Fishcare


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-11-2010 18:23

Fishcare... wat een woord. Meestal bedoeld men met dit woord de omgang met de karper vanaf het moment dat hij in het net beland tot het moment dat de vis weer zwemt. Van zalfjes en gigantische onthaakmatten tot zelfs een taboe of verbod op het zakken van vissen. We kennen het allemaal.

Hier even een paar woorden van Rini Groothuis tijdens een interview:
Vissen met halen in de bek door het zeer zware vissen vandaag de dag, het is niet mijn ding meer. De behandeling van de vis ná de vangst is beter als ervoor.

Wat denken jullie hiervan en wat kan beter? Hebben jullie niet het idee dat het een beetje dubbel is om de vissen WEL te vertroetelen op de kant maar om ze ondertussen ook vet te mesten (noem eens 1 dier waarbij overgewicht wel gezond is) en met in mijn ogen vaak veel te zwaar materiaal naar binnen te takelen?

Wat denken jullie over de quote van Rini?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-11-2010 19:57

Kevin,

Daar ga jij een discussie over krijgen, dat wil je niet weten :-)

Ik trap af:

Ja ik vind inderdaad, dat het evenwicht kwijt is tussen moment van haken -> scheppen en alles wat daarna komt. Jij slingert zelf aan "in jouw ogen te zwaar materiaal" Ik vind dat de meeste mensen te licht vissen en dardoor enerzijds de dril tijd onnodig verlengen en anderzijds het risico op problemen onnodig verhogen.

Kijk aan, 2 mensen met nu al een 100% oneens score.

Jij doet waarschijnlijk van alles om 'visveilig' te vissen terwijl jij aan de andere kant met een 'sportieve' uitrusting de vis onnodig vermoeid. Ik vis zo zwaar mogelijk waardoor ik de kans op lijnbreuk nivileer, daarnaast probeer ik ervoor te zorgen dat mijn onderlijn de zwakste schakel is. Met dank aan de discussie die ik gisteren voerde met Jacco, die de term zwakste schakel introduceerde.

Mijn lijn breekt niet, mijn hengels geven mij genoeg overwicht op de vis waardoor de dril zo kort als het kan en zo lang als het moet duurt. Te licht materiaal zorgt er in mijn ogen alleen maar voor dat we de stoere verhalen krijgen van drils van meer dan een half uur, waarna de vis amechtig aan de oppervlakte verschijnt en minuten nodig heeft om enigszins weer op adem te komen.

Aan u de vloer.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-11-2010 20:33

Leuk met zwaar materiaal te drillen, wat een sport, binnentakelen...... misschien, ligt eraan wie de stok in handen heeft, vind alleen dat je een beetje overdrijft. Het gaat zich erom dat je met gezond verstand vist. Ik vis liever met een 1,5 ponds hengeltje en geniet van de dril en nee de bek is dan niet beschadigd. Maar hier kun je weer zo lekker over brabbelen. Ieder zijn mening.
Groet Ron
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-11-2010 21:20

Ah,

Kijk aan, dus de leuk gaat voor de veilig? Zo zie je maar weer, ieder zijn eigen idee hierover.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-11-2010 21:33

Het is maar net wie er drilt, of anders gezegt, kun je wel drillen. Zowel met zware als lichte stokken kun je schade aanrichten. Hoe zet je je matriaal in en hoe ga je ermee om. Beetje matriaal kennis is ook wel op zijn plek.

@marc dan ben jij ook geen voorstander van pennen, of wel?
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-11-2010 21:39

Gaan we weer de discussie aan: wat is veilig????????
Thuis zitten dat is het veiligst voor de vis, dat is een feit.
Overal is wel wat aan op te merken, als ik zo vis dan vist jantje anders op ons alletwee zijn wel weer mensen die wat aan te merken hebben en zo kloten we lekker door, gegarandeerd als ik jou zie vissen dan zal ik best wat aan te merken hebben, zie je mij vissen dan zal je ook wel wat aan te merken hebben en zo kunnen we uren door gaan, zo is de huidige karpervisserij nu eenmaal iedereen heeft wel wat te zeiken op mekaar.
Ik denk dat ik aardig wat ervaring heb opgedaan in al die jaren karpervissen en in mijn ogen kan ik best karpervissen, ik behandel de vis met respect en probeer er alles aan te doen zodat de haakwond zo klein als mogelijk blijft en tot nu toe lukt dat vrij aardig.
Nu zitten we lekker op het kanaal waar zo weinig als mogelijk vissers zijn te zien en ik moet zeggen dat bevalt mij prima lekker weg van al het gezeik dat het karperwereldje heet.
Zo dat was mijn mening en wat je ervan vind...........
Groet ron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2010 21:47

Ik kies de test curve van een hengel in relatie tot het beoogde doel. Voornamelijk een combinatie van de werpeigenschappen en actie. Struinend onder het kantje of op niet al te lange afstand in combinatie met een werploodje van 30 gram op kleinschalig water voldoet 1,5 lbs prima. Voor de normale statische visserij met 70 gram werplood tot 80 meter uit de kant is dat 2,5 lbs. Alles boven deze afstand is met 3-3,5 lbs. Evenzo voor lijndikte, maar dan volgens wat andere regeltjes. In geen van de gevallen heb ik de behoefte, noch de noodzaak om te sleuren of te takelen.

Als het om fishcare gaat en het "doorhalen" van karperbekken speelt de zwaarte van het materiaal op zich helemaal geen rol. Ik ben het eens met Rini dat bij sommige karpervissers de wens slechts bestaat uit het vangen van karper in omstandigheden die wat mij betreft het risico van schade opleveren. Hierna de karper vertroetelen die op de kant komt is wat dubbel ten opzichte van al die vissen die niet op de kant kwamen en met een beschadigde bek rondzwemmen. Ik kan dat echter niet zien in relatie met de zwaarte van het materiaal.

Voor Rini waren in zijn tijd die fast taper glaspoken ook een compromis tussen afstand en dril souplesse waar hij prima op in kon spelen om een karper veilig te landen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-11-2010 22:03

Grappig dat veel mensen sleuren relateren aan de zwaarte van het materiaal. Het gaat erom dat zaken afgestemd moeten zijn EN er met beleid gevist kan en zal worden. Dat is alles wat ik probeer duidelijk te maken, soms is dat met een 1,25 lbs penhengel (Dries :-0)

In andere gevallen, m.n. gerelateerd aan de afstand zoals Kees terecht aanhaalt, met een 3lbs hengel.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-11-2010 22:20

Maar Marc,
wat als Kees 1 van zijn 3 tot 3 1/2 lbs hengel binnendraait (geen andere bij zich :oops: ) om hem op een plekje 9,37m rechts van hem onder het kantje legt waar zich al een paar keer een vis liet zien?

Nu vertrouw ik het Kees nog wel toe om een evt. aanbeet toch tot een goed einde te leiden, maar velen kunnen het niet en doen het fout?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2010 22:35

Kees heeft 2 hengel sets bij zich. :roll:

Maar ik zie je punt Henk. Wat is een allround set als je genoodzaakt bent tot een set voor alles? Maar dat is wel een andere vraag.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-11-2010 22:59

Een allround set zal zichzelf achterhalen bij het grenzen zoeken..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-11-2010 23:15

Henk is dat slechter dan dat Kees op zeg een 100 mtr afstand een vis probeert binnen te werken met 1,75lbs hengels? Er even vanuitgaande dat Kees dan net zo onervaren is als jij doet voorkomen?

Hebben we het over een specifieke Kees?

Overigens denk ik dat de discussie een verkeerde kant op aan het gaan is. In mijn ogen hebben we het niet over peppie in deze discussie maar iemand die aardig weet hoe een karper naar de kant te krijgen, welk materiaal is dan het meest geschikt of misschien zelfs minst schadelijk voor den fisch?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Michel bezem
Berichten: 56
Lid geworden op: 13-09-2004 20:31
Locatie: Avenhorn

09-11-2010 07:15

Ja, de meeste vissers weten wel waar ze mee bezig zijn.
Of toch niet.
Ik lees dat mensen die bij/tegen opstakels vissen, altijd achter de hengels vissen en de slip dicht etc.
Tot zover gaat alles goed, maar stel je vist met 2 of 3 hengels en zit stijf tegen een par palen of wat voor obstakels dan ook en krijgt een aanbeet.
Hier gaat het fout, stel onder het drillen krijg je een aanbeet op de andere hengel(s), Ja wat nu.
Hier kan het toch redelijk fout aflopen voor de vis.

Gr
Michel
I don't give a fuck who your father is,
you don't walk on the water when i'm fishing.
K. van den Herik

09-11-2010 08:30

Kevin,
Leuk onderwerp, voor de 10e keer.

Andere kant: de zogenaamde amsterdamse school. Karper 20 minuten drillen op het molenvoetje.


Maar voor alle wereldverbeteraars: wie nu nog niet heeft getest hoeveel kracht hij met zijn hengel DAADWERKELIJK op de haak zet moet zich nu achter de oren krabben en NIET reageren.

Ik ga de weddenschap aan dat jou 2 ponder netzoveel trekt dan mijn sportex 3,5 ponders. Het zal geen ons schelen.

Anders wordt het als je gaat wijzen naar met de hengel.

O ja vroeger: viste je met een 1/0 op 8 pondertjes, gaten jonge poe he. Maar de eerpel bleef zitten.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-11-2010 08:39

Michel,

Natuurlijk zitten deze mensen allemaal met meer dan 1 hengel tegen de obstakels aan te visssen. Dit is denk ik het grootste probleem op dit moment we willen zo graag veralgemeniseren met zijn allen. Uiteraard zijn er uitwassen, Uiteraard zijn er mensen die alles fout doen, Uiteraard zijn er mensen die domme risico's nemen ...... maar ik denk dat er meer zijn die normaal doen aan de waterkant, meer die niet tegen obstakels aan zitten te vissen en nog veel meer die het beste met het beest voor hebben.

Waar het in mijn ogen 'fout' gaat, zijn de karperp*rn* bladen. Daar leest men verhalen van mensen die op onverantwoorde wijze (althans zo lijkt het in het verhaal) risico's nemen om de vis toch maar te pakken waar ze speciaal voor zijn gekomen. Watr is er mis mee tegen de palen aan vissen, zelfs met meer dan 1 hengel zolang de karper redelijke vrijheid heeft en jij je bootje instapt om de zaak los te maken?

Wie van de oudgedienden hebben ALTIJD een boot bij zich om in geval van lijnbreuk de bende weer uit het water te halen? Eerlijk zeggen he, en laat mij jouw daarna niet 'betrappen' zonder boot ;-). Ik steek meteen hand in eigen boezem, nooit aangezien ik nog nooit in de problemen ben gekomen. Afgelopen zondag sprak ik een ervaren visser, waarvoor ik inmiddels behoorlijk respect heb gekregen, die wel de volgende ochtend met de boot op pad gaat om te kijken of hij zijn lijn terug kan vinden en daar ook gewoon tijd insteekt.

Waarom komen zeer zeer ervaren vissers als Piet Vogel met visveilige, visvriendelijke systemen? Niet omdat ze nooit een probleem tegen zijn gekomen hoor, die ze op dat moment niet naar tevredenheid konden oplossen, dat doen ze omdat ze er dagen misschien wel weken goed ziek van zijn mocht het een keer fout gaan.

Hoe vaak hadden jullie vroeger lijnbreuk? Ik denk relatief vaak omdat je met te dun materiaal zat te vissen?
Hoe vaak hadden jullie losschieters? Weer een verhaal van een andere visser die ik inmiddels respecteer, heeft mij het licht doen inzien m.b.t. de lengte van de hair. Geen boekjes wijsheid, nee echt praktijk omdat deze visser ook weer lang en diep nadenkt en allerlei hands-on proefjes doet om er achter te komen WAAROM de vis boven in de bek gehaakt zit.

En nee, het is echt niet mijn bedoeling om jullie te bashen ...... de meesten van jullie zou ik prima mee door een deur kunnen denk ik (gewoon omdat ik zo'n aardig mens ben 8) ). Zeker op het gebied van hoe te vissen ........
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

09-11-2010 10:02

Ik weet waarom in elk geval soms, een karper in de bovenzijde van de bek gehaakt wordt. Wedden dat het vaker voorkomt met groter aas? 24 mm plus?

Wij gaan er vanuit, dat alles keurig in lijn ligt. wartel, haak, hair en aas. Dat is dus niet waar. Als je een relatief korte onderlijn hebt, minder dan het aas aan vrije ruimte tussen bovenzijde aas en onderzijde haak. Kan het gebeuren, dat je stoppertje ahw onderopligt. Dat de hair aan de bovenzijde van je aas uit je aas komt en dat dan je haak aan de zijkant of soms OP je bol ligt. Probeer maar. Zal misschien 1 op 25 zijn, maar het gebeurt. Als van die 1 op 25 het 4 keer goed gaat heb je 1 op 100 dat de vis bovenin gehaakt is en dat klopt wel, bij mij in elk geval.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-11-2010 10:06

Voorzet, opvangen op de borst, laten afzakken en vol op de slof ;-)

Oh en dit:
Maar voor alle wereldverbeteraars: wie nu nog niet heeft getest hoeveel kracht hij met zijn hengel DAADWERKELIJK op de haak zet moet zich nu achter de oren krabben en NIET reageren.


Is een beetje jammer, aangezien de meesten nu braaf zouden moeten zwijgen, ik daarentegen trek me er niets van aan. Inderdaad nog nooit getest maar wel een heel erg duidelijk beeld voor mezelf.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

09-11-2010 11:19

Herwin Kwint heeft een aardig stuk geschreven in de Karperwereld 64/65, over hengels en de kracht die de hengel overbrengt op de haak. Ik kocht nummer 64 op Koninginnedag op de rommelmarkt en heb daarna zelfs moeite gedaan om nummer 65 op de kop te tikken, omdat het mijn vermoedens over deze materie min of meer bevestigde.
Als karpervisser van de amsterdamse school (het vak geleerd van mannen als Lou Engel, Jan ten Nuyl, Thomas Lont, enz) heb ik nog nooit een dril meegemaakt die langer duurde dan 10 minuten, met hengels tussen de 11/2 en 2 pond.
K. van den Herik

09-11-2010 12:06

Ik in De Karper. 10 jaar gelden of zo. Is nog niks veranderd. Daarnaast meen ik dat Jan Junge een artikel had geschreven over de armbelasting. Meen me te herinneren dat je 5 keer meer druk moet zetten zeg maar. Het lijkt wel heel veel kracht maar is het niet. Ook met lengte hengel enzo.

2 ponds hengel is NIET de adamse school Hiertoe werd Rini g verketterd die viste met 1 7/8e. Teon kwam ie later ook nog eens karper vangen ipv vissen toen was het helemaal klote (1973 kleine boekje uit belgie Voor de visser of zo)

Ik heb alle teringzooi weggemikt maar op zeker die chauffeur met die tattoo's ( is Tomas L. denk ik, werkte ook nog eens in een hengelsportwinkel). Viste met zijn maat vanaf een ark en in zijn artikel stond em vol trots te vertellen dat er na een dril van 25 minuten een 16 ponder op de kant lag. 1981 visblad of zijn voorganger. Niet de beet in elk geval.


Mijn bijdrage aan de viscare?

Sinds ik met 60/100 vis heb ik geen vis meer verspeeld door lijnbreuk.

Ik moet hiet Peter otte gelijkgevene: zwaarder is beter en sportiever maar het is onzin om lijnen onder de 35/100e te verbieden.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-11-2010 12:12

Marc Schrikkema schreef:Ik vis zo zwaar mogelijk waardoor ik de kans op lijnbreuk nivileer

Kijk aan, dus de leuk gaat voor de veilig?

Ik steek meteen hand in eigen boezem, nooit aangezien ik nog nooit in de problemen ben gekomen.


Marc, even wat dingetjes tussendoor:

Drils op de penhengel duren echt niet langer dan nodig. Wellicht een gebrek aan ervaring/achtergrondkennis?

Je geeft aan dat je het grappig vindt dat mensen sleuren relateren aan de zwaarte van het materiaal. Aangezien je zelf wél de driltijd relateert aan de zwaarte van het materiaal vergaat mij het lachen enigzins, weinig grappigs aan...

Je komt nooit in de problemen. Daar kan ik alleen maar mijn pet voor afnemen. Jezelf kun je wellicht voor de gek houden maar mij niet.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
K. van den Herik

09-11-2010 12:43

Op afstand, zeg 15 meter uit de oever is het allemaal niet zo een probleem. Mijn probleem met lichte hengels begint onder de top. De hengel doet dan geen ruk meer. Alle krachten komen op je pols zeg maar. De hengel doet geen ruk meer, hooguit op je molenvoetje zit nog wat ruggegraat. Daar heb ik een kolere hekel aan.

Ik had vroeger een Rod Hutchinson stok van 3,5 pond. Kijk dat was een bezemsteel daar was niet mee te drillen. Elke vis werd gek. Uitvallen werden niet opgevangen enzo.

Zulke hengels ben ik in de karpervisserij niet meer tegengekomen. Mijn BenW 3 ponder (32 ounce oid?) dat was different cook die ging dus wel rond. Latger bij de zutter 2 bijgekocht, die waren 17/8e geweldig mee gevist. 60 gram maar meer kon je er niet mee werpen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-11-2010 12:52

Christian,

Ik ken jou niet, maar jij blijkbaar wel gezien jouw statements over mij. Geeft niet keep 'm coming.

Maar even als reactie op jouw statements:

Er zijn mensen waarbij de dril op de pen zo kort mogelijk duurt. De meeste mensen zitten met het angstzweet tussen hun billen een vis te drillen op de pen omdat ze lekker ligt vissen. Of zijn ze bang dat de vis zichzelf vast zwemt? Stel je eens voor dat de lijn knapt dus z.s.m. naar binnen. Voor jouw info, omdat je zo aardig vraagt ik vis ook met de pen 8) en al langer dan statsich maar goed ik stel nogmaals de vraag: "Hoe lang moet je vissen om een mening te hebben" mocht ik er niet aan voldoen dan houdt ik meteen mijn mond.

Tegenvraagje?

Hoe kan het dat de mensen die tijdens het pennen de vis snel in het net hebben en dezelfde mensen met een 2,25 hengel er soms twintig tot 30 minuten over doen?

Driltijd kun je wel degelijk aan materiaalzwaarte relateren, is iets anders dan sleuren in mijn optiek. Volgens mij gaat exact daar de discussie over :P . Ik deponeer de stelling dat mensen met 'lichter' materiaal veelal erg voorzichtig drillen om te voorkomen dat de lijn breekt of misschien wel de hengel. HIervoor verwijs ik volgaarne naar de vaak gestelde vraag van Klaas, hoeveel druk staat er op het eind? Is dit anders met een zwaardere hengel?

Sinds ik wat zwaarder vis, heb ik iig geen lijnbreuk meer gehad, ik heb in mijn leven nog geen vis gevangen met een uitgescheurde bek (althans niet door mijn toedoen) maar dat is slechts mijn eigen ervaring. Die is uiteraard minder waard dan jullie mening over mijn visserij.

Toon het mij maar aan dat ik ongelijk heb. Maar dan wel graag met feiten en niet met meningen 8)

Ten slotte, als je op voorhand goed kijkt waar je vist en door ervaring op de wateren waar jij vist weet hoe de vis reageerd na een aanbeet dan mag ik denk ik wel stellen dat ik nooit in de problemen kom. Uiteraard ben ik niet zo'n lelievisser zoals jij ;-) deze wijsheid over jou heb ik overigens gedestileerd uit jouw verhalen en vangst berichten hier. MOcht dit niet kloppen dan excuses.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-11-2010 13:00

Er zit in mijn ogen een hele grote ruimte tussen te slap drillen en sleuren. Ik heb voor mijzelf het gevoel dat ik met zwaarder materiaal meer stuur over de vis heb en ook tijdens de laatste mtrs onder de top is het bij mij idd meer de pols die het m doet dan mijn hengel (Ook als ik met een 1 pondertje vis).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-11-2010 13:37

Klaas en Marc,

dat een lichte hengel onder de top niets meer doet is een ervaring die ik niet kan onderschrijven. Ik neem aan dat het bij 'onder de top' gaat over de eindfase van de dril? Correct me if I'm wrong. Uiteraard gebruik je om klappen op te vangen ook je onderarm/pols, maar als de hengel dan niets meer doet zou dit betekenen dat je onder de top de hengel constant in zijn maximale kromming hebt staan? Dit is bij mij in ieder geval niet aan de orde. Maar wil dit zeggen dat ik te slap dril? Volgens mij niet.

Marc, je tegenvraag begrijp ik niet helemaal. Te slap drillen is inderdaad niet goed, en net als bij te straf drillen betekent dit dat je je eigen materiaal niet goed genoeg kent.

Ik denk dat Kees de spijker op zijn kop slaat wat betreft zwaarte van materiaal gerelateerd aan afstand.

Marc, ik ken jou inderdaad niet persoonlijk maar je mag mij best uitleggen wat je bedoelt met: Ik ben nog nooit in de problemen gekomen. Nooit een lijnbreuk, nooit een vis die zich vastzwom, etc? Tenzij je in je eigen achtertuin op goudvissen zit te vissen is dit onmogelijk. En dat durf ik best te beweren zonder feiten.

Uiteindelijk gaan wij het best eens worden, en draait het er op uit dat met elk materiaal, zwaar of licht, goed gevist kan worden mits het verstandig wordt gebruikt. Maar waar het topic om begonnen is, de trendverschuiving van licht naar zwaar, die is kwalijk. Een beginnende karpervisser wordt maar geadviseerd om met 3,5 ponders en minimaal 35/00 hoofdlijn te gaan zitten vissen. Dan kunnen jullie als ervaren rotten nog zo verantwoord bezig zijn, maar dáár komen dus wel al die verrotte bekken vandaan. Een vis die te slap gedrild is komt weer op krachten, die bek groeit zelden weer mooi dicht.

Visveilige systemen, super. De vis zwemt alleen nog met een onderlijn bij lijnbreuk. Maar als vóór de lijnbreuk de bek al naar de kloten is, waar blijf je dan?

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
K. van den Herik

09-11-2010 13:45

Luc schreef iets over een natte zakdoek over een sloot trekken....

Marc.

10 meter en meer nylon uit: 2 kilo. Op 50 meter kon ik gewoon in een hengel hangen, er gebeurde echter niet zo veel meer. BTWII met 500 gram gaat de beetrunner door de slip...

Onder de top wordt dat ongeveer de helft meer. Vandaar ook dat ik mijn slip bijna los draai. De wrijving van de ogen en de buiging van de hengel moet gecompenseerd worden.

Als mijn hengel niet op enige wijze krom sta, voer ik geen druk uit en dril ik een vis niet af Christian.

zoals gezegd wordt de druk op de haak wat groter dus de buiging moet dan ook aanwezig zijn.


In principe betekent voorgaande dat op afstand het weinig uitmaakt wat voor hengel je hebt. Wel gaan andere factoren een rol spelen. 100 gram binnen draaien, met wier.