Stelling : Door dat er grove voerders op een water actief...


Plaats reactie
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-09-2010 20:45

Doordat er grove voerders op een water actief zijn vangen ook de singlebaiters en de mensen die weinig voeren makelijker. Ik heb het niet over overvoeren maar over stevig daar en waneer het kan. Wat is jullie mening hier over ?
Let op slagboom !
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

15-09-2010 22:17

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven:

Aan de ene kant kun je zeggen dat de kans dat een karper een haak aas tegenkomt kleiner, waardoor statistische de kans afneemt dat hij gevangen wordt. Door een laag haakaas/voeraas ratio zal de dresseur naar beneden gaan. Conclusie; er wordt door iedereen meer gevangen.

Maar...

Aan de andere kant, een karper kan natuurlijk niet oneindig eten. En als het voeren te erg wordt zullen de vangsten afnemen.

Bovengenoemde effecten worden natuurlijk gemodereerd door variabelen zoals: temperatuur, bestand, natuurlijk voedsel etc.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-09-2010 22:37

Logish als aan elke boilie een haak bungelt is het snel afgelopen!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-09-2010 22:44

Door veel te voeren zullen veel karpers de dans ontspringen en makkelijker een boilie opnemen inderdaad, maar die van een singlebaiter zal vaak een totaal andere bol zijn, vraag mezelf af of dat verschil maakt?

Mzzl Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

15-09-2010 23:09

Het verschil tussen de meeste boilies die je in de winkel koopt is echt niet zo groot als de aas fabrikanten ons willen doen geloven. Het verschil tussen thuis draaiers en aas fabrikanten kan dan wel weer heel groot zijn.

Of het verschil maakt?

Ik denk dat op algemene schaal karpers meer vertrouwen in boilies krijgen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat een specifieke smaak totaal kapot gevist is, dan is er natuurlijk weer meer dressuur. Aan de andere kant kan een single hookbait misschien weer niet bekend genoeg zijn bij de vissen. Al lijkt me dat tegenwoordig onwaarschijnlijk..

Je kunt het misschien nog wel extremer door redeneren dat veel voeren de vissen groter maakt. Hierdoor wordt het aantal kilo's vis per water hoger en verbruikt deze vis ook meer energie, waardoor er natuurlijk meer gegeten wordt.

Ik denk dat het moeilijk is om te zeggen wanneer er een punt bereikt is dat voeren slecht begint te worden. Feit is dat de mensen die roepen dat er te veel gevoerd wordt zelf vaak van dat voer juist profiteren. Dit kan zijn in verminderde dressuur maar ook in aas herkenning.

Uit eigen ervaring moet ik zeggen dat ik nog nooit voer op de bodem heb zien wegrotten, werd altijd weg gegeten...vroeg of laat..

Ook heb ik nooit verminderde vangsten gehad terwijl andere aan het voeren waren. Je moet wel goed onderscheid maken tussen mensen die de vis op het aas zetten, vertrouwen kweken en vissen vangen en degene die niets vangen. Er wordt dan al snel geredeneerd dat er te veel gevoerd wordt, terwijl de onderliggende oorzaak te veel dressuur op het eigen aas is.

Conclusie: zolang één iemand structureel en significant beter blijft vangen kun je niet concluderen dat er te veel gevoerd wordt. Dit zou namelijk ook deze persoon moeten raken, hoe goed zijn aas ook is.

Ik versta onder te veel voeren: 'Als niemand significant meer vangt dan de rest (weinig tot niets), terwijl de vissen vertrouwen hebben in het aas over een langere periode (gevoerd), en gelet op de verschillende omgevingsvariabelen'.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

16-09-2010 00:03

Degene die er de meeste kilo's ingooit ,en een beetje kijk heeft op de zaak, haalt er over het algemeen ook wel de meeste kilo's uit daar ben ik van overtuigt.
Dom voeren (vraag maar eens aan de duikers als die er ook aanwezig zijn) zoals niet peilen of zomaar ergens klakkeloos ingooien een windhoek waar al het bladval ligt te rotten bv gaat geen potten breken.
Wat mij eigenlijk blijft verbazen is de aantrekkings kracht van die boilie voerplekken,hoe standaard ook,ze blijven er komen/azen in wat voor een gemoedstoestand dan ook.
Single vissen met zo'n voorgevoerde bal vind ik erg goed gaan ook een single voorgeweekte (zelfde) bal brengt vaak de betere vis op de mat.
Ik denk echt dat de stevige voerder een streep (je?) voor heeft.
Mvg Frank.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-09-2010 00:52

Frank Meyer schreef:ingooien een windhoek waar al het bladval ligt te rotten bv gaat geen potten breken.
Wat mij eigenlijk blijft verbazen is de aantrekkings kracht van die boilie voerplekken,hoe standaard ook,ze blijven er komen/azen in wat voor een gemoedstoestand dan ook.
Mvg Frank.


Niet gek ook,als het merendeel van de karper populatie opgeroeid is met de boilie. (Oftwel ze zie het als natuurlijk voedsel)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-09-2010 02:04

Profiteer van een ander!

Oftewel, koop een zak Proline.

330 bollen, zijn 330 vissen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-09-2010 06:22

En dan nog het liefst een Garlic & Robin Red..

want:

Iedereen "boekt" goede resultaten met "de" Garlic & Robin Red "bol"


Geen offensief naar Pro-Line, ik gebruik het zelf ook in sommige situaties..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

16-09-2010 07:23

en een beetje kijk heeft op de zaak


Ga de rest gerust vergeten, die is niet belangrijk. Immers degene met kijk op de zaak zal wel/of niet voeren. Veel of weinig. Bekend aas/nieuw(er) of vergeten aas.

Ik wil elke battle aan, op elk water. Op het moment dat ik ga voeren valt de rest nagenoeg stil en daar veranderd een incidenteel suc6je niets aan.

Gelukkig ontbreekt het de meeste de tijd of kunnen de kosten niet opbrengen.

Mijn vingers jeuken, maar stel je eens voor dat er 2 karpervissende sprinkhanen zijn die zo minimaal 4 tot 5 wateren bevoeren en afromen. Kleine 50 kilo per dag. Zullen die veel vangen toch? bijvoorbeeld 4 verschillende 25 plussers in nl. Nee en die hebben geen petje van de 1 of ander op. Gewoon een hoop tijd en geld.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

16-09-2010 09:34

Ik heb weleens gehad, dat ik een stek aan het voeren was. Iemand kwam daarachter (ik zal maar geen namen noemen, maar deze idioot weet wie ik bedoel) en ging 50 mtr links van mij (de karpers kwamen daar bijna allemaal van links) groffer voeren dan ik in de hoop mijn vissen eerder te onderscheppen.

Wat ik deed? Simpel. Ben zelf gestopt met voeren, ondiep water, ik dook een zooitje van zijn boilies op en ging daarmee vissen op de stek waar hij gevoerd had. Toen hij de eerstvolgende keer kwam had ik 2 leuke vissen in mijn bewaarzak, speciaal voor hem bewaard. was ongeveer een jaar of 6 geleden.

Er zijn altijd wel asocialen aan de waterkant, maar gelukkig zijn er ook oplossingen :lol:
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

16-09-2010 09:52

He Mourad,

dat scheelde een hoop voorvoeren. :lol:
Ik hoop alleen dat je dit normaal niet doet als iemand een voerplek aan het aanmaken is zodat jij er net eerder gaat vissen.

Victor
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

16-09-2010 09:55

Victor, nee hoor. Tuurlijk niet. Maar deze idioot zag mij op een gegeven moment voeren en wist dat de vissen daar van links kwamen, en besloot groffer te voeren (net iets links van mij) om mij af te sluiten. Dan ben je verkeerd bezig, dus toen deed ik wat ik deed.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

16-09-2010 11:30

Gaan we nu mottenballen flavouren? Elke vis zo stoned als een garnaal...
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

16-09-2010 16:51

Klaas,die eerste 2 zinnen van jou dat bedoel ik met een beetje kijk.
Tegen al dat visgeweld van jou kan niemand op....
Leen heeft het bij het goede eind.
Ik wacht nog even tot de meeuwen gaan slapen.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

16-09-2010 22:19

Vooral in de visie van Carlo kan ik me zelf ook wel vinden. En Martijn hier doelde ik ook op dat als iedereen maar singlebait zou vissen gaat het hard achteruit zal gaan lijkt mij.
Let op slagboom !
Plaats reactie