Beste carboard leden,
Ik heb een vraagje ik heb hier een rubberboot liggen waarvan de spiegel aan de bovenkant helemaal los is van zijn lijm verwijderd.Hoe kan ik dit het beste vast maken? Ook zie ik in het rubber waar de plank tussen komt gaten moeten hier bouten in?? Of iets anders? Het bootje is verders leuk om te zien en heeft maar 1 plakkertje dus de moeite waard om hem te maken lijkt me,Wie kan mijn advies geven!!
Simon.
Spiegel Zodiac boot
- Hoedemakers Mark
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
- Locatie: Kinrooi - België
- Contacteer:
Dit is hét probleem van Zodiac. Om de levensduur van je boot met heel wat jaren te verlengen kan je deze best laten herstellen door iemand die kennis van zaken heeft. Laat zeker eerst een prijsofferte maken, want deze herstellingswerkjes kosten al snel enkele uren tijd. Misschien is het raadzaam om meteen te opteren voor de aankoop van een nieuwe of tweedehandsboot als de prijs te hoog wordt.
Qua adressen ken ik zelf maar 1 plek waar er iemand dit soort herstellingen perfect kan uitvoeren: de bootafdeling van Watersportcentrale in Genk (BE). Op internet vind je vast ook andere adressen.
Grts
Mark
Qua adressen ken ik zelf maar 1 plek waar er iemand dit soort herstellingen perfect kan uitvoeren: de bootafdeling van Watersportcentrale in Genk (BE). Op internet vind je vast ook andere adressen.
Grts
Mark
- dennis gerits
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
- Locatie: Weert
heb dat eens ooit nagevraagd ergens wat een spiegelreparatie kostte voor een zodiac s138
meen dat dat toen 350euro! ging kosten..... heb er toen maar vanaf gezien, en ben er zelf aan begonnen...
dat is me niet tegengevallen moet ik zeggen...ja kan t beste eerst een kant helemaal loshalen (binnenkant of buitenkant)... zitten ook van die plastic schroeven doorheen...die haal je er eerst uit.. maar die zijn er bij jou al uit lees ik net )
en dan is het een kwestie van oude lijmresten verwijderen met schuurpapier of/en een dremel/boormachine met schuurkop
en dan weer opnieuw vastkitten met ''SIKAFLEX 291'' (het beste wat er is voor dit soort toepassingen)... bij mij zit een hele tube (310ml) achter de spiegel )
dit duurt wel 24 uur voordat t droog is, en na 48 uur is het pas 100% ''uitgehard''... maar echt hard word het niet...beetje zoals een autoband.... belangrijk is dat het allemaal bij kamertemperatuur gebeurd
beste is ook nog als je 4 gebogen strips maakt van alluminium bijvoorbeeld....die aan beide kanten tegen de spiegel komen waar die rubber overlapping zit aan de zijkant zeg maar... om het nog eens goed aan te klemmen ná het kitten.. die strips heb ik met 8 bouten aan iedere kant helemaal door de spiegel heen aan weerszijde tegen dat rubber geklemt... is wel even werk :
als het goed is ga ik morgen een stuk varen....zal eens wat foto's maken hoe ik het bij mij heb gedaan
wat voor merk boot is het...fotos ? (want tegenwoordig worden alle rubberboten zodiacs genoemd:))
meen dat dat toen 350euro! ging kosten..... heb er toen maar vanaf gezien, en ben er zelf aan begonnen...
dat is me niet tegengevallen moet ik zeggen...ja kan t beste eerst een kant helemaal loshalen (binnenkant of buitenkant)... zitten ook van die plastic schroeven doorheen...die haal je er eerst uit.. maar die zijn er bij jou al uit lees ik net )
en dan is het een kwestie van oude lijmresten verwijderen met schuurpapier of/en een dremel/boormachine met schuurkop
en dan weer opnieuw vastkitten met ''SIKAFLEX 291'' (het beste wat er is voor dit soort toepassingen)... bij mij zit een hele tube (310ml) achter de spiegel )
dit duurt wel 24 uur voordat t droog is, en na 48 uur is het pas 100% ''uitgehard''... maar echt hard word het niet...beetje zoals een autoband.... belangrijk is dat het allemaal bij kamertemperatuur gebeurd
beste is ook nog als je 4 gebogen strips maakt van alluminium bijvoorbeeld....die aan beide kanten tegen de spiegel komen waar die rubber overlapping zit aan de zijkant zeg maar... om het nog eens goed aan te klemmen ná het kitten.. die strips heb ik met 8 bouten aan iedere kant helemaal door de spiegel heen aan weerszijde tegen dat rubber geklemt... is wel even werk :
als het goed is ga ik morgen een stuk varen....zal eens wat foto's maken hoe ik het bij mij heb gedaan
wat voor merk boot is het...fotos ? (want tegenwoordig worden alle rubberboten zodiacs genoemd:))
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 01-11-2009 14:06
Hoi het type zal ik niet weten maar het is echt een Zodiac wit met een blauwe punt voor en achter.Ook zit er houten vlonders in en een opblaas kieuw.De spiegel van deze boot heb ik er al vanaf gehaald dit ging niet heel moeilijk wel kan ik je zeggen dat het heel erg lelijk gelijmt was veel onregelmatigheden lijm.Ik zie graag de foto"s van u boot tegemoet komen.
Simon.
Simon.
-
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24-09-2009 23:23
Hallo Simon,
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Yam bootje.
Na een paar bezoekjes aan wat boot zaken voor wat info kreeg ik sterk de indruk dat dit soort reparaties
niet echt geliefd zijn......een lijmsoort wilden ze ook niet adviseren.
Wel dat je het door een specialist moet laten doen!
Jsb in Bunschoten werd aangeraden.
Mvg
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Yam bootje.
Na een paar bezoekjes aan wat boot zaken voor wat info kreeg ik sterk de indruk dat dit soort reparaties
niet echt geliefd zijn......een lijmsoort wilden ze ook niet adviseren.
Wel dat je het door een specialist moet laten doen!
Jsb in Bunschoten werd aangeraden.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
- dennis gerits
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
- Locatie: Weert
Frank Meyer schreef:Hallo Simon,
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Yam bootje.
Na een paar bezoekjes aan wat boot zaken voor wat info kreeg ik sterk de indruk dat dit soort reparaties
niet echt geliefd zijn......een lijmsoort wilden ze ook niet adviseren.
Mvg
SIKAFLEX 291 is de lijm/kit die je hiervoor nodig hebt....
http://nld.sika.com/nl/solutions_produc ... ssa03.html
er gaat gewoon erg veel tijd inzitten.... er zit zo 10+ uur werk aan als je alles beetje goed doet, daarom zal dat werk niet zo geliefd zijn )
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 01-11-2009 14:06
Beste,
Wat ik niet snap van alles die 10 + uur tijd die er in gaat zitten waar je die uren aan vol moet maken? als ik het zo zie krijg ik de indruk lijm er op en er weer terug in schuiven!!, Of zie ik iets over het hoofd?Ik ga wel via internet de lijm bestellen die jullie mijn adviseren,het kost geen drol zie ik... Ik wil het wel graag zelf doen omdat ik de lijm en het handarbeid wel kan bekostigen!,Maar een specialen boot zaak die er 10 uur mee bezig gaat zijn dat is het bootje ook net weer niet waard.Alle bedankt voor jullie reactie"s
Simon.
Wat ik niet snap van alles die 10 + uur tijd die er in gaat zitten waar je die uren aan vol moet maken? als ik het zo zie krijg ik de indruk lijm er op en er weer terug in schuiven!!, Of zie ik iets over het hoofd?Ik ga wel via internet de lijm bestellen die jullie mijn adviseren,het kost geen drol zie ik... Ik wil het wel graag zelf doen omdat ik de lijm en het handarbeid wel kan bekostigen!,Maar een specialen boot zaak die er 10 uur mee bezig gaat zijn dat is het bootje ook net weer niet waard.Alle bedankt voor jullie reactie"s
Simon.
- dennis gerits
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
- Locatie: Weert
Simon Grol schreef:Beste,
Wat ik niet snap van alles die 10 + uur tijd die er in gaat zitten waar je die uren aan vol moet maken? als ik het zo zie krijg ik de indruk lijm er op en er weer terug in schuiven!!,
Simon.
de oude lijm/kit zou ik eerst verwijderen...en spiegel beetje opschuren....en daar gaat juist veel tijd in zitten (wil je het goed doen)
-
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
- Locatie: Amersfoort
Ik heb 12 jaar geleden alweer een tweedehands bombard gekocht. Hij zal inmiddels denk ik al ruim 20 jaar oud zijn en het enige wat daar nog goed aan is, is juist de spiegel
- dennis gerits
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
- Locatie: Weert
hier de foto's
de strips zitten aan bijde kanten en aan weerszijde.... ik werk bij trespa, dus heb ze maar van trespa gemaakt
de strips zitten aan bijde kanten en aan weerszijde.... ik werk bij trespa, dus heb ze maar van trespa gemaakt
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 07-06-2011 00:17
Even dit topic naar boven halen.
Die bouten zoals je op de foto ziet zijn die nodig. Bij mij zitten ze schijnbaar op de spiegel zelf en zijn vervolgens terug gelijmd in de spiegel houders tussen de drijvers .
Met een verfstripper is de lijm makkelijk weer vloeibaar (wel een beetje taai) te krijgen en heb de flappen aan de onderkant van de binnen en buitenkant v/d spiegel al los. Nu nog de spiegel los krijgen.
Die bouten zoals je op de foto ziet zijn die nodig. Bij mij zitten ze schijnbaar op de spiegel zelf en zijn vervolgens terug gelijmd in de spiegel houders tussen de drijvers .
Met een verfstripper is de lijm makkelijk weer vloeibaar (wel een beetje taai) te krijgen en heb de flappen aan de onderkant van de binnen en buitenkant v/d spiegel al los. Nu nog de spiegel los krijgen.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 07-06-2011 00:17
Spiegel met de rotte plek
Omdat de spiegel door en door vast zat met gevulkaniseerde pluggen deze er maar helemaal uitgezaagd
Vervolgens maar eens de overige houtresten verwijdert.
Even kijken hoe ik het verder ga aanpakken.
Heb er al een bepaalde gedachten over.
Trouwens rotte spiegels zijn vrij normaal bij zodiac/Bombard als ze van hout zijn. Die spiegel was niet verlijmt zoals ik het zou doen . De kwaliteit van het hout is om te huilen was helemaal niet behandelt tegen rot of vocht inwerking, gewoon blank dus.
Oh wat hebben ze toch een goede naam. Lijkt meer op made in China.
- Hardy Schuilenburg
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
- Locatie: Breda
Peter leuk klusje voor de winter, de foto's geven een prima beeld van de omvang van de klus succes ermee