Goedenavond!
Ik heb mijn oog laten vallen op een slotenstelsel, met afentoe een brede uitloper daarvan. Dan praat ik over een plas van 2,5 hectare, en een plas van 1 hectare. Daarnaast zijn er nog enkele plekken van een half hectare. De plassen van 1 hectare en een half hectare zijn slechts een meter diep, de sloten daartussen lopen echt wel af tot een meter of 3.
Ik hoorde via de gevestigde orde, (oude mannetjes van in de 80), dat ze vroeger bij het fuiken zetten wel karper hebben aangetroffen. Nu is er al een tijd niet meer gevist, maar ik heb wel brasem zien azen. Verder heb ik ook mosselbankjes aangetroffen.
Ik besloot dus om de plas van 2,5 hectare aan te pakken. Dit plasje heeft een vrij zachte bodem, karper heb ik er nog niet gezien. Deze plas wordt van vier kanten gevoed door zijsloten, 3 groten, 1 kleine. Ik heb slechts een klein plaatje gevonden van een paar vierkante meter. En dan nu eindelijk de vraag:
Hoeveel mag ik voeren op dit plaatje en wat te kiezen met de andere stekken? Alle 3 bij een sloot?
Stek onderhouden op slotenstelsel
- ben scholten
tast ze eerst eens af met een pennetje.
ff paar voerplekkies maken bij die zijslootjes en dan afstruinen.
ff paar voerplekkies maken bij die zijslootjes en dan afstruinen.
Vis is vis
Ik vis zelf ook op zo'n stelsel. Als je niet weet of en hoeveel karper er zit zou ik een dag of 3/4 een pondje bollen of partikels voeren en daarna een dagje gaan proberen. Na een dagje vissen heb je gauw genoeg door of er vis zit en of je meer of minder moet voeren. De meeste stelsels bevatten vis zat, in het geval van het stelsel waar ik op vis zal je niet snel teveel voeren..
groet
groet