Te Helder Water


Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

13-03-2010 15:54

Beste boarders

even een vraag mijn vaders baas heeft een bangalow park met grote sloten aan de huisjes die overal mee in verbinding staan nu begint het water op zijn park al helderder te worden ze hebben van alles geprobeerd om het weer wat troebeler te krijgen aangezien veel vissen de sloten verlaten hebben vanwege de helderheid weet iemand hier een oplossing....
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

13-03-2010 15:58

dat hoor je niet vaak, te helder water! De waterschappen streven zelfs naar helder water..ik denk dat hij blij moet zijn mits de kwaliteit van het water ook goed is. Je kunt moeilijk met klei of ander spul gaan gooien om het water minder helder te krijgen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-03-2010 16:23

Hoort ook bij deze tijd dat het water op zijn helderst is! Gaat vanzelf wel weer troebel worden naarmate het warmer wordt en meer voedsel in het water komt. Niks om je zorgen over te maken,en tja die vissen komen vanzelf wel weer terug

Mijn tante woont op een villapark en daar is het precies het zelfde,elk jaar weer maar als het troebeler wordt zijn de vissen gewoon overal weer actief!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

13-03-2010 17:13

wat dacht u van zweefalgen...deze worden in de winter nagenoeg doorzichtig, in het voorjaar/zomer krijgen ze hun kleur weer terug
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

13-03-2010 18:29

okej hij heeft dit probleem al een paar jaar ongeacht de tijd van het jaar hij is zelf nou eenmaal snoekvisser en snoek is nou niet dol op helder water tenzij er nergens troebeler water is natuurlijk. hebben al graskarpers geprobeerd en meer brasem het haalt niks uit maar door het heldere water is er over het hele park gigantische waterplanten groei ontstaan omdat de zon tot de bodem doorschijnt vroeger met het troebelere water was dit niet het geval waardoor waterplanten normaal groeide en niet elke meter van het water bezette
Jeroen Mandemakers
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-09-2009 22:27

13-03-2010 19:20

De snoek is een zichtjager en zul je eerder in helder water tegenkomen dan in troebel water.

Al wil je toch per se troebel water weet ik nog wel een oplossing hoor. Gewoon flink bemesten, zoals met de meeste oppervlaktewateren in Nederland gebeurt.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

13-03-2010 19:43

Ik zag het vandaag ook op een binnenwater hier de hele vaart kon je de bodem zien behalve in de plas.Erg vaag :(
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-03-2010 19:49

Is niet vaag waarom zou het vaag wezen? Eerste keer dat je erop let ofzo??? Is nagenoeg elke winter zo en vroege voorjaar,de winter zuivert het water gewoon,en is een standaard voorkomend geval niks vaags aan.

En wat Peter zegt klopt ook. Komt allemaal wel weer goed hoor,en een probleem is het niet,en het is niks belangrijks......Zelfs in de Zomer kan het op enkele wateren aardig helder wezen! Sloterplas wel eens gezien in de zomer man kon er aardig ver onder water kijken.

Zou zeggen profiteer ervan,als je het een beetje bekijkt kom je genoeg te weten over je water.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

14-03-2010 21:41

Snoek houd toch echt meer van troebel water! mrrgoed wat ik probeer te zeggen is dat het vroeger nooit helder was ongeacht de tijd van jaar maar de planten groei moet gestopt worden en dat gaat perfect met troebel water maar hoe krijg je dat
K. van den Herik

15-03-2010 07:15

lijkt me een heerlijk leven...
Niet gehinderd door kennis enzo.

Ga eens een boek lezen ofzo. Begin eens te vragen naar een boek over waterbeheer geschreven door de heer spiegel en friends

paar dingetjes.

troebel water wordt voor een deel veroorzaakt door fosfaten, sluit de afvoer van de huisjes aan op de sloot en voila. Koeienstront help[t ook al
Snoek is een zichtjager, klein half miljoen jaar pas
algen sterven in het najaar af
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

15-03-2010 08:52

"Ga eens een boek lezen ofzo. Begin eens te vragen naar een boek over waterbeheer geschreven door de heer spiegel en friends"

Om een nuttige aanvulling te geven op Klaas z'n opmerking: Sportvisserij Nederland heeft een heel interessant boek uitgebracht over waterbeheer. Te koop via hun site voor een habbekrats.

Grts
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

15-03-2010 08:53

K. van den Herik

15-03-2010 12:03

laat dat nou meegeschreven zijn door de heer ton van der spiegel.... :lol:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

15-03-2010 15:24

En zo is de cirkel rond! :D
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-03-2010 15:25

De huidige voorzitter van de GHV dus...
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

15-03-2010 19:04

inderdaad klaas nu komen we bij het punt vroeger zaten alle huisjes aangesloten met de afvoer aan de sloten maar daar krijgen ze nu dus strenge controles op en de boetes zijn om van te schrikken dus dat gebeurt nu niet meer maar zoeken nog een alternatief voor de overdreven plantengroei die er heerst


waarom zijn immers dan alle snoeken die daar zitten in het verderop liggende troebele water gaan liggen want als je daar doorheen vaart vangt je er een hoop ik heb al paar jaar geen snoek meer in het heldere ligt terwijl de witvis er evegoed zwemt ook met mijn vroegere ervaringen ving ik altijd veel beter als het water troebel was geworden van harde wind bijvoorbeeld dan dat als het helder was

Ps Klaas laat vervolgens jou reactie gewoon uit beeld jij kan toch nooit normaal op iets reageren is wel gebleken uit al die reacties die ik gelezen heb van je dus ga lekker zelf een boek lezen in plaats van op het board irritant zitte doen
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

15-03-2010 19:38

Inderdaad klaas nu komen we bij het punt. Vroeger zaten alle huisjes aangesloten met de afvoer aan de sloten maar daar krijgen ze nu dus strenge controles op. De boetes zijn om van te schrikken dus dat gebeurt nu niet meer maar ze zoeken nog een alternatief voor de overdreven plantengroei die er heerst.


Waarom zijn immers dan alle snoeken die daar zitten in het verderop liggende troebele water gaan liggen? Als je daar doorheen vaart vangt je er een hoop. Ik heb al paar jaar geen snoek meer in het heldere ligt terwijl de witvis er evegoed zwemt. Ook met mijn vroegere ervaringen ving ik altijd veel beter als het water troebel was geworden. Van harde wind bijvoorbeeld dan dat als het helder was.

Ps Klaas laat vervolgens jou reactie gewoon uit beeld. Jij kan toch nooit normaal op iets reageren. Is wel gebleken uit al die reacties die ik gelezen heb van je. Dus ga lekker zelf een boek lezen in plaats van op het board irritant zitte doen.

Niks te danken.

_________________
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-03-2010 21:04

Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-03-2010 21:08

Snoek kan prima in elke omstandigheden leven,alleen enig verschil in de winter is dat hij juist dan actiever is omdat zijn voedsel geen beschutting kan vinden en hij dus makkelijker kan toeslaan. Voor de rest maakt het voor niks uit en daarom is snoekvissen in de winter de beste tijd kwa spotten van de snoek en kwa spotten van jou blinkertje/visje in de ogen van de snoek.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

16-03-2010 07:28

je kan niet hebben dat ik gewoon gelijk heb. Het wordt pas echt vervelend als je dan ook nog eens moet verzinnen om achter de waarheid te komen. Kom je erachter dat je zelf blundert, is het de fout van een ander. Welterusten jong.


Nu wordt het moeilijk:

Door de verbetering van de waterkwaliteit zal de visstand met rasse schreden afnemen. Ik denk met minder dan de helft.

Voor de koelkast?
K. van den Herik

16-03-2010 08:20

De koelkast? vraagt Jip? Ja Janneke.

Van een mogelijke oorzaak, een oplossing en boontje die betaalt:

Doordat er jaren en jaren afval water is geloosd, kan het zijn, dat er in de sloten een laag fosfaatrijk slib is neergeslagen. Door de afbraak van het spul, wordt veel zuurstof aan het water ontrokken. Hierdoor zullen diertjes zich niet zo prettig voelen. Fosfaten en nitraten zijn wel een plantenvoeding, waardoor op sommige plekken de plantengroei enorm kan zijn/worden.

Gebeurt er niets zal het water dood worden en beginnen stinken, waarna de gasten beginnen te klagen. De vervuiler betaalt dus echt.

Oplossing is niet abb, ook hier niet en zeker andersom dan elders. Neem eens watermonsters en bodemmonsters.

Baggeren dus...


http://nl.wikipedia.org/wiki/Watervervu ... vervuiling
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-03-2010 12:29

Beste Richard, lees s.v.p. eens het kennisdocument Snoek op de site van Sportvisserij Nederland.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-03-2010 14:35

Snoek is geen wintervis. Wel een in de winter veel beviste vis. Groot verschil. Vangsten bij het snoekvissen nemen, net als bij het karpervissen, af naarmate het water kouder wordt. (Als de watertemperatuur eenmaal beneden een bepaalde grens is gedaald natuurlijk hè. Tot dat moment zijn de vangsten bij een dalende temperatuur meestal beter. Kijk maar naar het meestal relatief succesvolle najaar. Geldt net zo goed voor snoek als voor karper.) Alleen blijft snoek makkelijker vangbaar dan karper, omdat snoek nu eenmaal, euh..., makkelijker te vangen is (over het algemeen)... En soms 's winters makkelijker te vinden, bv. riviersnoeken die scholen witvis de havens in volgen. Maar in de winter makkelijker te vinden vis is nog geen in de winter actievere vis.
Heeft met helder water niks te maken, sorry.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-03-2010 18:33

Nee inderdaad heeft het zeker niet! Snoek heeft het gewoon makkelijker doordat alles voor hem makkelijk vangbaar is dan in de zomermaanden. (Als hij natuurlijk zin heeft)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-03-2010 18:52

Hm, de begroeiing is afgestorven zodat het vangen van snoek in de winter voor ons makkelijker wordt?

Bovendien past een actieve visserij beter bij kou dan een passieve. Een ochtendje actief snoeken levert in de winter al snel wat op zonder het extreem koud te krijgen. Een voorname reden voor mij om ooit in november over te stappen van karper naar snoekvissen.

Geeft nog geen antwoord op de vraag, maar een goede snoekstand gaat om verschillende redenen samen met helder water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======