Vispas en vergunningen... Weggegooid geld?


Plaats reactie
henk kroos
Berichten: 68
Lid geworden op: 09-09-2010 00:37
Locatie: Alphen ad Rijn

18-04-2011 18:02

Naar aanleiding van dit bericht http://carpfeeling.com/content.aspx?name=Betalen-voor-je-vergunningen...-Weggegooid-geld?&ContentID=1647.
Gaan bij mij ook wat vraagtekens door mijn hoofd.
Waarom moet je ervoor betalen als je er zelf geen baat bij hebt.

Brand er maar over los !!!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

18-04-2011 18:57

Beste Henk,

Je zal met iets meer moeten komen, dan een verwijzing naar een imo wazig artikeltje op een andere website, en ik bedoel dan keiharde bewijzen dat er karper verdwijnt door toedoen van broodvissers.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-04-2011 19:15

Heeft die (goede) man er de witvisrechten is er niets aan de hand.

Wel de vraag of de man op een of andere manier een financiële bijdragen geleverd heeft om het project te doen slagen. Vanuit de vispas wordt namelijk al jaren in verhouding weinig geld vrij gemaakt voor het uitzetten van spiegelkarpers. De link vispas en het uitzetten van karper is er dan ook niet.

Groet,
Peter
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-04-2011 22:56

IK vraag me al jaren af wat er dan wel met dat geld gebeurd.

Ik vraag me af, gaat er geld van de vispas naar de wedstrijdvisserij? En al die landenteams, wk's en zo? Waar wordt dat allemaal van betaald? Ik mag hopen dat hier geen cent naar toe gaat en volledig betaald wordt door sponsoren en uit eigen zak.

Visstoepen, onderhouden, ok, daar is het voor, maar ook hier vraag ik me af waar al dat geld blijft. En ook je vergunning, want betaal al heel mijn leven aan de baroniesche hengelaars, maar vraag me echt af wat er met het geld gebeurd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-04-2011 23:07

Moet je bij de visvereniging zijn waar je lid van bent. Die is verplicht jaarlijks de balans op te maken van inkomsten en uitgaven. Zoals elke vereniging. Zo staat ook het jaarverslag van SVN op de site: http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... nederland/

Alles over verenigingen: http://www.verenigingen.nl/?gclid=COWol ... DgodxBUhHw

Dit is gewoon een overzicht van de afslag op Urk waar de vis aangevoerd wordt van beroepsvissers met schubvisrechten. Zoals het IJsselmeer, die een functie heeft voor het beroep. Staan ook helemaal geen karpers op. Bericht is zuiver speculerend op wat uiteindelijk gewoon legale beroepsvisserij is en kun je dus verder niks mee.

Overigens is er recent al een discussie geweest over hetzelfde onderwerp.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-04-2011 23:10

Afdracht naar svn x€
wedstrijd pot x€
prijzenpot klaverjassen x€
bestuursvergoeding x€
post en drukwerk x€
en de rest op de spaarekening van de hsv.

Bij een alv kan je de begroting bekijken, Maar daar komt nooit een karpervisser :-?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-04-2011 00:10

Beste Henk, Peter heeft gelijk als hij zegt dat een relatie Vispas en kosten uitgezette pootkarpertjes zo goed als niet bestaat. In staande hokfuiken wordt nauwelijks een karper gevangen, geldt ook grotendeels voor de zegenvisserij.
Dat genoemde aantal kg witvis lijkt misschien wel veel maar gezien het totale watereaal waar dat vandaan komt hebben we het nog niet over 1 kg per ha.
En niet te vergeten de aanvoer op de IJsselmeervisafslag in Urk komt veelal van de grote waterarealen (IJsselmeer, Markermeer, inclusief IJmeer), samen al meer dan 100.000 ha waar het beroep volledige visrechten heeft en dat is al vele decennia zo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-04-2011 00:13

Kan het ook anders verwoorden, namelijk dat ik me pas echt zorgen ga maken als op de IJsselmeervisafslag maar weinig witvis meer wordt aangeboden...
Gerrit van den Broek
Berichten: 1
Lid geworden op: 19-04-2011 08:18

19-04-2011 08:25

bij ons gelukkig niet
laatst zijn er nog 32 karpers in een meertje van 3 ha gegooid en die waren gemiddeld 20 pond
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

19-04-2011 10:29

Afdracht naar svn x€
wedstrijd pot x€
prijzenpot klaverjassen x€
bestuursvergoeding x€
post en drukwerk x€
en de rest op de spaarekening van de hsv.

Jacco je vergeet er nog een paar

afschrijving meubilair-computers,
Huur-hypotheek clubgebouw
onderhoud clubgebouw
verzekeringen
opleiding jeugd
clubavonden
vergunningen -pacht viswateren die de Fed niet willen hebben.
diverse abonnementen

gaten in de begroting omdat je als vereniging)geen IOC) geen recht hebt op financeele vergoeding van gemeentes zoals andere sporten voetbal en kleiduifdammen.
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

19-04-2011 12:47

Als je dit allemaal lees snap ik waarom sommige verenigingen geld willen voor een uitzetting van vis :cry: en dan te bedenken.. laat maar ook.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-04-2011 14:42

Als je dit allemaal lees snap ik waarom sommige verenigingen geld willen voor een uitzetting van vis en dan te bedenken.. laat maar ook.


Nee niet laat maar, kan je ook uitleggen wat je hier mee bedoelt? Kan het namelijk geen handen en voeten geven.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-04-2011 15:18

Henk, klopt, maar er zijn zat hsv die dit niet hebben.
Hoe dan ook, er is vaak geld zat bij een hsv maar vaak zien de bestuurders dit geld als hun eigen spaartegoed en zijn daardoor zeer zuinig :wink:

Ohja, een jubileum dat hakt er ook vaak lekker in 8)
De vereniging waar ik ooit inzat had na een goed verhaal zat over voor een uitzetting.
"Zeg maar wat het kost" kreeg ik te horen :P

Ten behoeve van verbetering visserij werk vaak wel hoor, jammeren en zeuren zeker niet.
Ga met een goed onderbouwd verhaal naar je hsv en op zeker dat er geluisterd wordt.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

19-04-2011 16:48

Dan te bedenken dat het geld over de balk word gesmeten aan minder of niet ter zake doende dingen ..
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

19-04-2011 17:47

Mark probeer eens onderbouwend te zijn inplaats van one liners te strooien .
Een beetje bleren in de ruimte heeft niet zo veel zin.

Dat een aantal HSV`s een gezonde bankrekening hebben komt voornamelijk uit het feit dat deze al decenia soms zelfs voor de ww2 bestaan(die van ons sinds 1898 ) en idd voornamelijk uit witvissers en niet hebben lopen gooien met allerlei projecten die doodlopen.
De opkomst van het karpervissen zoals het nu bestaat pas een kleine 10a 15 jaar.
En ook nu zie je op de meeste jaarvergaderingen alleen witvissers, dus de invloed van de karpervissers is minimaal.
Wel hebben ze allerlei wensen en gaat ervanuit dat,omdat ze lidmaatschap betalen de vereniging het maar moet uitvoeren,
zonder dieper in de materie te duiken en krijg je uitspraken zoals Mark.
Zoals ik al eerder aangaf , wil je iets veranderen doe eens wat vrijwilligerswerk en duik eens wat dieper in de vereniging.
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

20-04-2011 12:53

Afdracht naar svn x€
wedstrijd pot x€
prijzenpot klaverjassen x€
bestuursvergoeding x€
post en drukwerk x€
en de rest op de spaarekening van de hsv.

Jacco je vergeet er nog een paar

afschrijving meubilair-computers,
Huur-hypotheek clubgebouw
onderhoud clubgebouw
verzekeringen
opleiding jeugd
clubavonden
vergunningen -pacht viswateren die de Fed niet willen hebben.
diverse abonnementen
Henk, bij opleiding jeugd en vergunning/pacht kan ik me van alles voorstellen (positief)
Verder zie ik vaak zaken voorbij komen, bij mijn vereniging, waarvan ik denk wtf. heeft dat met het vissen te maken...
Als je zo nodig een leuke avond, wedstrijd onderling, of wat dan ook wilt organiseren vraag daar dan een bijdrage voor..
De controleurs in mijn vereniging zijn er (bijna) allemaal mee gestopt.
Na bedreiging, intimidatie en vernieling hielden/houden de meeste (ik dus ook) het voor gezien. De politie heeft andere prioriteiten.. :-? Maak dan wat geld vrij om deze 'hufters' is aan te pakken.
Op vragen over opvissingen/uitzettingen is het eerste antwoord geen geld voor..
Wellicht is het eea. ondertussen verbetert, maar ik heb mn buik er van vol..
groet
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

20-04-2011 22:14

Henk, bij opleiding jeugd en vergunning/pacht kan ik me van alles voorstellen (positief)
Verder zie ik vaak zaken voorbij komen, bij mijn vereniging, waarvan ik denk wtf. heeft dat met het vissen te maken...
Als je zo nodig een leuke avond, wedstrijd onderling, of wat dan ook wilt organiseren vraag daar dan een bijdrage voor..
De controleurs in mijn vereniging zijn er (bijna) allemaal mee gestopt.
Na bedreiging, intimidatie en vernieling hielden/houden de meeste (ik dus ook) het voor gezien. De politie heeft andere prioriteiten.. Maak dan wat geld vrij om deze 'hufters' is aan te pakken.
Op vragen over opvissingen/uitzettingen is het eerste antwoord geen geld voor..
Wellicht is het eea. ondertussen verbetert, maar ik heb mn buik er van vol..
groet


Dag Mark,
Het enigste wat ik door de regels heen lees , is dat je verwacht omdat je lidmaatschap betaald anderen voor jou de problemen oplost.
Feit dat je buik ervan vol hebt, wil zeggen dat je ook niet bent bereid om maar iets voor jouw vereniging te betekenen.

Als je zo nodig een leuke avond, wedstrijd onderling, of wat dan ook wilt organiseren vraag daar dan een bijdrage voor
Dat heet lidmaatschapsgeld, dat betaal jij maar ook andere leden van de HSV

De controleurs in mijn vereniging zijn er (bijna) allemaal mee gestopt.
Na bedreiging, intimidatie en vernieling hielden/houden de meeste (ik dus ook) het voor gezien. De politie heeft andere prioriteiten.. Maak dan wat geld vrij om deze 'hufters' is aan te pakken

Heb je enig idee wat dat kost buiten het feit dat de vereniging geen andere rechten heeft om dit soort dingen aan te pakken als de man in de straat hooguit kan een royemant uit de vereniging plaats vinden en heeft dat nut , tegenwoordig niet echt.
Men wordt gewoon lid bij een andere vereniging en gaat gewoon verder.
ik heb als eens eerder gezegd als je in je vereniging een verandering wilt , wat let je om plaats te nemen in een commisie of bestuur
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

20-04-2011 22:37

als ik een witviswedstrijdje mee doe dan moet ik gewoon betalen hoor, ook al ben ik lid. 3 euro. niet veel maar we betalen dus onze eigen prijzen (ook niet helamaal) waar want die sponsort lokale bakker/kruidenier of weet ik wat). Prima hoor, iedere vereniging heeft geld nodig.

Bestuursvergoeding lijkt me niet. Als dat het geval zou zijn stap ik gelijk over naar een andere vereniging.

overigens vind ik karper uitzetten op een plek waar deze weer gevangen kan worden door beroepsvissers redelijk dom. tenzij iemand kan uitleggen waarom.

tot slot, Wat mag ik eigenlijk verwachten voor 30 euro lidmaatschap (cq de vispas)?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-04-2011 08:00

Hier kritiek leveren op je HSV lucht misschien wel op maar heeft verder weinig zin. Wil je zaken aanpakken zul je dat samen met andere binnen je HSV moeten doen.

Wat controles aangaat doe het als controleur met zijn tweeën of ga samen met een federatie boa op pad. Hier hebben ernstige bedreigingen richting controleur wel degelijk tot een veroordeling geleid. Twee getuigen waren bereid een verklaring richting politie af te leggen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

21-04-2011 09:08

martijn van den Haak schreef:Bestuursvergoeding lijkt me niet


Martijn ga er maar van uit dat deze bijdrage een gewoongoed is.
Het gaat dan vaak om;
Vergaderingen bij de bestuurders thuis en zijn dan voor oa koffie, hapje en drankje.
Als bestuurder doe je dingen die anderen niet willen doen, een kleine bijdrage maakt het dan wel zo plezierig.
Vrijwillig of niet, zodra je kosten maakt verwacht je dat dit vergoed wordt.

Jij kan dan overstappen naar een ander vereniging maar daar los je niets mee op.
Zelf ben ik blij dat er mensen zijn die deze moeite doen voor ONS !
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

21-04-2011 21:15

ah, Jacco als je het zo bedoelde ok, je hoeft er ook niet slechter van te worden.

Ik ging er even vanuit dat je bedoelde een vergoeding krijgen om te besturen....
Plaats reactie