Hoorde het toevallig gisteren nog van iemand die een boete had op een rivierstek waar ikzelf vroeger jaren achtereen zonder problemen mijn nachtjes viste.
Heb zelf dit voorjaar ook mijn eerste boete ontvangen in 15 jaar nachtvissen. Geen juiste vergunning, dus terecht. Vroeger nooit controle gezien daar (in 2 jaar heel intensief vissen!!). Gewoon betalen en klaar. Wel stevig b(et)alen natuurlijk!!
Aan de ene kant kun je inderdaad zeggen dat het strenge controleren goed is met het oog op de "Party-vissers" en hun onvermijdelijke kwalijke praktijken zoals rommel en overlast. Voor die lui mogen van mij de boetes verdriedubbelen en desnoods direkt kontant laten aftikken (bij aantoonbaar overlast/vandalisme/wangedrag). Anders inbeslagname materiaal.
Aan de andere kant verlang ik door dit soort ongein steeds meer terug naar "vroeger tijden". Ook toen waren er regeltjes natuurlijk. Controles waren er uiteraard ook. Er werd toen alleen veel meer gedoogd dan nu. Als je toen eens ergens tegen de regels zat te (nacht)vissen en er kwam controle, kwam je dmv een positieve en vriendelijke houding tov de controleur heel vaak onder een boete uit. Is mij toen altijd gelukt.
2 voorbeelden van een jaar of 10 geleden:
- Heb ooit eens meegemaakt dat een verenigingscontroleur een dagvergunning door een collega aan het water liet brengen. Kon ik na betaling gewoon blijven zitten.
(hier geldt nu overigens een algeheel visverbod
- Ander prachtig voorbeeld is een water waar mijn maat en ik bij wijze van test een keer een paar avondjes instant (zonder vergunning) zaten om het jaar erop daar fanatiek aan de slag te kunnen gaan. Ook toen kregen we vrij snel controle. Vergunning hadden we toen nog niet. Na een babbeltje met de controleur bleek dat daar nooit karpervissers zaten. Controleur in kwestie was vooral erg verbaasd dat wij 80km gingen rijden om daar te vissen, maar we moesten weldegelijk een vergunning aanschaffen. Even logisch als terecht natuurlijk. Na het doorgeven van onze NAW-gegevens lag er een weekje later een acceptgiro voor de vergunning van de visrechthebbende op de mat. Betaald en we hadden een vergunning. Paar jaar heerlijk gevist/gevangen. Wij werden zelfs graag geziene gasten wegens onze "hangjeugd-werende" functie..
(Hier wordt tegenwoordig "stevig gevist" waardoor men is overgegaan tot het instellen van de alom geroemde nachtvispas. Stervensdruk tegenwoordig en heb dat water daarom jaren geleden vaarwel gezegd.)
Terugdenkend aan deze fijne tijden en alle regeltjes (lees: Beperkingen!!) die er de laatste jaren zijn bijgekomen in ogenschouw nemend, heb ik de laatste jaren besloten om mijn eigen regels te gaan hanteren. Uiteraard heb ik (een) vispas(sen) en ben ik lid van 4 verschillende federaties. Dit kost me al met al een aardig bedrag op jaarbasis. Vind ik (persoonlijk!!) meer dan voldoende om te mogen vissen. Werk me de ganse week het klaplazarus en om te ontspannen ga ik dus vissen. Ik vis waar ik dat wil en zorg er gewoon voor dat ik (voor een ongetraind oog) niet te zien ben. Geen andere vissers/voerders. Geen kijkers, maar bovenal de rust die ik zoek vind ik tegenwoordig enkel op deze plaatsen. Ik zorg ervoor dat ik 0 sporen achterlaat. Ik rook veel, maar zelfs een sigarettenpeuk ga je niet vinden (Nee, ook niet in het water). Oeverbegroeiing blijft altijd intact. Bandensporen van de trolley veeg ik weer weg enz enz.
Komt bij dat ik voor bijna al mijn stekken een teringeind moet lopen met alle zooi/slepen met de trolley (als de ondergrond het toelaat). Dat is voor vele medevissers toch al teveel moeite.
Nb.:
Heb deze ochtend meermaals overwogen dit bericht wel of niet te plaatsen. Toch uiteindelijk maar wel gedaan, dus de hel zal zometeen wel weer losbarsten hier.
Tegenargumenten in de trant van: als iedereen dat nou zou doen dan bla bla bla, zullen vast afgevuurd gaan worden door de vissers die zich wel aan de regels/beperkingen houden. Deze vissers zullen zich vast prettig voelen bij deze regelementen. Alle respect daarvoor!! Ik voel me er echter verre van prettig bij (met mij vele anderen) en vis zoals ik wil vissen.
Met deze aanhoudende controles zullen er icm mijn foute instelling vast wel meer boetes gaan volgen (of niet). Jammer dan. Ik betaal ze gewoon en zal me er verder niet druk om maken.
Maak me wel regelmatig druk om die liefdesbrieven uit Leeuwarden omtrent 1min fout parkeren of 5km te hard rijden. Die zijn namelijk pas echt triest!!
Met (nog) genietende groet,
Sjoerd