Beste keus Rig voor Method feeder


Plaats reactie
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

13-03-2011 21:33

Beste Mensen.

Ik heb een vraag,

Ik ben nu al een tijdje aan het method feederen, Maar het loopt niet geweldig 1 karper een paar Brasems en een paar winde's. Maar ik ben 10x geweest en ik 7 vissen gevangen.

Ik denk dat mijn rig Niet klopt. ik heb het idee dat de vis mijn aas in dit geval meestal 2 maiskorrels niet goed kan binnewerken en dat het inhaken een beetje geblokkeerd word. Ik zoek nu dus.

- Een rig met een niet al te grote haak Elke bijvangst is welkom

- Een korf die niet te groot is aangezien ik met 1,5 LB hengels vis en ik geen 150 gram weg kan zetten :lol:

- Een eventueel puntje op de i

Ik heb alles al geprobeerd. Zelf onderlijnen geknoopt, Quik Stop onderlijnen gebruikt.

Dus de vraag is ?Wat voor Rig Wat voor montage?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Mvg Sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

13-03-2011 22:25

Ik weet niet hoe lang de onderlijnen zijn die je gebruikt hebt? en hoe de bodemgesteldheid is op het water waar je vist? Maar als ik met de method vis doe ik dat als de bodem het toelaat met een korte onderlijn. Dit omdat de vis niet ver zwemt van voedseldeel naar voedseldeel. Met het korte onderlijntje hoop ik te bereiken dat wanneer de vis zijn kop lift na het oppakken van mijn aas hij meteen de ''lul'' is.
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

14-03-2011 09:02

Een prestonfeeder met een 10cm lang onderlijntje eraan. Haakje 10 en een enkele maiskorrel of halfe dumbel op de hair.

Als haak gebruik ik een kurvshank van korda en een knotless knoop.
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

14-03-2011 17:44

Ik gebruik vaak een Fox methodfeeder.
Daarbij gebruik ik een soepel gevlochten onderlijntje en een haak maatje 10 met een klein hairtje.
Als haakaas gebruik ik vaak een maiskorreltje of een stukje boilie.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

14-03-2011 18:47

" olger

Ik gebruik momenteel X2 method feeders,En ik heb de flatbed ook al getest maar dat is helemaal een drama,

Ik ben nu zelf onderlijnen aan het knopen, wil nog niet echt lukken. En met me eigen onderlijnen zit het vaak in de knoop.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

14-03-2011 20:19

Sander,

Wanneer je vaak last hebt van een onderlijn die in de knoop zit, kun je gebruik maken van een anti-tangle sleeve om dit euvel te verhelpen. :wink:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

15-03-2011 16:09

Of je onderlijn in je voerbal duwen. Zo kan die nooit in de knoop raken, en zodra die vis ermee begint te rotzooien valt dat balletje uit elkaar.
M.v.g Stef Jansens
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

15-03-2011 19:37

Stef Jansens schreef:Of je onderlijn in je voerbal duwen. Zo kan die nooit in de knoop raken, en zodra die vis ermee begint te rotzooien valt dat balletje uit elkaar.


Zou alleen doen wanneer er aan 1 kant van de methodfeeder een stuk lood is bevestigd, zodat je altijd weet welke kant onder ligt.
Anders zou je onderlijn namelijk aan de onderkant van de methodfeeder terecht kunnen komen en kun je niks vangen :wink:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

15-03-2011 19:40

Dank je wel ga het proberen.

Ik heb een sessie voor donderdag en zondag gepland :O
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-05-2011 12:39

Hoi

Om een antwoord te geven op jouw vraag,

Je geeft aan dat je met hengels met 1,5 Lbs testcurve vist,

Vroeger visten mensen met voerveren, dit zijn zeg maar grote eivormige veren of veren die een beetje weg hebben van de pennenveren van balpennen.

Hier kneedden zij het voer op en wierpen daarna de rig in het water.

Tegenwoordig heb je allemaal mooie constructies voor de method, lood in een kerstboomvorm waar je het aas omheen kunt kneden (van MIKA), Fox heeft ook een loodvorm met groeven er in en natuurlijk de method Feeder. Hoe je het ook wendt of keert je kunt het beste jouw aas- voerbal gebruiken als haaksysteem in verband met het gewicht natuurlijk.

De rig die je erop kunt gebruiken variëert met name van de bodem gesteldheid en de grootte van de vissen.
Bij het laatste refereer ik onder andere naar de maat van de haak en het vang aas (Mais, Pop up ed.)

Zelf ben ik met de methodfeeder aan de slag gegaan in een water bij mij in de buurt. Er zit schofterig veel vis met name ook kleintjes. Het water is ondiep dus de paai lukt daar altijd.

Hoe dan ook mijn rig bestond uit een kleine zeg maar zigrig boven de voerbal uit en had daar een kleine haak (Connect 4 maat 8 van JRC) en een 10 mm popup van SOLAR (Squid) wat resulteerde in een gekkenhuis.

Heb in een uurtje of 4 iets van 80 runs gehad grootse was een centimeter of 40-50 maar het ging om het testen van het systeem. Leuke dag gehad, geen andere bijvangsten. Wat heel goed kan werken is een medusarig op jouw method (Maden-rig).

Mijn mening is het onderlijntje moet niet te lang zijn.

Reden:

Vissen gaan met hun koppen tegen de bal aan stoten waardoor voedseldeeltjes loskomen van de aasbal, hierdoor wordt jouw vangaas gecamoufleerd waardoor ook in helder water jouw aas sneller gegrepen wordt.

Veel succes

Mocht je vragen hebben hoor ik deze graag

Groeten Yuri
Plaats reactie