karpers haken(onderlip), Papegaaienbekken voorkomen?


K. van den Herik

06-08-2010 10:45

Aart,

Na een aantal onverklaarbare lossers, een haak in een oog bij een karper in het landingsnet. Terwijl de haak niet was uit- losgescheurd, gebruik ik altijd haken met weerhaak. Deze weerhaken zijn tegenswoordigs zo micro dat voor mij de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

Gebruik alleen 6 en 8 haken. Vaak de ls van korda de dikke versie.

Mike,

Wat gebruik jij? Werkt het echt? Wat zijn dan de werkzame stoffen?
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

06-08-2010 10:58

Klaas,

Ik gebruik op dit moment de artikelen van Kusuri.

Zodra 1 van mijn koi's een wond(je) heeft maak ik die wond eerst schoon, dan gaat er eerst ontsmettingsmiddel over de wonde en daarna een soort van sealer (zeg maar een soort van spuitpleister)

Ik heb dit al meerdere keren gebruikt (ook langs de waterkant) en de wonde geneest uitmuntend (aan de waterkant niet kunnen terug zien uiteraard)

Ik heb in het verleden ook andere merken gebruikt en die doen eigenlijk allemaal hetzelfde (alleen soms poeder en soms vloeibaar), maar het belangrijkste is uiteraard dat het werkt!

Van nature genezen de meeste wondjes ook wel (net als bij mensen), maar wanneer je een wonde ontsmet en juist behandeld, geneest het vaak sneller en mooier en voorkom je ontstekingen :wink:

Ik heb onderstaande kit aangeschaft destijds:

http://www.kusuri.co.uk/shopping.php?class_id=87
K. van den Herik

06-08-2010 15:19

Zou detol ook helpen?
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

06-08-2010 19:09

Hallo heren,goed dat dit soort onderwerpen ook voorbij komen.
imo 1 die ook veeeel schade toebrengt.
Vissen die zich hebben vast gezwommen over een (zacht) taluud komen erg vaak noch in beweging.Dit kan weleens erg lang duren,maar geef het wel de tijd voor je besluit te gaan forceren in de veronderstelling
''dat ie er nu wel af zou zijn''
Dikker (met het nadeel dat de sterkte toeneemt) en vooral gladder onderlijn materiaal miss?
Sommige binnenkernen van de o zo populaire combirig zijn erg scherp.Je zou ermee kunnen figuurzagen!
Laat nu net dat deel van de combi langs (in) de hoeken lopen tijdens de dril.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

06-08-2010 19:37

in het verlengde hiervan heb ik eens in mijn tackleboxjes gekeken,valt op dat ik ongeveer 15 verschillende haken heb.
maar er 3 soorten std uit gebruik.
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

06-08-2010 22:30

Gepropageerd wordt er door velen om toch vooral met korte onderlijnen / rigs te vissen en ... vooral zwaar lood te gebruiken om de " inhakingskans " te vergroten, je hoeft geen helderziende te zijn om je een voorstelling te kunnen maken hoe het plaatje eruit komt te zien bij een gehaakte karper met een bungelend bonk lood voor/naast zijn/haar kop wat met een zekere regelmaat tegen de (kop van de) vis aan beukt en de druk op de haak in de bek doet toenemen. Is de vis nu bv. gehaakt in een zachter gedeelte van de bek dan is de kans groot dat er - mede door het zware loodgewicht - scheurtjes ontstaan die naar gelang de driltijd en de wijze waarop er gedrild wordt uit kunnen groeien tot grote(re) proporties met alle papegaaibek consequenties vandien. Het is toch wel erg spijtig te moeten constateren dat menig visser die zichzelf '' karpervisser '' pleegt te noemen weinig tot niet nadenkt over de eventuele gevolgen van hun keuze van hengel -, snoer-, rig-, haak- en lood, men doet maar wat de commercie / de bladen voorschrijven zonder zich goed rekenschap te geven wat de mogelijke effecten kunnen zijn op cyprinus carpio.
K. van den Herik

09-08-2010 08:16

Beste Hendrik,

Niks geen condemnatation. Education willen we. Leg dus maar uit wat de voor- nadelen zijn.

Dank u
K. van den Herik

19-08-2010 10:03

In het kader van het voorkomen papagaaienbekken wil ik nog het volgende opmerken:


Men neme 1 keurig in de de midden van de onderlip gehaakte karper. Uw gebruikte lood is een originele 10 grammer Hendrik :wink: .De vis is gehaakt op 25 meter/ of 26 uit de oever. De vis is best sterk en gaat vol door de slip recht van u af.

Wat gebeurt is het volgende:

- de haaksteel draait naar achter, net zover dat de onderlijn gestuit wordt door de (zachte) zijkant van de karperbek. De haak staat nu dwars in de bek.
- de onderlijn kan nu beginnen insnijden in de bek.

Dit fenomeen vindt ten alle tijden plaats al is het maar een paar seconden per dril. Ik schat van 225 klein nulletje rechts tot een 135 klein nulletje naar links

Ergo:

Dril ik nu met de slip zodanig afgesteld dat er nog geen zafdoek over een sloot kan worden getrokken ( vrij naar LdB) duurt deze fase veel langer dan dat ik de vis zodanig afdril dat de kop ahw omgetrokken wordt. Dit steeds weer herstellen van de positie door de vis, is trouwens het meest vermoeiend voor het beestje en dat komt weer aardig uit inzake een veilige landing.


Wie vindt dat ik uit mijn neus zwam nodig ik van harte uit om mij van het tegendeel te overtuigen.

suc6

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-08-2010 11:32

Zomaar even tussendoor: dit seizoen flink aan de slag geweest met korte onderlijnen (7 - 10 cm) in combinatie met zwaar inline lood (140 - 160 gram). Voordien even nagedacht en tot dit systeem gekomen:

Geen harde of zachte sleeve in het lood, dus enkele gebruik maken van het voorgegoten gat. Hoofdlijn gaat door een rubber rig buffer bead (foto onder), waarin een wartel zit verankerd voor dat korte onderlijntje.

Afbeelding
De door mij gebruikte buffer beads.

De rig buffer bead blijft mooi op z'n plaats zitten in het centrale gat, maar komt tijdens het kopschudden van de karper of tijdens de dril makkelijk uit het lood. Zo kan enerzijds de karper het lood niet gebruiken om zich van de haak te ontdoen, en anderzijds bengelt het lood niet te kort bij de karper tijdens de dril. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de diameter van het centrale gat in het lood, maar bij de door mij gebruikte inline loden ging alles perfect.

Het is dus niet zo dat korte onderlijnen in combinatie met zwaar lood altijd onverantwoord is. Gewoon met een shocker systeem of variante daarvan vissen...

Grts
Mark
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

19-08-2010 11:58

Interressant antwoord en zeker iets om over na te denken, vind ook de redenatie van Klaas niet verkeerd, leef & leer dus.......

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.