En zo zijn er tal van zaken te bedenken. Lange tijd leefden we in betrekkelijke isolatie en lagen de problemen anders. Klinkt wat hoogdravend, maar goed.

Succes, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-07-2003 12:37

Kees, een methode om het KHV te bestrijden, is bij mijn weten ook om de vis een bepaalde tijd in water van 2 graden te laten zwemmen, net boven het vriespunt. Het virus lijkt dan te bedaren. Genezen vissen zullen echter het virus bij zich blijven dragen dacht ik, en ook dit is helaas alleen op aquarium en vijverformaat toepasbaar... :roll:

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2003 13:36

Die ken ik niet, Sjoerd.

In zijn algemeenheid neemt de activeit van ziekte veroorzakers af bij lage temperaturen, om weer op te duiken als het warmer wordt. Hangt samen met de bekende piek van visziektes in het voorjaar. Door het weer warmer worden, worden de ziekte veroorzakers actief terwijl de weerstand van de vis lager is vanwege de overwintering. Tegelijkertijd zorgen de sterke temperatuurwisselingen in het voorjaar voor extra stress wat weer niet meehelpt voor het snelle herstel van de weerstand. Zijn de temperaturen weer constant hoog, zoals in de zomer, dan herstellen de overgebleven vissen zich weer snel. In de tussentijd heben de te zwakke vissen het loodje gelegd.

Maar zoals je al zegt, een vijver of quarantaine bak is niet koud te krijgen, laat staan een visvijver.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-07-2003 14:39

Goedemiddag heren.

Ik zie hier aardig wat info betreffende virussen, bedankt hiervoor!!

Wil één dingetje toevoegen, geloof dat het er nog niet bij staat. een soort grootmoeders trucje, maar het werkt wel!!!
Zie aan een zeeltje te komen, geen goudzeelt of weet ik wat voor variatisch, een gewone oerhollandse zeelt. Dit verlaagt de kansen op virussen en parasieten!in je bak of vijver!
Ik weet niet precies hoe het beestje het doet , iets met z'n huid, misschien weet iemand op dit forum wat meer??

gr Vin
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

07-07-2003 17:55

Aangezien mijn tropische vissen het begeven inverband met een schimmelziekte die ik in mijn aquarium heb ben ik ook van plan om er karpertjes in te gaan houden. Heb al medicijnen en spul gekocht, maar het merendeel heeft het al begeven. Ik zit me nog te bedenken of het wat is om er 2 karpertjes in te doen. Heeft iemand nog wat meer informatie over het houden van die vissen? Wat voor soort stenen erin moeten. Of er spul onder de stenen moet. Zoals ik nu heb (voeding voor de planten)en dat soort dingen.

Groeten Rick.
martine broks
Berichten: 71
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: lieshout

07-07-2003 21:51

hallo allemaal!
ik ben ja je leest het goed een vrouwelijke karpervisser! ook ik ben in het bezit van een aquarium met karpertjes! maar idd doe er niet te veel karpertjes in want dan gaan ze in korte tijd dood ik heb het ook geprobeerd maar binnen 2 weken was er al 1 dood. letterlijk en figuurlijk doodzonde :smile: maar zet ook nooit maar dan ook nooit aquarium karpertjes uit op een visvijver of iets dergelijks want ook bij ons op de vijver is dit waarschijnlijk de oorzaak geweest van massale karpersterfte (11 stuks) heel jammer want bij deze sterfte was ook de mooiste spiegel die nog niet bij mijn vangstenbestand was toegevoegd. echt zonde. maar aub geen rare opmerkingen over vrouwelijke karpervissers want al ben ik dan een meid wil dat niet zeggen dat ik niet ken vissen!
groetjes martine
voeg mij toe op msn als je wilt: <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:tweecy@hotmail.com" class=bericht>tweecy@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end --> (oh ja mannen die uit zijn op een vriendinnetje als karpervisser dat is jammer want ik heb al een vriend ook karpervisser)