Van mij mogen ze het netten/zakken van vis verbieden... want


Plaats reactie

Van mij mogen ze het netten/zakken van vis verbieden

Mee eens
60
47%
Mee oneens
48
38%
Moet niet gekker worden
20
16%
 
Totaal aantal stemmen: 128
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-11-2010 15:14

Alles is ergens goed voor Jacco.
Van Opstal Raf
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-11-2007 17:59
Locatie: Geel

11-11-2010 15:15

persoonlijk zie ik niet in waarom we geen vissen zouden mogen zakken.Er zullen zonder twijfel al wel vissen hierdoor het leven gelaten hebben door bepaalde individuen,maar ik zie daarom het nut nog niet in om hiervoor alleman die dit op een zo'n meest verantwoorde correcte wijze wel doet hiervoor te straffen.We verbieden het auto rijden toch ook niet vanwege een enkele dronken roekeloze chauffeur !Wat me enigzins wel zorgen baart,is het aantal vissen die ik op dressuurwateren aantref met gebroken borstvinnen.Dit komt niet door het zakken van vissen ,maar wel door het gevolg ervan.Als ik merk dat toch ruim 50% van de grotere vissen op het kk dit vertonen is het mss toch raadzaam om hierover eens de correcte manier van het lichten van een bewaarzak uit het water aan te leren.Een gouden regel ,die blijkbaar velen door onwetendheid maar zeker niet opzettelijk niet doen is het controleren van de borstvinnen van de vis vooraleer je de zak uit het water tilt. In de meeste gevallen heeft de karper zijn borstvinnen open staan en bij het optillen van de zak zullen deze richting de kop van de vis schuiven om dan te breken.Let hier zeker voor op dat vooraleer de zak uit het water word getild dat deze plat tegen de buik aan liggen.Hierbij vind ik het wel belangrijker om eerst de mensen te sensiliberen hoe het wel zou moeten dan meteen met sancties en verbodstoestanden te zwaaien.


Mvg Raf
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 15:23

Raf, duidelijk één van de oorzaken!.
Het zelfde begint al bij het netten van je vangst, check je hier de vinnen niet krijgt de zakker de schuld :wink:
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-11-2010 15:26

maar wat is nu echt de reden dat men een vis fotografeert bij daglicht? je kan hoog en laag springen maar het is een feit dat een vis het niet fijn vindt in een bewaarzak, waarom doe je het dan, toch puur voor jezelf? (kijk wat een mooie foto!)
en dan kan er wel gezegd worden dat ik niet moet gaan (karper)vissen, maar dat doet niks af aan het feit dat zakken van een vis alleen maar voor eigen belang is. Ik vindt vissen (met name karpers) zo ontzettend mooi/interessant dat ik door de eigendunk van al die (zogenaamde karperliefhebbers) steeds meer het gevoel krijg dat ik beter kan stoppen met vissen en me aan moet sluiten bij greenpeace ofzo. mannen, waar zijn we mee bezig! vang je vis, zet hem op de gevoelige plaat en als het echt een grote is, zak hem dan en bel een bekende, wie weet krijgt een-of-andere (aas)firma er lucht van en mag je ook met je naam op een zak boilies staan.....

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

11-11-2010 15:29

Ik ben de weg een beetje kwijt hier, sorry Klaas ik had mijn mening gegeven, maar dit moet ik nog even kwijt.

Eerst is er een groot topic over zo visveilig/vriendelijk vissen waar iedereen ook wel wat over te zeggen heeft.
Nu in dit topic lees ik dat toch nog best wat mensen het normaal vinden om de vis een aantal uurtjes in een zak te stoppen, sorry maar als een vis daar geen stress van krijgt dan weet ik het ook niet meer, geen enkel dier(in een zak) die hiervan beter wordt toch???
Kan aan mij liggen(zal best) maar ik vind deze twee topics dan ook weer het uiterste van elkaar.

Nu weer echt ontopic zodat iedereen zijn mening kan geven.
Nomaals sorry voor het storen in je topic Klaas.
Groet Ron
K. van den Herik

11-11-2010 15:32

Kenny,

Het enige wat vast staat, is dat bij proeven is gebleken dat vissen bewaard in een leefnet, niet eerder dood gaan of zo.

Feit, maar dan geopperd in Karper: vis ondervind stress in bewaarzak. Is dit zo of is dit door de auteur zo vertaald? Wat ik wel weet, is dat vissen in een bewaarzak heel erg rustig blijven. Pas uit de zak worden ze onrustig.

Vergeten Kenny,

Ik vis bijna altijd alleen. Met statief enzo kan ik echt niet.

Meestal vind ik dit dan ook goed:

Afbeelding

Helaas vang ik er zo geen 5 per jaar:

Afbeelding

Dus heb ik gewacht tot Jacco voorbij kwam.
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 11-11-2010 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

11-11-2010 15:33

ok ron,

moet niet gekker worden he :wink:

Je maait alleen wat gras weg hier..
Van Opstal Raf
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-11-2007 17:59
Locatie: Geel

11-11-2010 15:42

@Kenny,ik begrijp je standpunt,maar ik vind het wel wat kort door de bocht gaan. bv de vissen die ik gepost heb bij vangsten november waren allemaal gezakt en ik geef grif toe dat dit voor een foto te maken was maar zoals je zult kunnen uitmaken zijn ze alle 3 met de flits getrokken wat wijst dat ik ze bij het eerste daglicht op de gevoelige plaat heb gezet.Als we echt zo'n freaken waren waarbij een foto alles betekent en hiervoor er alles ook voor deden dan hadden we deze vissen toch gewoon nog een paar uurtjes langer laten hangen en bij een licht zonnetje gefotografeert met nog betere foto resultaten.Maar goed ik begrijp zeker dat ook hier wel een enkel individu hier en daar het nodig acht om een vis tot de middag te zakken omdat dan de zon gunstiger staat.Maar hiervoor gaan we toch niet iedereen op de vingers tikken die een vis zakt om een foto :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-11-2010 16:09

Ik heb oneens gekozen

Ikzelf heb nog nooit een karper in een bewaarzak gestopt. Mocht die keer er komen dat ik een vis ga zakken.......



Mocht ik DE vis vangen,en er staat OF te veel wind tegen de kant,zal ik hem niet zakken

Is het water te ondiep om een vis veilig te kunnen zakken,zal ik hem niet in een zak stoppen.

Liggen er TE veel obstakels,dan heeft is dat pech en gaat de vis gewoon gelijk in het water.

Mocht ik de vis vangen en blijkt dat de bewaarzak te klein is. Of niet helemaal meer in orde,dan zal ik de vis gelijk terug zetten.

Al zal ik nooit zakken,een moment kan er altijd eens komen.

Ik ben er niet om te zeggen dat iemand die een vist zakt slecht is.

De persoon die een vis persee in een bewaarzak wil doen moet dat zeker gewoon blijven doen. Maar wel met een goede gedachte erachter.

Geef de vis genoeg ruimte als hij in een zak gaat. Zorg voor een lang koort/touw dat de vis/zak wat speling heeft. Zorg dat je een flinke stok/bangstick hebt en goed en diep de grond in. 2 stokken/banksticks zijn nog beter voor het geval dat.

Heb me zelf ook aagenomen om er een flinke drijver aan te binden,mocht het gaan gebeuren dat ik er 1 moet/wil zakken. Zou het fout kunnen gaan en de vis is op wat voor rede los geslagen,hoop ik hem terug te vinden doormiddel van de grote drijver.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

11-11-2010 16:12

Leen,

Een vis laten verneuken door 1 of ander kutwijf om zo een btw put te promoten heb je niet zo veel probleem mee? Kieuwgreep en staart in der kut, beestje blijft stokstijf. :lol:

Ik weet nu al dat mijn bewaarzak groot genoeg is voor eender welke karper, da's maar dat je het vooruit vast weet.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 16:17

lees teveel onzin hier van mensen die het in de ene toppic hebben over het karper wereld, waarin er 2 60ers worden vast gehouden (dat is heel slecht want ze raken er zeer gestrest van)
dan nog de toppics die langs komen waarin bepaalde mensen hier op het board, het weer hebben over dat het allemaal zo veilig mogelijk moet want ze vangen te veel karpers met stukken bekken (dat vinden zij belachelijk)
maar nu lees ik weer hele anderen dingen hier (reactie,s)
en het op uitlokking te gooien vind ik het te kort door de bocht.

valt mij erg op en niet alleen K hoor, maar meerdere hier voor.
snuggere harrie,s 8)
Laatst gewijzigd door sander kunst op 11-11-2010 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-11-2010 16:18

Jij let strak op :lol:

Ja heb een bewaarzak maar weet niet eens hoe groot deze is,want heb hem nog nooit uit me tas gehaald vandaar 8)



Enne K


Ik had dit plaatje van google,weet ik veel dat dit van een BTW put komt. Maar zal ff veranderen. Ik snap je reactie
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 16:31

flikker lekker alle, zo veilige mogelijke rigs en lood systemen lekker de kast in.
laat je tyfus zooi lekker achter.
obstakel vissen lekker gewoon doen, gooi je rig lekker 100 meter verder op tegen een over hangende boom aan, die half in het water hangt.
vissen gewoon zo lang als je zelufff wil laten zakken.
onthaakmat ??? waarom eigenlijk nog , pleur je karper gewoon op het naast liggende grind pad scheeld een heleboel geld heren.

Kijken hoe lang het duurt jullie passie !!! en die veel beloofde mooie en waarde volle foto,s (dat is het belangrijkste tochn die foto,s van jullie)
het liefste alleen maar bakken van karpers om juzellluffff boven een ander neer te kunnen zetten.

waar is jullie passie gebleven heren :cry:

IK BEN WEER EVEN ME GAL KWIJT zo dat lucht op
K. van den Herik

11-11-2010 16:49

Sander,

Relaaaaax joh he...

whoaaa

Aan de andere kant, als ik het verschil uit moet leggen tussen het zakken van een vis en 2 eerder gezakte vissen ( beide rond de 30 kilo he, zijn niet 2 skp visjes) in 1 handeling op een foto willen krijgen., waardoor de kans op laten stuiteren heel reeel is, snap ik ook waar je gal vandaan komt.

Eigenlijk ook niet...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-11-2010 16:51

Mijn Vispassie ?

Zit bij de rest van mijn documenten :lol:
Van Opstal Raf
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-11-2007 17:59
Locatie: Geel

11-11-2010 16:56

Ik vind het spijtig dat er op carpboard over het algemeen nogal vrij snel heftig word gereageerd.Er word geen discusie gevoerd maar oordelen geveld.Als je in deze topic beweerd dat je geen vissen zakt dan ben je al gauw een dikke egoist omdat je dan beter kan stoppen met vissen omdat je dan de vis helemaal geen kwaad meer kunt doen.Ben je voor vis zakken,dan ben je al meteen een mediageil type die niets en niemand ontziet en alles voor een goede foto onderneemt.Ik respecteer iedereens mening en opvatting maar dit draait steeds op 2 kampen uit van pro's en contra's . :(
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-11-2010 17:02

Een ander mag ook zakken. Een ander die klaagt,die zal beter af zijn met stoppen. Een vis drillen met een haak in zijn bek,denk je dat dat fijner is dan? Geloof het niet.

Een ieder moet doen wat hij zelf wil. Maar wel verantwoord en niet roekeloos. En dat gaat soms wel eens in de war.
geloof best dat de meeste hier die een vis in een bewaarzak doen het prima in orde hebben,en de vis goed behandelen. Maar om nu over stress te beginnen? Geloof dat jezelf meer stress hebt dan de vis. Hopend dat de vis er over 2/3/4 uutjes er nog ligt. Of om de keer even eruit en even checken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

11-11-2010 17:05

http://www.vander-wal.nl/shop/images/pr ... %201lt.jpg

je mag deze wel leen.

Was de topic begonnen alleen om wat meningen te peilen. al gauw werden het pijlen: om te schieten.

Het is jammer dat ik maar weinig argumenten lees om niet te zakken.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-11-2010 17:05

Hoevaak nog K? :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-11-2010 17:06

Volgensmij zijn er al een paar voorbij gekomen

Waaronder stresssssss. Liever heb ik bewijs ervoor.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

11-11-2010 17:15

Wat ik nou mis is dat er niemand het heeft over het weer op kracht komen van de vis en de nadelen hiervan met het fotograveren, wat zijn jullie ervaringen ?
Let op slagboom !
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 17:16

Het vissen op karper is voor mij altijd een belevenis, en geniet daarvan.
met of zonder karpers, ik doe me best om ze te vangen en als ik er 1 vang die ik mooi vind maak ik gerust wel een foto max 2 en dan gaat ie terug van waar die vandaan komt.
maar tegenwoordig gaat het enkelt nog om te kunnen pronken met een ochtend fototje,s.
maar waneer eentje trots is en de vis zo wat in de lens drukt dan moet je eens kijken hoeveel mensen er hier op het board een mening hebben want dan maak je slechte foto,s en probeer je karpers groter te maken dan ze zijn.
dat zien ze dan wel.

gelukkig weet ik dat ik snel handel om het beesje zo snel mogelijk terug te zetten, dat staat los van het feit of een vis mooi is.
mocht ik geen mooie foto hebben dan ( so be it )
passie is waar het mij om gaat, een foto is enkelt maar een bij zaak.
liefde voor je hobby, en geniet en droom waneer je paraat achter je hengel zit om meschien die ene super bak/mooie karper te vangen.
daar draait het om en niet om een kut foto.

waarom een foto, als bewijs kijk eens hoe groot ie is.
kijk eens hoe goed ik ben want ik vang mooie foto karpers want kijk ze staan er prachtig op.
trekken er mensen zich er soms op af ofzo !!!
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 17:20

om op kracht te komen, kom op hey, dat kun je ook op een andere manier doen dan hem/haar 2 uur in een bewaarzak te stoppen.

op je knietje,s of liggend langs het water kant 1 hand onder zijn staart ander onder zijn borst beweeg hem/haar eventje,s heen en weer en zwemmen maar.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

11-11-2010 17:27

Nee Sander ik bedoel dat een vis na de dril moe is en over het algemeen gemakkelijker te fotograveren dan een karper die helemaal weer op kracht is gekomen in een bewaarzak.
Let op slagboom !
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 17:32

trouwens het is een discussie hoek en over mijn mening mag dus een discussie over gevoerd worden.

verantwoord karper vissen staat iedegeval bij mij hoog in de vaandel,

zakken van een karper is absoluut geen noodzaak en dus niet nodig

om op kracht te komen jij of de karper. :lol:

beter word er gevraagt waarom wel zakken krijg je 9 van de 10 x voor een mooie ochtend foto.

zelde maar dan ook zelde dat er redenen zijn, dat als er een redenen is om een karper te zakken dat het dan ook alleen die x gebeurt.

zakken is voor de meeste de normaalste zaak van de wereld en zakken elke karper.

Met veel liefde uit amsterdam