Karper in de winter


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-01-2011 20:47

je hoeft niet te vertellen waar je vist maar wel iets meer info voor een antwoord.
de stekken waar je zomers goed vangt zijn vaak in de winter slechter.
de vissen trekken naar het diepere gedeelte van het water en zijn zeer passief.
dus bv: vang je ze zomers mooi aan de overkant tegen die overhangende boom(ondiep tegen de kant) zullen ze daar nu niet zitten omdat het diepere gedeelte minder koud is.
zomers vis ik graag op de kant waar de wind op staat en dat hoef je nu ook niet te doen( ook kouder)
probeer een een goeie fluo pop-up als single hook bait of met wat hennep er omheen maar echt niet veel.
Vis is vis
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

24-01-2011 20:50

Wou precies het zelfde als jou zeggen , hoeft nu niet meer @ben
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-01-2011 21:01

Wind op de kant is niet erg, mits ZW en wat warmer dan het water. Diepere plaatsen zijn niet per definitie warmer, wel constanter en minder onder invloed van alles.

Mijn beste wintersessies kwamen met een beuker van een wind, 20cm sneeuw of meer van dat. Ondanks dat vaak wordt beweerd dat rustiger weer beter is. Waar dat aan ligt? Ik ga ook werkelijk vissen met dat weer, heel veel mensen niet.

Dat je niks vangt nu is niks nieuws.

- N-NO kant water is vaak een goeie. ZW kan er bij, koude O-NO wind waait er van af
- Als de zon schijnt schijnt schijnt ie hier op
- Diep en ondiep kort bij elkaar wil ook nog wel eens helpen. Steile taluds.

Belangrijkste:

Doorzettingsvermogen en vertrouwen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-01-2011 21:59

ja sven dat is ook een mogelijkheid maar daarom zeg ik ook dat er niet genoeg info is voor een goed antwoord.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-01-2011 22:11

Bart,

Als je vroeg dit jaar begonnen bent, zegt dit mij dat je na de vorst begonnen bent met vissen op karper. De kans dat dit een succes wordt hangt samen met kennis van de overwinteringsgebieden waar ze naartoe vertrokken zijn na de inval van de vorst. Als je die nu nog moet gaan zoeken, dan wordt het een loterij. Ik kan je slechts veel geluk toewensen, want dat zal je nodig hebben. Blijf nog een paar jaar hangen op dat water en leer zo waar de karpers zich ophouden gedurende verschillende jaargetijden. Dus gewoon doorgaan en de moed niet verliezen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

25-01-2011 00:25

Ikzelf ben na de vorstperiode 3x geweest(dagsessie)en heb 2mooie karpers kunnen landen. Deze vissen gingen vol voor mijn chodrig pop-up
Waarom deze rig juist nu? Water is erg helder(hier alhans)dus je aas valt zo mega op,wat kan resulteren in interesse bij de langstrekkende of daar ophoudende karpers.
Wel moet ik erbij vermelden dat ik nu vis op een klein/afgesloten putje dat ik al langere tijd bevis.
Zoek naar wateren in je buurt wat klein zijn(daar kun je misschien nog scoren)Grotere wateren moet je tot in je broekzak kennen voordat je daar scoort met dit weer.

Ook heb ik opgemerkt tijdens het observeren dat de karpers wel goed zwemmen,maar echt totaal niets tot zich nemen(azen)Dus veel doel heeft het niet om bodemaas te gebruiken of voer erbij te gooien.
En heb je de vis gevonden,wees dan zo stil mogelijk want de vissen zijn zeer argwanend nu.
Hopelijk heb je hier iets aan.
En inderdaad doorzetting en vertrouwen is erg belangrijk nu!
Laatst gewijzigd door ricardo heijenrath op 25-01-2011 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

25-01-2011 10:05

Ik zou zeggen 1 hengel op 2,5 m, als dat het diepste punt is van de plas. Single P.U. met evt. zakje pellets/gebroken boilies. Op de kant waar de zon het langst op staat een hengel met boilie en er een paar (halve) bollen erbij.
(Al eerder vermeld: waar het snel overgaat van diep naar ondiep. Als daar de zon ook nog is op staat hebbie een goede kans dat de karper daar ook komt.)
Verder maak je meer kans op een water waar wat meer karper zwemt (bijv. stadssingel) dan op een wat moeilijker water.
groet
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

25-01-2011 20:34

ben zelf ook een beetje aan het zoeken naar winterstekken.
viel mij op dat er stukken zijn die het laatst dichtvriezen en het snelst weer open liggen, heb op deze plekken al best wat leven gezien, kolkjes(bodem omwroeters)
etc. bij zonnig weer aan de oppervlakte zwemmende vissen. ben me eerst maar vooral wat aan het verdiepen in het water, elke dag ff 10 minuten observeren kan al een heleboel info opleveren. vooral als het water helemaal strak en stil is verraden de karpers(of brasems :lol: ) zich vaak.

denk dat je drijvend mischien wel meer kans maakt dan op de bodem(op een mooie zonnige winterdag)
Miikeey Thille
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-01-2011 12:37

30-01-2011 17:48

in Winter Zijn de goede vismomenten Zw met zacht weer en regen water tempratuur stijgt en vis actiever aan het azen gaat! naar Mij ervaring
K. van den Herik

31-01-2011 07:25

in de winter heb je alleen goede temperaturen voor de visser, voor de vis maakt het geen ruk uit.

Koud water is koud en blijft koud. Zo half februari komt de zon in een hogere baan en gaat zijn werk doen
Miikeey Thille
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-01-2011 12:37

05-02-2011 13:53

Je moet nu vissen! GAAT GOED KOMEN.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-02-2011 14:02

Succes aan de waterkant
Denk dat de vis meer geduld heeft dan de visser momenteel.

Met deze wind en temperatuur zal er nog even geen verandering optreden aan de water temperatuur.
Maargoed zeg nooit NOOIT.

Nooit geschoten is altijd mis he! Maar 90% kans dat de vissert aan het kortste eind trekt.
Vele hebben al hoogmoedswaanzin met die 10 graden terwijl de watertemperatuur rond de 1 a 2 a 3 graden als max ligt.

En wat Klaas zegt

De zon zal nog weinig uitrichten in deze tijden. Ookal zou de zon volop schijnen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-02-2011 17:00

sterker leen,de temp was vorige week 1,2 en vandaag 7,4 en dat op de oude rijn.die zw, die knalt er een partij warme lucht in het water waar ik gewoon helemaal geil van word haha.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-02-2011 17:25

Jah stond ook raar te kijken naar het water wat ik bevis

Vorige keer had ik 1.5 graden gemeten,en nu 5.3 :o
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-02-2011 17:54

Jups
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Plaats reactie