wat is jullie mening over toplood?


matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

06-04-2010 13:09

Mijn stuitjes zijn van pva.
Die dingen die je vast maakt op je lijn gebruik ik niet in dit geval.
nog andere problemen? :D
K. van den Herik

06-04-2010 13:21

goedzo jongen
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

06-04-2010 13:34

Als de situatie het toelaat, gebruik ik het altijd. Op kleinere afgesloten wateren maak ik tegenwoordig gebruik van zeer lichte toploodjes (paar gram)
Het liefst helemaal slappe lijnen, maar er zijn nu eenmaal situaties, waarin dit lastig is (stroming, veel wind)
Ook belangrijk is dat je, ook met toplood je lijn voorzichtig op spanning brengt. Probeer je lijn de bodem enigzins te laten volgen door je swinger op een lichte stand te zetten. Span het zaakje in dat geval niet maximaal op!!!

Anders is het igv kanaalvisserij waar je te maken hebt met scheepvaart. Toploodje kun/moet je dan zwaarder kiezen. Visserij wordt hierdoor iets lomper, maar dat moet je op de koop toe nemen.

Er zijn naar mijn mening echter meer gevallen dat toplood niet kan, dan dat je wel gebruik kunt maken van toplood.
Check de bodem(structuur!!!) en bezint alvorens je begint.

1 dingetje nog mbt sliders:
Ga ajb nooit je sliders vastzetten mbv stoppertjes!!!
Namens de vissen, bij voorbaat dank..
Gebruikersavatar
Mees Barendrecht
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-12-2009 19:47

06-04-2010 15:06

Zoals de meesten hier al opmerken is het echt per situatie verschillend of het wel of niet nuttig/verstandig is om toplood te gebruiken.
In mijn visserijen gebruik ik 9 van de 10 keer wel toplood.
Voornamelijk om de eerste meters hoofdlijn vanaf de leader of tube naar de bodem te krijgen.
Zeker op dressuurputten heb ik het gevoel dat ik voor *** zit te vissen als de lijn direct vanaf het lood omhoog komt. (hoe klein de hoek ook is)

Toch is dit af en toe lastig vooral als het bij de oever waar je hengels staan ondieper(!) is dan de plek waar je rig ligt. Je krijgt je toplood dan gewoon niet ver genoeg uit de kant en dus niet diep genoeg.
Daarom vaar ik zelfs op kleine watertjes op kleine afstanden toch mijn lijnen uit.
Ik drop de montage op de stek, vaar een tiental meters richting de kant en klik daar het toplood op de lijn.
Vervolgens vaar ik helemaal naar de kant en leg de hengel in de steun.
Zo loopt je lijn netjes schuin naar beneden over al het wier en over de ondiepe overzone heen, je toplood ligt in het diepere schone gedeelte en de laatste tien meter ligt keurig tegen de bodem aan.
Trek de lijn heel rustig strak en zet de swinger zo licht mogelijk.

Probeer je ook altijd in te beelden hoe je lijn echt loopt en waar je het toplood dus moet plaatsen!
What do you feel when you shoot a swimclaimer?
Recoil...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

07-04-2010 09:40

Ik acht het een nadeel ze te moeten gebruiken, met name vanwege de beetregistratie, maar gebruik ze eigenlijk meestal wel. Dit om ervoor te zorgen dat de gehaakte karper tijdens het drillen niet door alle lijnen heen zwemt zeg maar, vooral als je met een vismaat op een klein stekkie zit.

De laatste meters krijg ik wel plat door een flying backlead te gebruiken en vaak ook van die korda camo leaders.
Gebruikersavatar
simon linders
Berichten: 296
Lid geworden op: 07-02-2010 15:45

08-04-2010 15:15

klopt... voor nachtvissen is het ideaal.. hoef je geen lijn binnen te halen. vooral als je met 3 hengels vist op een rodpot.. dan komt toplood echt van toepassing..
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-04-2010 16:07

Andre Jacobs schreef:Ik acht het een nadeel ze te moeten gebruiken, met name vanwege de beetregistratie, maar gebruik ze eigenlijk meestal wel. Dit om ervoor te zorgen dat de gehaakte karper tijdens het drillen niet door alle lijnen heen zwemt zeg maar, vooral als je met een vismaat op een klein stekkie zit.

De laatste meters krijg ik wel plat door een flying backlead te gebruiken en vaak ook van die korda camo leaders.



Andre zoals ik al eerder zij.

Zodra jij zwaarder toplood gebruikt is er niets mis met de beet registratie.

Als je waker maar lichter als het toplood is is er niets aan de hand toch?
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

08-04-2010 21:54

Ben zelf geen fan van toplood, heb een aantal keren lijnbreuk gehad tijdens een run doordat de lijn over de bodem werd getrokken. Ik gebruik het alleen als ik zeker weet dat er zich geen obstakels en mosselbanken op bodem bevinden tussen aas en hengel.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

09-04-2010 08:14

In mijn visserijen gebruik ik 9 van de 10 keer wel toplood.
Voornamelijk om de eerste meters hoofdlijn vanaf de leader of tube naar de bodem te krijgen


Mees, kan je hier niet beter een sliding backlead voor gebruiken. toplood doet niet erg veel met de eerste meters vanaf de leader lijkt me. Een backlead neemt de meters na de leader voor z'n rekening...
K. van den Herik

09-04-2010 09:41

Toblood of top dat lood.

In elk geval heb ik nog nooit het idee gehad dat ik een mindere registratie krijg. Gebruik toploden sinds 1986 in tig vormen en soorten, begonnen met de gordijnringen.

1 maar, de hoek toplood hengeltop is veel groter dan 50 graden. Dan is de eerste verklikker de top die zakt.

Bij het gebruik van toplood zit er echter veel falen verscholen
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

09-04-2010 11:34

Ik gebruik nooit toplood (op de wateren waar ik vis), ondanks de vele recreatievaart. Gewoon een goede zinkende nylonlijn en een lichte hanger eraan. Die toploodjes pakken met teveel vuil, planten en andere onnodigheden op.

Toplood of Top-schroot?
Gebruikersavatar
Mees Barendrecht
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-12-2009 19:47

09-04-2010 12:15

Jeroen Visser schreef:Mees, kan je hier niet beter een sliding backlead voor gebruiken. toplood doet niet erg veel met de eerste meters vanaf de leader lijkt me. Een backlead neemt de meters na de leader voor z'n rekening...


Hoi Jeroen,
Gebruik ze wel eens, maar op kortere werpafstanden gooit het voor geen meter.
Stel ik gooi 30 meter, dan komt de slider nauwelijks naar achter.
Verder stop ik altijd af aan het einde van de worp met als resultaat dat de slider weer tegen de leader aan ligt. Daarom liever uitvaren, zelfs op 30 meter!
Dan laat ik eerst mijn rig op het perfecte plekje zakken, en vervolgens mijn toplood.
Meestal een mooi diep plekje op zo'n 10 meter van de rig.

Als ik verder weg vis en flink kan uithalen, dan gebruik ik ze wel hoor!
Maar dan ook nog altijd i.c.m. toplood.
What do you feel when you shoot a swimclaimer?
Recoil...
Gebruikersavatar
simon linders
Berichten: 296
Lid geworden op: 07-02-2010 15:45

11-04-2010 15:37

moet alleen opletten of er op de bodem geen takken enzo liggen. als daar je toplood in licht ben je verder van huis..
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

12-04-2010 18:25

welk toplood gebruiken jullie graag??
die losse toploodjes die je schuift voor onder de top of die van fox aan het koordje??
Gebruikersavatar
simon linders
Berichten: 296
Lid geworden op: 07-02-2010 15:45

12-04-2010 19:45

de lossen,(die over de lijn schuiven) deze kun je eventueel verder het water in laten glijden als dat nodig is. met die van fox met het touwtje er aan vertrouw ik niet echt.. ik hoor veel dat het loodje net om je hooftlijn heen zwiept en met aanslaan dus je troep kwijt....
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

12-04-2010 20:18

oke ik heb zelf met beide een goede ervaring en met het touwtje verspeel je eigenlijk nooit..