Zelf karpers uitzetten na massale vissterfte?!


Plaats reactie
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

29-01-2010 23:43

Beste mede-boarders,

Bij een watertje bij een in de buurt heeft er een massale vissterfte plaatsgevonden. Nu wil ik het karperbestand weer op peil brengen door er kleine schub- en spiegelkarpertjes op uit te zetten. Rijst bij mij de vraag of iemand mij info hierover kan geven, o.a. over: wat kosten ze? Waar kan ik ze kopen? Etc, etc.

Ik weet dat het een taak van de OVB is en dat rekening gehouden moet worden met ziektes (na deze vissterfte niet meer dus). Maar als ik op de OVB moet wachten ben ik wat maanden/jaren verder.

Wie kan mij hier verder mee op weg helpen? Ik ben woonachtig in Schagen (NH).

Hartelijke groet!
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

29-01-2010 23:54

Ik zou in het voorjaar eerst maar is kijken hoe groot die schade is
Als werkelijk alles dood is heeft het uitzetten van karper alleen weinig zin
Je zal eerst voor roofvis moeten zorgen ( snoek baars)
Doe je dat niet en zet je alleen karper uit dan heb je bij de volgende paai duizende karpertjes die haast niet groeien
En daar schiet je helemaal niets mee op
met vr groet leo
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2010 08:17

Peter het is wettelijk verboden om zelf karper of andere vissoorten uit te zetten, dat mag UITSLUITEND de visrechthebbende doen.
Je bent dus strafbaar en verantwoordelijk voor eventuele (ecologische) schade.

De OVB bestaat ook allang niet meer dat is Sportvisserij Nederland geworden maar die heeft ook niets over uitzettingen te zeggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-01-2010 09:10

Peter,

Dat is niet onbekend. Zoek eens op dit board naar Schagen. Vind wat lotgenoten en overleg met de visrechthebbende.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-01-2010 09:29

Sterfte onder vissen wat nu over het algemeen plaats vind heeft meer dan een oorzaak. Als eerste is het slechte onderhoud van de waterwegen de rede. Het aanwezige slib zorgt ervoor dat o. a. het zuurstof gehalte er gedurende het hele jaar al aan de lage kant is. Bij een langdurige vorst periode met daarbij nog een sneeuwlaag op het ijs maakt het plaatje complet om een grote sterfte te veroorzaken. Volgend najaar karper uitzetten zou dit mogelijk zijn lost dus eigenlijk niets op. Krijgen we volgende winter weer een dergelijke vorstperiode dan gaat het weer mis. Tel daarbij op dat het voorkomst dat een sliblaag jaarlijks met 5 cm groeit. Dan hoef ik je niets meer te vertellen wat die vissen te wachten staat.

Groet,
Peter
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

30-01-2010 11:16

@ Douwe, die verantwoordelijkheid durf ik wel op me te nemen. Het betreft niet een uitzetting van een stuk of tien die zich dan hopelijk op een natuurlijke wijze voortplanten.
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

30-01-2010 11:18

@ PJ Otte, het lijkt mij niet dat het aan het water zelf ligt. Ze kunnen via een grote duiker (niet dichtgeslibt) naar een dieper stuk sloot (plus minus twee meter diep). Waarom ze dit niet gedaan hebben is mij een raadsel.
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

30-01-2010 11:19

Blijf ik met de vraag zitten: wie kan mij aan een tiental kleine spiegeltjes / schubjes helpen?

P.s. mag ook via PB.
Ischa Speldenbrink
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-08-2007 00:54
Locatie: Arnhem

30-01-2010 11:22

Google.nl, zoek een kweker zou ik zeggen.
Mvg,
PBI Speldenbrink
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-01-2010 11:41

Peter,

Ga er als nog vanuit dat in het andere gedeelte nog voldoende karper zit. Is er al sprake van overbezetting dan is de toegevoegde waarde nihil bij een uitzetting. Gaat het daar om oude bestanden dan is de kans bij uitzetting op sterfte levens groot aanwezig. Afgelopen jaren hebben zich hier en in de ons omringende landen bij uitzettingen vele massale sterfte voor gedaan. Doe dus geen domme dingen door zelf zomaar karper uit te zetten. Je richt meer schade aan dan dat je goed doet.

Groet,
Peter
mark verhorst
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 16:25
Locatie: Utrecht

30-01-2010 12:28

viskwekerij valkenswaard is een kwekerij waar ze allerlei soorten vis leveren
Mvg,

Mark
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-01-2010 12:37

Peter van den broek schreef:Beste mede-boarders,

Ik weet dat het een taak van de OVB is en dat rekening gehouden moet worden met ziektes (na deze vissterfte niet meer dus)

Hartelijke groet!



??? jij bent de enigste dan die hier vist , en alleen daar vist.
Stel je krijgt een KHV lading visjes , wie garandeerd dat die vis niet uit dat water verdwijnt naar een putje elders ( het gebeurt nog steeds)
Of een visser die zijn net dus niet goed laat drogen door de zon, en zijn onthakings mat weer nat meeneemt naar de andere plas.

Teneerste het is VERBODEN, en enkel toegestaan door de visrecht hebbende. laat dat duidelijk zijn.
Je kan hier meer schade mee doen dan je denkt, visstand beheerplannen lopen daardoor gevaar.

Ik begrijp je intenties heel goed , maar bewandel AUB de juiste weg, via je HSV.Bij geen gehoor, meedere mensen naar de ledenvergadering en daar je mening uiten.

Raymond
Plaats reactie