Vissen op grote hoogte


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario Kok
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-02-2007 20:22
Locatie: Mexico Stad
Contacteer:

14-01-2010 02:28

Op een ander forum had ik laatst een interessant discussie over vissen op grote hoogte. Ikzelf vis nu op wateren dik boven de 2000 meter. Heeft iemand ander hier ervaring mee?

In theorie zou door de hoogte het zuurstofgehalte in het water stukken lager moeten liggen dan op lager gelegen wateren. Dit zou vervolgens een negatieve invloed kunnen hebben op de groei van de karper. We vangen echter flinke vissen en de 25-30kg grens lijkt haalbaar.

Wie heeft hier meer informatie over?
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

14-01-2010 08:48

zie volgende post ;)
Laatst gewijzigd door Jamy wuijts op 14-01-2010 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

14-01-2010 08:49

Mario Kok schreef:
In theorie zou door de hoogte het zuurstofgehalte in het water stukken lager moeten liggen dan op lager



dit weet ik zonet nog niet, qua zuurstof in de lucht heb je gelijk maar in het water? Ik denk nl dat de planten co2 omzetten in zuurstof in het water, er zal ook wel een deel afgegeven worden van het oppervlak maar het meeste is denk ik afkomstig door fotosynthese...
Gebruikersavatar
Mario Kok
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-02-2007 20:22
Locatie: Mexico Stad
Contacteer:

14-01-2010 15:08

In dit water zijn bijna geen planten te vinden. Gezien de helderheid van het water neem ik aan dat de hoeveelheid algen ook sterk beperkt is.

Mijn stelling is dan ook dat de overgrote hoeveelheid zuurstof in het water afgegeven wordt door de lucht bij aanraking met het water (diffusie process). Er stroomt een klein riviertje het meer in maar dat water komt zelfs van 3000 meter hoogte. Ook staat er meestal veel wind wat uiteraard ook bijdraagt.

Echter, gezien het significant lagere zuurstofgehalte in de lucht op 2000 m (je moet voor de grap eens met al je spullen naar je stek lopen) ga ik er vanuit dat het zuurstofgehalte in het water ook lager ligt dan een meer op zeeniveau.

1. Weet iemand of er een goedkope test te krijgen is voor het meten van zuurstof gehalte. Iets uit de aquarium/vijverwereld wellicht?
2. Kan karper of een of andere manier compenseren voor een lager zuurstofgehalte? Je merkt het zelf ook, de eerste paar dagen zijn zwaar op grote hoogte, daarna merk je er niets meer van en als je weer beneden bent voel je je 10 jaar jonger. :D Heeft het überhaupt enig effect?

Persoonlijk denk ik dat de relatief lage watertemperatuur op dit meer (meestal tussen de 13 en 16 graden C) voldoende compenseert voor de lagere atmosferische druk om aan de minimale zuurstof behoefte van karper te voldoen. Wie heeft hier meer kennis over?
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

15-01-2010 09:21

Kouder water heeft doorgaans wel meer zuurstof, het fijne weet ik er ook niet van. ben wel reuze benieuwd of iemand dit kan uitleggen iig.

oja hier een test setje voor o2 ;)

http://www.aquaplantsonline.nl/zuurstof-test-p-886.html
Plaats reactie