Hengelsportbranche meebetalen aan uitzettingen?


Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

13-07-2010 22:04

Het zal in de toekomst niet draaien om de financiering van edelschub/spiegelkarper projecten maar om de toestemming ze te mogen uitzetten. Sinds de KRW er is en men (waterschappen) zich hieraan gecommitteerd hebben zal het steeds moeilijker gaan worden om brasem/karper uitgezet te gaan krijgen. Daar dit nu net twee vissoorten zijn die als grootste vervuilers (bodemvroeters) gezien worden. En daarmee het doorzicht van een water ernstig belemmeren, of dit de enigste reden is voor een slecht doorzicht tsja heb mijn twijfels.

Er zijn nu al waterbeheerders die voorheen geen enkel probleem hadden met het uitzetten van karper op bescheiden schaal,
maar nu gedwongen worden ruggespraak te houden met b.v een waterschap en daarvan geen toestemming meer krijgen.
Als antwoord krijgen ze o.a, mocht het voorkomen dat er op een water door calamiteiten grootscheepse sterfte optreed, er daarna alleen nog beperkt voorn en snoek uitgezet mag worden.

Maar goed heb inmiddels gegrepen dat er achter de schermen weer hard door o.a de KSN gewerkt word om ook aan deze situatie wederom een positieve draai te gaan geven.
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

13-07-2010 22:25

Waren er in 2008 geen waterschapsverkiezingen?
Ik heb op iemand gestemd die pro sportvisserij is en tevens heb ik iedereen in mijn omgeving gevraagd om hetzelfde te doen.
Heeft blijkbaar niet genoeg geholpen :cry: .
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-07-2010 09:07

Dick,
Een kleine correctie, het waterschap in ons land is de waterbeheerder.

In gesprekken met Rijkswaterstaat valt het me op dat juist zij op kanalen die ze beheren niets of weinig op hebben met ABB.

Louis,
Er zijn nu al genoeg voorbeelden dat een partij als Water Natuurlijk duidelijk hun stem hebben laten horen binnen waterschappen als het om Actief Biologisch Beheer gaat.Hun invloed op die besluitvorming is duidelijk zichtbaar. Dat het grote publiek hier geen kennis van heeft is jammer. Dat het laatste woord hier nog niet over gesproken is mag duidelijk zijn.

Binnen tal van VBC waarin ook waterschappen zitting hebben is het standpunt omtrent ABB duidelijk. Dat we als georganiseerde hengelsport alert moeten blijven en een machtpositie hebben zullen we uit moeten buiten. Sportvisserij Nederland heeft hierin een duidelijke rol die ze naar mijn mening goed invult. Ook dit is voor de buitenwacht niet altijd zichtbaar.

Even een zijstapje, op dit moment loopt er een landelijk onderzoek waar ook de waterschappen bij betrokken zijn. Gaat hier om de invloed van de zeven uitheemse kreeften soorten die in ons land actief zijn. Daar zij echte bodemwoelers zijn is het goed mogelijk dat zij medeoorzaak zijn van troebel water.

Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-07-2010 11:13

louis lunterbusch schreef:Waren er in 2008 geen waterschapsverkiezingen?
Ik heb op iemand gestemd die pro sportvisserij is en tevens heb ik iedereen in mijn omgeving gevraagd om hetzelfde te doen.
Heeft blijkbaar niet genoeg geholpen :cry: .


Inzet van Sportvisserij in Water Natuurlijk in Brabant

Remco Schreuders en Jos van den Broek, mei 2010


Voor de sportvisserij is een aantal aspecten van belang in het waterbeheer:
1. Duurzame visstanden, passend bij het betreffende waterlichaam
2. Mogelijkheden om de hengelsport uit te oefenen
3. Goede afstemming over deze zaken met de relevante water- en terreinbeheerders

Hieronder wordt bij ieder van deze aspecten puntsgewijs uiteengezet wat de inzet van de sportvisserij is in de Brabantse waterschapsbesturen.

1. Duurzame visstanden, passend bij het betreffende waterlichaam

Vismigratie
Verbeteren van vismigratiemogelijkheden is in beginsel geen doel op zich, maar een randvoorwaarde voor het bereiken en in stand houden van duurzame visstanden. Aandachtspunten:
• Vismigratie in beken: oog voor vismigratie van bron tot mondig.
• renovatie en nieuwbouw van gemalen: visvriendelijke uitvoering met vismigratievoorzieningen in stroomopwaartse én stroomafwaartse richting. Ten minste aandacht voor voorkomen van vissterfte door gemaalpompen: bij voorkeur visveilige passage, anders aandacht voor viswering/visgeleiding
• voorkomen van verdere versnippering van watersystemen door nieuwe stuwen. Bij aanleg van nieuwe stuwen te minste een goede afweging of vispasseerbaarheid mee moet en kan liften. Bij voorkeur geen nieuwe stuwen of aanleg van vispasseerbare stuwen
• inzet op goed functionerende vismigratievoorzieningen; geen half werk bij de aanleg van vispassages! Leren van ervaringen door monitoring van vispassages en kennis van andere waterschappen.
• Bij bovenstaande punten: specifiek aandacht voor herstel van de aalstand en de relatie daarvan met vismigratieknelpunten als gemalen en stuwen.

Inrichting watergangen
De visstand is een afspiegeling van de heersende milieuomstandigheden, inclusief inrichting/morfologie van wateren. Daarom:
• In alle plannen/projecten voor (her)inrichting van alle oppervlaktewateren dient aandacht te zijn voor visstanddoelen en afstemming daarvan op de (her)inrichtingsmaatregelen. Een toetsing hierop dient altijd plaats te vinden.
• Specifiek punt: bij aanleg van natuurvriendelijke oevers dient de functie van de oever voor vissen nadrukkelijk (mede)bepalend te zijn voor het ontwerp.
• In wateren met problemen in/met de visstand door aalscholverpredatie zijn schuilmogelijkheden voor vissen gewenst, bijvoorbeeld door aanbrengen van (oever)structuren in/langs het water.

Beheer en onderhoud
De visstand is een afspiegeling van de heersende milieuomstandigheden, medebepaald door het beheer en onderhoud. Daarom:
• Maaien van wateren en vooral oevers gefaseerd en gedifferentieerd uitvoeren, afgestemd op de gedragscode Ff-wet, maar ook op visstand- én visserijdoelen.
• Baggeren uitvoeren conform gedragscode Ff-wet. Vooraf maatregelen ter bescherming en behoud van de visstand (wegvangen en naderhand terugplaatsen), óók van niet beschermde vissoorten!
• Bij baggeren nagaan of plaatselijke verdiepingen (> 1,5 m) nodig kunnen zijn ten behoeve van visoverwinteringsplaatsen (zie ook vissterfteproblemen afgelopen winter)


Actief Biologisch Beheer (ABB)
Het wegvangen van vis (ABB of zogenaamde beheersvisserij) is een effectgerelateerde maatregel ten behoeve van waterkwaliteitsverbetering, in beginsel ongewenst. Het standpunt van de georganiseerde sportvisserij is verwoord in bijgevoegde folder. De Tweede Kamer heeft op 22 april 2010 een motie aangenomen die toepassing van ABB en/of beheersvisserijen aan banden legt. Los daarvan geldt:
• Het wegvangen van vis ten behoeve van waterkwaliteitsverbetering kan alleen in uitzonderlijke gevallen worden toegestaan, wanneer aan alle randvoorwaarden voor de gewenste ecologische toestand is voldaan;
• Het wegvangen van vis ten behoeve van waterkwaliteitsverbetering heeft in deze gevallen alleen nut in kleine, geïsoleerde watersystemen.

2. Mogelijkheden om de hengelsport uit te oefenen
De hengelsport is met ca. 2 miljoen beoefenaars in Nederland een zeer grote belanghebbende bij water, waterbeheer en bereikbaarheid van water. Dit belang verdient een plaats in het beleid van waterschappen en aandacht bij de uitvoering van de waterschapstaken.

Toegankelijkheid van oevers en wateren
Bereikbaarheid en bevisbaarheid zijn primaire voorwaarden voor het uitoefenen van de hengelsport. Sportvisserij Zuidwest-Nederland zet zich in voor vergroting van het aantal bevisbare locaties. Aandacht vanuit de waterschapsbesturen is gewenst bij:
• Inrichtingsplannen voor wateren met een belangrijke betekenis voor de sportvisserij – bij inrichting van natuurvriendelijke oevers, EVZ’s en dergelijke dienen visstekken in de meeste gevallen ingepast te kunnen worden. Afstemming hierover van het waterschap met de lokale hengelsportverenigingen of met Sportvisserij Zuidwest-Nederland is van groot belang.
• Voor aanleg van nieuwe visstekken langs bestaande oevers wordt het initiatief genomen door de georganiseerde sportvisserij. Vanuit de waterschappen wordt een meedenkende, constructieve houding verwacht.

Sportvisserij als vorm van recreatief medegebruik in waterschapsbeleid
Aandacht voor sportvisserij als vorm van recreatief medegebruik is een belangrijk uitgangspunt voor de beleidsvorming. Steeds meer waterschappen formuleren beleid rondom recreatief medegebruik en/of het gebruik van waterschapseigendommen. Voor Water Natuurlijk richt de aandacht zich daarbij op:
• Toegankelijkheid van oevers en wateren die in eigendom zijn van het waterschap dient behouden en waar mogelijk verbeterd te worden voor de sportvisserij. Waterschapseigendommen dienen in beginsel altijd bereikbaar te zijn voor recreatief medegebruik, waaronder de hengelsport.
• Beleidsmatige verankering en proactieve inzet vanuit waterschappen voor vergroting bevisbaar areaal voor sportvissers, met name langs de grotere beken, weteringen, kanalen.
• Beheer en onderhoud aan wateren en oevers mede afstemmen op de hengelsportfunctie van wateren (informatie via hengelsportvereniging of Sportvisserij Zuidwest-Nederland)
• Verhuur van visrechten dient zich toe te spitsen op sluiten van huurovereenkomsten voor volledig visrecht met de georganiseerde sportvisserij voor alle bevisbare wateren. Vanuit het oogpunt van bescherming van de aal/paling, is het voeren van een ‘uitsterftbeleid’ voor verhuur van aalvisrechten aan beroepsvissers gewenst.
• verhuur van visrechten dient afgestemd te worden op beleid rondom visplannen, op te stellen in VBC-verband

NB. In de komende jaren wil de georganiseerde sportvisserij onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor het instellen van een waterhuishoudkundige functie ‘water voor de hengelsport’.

Beheer en onderhoud
• Maaibeheer in/langs beviste wateren meer dan in de huidige situatie (mede) afstemmen op visserijwensen. NB. IN VBC-verband speelt dit onderwerp regelmatig. Bestuurlijke aandacht is gewenst bij formuleren of herijken van maaibeleid e.d.
• Opname van visstekken en –steigers met specifieke beheermaatregelen in onderhoudsbestekken (voorbeeld: Brabantse Delta).

3. Afstemming met relevante water- en terreinbeheerders

Visstandbeheercommissies
In het Nationale visserijbeleid voor de Rijkswateren zijn zogeheten ‘visstandbeheercommissies’ (VBC’s) aangeduid als verplichte organen voor afstemming tussen visstand- en visserijbeheer. Naar verwachting wordt dit ook de (wettelijk verankerde) lijn voor alle Nederlandse binnenwateren (Visserijwet). Binnen alle Brabantse waterschappen is reeds een dergelijke VBC opgericht en actief .

In VBC’s stemmen waterschap, hengelsportorganisaties, beroepsvissers (indien van toepassing) en soms ook gemeenten en terreinbeheerders af over de in de voorgaande tekst beschreven onderwerpen. De VBC is een platform voor afstemming over visstand- en visserijbeheer, met name operationeel/praktisch. Bestuurlijk behoeft dit momenteel geen bijzondere aandacht.

Visplannen
Sinds kort zijn zogeheten ‘Visplannen’ gekoppeld aan het visserijbeleid voor de Rijksbinnenwateren. Ook voor de overige Nederlandse binnenwateren zal deze koppeling worden gelegd (in de Visserijwet). Naar verwachting zal hierover in 2010/2011 nader beleid worden geformuleerd, wat ook op de agenda van waterschapsbesturen zal verschijnen.

Een Visplan is een document waarin het huidige en voorgenomen visserijbeheer is beschreven. Het visserijbeheer is het planmatig voorbereiden en uitvoeren van maatregelen om de visserij (sport- en beroepsvisserij) in een omschreven beheergebied naar de visserijdoelstellingen voor dat gebied te optimaliseren, afgestemd op waterkwaliteits- en natuurdoelstellingen.

De visrechthebbenden laten in het Visplan zien welk beheer en hoe de visserij zullen gaan plaatsvinden en dat dit duurzaam en verantwoord is. Van iedere visrechthebbende wordt verwacht dat daaraan via de VBC wordt bijgedragen.

Het maken van Visplannen ligt op het bordje van de visrechthebbenden, maar wordt in goed overleg opgesteld tussen visrechthebbenden (vaak de sportvisserij) en het waterschap. Het Visplan dient uiteindelijk te worden getoetst aan vigerende water- en natuurdoelen, voordat er goedkeuring door het (dagelijks) bestuur van het waterschap kan plaatsvinden. Voor waterschapbestuurders is het in dit licht belangrijk om:
• te focussen op een proactieve en meedenkende houding van het waterschap bij het opstellen van visplannen in VBC-verband;
• bureaucratie en onnodige procedures rondom visplannen te voorkomen (vormgeving proces);
• aandacht te hebben voor afstemming van de wijze van de inhoud én van de toetsing van visplannen op de hiervoor beschreven punten die van belang zijn voor de sportvisserij.


Interessante websites
http://www.sportvisserijnederland.nl
http://www.sportvisserijbelangen.nl
http://www.visstandbeheercommissie.nl
http://www2.vismigratie.nl