Vasthouden van de karper


Plaats reactie
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

21-02-2011 18:18

Hallo allen,

Na aanleiding van een vraag die al langer rondspookt in me hoofd, toch maar dit topic geopend.

Ik zie (de laatste tijd) karpervissers karpers op een manier vasthouden die bij mij toch bepaalde gedachtes opwekken. Sommige onder ons houden de karper bij de anaalvin vast, met 1 of 2 vingers soort van achter gehaakt.

Foto hieronder (no offense voor degene op de foto, was gewoon makkelijk ff kopieeren)

Afbeelding

Op deze foto bijv, word de vis met de kop omhoog gedrukt waardoor er veel druk komt (lijkt me) op de anaalvin, omdat deze met de duim tegengehouden word (ik denk/verwacht) voor het weggleiden van de vis.

en bij deze
Afbeelding


Ziet het eruit alsof deze vin helemaal "dicht geknepen" word

Ik persoonlijk, houd een vis altijd zo vast als hieronder (eigen foto)

Afbeelding
Zoals ik de vis vast houd op deze foto, lijkt het mij het minst gevoelig voor de vis.. Ik weet natuurlijk niet of ik hier gelijk in heb, vandaar uiteraard dit topic.

Wat zijn jullie meningen hierover, en is het beide niet pijnlijk/gevoelig voor de vis? Zoals ik eerder zei, die anaalvinnen lijken me vaak "dichtgeknepen".. Het zal vast geen ernstige gevolgen hebben, maar het is gewoon een vraag die ik graag voor mezelf beantwoord wil hebben..

Groetjees
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-02-2011 18:24

Foto 2 vind ik kwalijk naar mijn idee

Aangezien het hart van de vis ook daar zit,grote kans op verdrukking en grote gevolgen tot de dood!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

21-02-2011 18:29

je bedoelt de hand bij de kop van de vis
mvg justin
----------------------------------------------------------
Roy Rovers
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-07-2010 20:47

21-02-2011 18:32

foto 1 en 3 zijn niks mis mee volgensmij

foto 2 heb ik ook mijn bedenkingen bij
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

21-02-2011 18:34

ik denk zelf dat het niet zo veel uitmaakt hoe je de anaalvin houd drukt ,hoe je het ook wil noemen
het is allebei niet goed voor de vis

het beste is gewoon een foto op de dikke onthaakmat
maar ja dat doe ook (bijna) niemand
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-02-2011 18:37

leen goudappel schreef:Foto 2 vind ik kwalijk naar mijn idee

Aangezien het hart van de vis ook daar zit,grote kans op verdrukking en grote gevolgen tot de dood!


PS

Martin,die vin is het grootste probleem niet,als de vis goed ''ingeklapt'' word niks aan het handje.

Zie mijn reactie,dat is kwalijker
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-02-2011 18:38

Afbeelding

Afbeelding

Normaal gesproken pakt iedereen de vis zo,maar bij zwaargewichten is het toch gevaarlijk,misschien ook daarom dat de zware vissen kapot gaan,na de foto sessie. Niet fijn het hele gewicht op het hart gedrukt.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

21-02-2011 18:43

als je goed kijkt dan gebeurd er eigelijk het zelfde bij alle 3foto's dde anaal word gewoon platgedrukt

zo kan het ook :wink:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-02-2011 19:29

Ik weet donders goed wat je bedoelt Martin..

Dat hele verdraaien van de aarsvin tot in een wokkel waarbij het vel tussen de vinstralen strakgespannen staat als een zeil van een surfplank en waarbij deze gewoon als een handvat wordt gebruikt..

Omschrijf ik het zo goed?

Eentje uit het Raad Het Gewichttopic..

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

21-02-2011 20:40

Nooit te oud om te leren , zo zie je maar weer. Nooit geweten dat het hart van de karper daar zit. Dat van de staartvin doe ik plat tegen het lijf om meerdere redenen. Bang dat die breekt en je kan jezelf ook flink snijden eraan getuige een litteken.
Vis is vis
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

22-02-2011 00:13

Sven van Anrooy schreef:Ik weet donders goed wat je bedoelt Martin..

Dat hele verdraaien van de aarsvin tot in een wokkel waarbij het vel tussen de vinstralen strakgespannen staat als een zeil van een surfplank en waarbij deze gewoon als een handvat wordt gebruikt..

Omschrijf ik het zo goed?

Eentje uit het Raad Het Gewichttopic..




Dat is inderdaad ongeveer wat ik bedoel te zeggen ja. Bedankt voor het verwoorden dan maar haha.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

22-02-2011 00:21

Aarsvin in zijn geheel vasthouden en m'n middelvinger in het kuiltje bij de borstvin. Bevalt mij prima!

Afbeelding
Catch them if you can...
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

22-02-2011 09:28

Ik betwijfel of het vasthouden van een grote karper, achter de kop (dus bij de borstvinnen) dodelijk is voor een karper.
Dan waren alle topvissen inmiddels wel dood. Het vasthouden achter de kop komt het meest voor… bewijst duizenden foto´s
op internet in magazine´s enz enz… Ik denk dat er wel wat meer moet gebeuren waardoor een karper kapot gaat. Het zijn dus
incidenten zoals gewoonlijk. Het laten vallen (op de onthaakmat) is veel schadelijker en kan dodelijk zijn. Dat het optillen van een zware
karper niet gezond is oke daar kan ik nog inkomen. Wat wel als zorgelijk word bestempelt is het neerleggen op de buik bij een zeer zware
karper (dus vissen boven de 25kg grens) Ik kan me ooit is een artikel herinneren waar dat beschreven werd en dat je op die manier de karper
zijn ingewanden plet en dat dus dodelijk kan zijn, let wel kan. Het hoeft dus niet zo te zijn, bewijst weer genoeg foto´s van enkele record vissen.
Ik denk dat onverantwoord handelen zoals te lang uit het water, laten stuiteren, het niet nat houden en soms te snel terug zetten zonder controle op de vis veel meer schade aanricht dan dat wij denken.

Dan over het vasthouden bij de vinnen. Daar gaat ook zeker veel mis! Het vastknijpen van de anaalvin heeft absoluut niet mijn voorkeur. De karper "kan" schokbewegingen maken als jij hem in je handen houd voor een foto. Je zet dus meer kracht op je handen om de vis in bedwang te houden en dus meer kracht op zijn vin. Kans op een beschadiging is groot. Net zoals het vasthouden achter de borstvinnen dus niet met je vingers in de borstvin holtes wat mijn voorkeur heeft. Maar gewoon dus je handen vol achter de borstvinnen, zodat de vinnen vaak naar voren steken.
Ook hier geld, als de karper een sla beweging gaat maken (merk je vaak aan het stuipen) dan zal de vis zijn borstvinnen spannen. Als jij deze dan op de een of andere manier belemmert of zelfs tegenhoud kan de vis deze beschadigen.

Dan gaat het volgens mij ook vaak mis met het scheppen en/of een bewaarzak optillen. Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden dat als men de karper optilt met het net of een bewaarzak, CHECK altijd VOOR het optillen de borstvinnen, deze moeten naar achterstaan tegen de karper aan. Als de borstvin vooruit blijft hangen in de mazen van het net (wat vaak voorkomt) en je tilt een "zware" karper op kan er van alles gebeuren waardoor de karper zijn borstvin beschadigd of breekt.

Groet
Alex
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

23-02-2011 15:50

Ik snap wat je bedoeld Alex, alleen gaat het mij nu niet echt om de borstvinnen, want dit is neem ik aan bij 95 % van ons wel bekent. Het ging mij meer om de anaalvin aangezien de meerderheid de karper op die (in mijn ogen verkeerde) manier vasthoud. Kun iemand daar iets over vertellen? In de zin van onderzoeken of ervaringen van mensen?
Plaats reactie