Visveilige montages...


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-01-2011 17:42

Jeroen Neef schreef:Maar om even serieus ter zake te komen, PB heli chod systeem kan het iedereen aanraden, en dan zo "scherp" zetten dat de worp er niet voor zorgt dat de kraal eraf schiet maar de minste aanbeet wel.
PB is TTB


Een beetje pva tape boven de kraal doet wonderen 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

29-01-2011 13:32

Dat is idd een goeie ja, gebeurt niet vaak dat je hier op het board ergens wijzer van word maar dit is wel een geinig snufje :wink:
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

31-01-2011 22:45

Ik kan mij nog een beet herinneren 2seizoenen geleden.
Midden op het water had ik een karper gehaakt maar tot mijn grote verbazig kolkte het ook links(50m verder)ook zo hevig,dat ik even dacht dat ik daar ook iets gehaakt had.
Na 10minuten drillen kwam ik inderdaad tot de conclusie dat ik 2karpers eraan had hangen,hoe bizar was dat!!
Nadat ik beide vissen wist te landen, bleek dat een vis rondzwom met 2volledige 'veilige'systemen en met flink wat losse lijn(was dus om mijn lijn heengedraaid en zodoende heb ik de vis kunnen landen)

Hoeze 'veilige'; omdat ik middels hiermee overtuigd ben dan dit systeem echt niet veilig is,want als de lijn net boven je leader in de knoopt komt(meestal door het hevige geschud van karper)dan komt de vis never van het lood af.

Ik denk zelf dat er in het hedendaagse karpersvissen geen 'veilige montages bestaan die elke keer veilig zijn bij lijnbreuk.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

31-01-2011 23:32

Ricardo,

En wat als een onderlijn vrij kan bewegen over de hoofdlijn en leader/tube?
Wat gebeurd er dan bij lijnbreuk?

met vragende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2011 01:13

jeroen,een stuk krimpkous op de leader zetten en daar die kralen op.zit het net ff wat vaster en kan je gewoon werpen zonder dat de kraal verschuift,pas bij het kopschudden komt het los.wel even de juiste diameter zoeken van leader en krimp kous.

weer wat geleerd :P
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

01-02-2011 09:37

Ja HPE,

dat klopt,dat systeem is inderdaad het veiligst.
Maar ook bij dat systeem kan een klein knoopje aan het eind zorgen ervoor dat de vis blijft rond zwemmen met een rig+lood.
Maar goed,de kans dat dit gebeurd is nihil.
Dus ik denk dat chod-rigs de betrouwbaarste rigs zijn.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

01-02-2011 12:20

Ricardo,

Als een karper in of aan een obstakel wordt verspeeld door lijnbreuk, is ook de kans aanwezig dat het systeem al in de 'knoop' zit, zodat het zijn veilige werking verliest.
De zwakste schakel zou dan de onderlijn moeten zijn, en dat werkt volgens mij het beste bij het gebruik van een hoofdlijn met hoge trekkracht en niet al teveel rek.
Een 9 ponds onderlijn en een nylon-hoofdlijn van 50 of 60/100 bijvoorbeeld.

Helikopter-systemen, het ASIS-systeem en de verschillende variatie's daarop, doen hun werk natuurlijk het beste in obstakelvrije gebieden mocht er lijnbreuk optreden.
Bij lijnbreuk zal het tegen gewicht van het lood er voor zorgen, dat de onderlijn van de hoofdlijn loskomt.
Alles valt en staat natuurlijk bij een verantwoordelijke manier van vissen.

met vis-vriendelijke groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

01-02-2011 18:59

Nou Rik dat wist ik al hoor maar ik geef jou een tip, koop die zooi van PB products, maar ik vis die heli chod rig zo los mogelijk en dan weet je nooit precies hoe hard de klpa van het werpen is. En dan is dat stukje pva wel erg handig. Die kralen van dat heli chod systeem hebben een erg groot gat en glijden dus gemakkelijk over de leaderknoop/ lus.
En dat moet ik bij jou systeem nog zien ouwe krullenbol :wink:

Oftewel, ik denk dat je gat te klein is
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2011 19:09

ik gebruik de rubberen kralen van carp alley,stukken goedkoper als die van pb en voor mij helemaal :wink:

ik heb geen pva,tube of wat dan ook nodig om te klemmen.ook heb ik geen goede ervaringen met pva om die kraal te klemmen.toen gebruikte ik die korda kralen,maar die kreeg ik met pva tape niet vastgenoeg gezet om deze te blokken bij het ingooien.ik zet de rubberen kralen van carp alley op zo'n 15 cm uit elkaar,en tijdens het ingooien heb ik er niet of nauwelijks last van dat ze verschuiven.wel zet ik een pva wokkel om de haak heen zodat deze niet onder mijn leadcore terecht komt.deze kralen zijn van rubber en schuiven zelfs over een voorslag knoop heen bij enige druk.

mvg
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

02-02-2011 19:22

Hape die snapt het zie laatste stukje van hem.
Ik heb voor de boilie tijd al vissen gevangen die in de lijnen waren gewikkeld deze waren nog levend gelukkig. Maar giga schade die jaren later leek of het nooit gebeurd was, ook vissen:klit van lijn door de kieuw en buiten de bek weer in de klit zodat de halve kieuwdeksel was doorgesneden.

nog even over de polen er schreef iemand werk wat niemand wil doen.
Ik heb me eigen altijd de pleuris gewerkt in alles en nog wat.
rioleringen, papier prikken, prullebakken legen, grasmaaien enz
Dat grasmaaien lijkt niet vies totdat je over de stront rijd.

terug naar het onderwerp : iemand schreef er zijn geen veilige systemen, ik denk ook dat deze er niet zijn. alleen het ene systeem is veiliger dan het andere. Hape zegt het zelfde wat ik al wist dat hoe dunner de onderlijn hoe meer kans op breuk na lijnbreuk. loodverlies is niet voldoende.
maar niets is echt veilig, pb zal ongetwijfeld anders beweren.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

02-02-2011 20:30

Kees Ouwendijk schreef:pb zal ongetwijfeld anders beweren.


Een beetje cynisch van je Kees. PB is gewoon een groep mensen die -naast een boterham proberen te verdienen- gewoon karpervisser zijn. Ze zijn niet één van de voorlopers op visveiligheid enkel omdat het een hype is! PB is een bedrijf gerund door karpervissers zoals jou (misschien een tikje minder cynisch weliswaar :( ) niet door 'niet vissende' ondernemers. Het is niet voor niets dat PB nooit een normale loodclip heeft uitgebracht, ondanks het mislopen van extra inkomsten. Waarom kom je gewoon niet naar de stand en maak een praatje met de jongens. Zul je zien dat ze het net zo goed voor hebben voor de karpers als jij. Het is niet voor niets dat PB dit voorjaar met twee nieuwe systemen komt waardoor het voor veel mensen gemakkelijker gaat worden om de overstap te maken naar veiligere systemen. Natuurlijk zal je altijd het gezonde verstand moeten blijven gebruiken m.b.t visveilig vissen. Zelfs jij :D kan zoiets enkel aanmoedigen, niet waar?


met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

02-02-2011 20:39

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-02-2011 20:42

ricardo heijenrath schreef:Ik kan mij nog een beet herinneren 2seizoenen geleden.
Midden op het water had ik een karper gehaakt maar tot mijn grote verbazig kolkte het ook links(50m verder)ook zo hevig,dat ik even dacht dat ik daar ook iets gehaakt had.
Na 10minuten drillen kwam ik inderdaad tot de conclusie dat ik 2karpers eraan had hangen,hoe bizar was dat!!
Nadat ik beide vissen wist te landen, bleek dat een vis rondzwom met 2volledige 'veilige'systemen en met flink wat losse lijn(was dus om mijn lijn heengedraaid en zodoende heb ik de vis kunnen landen)
Hoeze 'veilige'; omdat ik middels hiermee overtuigd ben dan dit systeem echt niet veilig is,want als de lijn net boven je leader in de knoopt komt(meestal door het hevige geschud van karper)dan komt de vis never van het lood af.
Ik denk zelf dat er in het hedendaagse karpersvissen geen 'veilige montages bestaan die elke keer veilig zijn bij lijnbreuk.


In dat geval had inline lood ook nog gewoon op de lijn gezeten, alleen een loodclip had het lood gelost, maar wat heeft een vis daaraan als ie vervolgens met meters nylon achter zich aan sleept? Helemaal niks! Oftewel baat het inet schaad het niet.

mvg martijn
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-02-2011 21:07

Elke ontwikkeling waarbij visveilig het uitgangspunt is van de makers moeten we zondermeer toe juichen. Zwolle lijkt me een mooi moment om de mannen van PB daar eens goed over aan de tand te voelen of zij dit waarmaken. Valt me wel op dat Koen er weer wat grijze haartjes bij gekregen heeft. :lol: Dat krijg je als je niet over een nachtje ijs gaat. :wink:

Vol verwachting klopt ons hart,
Peter
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

03-02-2011 21:17

Daniel daar heb je gelijk in ik ben inderdaad nogal van het zal wel en meestal
niet te positief.
Daarom ook een afwijkende mening in de meuk van het zelfde.
Ik moet pb ook een kans geven maar ik hoor al zo lang van het systeem dat de veiligheid van karpers garandeerd. maar ik zie nog niks.

Ben ook benieuwt of het systeem bestand is tegen lijnbreuk 10 meter voor de top als de lijn in de stroming vol met vuil zit en er 300 meter lijn verspeeld is ?

nee Kees veel te negatief dit gebeurd niet ?
100% veilige systemen bestaan niet wel veiliger systemen.
Maar goed Daniel laat maar zien dan.
mvg Kees.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-02-2011 22:05

Kees

In dat geval is geen enkel systeem veilig, want ook al raakt de vis het lood in dat geval wel kwijt als je met een clip vist, door het wier in de lijn is dat alsnog geen winst. In dat geval zijn ze dus even veilig
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

03-02-2011 22:30

Martijn dat bedoel ik ook er zijn dingen die niet op te lossen zijn of heel moeilijk. Zelfs al heeft de vis geen lood mee te zeulen wat voor kans heeft hij tegen de moderne materialen. Het mooiste zou zijn dat in het geval van verspelen de vis de onderlijn zou breken als zwakste schakel . nog een voorbeeld dat de onderlijn zich na verspelen alleen in de bek achterblijft, maar 25cm onderlijn 25 ponds kan ook rare dingen doen.
Systemen die dat die dit zouden kunnen zijn praktisch mislukt in ons steeds meer met planten begroeide nederland.

Daniel stuurde een mooie reclame foto, heel modern en snel zal de jeugd zeer aanspreken maar als dit zo op de bodem ligt zal het zeker veilig zijn.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

04-02-2011 01:35

Ik begrijp je verhaal wel Kees.

Aan het einde van de dag blijft het gezonde verstand je beste instrument om ellende te voorkomen. Niet op bepaalde plekken vissen of een goede boot voor specifieke situaties gebruiken zijn maar twee voorbeelden die essentieel kunnen zijn in een veilige benadering. Mensen informeren is net zo belangrijk als technische middelen aanbieden. Met 100% visveilig wordt dan ook bedoeld dat het technisch het meest veilige montage mogelijk is. Loodclips en inline lood zijn simpelweg door de laatste ontwikkelingen veiliger geworden, dat is alleen maar goed lijkt me. Het betekent natuurlijk niet dat men dan maar midden in een takkenbos moeten gaan vissen, vijftig meter verwijderd van je hengel ergens staan ouwehoeren en volle kracht drillen op een ongeschikt haakmodel.

Lichte onderlijnmateriaal kiezen is ook niet de weg. Je zult enkel veel meer onderlijnbreuk krijgen. Een haak in die bek die niet eruit valt is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk. Infecties liggen op de loer met alle gevolgen van dien. Ikzelf verspeel vrijwel nooit een vis of lijnbreuk of beschadiging maar dat is enkel terug te brengen op ervaring. Kun je natuurlijk niet van iedereen verwachten. We hebben allemaal een leercurve! Het enige dat nog resteert is materiaal en informatie aanbieden dat zo dicht mogelijk bij die ideale situatie komt, meer kun je niet doen.

Ik denk dat PB, nu als enige alle drie de loodmontages in een heel veilig jasje en de Aligners van afgelopen jaar (plus alle lezingen, artikelen, open dagen, beurzen), een goede ontwikkeling op gang heeft gebracht die de vissen allen maar ten goed zal komen in de toekomst.

Ik denk dat we met zijn allen best wel een paar stappen vooruit gaan maken komend jaar. Ik ben wat dat betreft vrij optimistisch.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
K. van den Herik

04-02-2011 07:20

Ik ga dit systeem een eerlijke kans geven. Alle voorgaande systemen kap ik mee.

Op het eind van de dag kost het me vis en/of ik moet mijn visserij aanpassen. Zolang ik met een boot vis gaat het nog. Alleen werpen wordt lastiger.

Als ik heel erg eerlijk ben en ik tel 1 seizoen zeer stevige obstakel visserij mee ben ik 2 keer een vis verspeeld door lijn breuk. In 3 jaar vind ik alleszins acceptabel.

Ik lieg 3. Een bepaald vissie had ook andere ideeën eerlijk is eerlijk. De vis is gelukkig in blakende gezondheid terug gevangen .