Groeien schubben weer aan?


Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

20-11-2009 20:11

Ik heb het gelezen Mart vind het tegenstrijdig met mijn eigen ervaringen, maar als het onderzocht is zal het wel waar zijn.
Nu zijn er wel wat vraagtekens bij mij ten eerste de vissen zijn misschien zeer jong, en de schub word er tussenuit getrokken dit geeft misschien weinig schade aan het zakje waar de schub in zat.
In mijn vissers bestaan heb ik vele beschadigingen gezien die onveranderd bleven en in mijn vijver waar weinig obstakels zijn heb ik beschadigingen gezien bv 1 grote schub eraf daaronder is de huid licht van kleur zodoende valt het direct op na 1 a 2 weken is dit donker en de schubben komen bij deze vissen echt niet terug maar dit zijn wel vissen van 6 jaar oud en tussen de 15 / 20 pond zwaar en ook spiegels.

Met vinnen is het soms ook een raadsel de een geneesd snel en de ander moeilijk of nooit.
sommige vissen kun je herkennen aan de gehavende staart en andere genezen van een pittige breuk.

Waar ik ook nog aan denk is dat als er bij een schubkarper die je niet kent en ook geen bijzondere afmeting heeft een schub ontbreekt zou ik het nog niet eens opmerken en denk dat ik niet de enige ben.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

23-11-2009 17:46

Op de Ksn meeting heb ik Gerwin Gerlach gesproken en volgens hem worden de schubben vervangen binnen een jaar, voorwaarde is wel dat het zakje waar de schub in zit niet beschadigd is. Dit gebeurd bij spiegels en schubs enz.