Onderlijnen en gebruik van tube


Plaats reactie
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

17-05-2003 16:28

Goedemiddag,

De afgelopen tijd zijn er vele artikelen verschenen over het behandelen van onze gevinde vriend. Een goede zaak, maar bij mij knaagt toch nog een vraag.

Er wordt in veel artikelen aangedrongen op het gebruik van een redelijk lang stuk tube boven het lood. Dit zou het snijden van het nylon voorkomen. Hier ben ik het volkomen mee eens. Maar als ik met een onderlijn van een centimeter of 20 a 25 vis, van gevlochten materiaal, dan zal dit ook gaan snijden. Immers, als het goed is wordt de vis gehaakt net achter de lip. De 20 a 25 cm onderlijn die overblijft zal dan ook kunnen gaan snijden, of heb ik het mis?

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

17-05-2003 17:08

Gevlochten lijn voeld veel minder scherp aan als nylon. Het zal dus ook niet snel snijden. En bij een karper snijdt het denk ik helemaal niet. Ze vroeten in de bodem en daar ligt veel rotzooi waardoor de lippen heel hard zijn.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

17-05-2003 17:11

Waarom hoor je dan iedereen praten over schubben afschuren, door de scherpe gevlochten lijn??!?!

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

17-05-2003 17:17

Ik dacht alleen even aan de bek van de vis. Wat kan je dan doen tegen het snijden van de vinnen?
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-05-2003 17:31

Raymon,dat snijden van lijnen slaat meestal vooral op het "karperlijf" maar de bek en kop zou ook kunnen beschadigen door een onderlijn in bepaalde extreme gevallen denk ik(ik heb het nu niet over de bekhoeken !!).
Daarom is het eigenlijk onverantwoord om ZONDER tube te vissen,en al helemaal wanneer je MET GEVLOCHTEN voorslag of hoofdlijn vist !!
Ikzelf heb er altijd een zo groot mogelijk stuk tube op zitten,en dan heb ik het over zo'n 75 cm. denk ik.
En met gevlochten lijn moet je dus ALTIJD een LANGE tube gebruiken omdat je daar idd een HELEBOEL schade mee kan aanrichten bij een karper !
Je zou er zo maar een heleboel schubben mee kunne uitrukken,en als alles tegenzit kan de vis tengevolge daar van zelfs dood gaan !
En als je er problemen mee hebt om je lijn door dat tube heen te krijgen moet je gewoon bij de winkelier om een line-threader vragen.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Plaats reactie