schubvisrechten naar beroepsvisserij


Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

18-11-2010 21:04

Ik ben misschien niet degene die zich op niveau kan mengen met deze discussie maar wil toch wel vermelden dat ik het ook ongelofelijk vind dat er zo weinig mensen lid zijn van zo'n mooie vereniging.
En het boekje is anders wel mooi Kees, de 3 tientjes per jaar meer dan waard vind ik. Al is het alleen al door de manier waarop je als auteur (ik dus in dit geval) mag/kan schrijven, dit is uniek in Nederland!
Ik ben echt fan van de KSN en kan niet wachten tot ik zaterdag mijn landelijke maatjes weer zie.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-11-2010 21:10

Dat is een beetje de zaak omdraaien en vervolgens het reeds bereikte bagatelliseren. De KSN is slechts een naam van een vereniging. Het zijn de leden van de KSN die wel degelijk veel bereikt hebben. Het feit dat dit gestimuleerd wordt binnen de KSN is een belangrijke motivatie voor de leden om zich bij een HSV aan te sluiten. Daar gebeurt het namelijk. De aanwezigheid van leden van de KSN binnen SNV overleg bepaalt mede hoe en wat er op landelijk niveau gebeurd. Mede, want er zijn niet alleen karpervissers op deze wereld. Nachtvissen is bij een redelijk aantal federaties en HSV'en inmiddels geregeld. Maar lang niet overal zijn actieve KSN leden die zich hiervoor ingezet hebben. En als die er niet zijn durf ik haast te stellen dat er helemaal niks gebeurd, zonder daarbij tekort te willen doen aan degene die zich wel inspannen maar hun doel nog niet bereikt hebben.

Ik had lange tijd helemaal niks met de KSN. Pas toen Aart mij overhaalde lid te worden, viel het wel mee met het veronderstelde elitair zijn van het clubje. Later pas besefte ik wat er bereikt werd. Van mij mag je lid zijn om alleen de bijeenkomsten en het boekje. Draag je toch bij en wie weet houd je er nog wat aan over in de vorm van een beter besef van wat er gaande is.

Wellicht terug naar de discussie over schubvisrechten?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

19-11-2010 07:49

2012 mag je overal nachtvissen behalve flora 2000 gebieden. Heb ik nog niemand over gehoord.

Bwegonnen met een klein beetje KSN lobby, gevolgd door een blad van de nvvs.

Meerval mag je ook gaan bevissen.
K. van den Herik

19-11-2010 09:26

staat inmiddels ook in visblad
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-11-2010 10:45

Zo jij het zegt is het een feit en dat is het nog allesbehalve.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

19-11-2010 11:37

sorry, da's waar Douwe. Feit is wel, dat je er maar weinig over hoort.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-11-2010 12:26

Succes kan je pas uitdragen als het succes definitief is.

Je kan nu eenmaal niet pronken met een vis die je nog moet vangen.

Wel is het zo is dat zonder het jarenlang lobby-en van de KSN-bestuurders op de burelen van Sportvisserij Nederland het hele jaar nachtvissen niet zo hoog op de agenda had gestaan.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

19-11-2010 12:32

Ik las het stukje ook in het visblad, zou heel mooi zijn als dat er door komt. Nu maar hopen dat het lang mag duren want het brengt wel een hele verantwoording mee voor sommige vissers.

Mooie wereld!
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

19-11-2010 12:48

Wellicht dat meer karpervissers zich dan als controleur willen opwerpen. Ik begin er al serieus over te denken namelijk. Het hoeven er maar 10 per HSV te zijn (of minder bij kleine HSV's). Deze weten precies waar rotzooi wordt getrapt door 'karpervissers', en kunnen zo zeer gericht controle-acties uitvoeren. Nu nog een BOA mee om daadwerkelijk de portemonnee te raken van deze verworvenrechten-slopers.

Waarom ik het nu niet doe: ik overtreed ook de wet door 's nachts te vissen buiten de 3 maanden dat het is toegestaan. Hoe kan ik dan controleur zijn en mensen wijzen op het overtreden van wetten, terwijl ik dit zelf ook doe. (En ja, er zullen vast agenten zijn die na hun werk nog wat louche handel hebben, maar ik zit zo niet in elkaar.. Dan liever de louche handel zonder dat ik er overdag mensen voor in de bak moet smijten.)
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

19-11-2010 13:47

K. van den Herik schreef:nou nog 1 die er wat aan en of mee doet en dan niet achter zo'n kassie vandaan


Inderdaad Klaas, helaas kunnen wij - als verenigingen KSN, SVN of anderen - daar heel weinig aan doen, het maakt dus niet uit of er iemand voor of achter zo'n kassie zit.

Dergelijke veranderingen moeten komen vanuit Den Haag, SVN is al jarenlang bezig om daar enige inspraak en invloed te krijgen echter 't vlot niet echt, tot menigeens frustratie.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-11-2010 16:35

Al weer off topic, maar wat jij beweert is niet waar Hendrik...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-11-2010 16:40

Martijn, visrechthebbenden (b.v. Federaties en HSV-en) zullen heus nog wel wat beperkingen opleggen. B.v. dichtbij woningen e.d., dit om bij voorbaat overlast te voorkomen, is ook verstandig daar voorkomen beter is dan genezen! Meer controle is echter altijd welkom.
Maar het is nog niet zover...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-11-2010 16:59

Wellicht krijgen ze het voor elkaar in 2012 evenals het vissen op meerval.

Dus het blijft afwachten. Voorlopig is er nu wel een heel stuk over geschreven,en beter dat dan helemaal niks. Dus er zijn plannen bezig.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

19-11-2010 17:29

Aart Lokhorst schreef:Al weer off topic, maar wat jij beweert is niet waar Hendrik...


Een mogelijke beslissing om (vrijwel) alle schubvisrechten bij het beroep weg te halen is toch ook een politieke beslissing Aart en niet geheel en al off-topic ?. Zou je mij kort kunnen vertellen waarom mijn eerdere beweringen - jouw inziens - onwaar zijn ?.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

19-11-2010 19:33

Je mag ook vissen op meerval ?? wat is hier zo bijzonder aan?
Is het een speciaal systeem of zo ? Vissers vangen ze regelmatig onder het snoekbaarzen, karperen. je moet ze enkelt gelijk weer terug zetten.
Het enige voordeel is misschien dat je ze dan mag uitzetten en kweken ?

Als alles wat leden van de ksn doen de ksn de eer opeist ?
Lekker makkelijk.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-11-2010 06:59

Dergelijke veranderingen moeten komen vanuit Den Haag, SVN is al jarenlang bezig om daar enige inspraak en invloed te krijgen echter 't vlot niet echt, tot menigeens frustratie.

Hendrik, jouw bovenstaande zin bedoelde ik met 'niet waar'.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

20-11-2010 12:35

Aart - je hult je enigszins in raadselen met dit antwoord, dienen dergelijke veranderingen (i.c. beroep levert schubvisrechten in ) niet vanuit Den Haag te komen, of is SVN niet al jarenlang bezig haar invloed in Den Haag uit te breiden en/of raakt menigeen wellicht niet gefrustreerd door het trage proces ?.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2010 18:35

K. van den Herik schreef:2012 mag je overal nachtvissen behalve flora 2000 gebieden. Heb ik nog niemand over gehoord.
.



Best bijzonder dat je in die gebieden wél met je plezier (huur)jacht mag aanmeren, overnachten, bbq en muziek afspelen. Sterker nog sommige natuurgebieden worden met behulp van europese subsie dusdanig verbouwd om de watersport te stimulen. Maar waag he tinet om daar in het donker een hengeltje uit te gooien. Ben ik nu gek of is de rest van de wereld dat?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-11-2010 18:39

Martijn vergeet het maar dat je dat mag doen in die gebieden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-11-2010 21:05

Hou het maar op de beschermde Natura 2000 gebieden.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-11-2010 07:46

Douwe, wat mij betreft wordt dat toch een volgend strijdpunt daar Martijn in een aantal gevallen gewoon gelijk heeft. Ik besef dat dit heel lastig gaat worden maar terzake ligt de beslissing bij de betreffende provincie(s). En de ene provincie is de andere niet...
We zullen zien hoever we hiermee kunnen komen, wordt wel een kwestie van lange adem, maar dat is vrijwel altijd zo als de ambtenarij of politiek ermee te maken heeft.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-11-2010 09:38

Aart sorry maar hij heeft geen gelijk als het zo maar ergens aanmeren enz. betreft.
En dat suggereert hij.
Dat er naar mogelijkheden voor de watersport wordt gekeken is waar maar ook de vissers kunnen hun stem laten horen maar dat hoef ik jou niet te zeggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-11-2010 09:54

Hendrik, aan de ene kant heb je gelijk. Uit een groter ledenbestand is het in het algemeen wat makkelijker om een krachtig bestuur te voormeren aan de ene kant. We kunnen er gelukkig wel wat andere zaken tegenover zetten. Alleen uit het feit dat de voorzitter van Sportvisserij Nederland Nol Zweep onze voorzitter bij zijn terugtreden gisteren in Bunnik uitgebreid bedankte voor zijn inzet zegt al genoeg. De uitbreiding van de nachtvisperiode van drie naar het hele jaar in 2012 is een voorbeeld waar de KSN zich een aantal jaren hard voor heeft gemaakt. Zonder hun inbreng was het nooit gebeurd is mijn overtuiging.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-11-2010 10:08

Ik suggereer helemaal niet dat je zomaar ergens kan/mag aanmeren. Daar word met behulp van een beeetje subsidie heel mooie steigers voor aangelegd douwe. Het gaat in dit geval om een een plas van staatsbosbeheer. Op een andere plas dat zowiezo onder natura 2000 valt staan al mooie aanleg steigers. Daarnaast kan je ook gewoon voor anker gaan. Waar hret mij om gaat is de scheefgroei inn de regels.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

21-11-2010 15:04

Ik kan het mis hebben,
maar ik lees bij sommige door de regels heen dat zij voorstander zijn van eigen wateren zoals in Engeland en de VKB.
Zodat je straks alleen via vriendjes(uitnodiging) en of storten van een hoop geld op syndicaat wateren mag gaan vissen .
Eigenlijk een soort Bussloo, ik zeg een soort niet zoals
Ik heb al eerder aangegeven dat dit niet de ontwikkelingen zijn ,die je niet zou moeten willen.
maar on topic

Ik heb zelf in onze vereniging in 1998 toen al aangegeven (toen het hele VBC gebeuren nog in de kinderschoenen stond)
Dat de beroepsvissers helemaal niet bereid waren om in de VBC plaats te nemen,en de zaak zoveel mogelijk te draineren.
Ten eerste zouden ze dan cijfers moeten produceren wat betreft bedrijfsresultaten , ook cijfers wat zij op jaarbasis oogsten en noem maar op
en dat willen ze natuurlijk niet wat dan zou blijken hoe in mijn ogen de roofbouw werkelijk plaats vind.
En dat de beroepsvissers eigenlijk zitten te wachten op een uitspraak van het ministerie om voor een appel en een ei de witvisrechten voor een groot deel terug te krijgen
Mijn uitspraken zijn toen weggehoond en zie daar wat er zich nu afspeelt.
ondanks alle goede dingen die de SN en de KSN doen en voor elkaar krijgen de hengelsport zit nogsteeds in het verdomhoekje.
greetz

groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend