Kan dit zo maar?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

17-01-2010 15:13

De gemeente heeft onlangs zonder vooraanmelding in het AVP opgenomen dat er geen gebruik meer gemaakt mag worden van kampeermiddelen voor iedereen. Dus ook voor vissers.
De HSV schijnt hierover niet ingelicht te zijn.

Mag dit zomaar?

En is daar wat aan te doen?
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-01-2010 15:17

Ja hoor een gemeente is autonoom in haar beslissingen, wat er aan de hand is dat de HSV kennelijk geen goed contact heeft met de gemeente om dit voor te kunnen zijn.
Wat er aan te doen is, zorg voor goede contacten bij de gemeente en dan het liefst bij het middenkader en bij de politiek.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

17-01-2010 19:24

Ik sluit me helemaal bij Douwe aan. Je moet gewoon als HSV het initiatief nemen en dit met de gemeente proberen te regelen.

Hoewel het contact tussen onze HSV en de gemeente ook niet altijd even soepel verloopt, hebben wij vorig jaar de gemeente toch kunnen overtuigen om een uitzondering voor kamperen/tenten/bivvies in de APV op te nemen voor ons thuiswater. Dit had wel de nodige mail wisselingen en telefoontjes gekost, maar wel blij dat het nu officieel in de APV is opgenomen.
Pluk de dag
Peter Klosters
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-06-2006 03:23

17-01-2010 19:41

Martien Spanjers schreef:Ik sluit me helemaal bij Douwe aan. Je moet gewoon als HSV het initiatief nemen en dit met de gemeente proberen te regelen.

Hoewel het contact tussen onze HSV en de gemeente ook niet altijd even soepel verloopt, hebben wij vorig jaar de gemeente toch kunnen overtuigen om een uitzondering voor kamperen/tenten/bivvies in de APV op te nemen voor ons thuiswater. Dit had wel de nodige mail wisselingen en telefoontjes gekost, maar wel blij dat het nu officieel in de APV is opgenomen.


Een goed argument dat je hierbij kunt geven is dat karpervissers de sociale cohesie bevorderen in de gebieden waar gevist wordt.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

17-01-2010 20:04

We (althans de HSV) zullen eens kijken of we er wat van kunnen maken :wink:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

17-01-2010 20:05

@Peter: Klopt helemaal. Ons thuiswater wordt/werd met enige regelmaat gebruikt voor o.a. drugsdealing, maar door het nachtvissen schijnt dit een stuk minder geworden te zijn. Dus zo zie je maar, dat door het nachtvissen ook weer een stukje sociale controle wordt uitgevoerd.
Pluk de dag
Peter Klosters
Berichten: 11
Lid geworden op: 01-06-2006 03:23

17-01-2010 22:03

Er zijn genoeg voorbeelden van voordelen van nachtvisserij voor de gemeenschap. Helaas zijn er ook mensen die het misschien een beetje voor de rest vergallen. Er zijn dus ook genoeg nadelen te noemen. Open vuur is denk ik wel de meest voorkomende.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-01-2010 23:29

Als je met diverse maatregelen komt die je treft als bestuur heb je in ieder geval iets wat je aan kunt bieden.
Verbod op open vuur bv. een eenvoudig toestelletje om je water of eten klaar te maken is dan alleen toegestaan.
Vergeet ook niet te vermelden dat je de ogen en oren in de nachtelijke uren bent.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-01-2010 16:18

Raymon, rijkelijk laat daar de HSV al meer dan 2 jaar de gelegenheid heeft gehad met voorstellen terzake bij de gemeente aanhangig te maken. Tevens heeft de HSV een poos geleden al tweemaal een brochure hierover ontvangen van Sportvisserij Nederland, kennelijk ook niet gelezen of in ieder geval niets mee gedaan...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-01-2010 17:13

Is niet zo raar toch Aart je ziet het overal toch, er is niets aan de hand tot het een feit is en dan is het plotseling de schuld van gemeentes die iets zomaar doen zonder de burgers in te lichten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-01-2010 17:31

Douwe,

Mijn ervaring met gemeente ambtenaren is dat zij er geen rekening mee houden dat er (gekke) zijn die in een tentje aan de waterkant zitten. Zie het echt als een gemiste kans van een HSV door je wensen bij de betreffende gemeente niet kenbaar te maken.

Groet
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-01-2010 17:58

Plaatselijke sufferdje lezen, met name het deel van gemeenteberichten wil ook wel eens helpen.

http://www.jouwgemeente.nl bezoeken wil ook wel eens helpen.

Ben je wel tijdig op de hoogte van hetgeen de gemeente van plan is.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-01-2010 18:24

Iedere gemeente heeft wel een website waar je de vergaderingen en de agenda kunt lezen.
Zorg er ook voor dat je bij een nieuwjaarsreceptie aanwezig bent en ga er alvast wat netwerken.
Inderdaad zijn ambtenaren soms net burgers die ook niet snappen dat er gekken zijn die in een tentje langs de waterkant gaan staan.
Dus het is dan aan de HSV om daar verandering in aan te brengen niet andersom.

Niet pas gaan klagen als een bestuur het zelf heeft verzuimd, net wat Aart zegt alle gemeenten zijn op de hoogte gebracht bij het vervallen van de WOR.
Als er geen karpervissers in een bestuur of commissie zitten, tsja ook dat is een gemiste kans.
Ik lees hier al jaren berichten dat de heren het er niet mee eens zijn.
Helaas is iemand anders allang geleden overleden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

18-01-2010 19:19

Aart Lokhorst schreef:Raymon, rijkelijk laat daar de HSV al meer dan 2 jaar de gelegenheid heeft gehad met voorstellen terzake bij de gemeente aanhangig te maken. Tevens heeft de HSV een poos geleden al tweemaal een brochure hierover ontvangen van Sportvisserij Nederland, kennelijk ook niet gelezen of in ieder geval niets mee gedaan...


Hier is weldegelijk wat mee gedaan.
Ik heb zelf het hele WOR en nachtverhaal vanaf eind 2007 vlak voor de WOR verdwijning aangehaald bij onze HSV echter heeft die wat heen en weer geinformeerd bij wat mensen van politie, gemeente en federatie en daar kwam uit dat het verstandig was om geen slapende honden wakker te maken. Daar er nog wel eens besloten kon worden dat het hele tentjes gebruik gebeurden dan op de schop zou gaan.

Nu is het dus vanuit de gemeente deze aanpassing gemaakt?
Ik ben zelf controleur en spreek vele nachtvissers en kan je zeggen dat we maar 1 incidentje hadden met een kanpvuur. Dat is dus het enige dat de vissers te wijten is. Zwerf vuil is niet van de vissers hier meer van de hangjeugd. Verder weet ik van 1 wildcampeer incident met wat Polen echter kwamen die niet eens uit Hoorn zelf?

Ik denk dat deze regel met name toegepast is voor de laatste groep echter hebben ze volgens mij niet nagedacht over de gevolgen voor diegene die in de nacht hun vishobby beoefenen.

Maar er word nog aan gewerkt
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-01-2010 22:58

Hopelijk komt het dan alsnog goed Raymon. Maar geeft wel aan dat het contact van jullie HSV met de gemeente niet is wat het zou kunnen / moeten zijn...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-01-2010 07:59

Raymon,
Kijkend naar je avatar zou je haast denken dat jullie je knollen voor citroenen heb laten verkopen :lol:

Succes om het recht te breien,
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

28-02-2010 20:19

De gewijzigde Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is per 1 januari 2010
van kracht. Het door u genoemde artikel 4:18: "Recreatief nachtverblijf
buiten kampeerterreinen" is een melding. Dit houdt in dat voor een
nachtverblijf buiten een kampeerterrein een melding moet worden gedaan bij
de gemeente. Wanneer de gemeente niet binnen vijf werkdagen na de dag van
binnenkomst van de melding het nachtverblijf heeft verboden, is het de
melder toegestaan het nachtverblijf op te zetten.

In het verlengde van het eerdergenoemde artikel, is beleid opgesteld voor
het recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen waarin ook het
nachtvissen wordt behandeld. Hierover is het volgende opgenomen:

"Het nachtvissen is een vorm van individueel kamperen. De vissers maken
veelal gebruik van een speciale uitrusting, waaronder een tent zodat zij
eenvoudig kunnen slapen en eten kunnen koken. Het kamperen wordt dan ook min
of meer gecombineerd met het vissen. Sportvisserij Nederland heeft in 2007
een handreiking gegeven om het nachtvissen te reguleren. Voor zover bekend
levert het nachtvissen in de gemeente Hoorn geen problemen op. In het kader
van deregulering is het dan ook niet nodig om dit onderwerp verder uit te
werken zoals Sportvisserij Nederland heeft aangegeven".

Het is binnen de gemeente Hoorn dus niet verboden om nachtelijk te
verblijven in een vistent. Er geldt echter wel de meldingsplicht. De melding
dient minimaal acht werkdagen voor aanvang van de activiteit te worden
ingediend. De gemeente zal de melding vervolgens toetsen aan de
weigeringsgronden. Wanneer geen sprake is dat de openbare orde en
veiligheid, volksgezondheid, het milieu, natuur en landschap of het
stadsgezicht in gevaar komen, zal het nachtvissen worden toegestaan.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

........................................


Ik ga dus nu voor alle weekenden een melding maken voor het feit ik in de wateren van Hoorn wil gaan nachtvissen :D
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-02-2010 20:48

Een stompzinnige regeling Raymon. Verlicht niet maar verzwaart de regeltjesdruk gezien de meldingsplicht. En dat was nog wel bedoeling nummer 1 van de intrekking van de WOR...
Maar natuurlijk kan de HSV altijd wijziging hiervan aanvragen bij de gemeente, waarbij het verstandig is om op voorhand de betreffende ambtenaar (ambtenaren) en de betreffende wethouder mee te krijgen met een zinnige en werkbare regeling.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-02-2010 21:12

Heel raar inderdaad, maak dan gewoon een permanente uitzondering t.b.v. de nachtvisserij. Een paar duidelijke regeltjes m.b.t. de voorwaarden en klaar. Ach, je kan ook gewoon 8 dagen voor je eerste sessie mededelen dat je ieder weekend 1 of meer nachten gaat. Maar dat zal wel weer niet mogen, want er komt vast controle op. Voor de pliessies wel weer makkelijk, als je buiten het seizoen gaat nachten. Hoeven ze alleen even bij het gemeentehuis te informeren wanneer en waar je ergens vist! :lol:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

28-02-2010 21:41

Ach maar dat is ook geen probleem. Ik ben zelf controleur, heb een 3e hengelvergunning, dus kan op het moment dat ik het meld niets fout doen.

Het heeft ook z''n voordelen, minder vissers langs de waterkant in de nachtelijke uurtjes :roll:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

28-02-2010 21:57

het grootste voordeel: bij overlast of rotzooi is er bekend wie er gezeten heeft!! zo scheid je de rotte appels ertussenuit.
K. van den Herik

01-03-2010 08:15

commentaar geven op iets is gemakkelijk. Iemand heeft in al zijn wijsheid zelf dingen verzonnen, dingen die niet direkt het vissen negatief beïnvloeden. Laat hem in die waan

Oplossing:

maak 1 brief voor alle dagen van de week. NAW gegevens vrij invullen. Elke boardbezoeker print de brief vult deze in en stuurt hem op.

BTW: Ook in Frankrijk is bij een aantal federaties een meldingsplicht.
Plaats reactie