Windinvloeden op vaarten/singels/kanaaltjes


Plaats reactie
matthias franssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 06-11-2007 16:00
Locatie: rotterdam

16-04-2010 14:24

Ik vraag mij wel eens in wat voor mate windinvloeden op kleiner water nog bijdragen aan het aasgedrag van de vis. Ik doel dan vooral op de langere singels/vaarten met hier en daar een bochtje.

Als ik op een redelijk recht stuk één hengel op eigen kant en één aan de overkant vis (in mijn geval Oost en West) heb ik al het mogelijke benut. Heb ik te maken met een Noordelijke of Zuiderlijk wind kan ik slechts de eerstvolgende bocht in Noordelijke of Zuiderlijke richting opzoeken om op de windkant te vissen.

Aangezien de eerstvolgende bocht mogelijk tal van meters verderop ligt vraag ik me af of de vis dan zijn stek verlaat.

Zou je dan kunnen stellen dat op dit soort water het belangrijker is dat je voedselrijke stek hebt(b.v. mosselbank of ondiep stuk in de zomerperiode) dan dat je rekening houdt met de windrichting?

Mvg,
Karperkoorts.. Ja ik heb er ook last van!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

16-04-2010 22:56

Mijn ervaring is dat vissen op de windkant niet nuttig is op kanaaltjes en beekjes etc.
Maar wat wel uitmaakt is de temperatuur en de windkracht.
Zuidwesters staan bekend om redelijk zachte lucht, combineer dit met windkracht 6-7 of harder en je hebt flinke golfslag op het water is vaak garantie voor azen..
Een harde noorder (koude wind) heb ik vaak minder of geen vis gevangen.
Gewoon gaan vissen en zorg dat je aan het water zit als het een beetje hard waait (liefst over de lengte van het water)
matthias franssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 06-11-2007 16:00
Locatie: rotterdam

17-04-2010 11:59

Een goede golfslag is in mijn ogen ook de beste omstandigheid. Ik hoop echter dat de Noord/West-wind dit weekend ook wat oplevert anders zit ik voor niks! ;-)
Karperkoorts.. Ja ik heb er ook last van!
Plaats reactie