voorjaarsvirus


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

15-05-2003 12:47

mensen,

het is weer zover. Het virus slaat weer toe en flink om ons heen... er was dus al sprake van een geval op de Zwaan maar ook andere wateren zijn de klos

ALSJEBLIEFT doe wat er in het persbericht van de KSN wordt gezegd:

- schepnet, bewaarzak, onthaakmat etc. na IEDERE vissessie GOED reinigen en laten drogen.

Normaal hoort het al niet en ben ik er fel op tegen... maar mensen die toch af en toe een vis overzetten naar een ander water... DOE HET NIET!!!

Gelieve zelfs niet te vissen op deze wateren.

Nu komt er alleen 1 vraag bij mij boven. Wat te doen als je zo'n karper met duidelijke symptomen (bleke kieuwen, verergerde slijmlaag, ongecoordineerde zwemprestaties etc!) vangt:
Deze vis dan terugzetten of in het ergste geval afmaken!?!

Weet iemand hoe groot de kans is dat deze vis er weer bovenop komt? Want als de karper ongeneesbaar ziek zal zijn is het alleen maar een extra risico voor andere vissen, zo zie ik het tenminste!

Frank
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-05-2003 13:17

Frank,

Weet je dan al van meer wateren waar dode/zieke vissen gevonden zijn? Ik denk dat de OVB erg blij zal zijn als ze een zieke, nog levende vis kunnen onderzoeken.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-05-2003 14:38

Hoi Mark, ook bij ons heeft het virus op minstens 2 wateren weer toegeslagen en ik had begrepen dat de OVB hier met netten enkele karpers voor onderzoek komt wegvangen. Groetjes Laurens
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

15-05-2003 15:55

Mark, lees het bericht van de KSN. Ze zetten er vast niet voor de grap in dat het om meerdere wateren gaat.

Groeten, Frank
(ps; bestel vanavond nou eens een pizza man :razz:)
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

15-05-2003 16:27

Frank,

Toch erg geschrokken van die berichten, wat is er in hemelsnaam aan de hand?!
Der wordt natuurlijk een hoop gegist, maar bij vogel- en varkenspest weet men heel snel de vinger op de zere wond te houden/leggen.
Btw slaat dat virus ook toe bij andere vissoorten?

Iig hoop ik niet dat het massaal ruimen wordt in die wateren.

Voor de goede orde:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/NieuwsenInfo/Karpersterfte2003.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/NieuwsenInfo/Karpersterfte2003.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

En houdt ogen en oren open, mocht je zo een zieke vis aantreffen, vangen of zo:
Staak je visserij en bel zo snel mogelijk iemand van de OVB of de plaatselijke vereniging.

Met zeer bezorgde groet,
Henk
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-05-2003 20:49

Voor zover ik weet slaat het virus nauwelijks toe bij andere vissoorten. Vorig jaar was er een uitbraak op een van mijn thuiswateren. Toen zijn er ongeveer 30 karpers doodgegaan. Er waren ook een paar dode snoeken, een dode zeelt en een paar brasems. Het viel mij op dat er van de andere vissoorten wel wat doden waren maar veel minder dan de karpers. Vorig jaar brak het virus bij mij uit nadat een of andere debiel het nodig vond om een vis uit het twentekanaal over te zetten in die vijver. Voor zover ik weet leeft die vis nog steeds, maar toch lijkt het waarschijnlijk dat het iets met deze vis te maken had, daarvoor waren de vissen nog kerngezond. Nou vroeg ik me af: Kan het zijn dat een vis het virus wel bij zich draagt, maar er zelf resistent voor is? De zieke vissen vertoonden allemaal de symptonen die in het bericht van de KSN genoemt werden. Een aantal van de dode vissen was kort vantevoren nog gevangen. Sommige vissen waren bijna een uur achter elkaar aan het springen en lagen opeens dood aan de oppervlakte. Na een tijdje was er gelukkig niets meer van het virus te merken. Dit jaar heb ik er nog geen tekenen van gezien, als ik het wel weer zie bel ik direct de ovb op.
groeten Daaf
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

15-05-2003 22:26

Daaf, bedankt voor de reply!
Ik heb ondertussen is lopen/zitten denken:

Volgens het persbericht van de KSN slaat het voorjaarsvirus toe bij vissen waarbij door stress het immuunsysteem is aangetast.

Intïutief volgt daar wellicht uit dat wintervissen en hengelaarsdruk op putjes en dergelijke in de eerste maanden van het jaar schadelijk zijn voor de karperpopulatie ter plekke?

Zonder een vingertje te wijzen,hoor, maar karpers moeten in principe een soort winterslaap houden om daarna te zorgen voor nageslacht?
Dat kost veel energie en dus bouwstoffen.

Met name op afgesloten wateren houden wij ze uit hun rust met de goedbedoelde wens zo vroeg mogelijk karper te kunnen vangen.
Dan gaat de watertemperatuur omhoog en krijgen ze de natuurlijke kriebels, maar hun kracht hebben ze gegeven aan eerder genoemde omstandigheden. Ergo niet voldoende weerstand om aan een soort "verkoudheid"het hoofd te bieden?

Op grote plassen en zo, rivieren, komt het blijkbaar niet voor, misschien heeft dat te maken met het feit dat de karper daar wel zijn/haar rust kan vinden?

Het gaat mij er niet om een enorme discussie te starten, maar hoop dat dit hersenspinsel uitnodigd om mee te denken.

Ik heb de wijsheid niet, maar met zijn allen kunnnen we misschien een bijdrage leveren om te zorgen dat dit virus op den duur niet voor nog grotere schade onder de karperpopulatie zal zorgen.

De eerdere suggesties over netten wassen enzo zijn prima, ik wil eigenlijk met klem hier aan toevoegen:

Gebruik geen bewaarzak meer; als je een foto wil maken, neem dan een flitser mee.
Je weet niet half hoe het is om een aantal uren in zo'n ding te moeten zitten.
Hoe bedoel je stress?

Groeten
Henk
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-05-2003 22:40

Die gesloten tijd is zo slecht nog niet...

Gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-05-2003 00:10

Moedeloos word ik er van, die K.T virus.
Dacht dat het voorbij was, zo te zien was dat nog maar het begin.
Ik hoop dat de juiste instanties dit gouw de kop in kunnen drukken.
Ik zal in ieder geval mijn bijdragen doen.
Met karper medelevende groet, Robert Campbell
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-05-2003 02:04

Henk...ik denk inderdaad dat daar een grote kern van waarheid inzit in jouw verhaal...wellicht inderdaad beter om weer een gesloten vistijd in te voeren?
p.s..is er al een lijst met besmette wateren bekend?

Hans Brinkel
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

16-05-2003 10:28

Als Henk zijn overwegingen inderdaa voor n groot gedeelte op de waarheid berusten dan wordt t denk ik snel tijd voor actie te ondernemen! Bijvoorbeeld n gesloten tijd!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-05-2003 10:55

Heren,

Voorgaande is allemaal goed bedoeld, maar helpt niet of nauwelijks.

In Engeland hakken ze, helaas, al veel langer met dit bijltje. Hier is bijna overal een gesloten tijd.

De karpers sterven hier door verschillende oorzaken. De exacte oorzaak is vaak niet te achterhalen. symptomen wijzen soms op SVC en soms op Koi Herpes en.... MUTATIES.

Is hier iets tegen te doen? Eigenlijk niet. Niet meer dan preventieve maatregelen, zoals geen vis overzetten en niet uitzetten met verdachte karpertjes, vaak uit oost Europa.

Zie:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/PDF/UK-VMC.pdf" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/PDF/UK-VMC.pdf</a><!-- BBCode auto-link end -->

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/PDF/UK-BB.pdf" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/PDF/UK-BB.pdf</a><!-- BBCode auto-link end -->

Mometeel heeft de KSN Dr. Olga Haenen (Nederlandse visziekte onderzoekster) en Dr. Phil Bolton (idem Engeland) met elkaar in contact gebracht. De diverse ervaringen worden uitgewisseld. Het is de bedoeling om middels de Duitse zustervereniging ook de Duitse onderzoekers te betrekken.

Wat kan je zelf doen? Zorg er aub voor dat jou HSV geen karper uitzet zonder door LELYSTAD afgegeven gezondheidscertificaat.

Stel nu dat de epidemie tot staan gebracht is. Op jou water zijn de karpers niet meer ziek. Dan zijn ze ook alleen niet ziek meer. Ze zijn immuum maar kunnen WEL de ziekte weer overbrengen.

Mijn idee?

Wie nu karper verplaatst is een potentiele moordenaar van de Nederlandse karperstand!!!

De eeuwige jeuk en lamme klauwen.

Buyer Beware, maar ook gij visdief...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

16-05-2003 19:03

wat ik mij persoonlijk afvraag is het wel safe genoeg om in het kader van het spiegelkarperproject om op dit moment met uitzettingen te gaan beginnen.
groet henk
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-05-2003 19:39

Oef,
Ik begeef me op glad ijs, maar sois.

Koiherpes, hoe komt dat hier?

Mutaties? Ja, je kan een gezondheidscertificaat krijgen, maar weten we dan ook iets van de eigenschappen van de genen van die bewuste karper?

Deze spiegel ving ik vanmorgen, iedereen weet dat ik spiegels per definitie niet mooi vind, maar mist deze niet iets qua rugvin? Btw 81cm en 26 pond zwaar.
Mi een mutatie.
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://home.planet.nl/~j0nge/2003_81_26a.jpg" target="_blank" class=bericht>http://home.planet.nl/~j0nge/2003_81_26a.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->
en
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://home.planet.nl/~j0nge/2003_81_26.jpg" target="_blank" class=bericht>http://home.planet.nl/~j0nge/2003_81_26.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

Mijn mening is om karperuitzettingen en projecten op te schorten, en een gesloten tijd in te voeren totdat de boel opgehelderd is.

Ter info de volgende tekst van een emailtje van Ed Stoop:

/quote/
Beste Henk,

Nog altijd kennen wij gesloten tijden voor bepaalde vissoorten en ook voor bepaalde aassoorten. Dit ter bescherming van die vissen.
De oude gesloten tijd die voor roofvis per 1 maart inging, voor de overige vissoorten op 15 maart, maar voor de grote rivieren vanwege hun lagere watertemperatuur (= latere paaitijd) pas op 1 pril, was ingesteld om de vissen in hun paaiperiode te beschermen. Op 1 juni mocht er weer massaal worden gevist, terwijl dat pas weer vanaf 1 juli op snoek mocht. Nog steeds staan veel hengelsportverenigingen het vissen op snoek slechts toe van 1 september of 1 oktober tot 1 maart.
In 1985 kwam de gesloten tijd voor een aantal vissoorten te vervallen.
Reden was dat bepaalde witvissoorten en karperachtigen in zulke grote aantallen voorkwamen, dat beschermnen d.m.v. een gesloten tijd niet meer noodzakelijk was. In april en mei mocht voortaan gewoon worden doorgevist op een aantal vissoorten en bovendien werd voortaan de laatste zaterdag van mei omgedoopt tot Nationale Hengeldag. Vanaf die datum waren en zijn ook alle aassoorten weer toegestaan.
Meteen begonnen beroepsvissers, die massaal tegen waren, toen te mopperen dat iedereen dan op paling zou gaan vissen. Om die lieden enigszins tegemoet te komen en water bij de wijn te doen, werd toen besloten om van 1 april tot de laatste zaterdag van mei vissen met wormen te verbieden.

met vriendelijke groet

Ed Stoop
NVVS, Voorlichting en Promotie

/quote/

Nu dus blijkt dat dóórvissen stress veroorzaakt en aantasting van het immuunsysteem teweeg brengt lijkt het me verstandig om in ieder geval de (bijna) afgesloten wateren van een "tijdslot" te voorzien.

Daarnaast kan een HSV zelf ook die gesloten tijd invoeren.
Één van HSV-en waar ik lid van ben heeft dat ook gedaan, voor de rust van flora en fauna.
Denk je ook niet Frank, dat de AUHV zoiets kan instellen voor in ieder geval "de Zwaan"?

Henk
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

16-05-2003 21:53

Henk,

ik denk dat het ontzettend lastig is om dit te verwezenlijken. Ik kan natuurlijk navraag gaan ddoen bij de utrechtse maar het zit niet alleen bij de zwaan.

wat ik weet is dat er op veel meer wateren het virus zit en pas bij bepaalde temperaturen actief wordt... net als vorig jaar is gebeurd.

Die gesloten tijd is opzich een goed plan maar ik ben bang dat je dat niet snel voor elkaar zal krijgen.

Ik zit nog steeds met de vraag: "wat te doen met een zieke gevangen karper... terugzetten of in het ergste geval ombrengen?"

Groeten, Frank
ps; ik was er al mee bezig maar ik blijf op het kanaaltje vissen
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-05-2003 22:26

Frank,
Snap het, maar er maakt zich dan wel een machteloos gevoel meester van mij.
Ik weet het wel, vroeger..
Jammer dat het nu niet werkt, net als het nachtvissen door "sommigen". :sad:

Jouw vraag over zieke gevangen karper?
Als het mij gebeurd maak ik hem ter plekke dood en zorg dan wel dat ie op de plek komt waar ze hem/haar kunnen onderzoeken.
Levend of dood maakt voor hun niet zoveel uit als er maar niet teveel tijd tussen zit.
Aan de hand van de diverse publikaties en foto's weet ik geloof genoeg om dat onderscheid te maken.
O'ja ik zou ook zeker hier of elders melden dat die karper dood is. ( evt met foto)
Dit om weer andere speculaties tegen te gaan...

Kanaaltje? Prima! 31 mei rondtocht, ik verheug me erop.

Vriendelijke groet,
Henk
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

17-05-2003 09:33

Henk,

ik zou toch proberen om de vis dan levend aan te bieden voor onderzoek, omdat er bepaalde virussen, bacterien en parasieten zijn die zich direct na het doden van de vis zullen afzetten van het lichaam. Dit gebeurt in ieder geval zo snel dat jij niet de tijd hebt om die vis voor onderzoek aan te geven.

Dit gebeurt tenminste ook bij koi dus ik neem aan dat dit ook het geval zal zijn bij onze gewone geschubde vriend.

Groeten
Ed

_________________
Dr gaat niets boven groningen!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy Norder op 2003-05-17 09:34 ]</font>
Plaats reactie