publicaties en de 10 geboden voor het karper vissen


jan haker
Berichten: 33
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: delft

12-05-2003 18:38

beste vis vrienden
nu de laatse tijd er veel gepraat word over het behandelen van gevangen karpers ben ik benieuw hoe jullie over het volgende denken:

in diverse publicaties (boeken en kw ) ben ik nu al meerdere fotos tegen gekomen van vissers die geen onthaak mat gebruiken..

vissers die fotos maken met alcohol in hun handen om hun vangst te vieren

stukje tekst uit het boek van leon hoogendijk:de eerste run kwam om 21:00 net in de schermer na weging een barstens volle vis van 29,5 p vol kuit...
sochtens kreeg ik bezoek van...die al half dronken was..het is pas 8:30.. na een stevige bak koffie zetten we de eerder gevangen 29 op de foto....
21:00 tot 8:30=12 uur in een bewaarzak vol kuit!!

na de vangst van de halve maan op cassien:de rest van de nacht kregen we geen runs meer,dit was maar beter ook gezien de benevelde gemoedstoestand!!

ik ben van mening dat de bekende namen(die dus de boeken schrijven) en de redactie van de magazines zoals kw en karper(die dus de fotos plaatsen) hier een beter voorbeeld in moeten geven..
en dus b.v die fotos niet moeten plaatsen als ze zulke geboden publiceren geldt dit toch ook voor hun??

ik weet dat dit wel uitzonderingen zijn en dat het echt wel beter is dan b.v 2 jaar terug maar toch..

ben benieuwd hoe jullie hier over denken...

NB:dit is niet bedoeld om iemand of organisatie in kwaad daglicht te zetten!!


mvg hakertje
Marco Tetteroo

12-05-2003 19:23

Jan.

je hebt helemaal gelijk!!!
hier is niets meer aan toe tevoegen!!!

groetjes Marco
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

12-05-2003 19:25

Hier wilde ik eerst ook een topic over openen; het zuipgedrag van Mr Hoogendijk..
Hij zegt wel steeds dat ie geen run daarna meer krijgt, maar volgens mij is dit gelul.
Anders was het nogal vreemd, elke keer na een supervangst OPEENS geen vis meer..

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

12-05-2003 19:28

Alcohol in je handen, niks mis mee als het maar met mate is. Als je helemaal lazerus aan de waterkant zit, weet ik al met wat voor "vissers" ik te maken heb.

Ik ben ook geen voorstander van lang zakken, maar ik ben er van overtuigd dat Leon Hoogendijk echt wel weet waar hij mee bezig is.

Grote onthaakmat en landingsnet is gewoon verplicht. En ervaring zodat je weet wat je doet.
jan haker
Berichten: 33
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: delft

12-05-2003 22:22

niet alleen daarom of om hem maar ook de bladen publiceren gewoon dat soort fotos maar schrijven wel voor dat je onthaakmatten moet gebruiken
uiteraard gebruik ik die zelf ook>

mvg hakertje
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

12-05-2003 22:45

Hoi,

een paar biertjes moet kunnen,maar ook niet teveel? biertje s'avonds drinken met je maten is OK.....maar om nou te zeggen je lazerus drinken nee daar heb je nix aan. Ik zak niet zo vaak een vis...dus ja..geen problemen mee,wel altijd onthakingsmat. achja in belgie wil wel men het vissen helemaal afschaffen met agalev. Denk dat wij nog blij mogen zijn

met vriendelijke groet
CC
henk visser
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-01-2003 01:00
Locatie: de meern

12-05-2003 22:47

De tien geboden die een (echte) karpervisser zou moeten hanteren om met een gerust geweten te kunnen gaan slapen, tussen de runs door.

1) Kook je bewaarzakken, netten en andere virus bevattende materialen uit voordat je naar een ander water gaat.

2) Zet je gevangen vis, terug in het water waar hij gevangen is.

3) Laat besmet viswater met rust tot dat er voldoende bewijs is verzameld dat er geen ziektes geconstateerd zijn.

WIE HEEFT ER NOG SUGGESTIES, VOOR DIT INITIATIEF.

Bedankt vast,

Henk Visser.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2003 10:08

KSN gedragscode?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2003 10:10

Heren,

Wil het sterker maken.

Als niet iedere karpervisser zich houdt aan deze code, is het (nacht)vissen op karper binnen 3 jaar in Nederland verboden.

Geloof je het niet?

Vraag maar eens in Den bosch.

MVG

Klaas
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

13-05-2003 11:58

alchol om te vieren dat je een neiuwe persoonlijk record heb? geen probleem mee maar zet eerst de vis netjes terueg en dan mag je van mede champagne er bij halen.

en bewaarzakken? heb er geen een omdat ik vindt dat een vis zich vrij moet kunnen bewegen dan maar geen foto
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-05-2003 12:18

Lexus,

denk eerst na voordat je zoiets zegt. Jij moet reëel blijven aub. Moet jij eens opletten op hoeveel plaatsen het steeds meer verboden wordt om op karper te (nacht)vissen.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

13-05-2003 12:29

Ten eerste, af en toe een borreltje moet kunnen maar zoals reeds eerder vermeld wel met mate. Ten tweede zak ik nooit een vis, hoe zwaar hij ook mag zijn. De vis(sen) worden na de vangst direct op de foto gezet, ookal is het in het holst van de nacht, en gaan terug in hun element.

Het zou mij niets verbazen als er tussen nu en 5 jaar een algeheel nachtvisverbod zal komen in Nederland. Ik snap het trouwens ook niet waarom het nou zo moeilijk is om je aan een paar simpele regeltjes te houden. Of dit nou echte karpervissers zijn die constant de regels overtreden? Ik waag het te betwijfelen. Ik vraag me daarbij soms ook af of zulke figuren er bij hun thuis ook zo'n bende van hebben.

Laten we hopen dat het nog goed komt.

Groet
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2003 14:49

Lexus,

Ben reeeler dan je denkt. Ik zal er dan ook alles aan doen om de visserij mogelijkheden te behouden en wasar mogelijk te verbeteren. Kost een paar uurtjes maar ala.

Momenteel is het vechten tegen de bierkaai. Teveel en te vaak wordt het nachtvissen op karper misbruikt als feest moment.
2 man gaan vissen voor dat het 2.00 uur is geweest is er al 20 man op bezoek (geweest)

Incident(en)? Helaas niet.

Ken toevallig de situatie bij de IJzeren Vrouw een beetje. Woningen op 75 meter van het water. Flink wat wandelaar door het park. Tja en dan alles doen wat niet kan. Heeft dus 2 jaar geduurd, maar... nachtvissen is verkloot.

Pas op he! Hele jaar nachtvissen? Nooit een probleem. 3 Hengels? Moet jij weten. Met je auto spullen aan het water brengen? Natuurlijk. Blijf wel op het padje en... breng hem gelijk terug. Er stonden gvd meer auto's in het park geparkeerd dan dat er in de woonwijk stonden.

MVG

Klaas
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

13-05-2003 15:10

Als je een PR vangt, kan ik me (enigsins) voorstellen dat je drank drinkt.. Maar zorg dan wel dat de vis al vrij is, niet in een bewaarzak zit, en dat je je hengels binnendraait.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

13-05-2003 17:08

inderdaad klaas, karpervissen wordt steeds meer feesten en om het een naam te noemen noemt men het nachtvissen. Voor de sier een hengeltje erbij
jan haker
Berichten: 33
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: delft

13-05-2003 17:29

ben blij met de reacties maar de discusie gaat niet over wat ik bedoel

ik vind dat als de bladen gedragsregels gaan plaatsen(prima hoor!)moeten ze dan zelf niet het goede voorbeeld geven en dus niet fotos met bier(met mate kan het ook wel maar het geeft een verkeerde indruk)en fotos zonder onthaak maten plaatsen.is dit niet schuin??

voor der rest ik ben er zelfs voor om eerst voordat je je vergunning krijgt om te vissen moet je eerst een visbekwaam examen afleggen bij b.v de ksn....ik weet het niet haal baar maar...
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2003 19:11

Hallo Jan,

Ik zou persoonlijk de KW even buiten beschouwing laten... zij weten heus wel wat ze plaatsen en zijn zich hier enorm bewust van. Behalve dat ze nooit visfoto's zonder mat zouden plaatsen - jeugdrubriek uitgezonderdwellicht - staan zijn eveneens weidelijk tegenover het BTW fenomeen en accepteren als ik het goed voor me heb zelfs geen artikelen van raduta lake en du der.

Verder ben ik het volledig met je eens, hoewel die gezakte vis van Hoogendijk al erg lang geleden gevangen is. Uit betrouwbare bronnen weet ik trouwens dat Leon geen makkelijke (aan de waterkant) is.


Groetjes Laurens
jan haker
Berichten: 33
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: delft

13-05-2003 19:21

fotos zonder matten sronden er echt wel in en artikelen over raduta en du der hebben in de kw en de karper gestaan!!!ook fotos van blije vangers met blikjes bier zijn meerdere keren gepubliceerd..
klein voorbeeld:kw 23blz 9 fles champange
blz11 raduta meer
blz17 geen onthaakmat
blz 23 bier

maar ik zei al het is al stukken beter als voorheen
nogmaals het is geen bedoeling van mij om iets of iemand zwart te maken..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan haker op 2003-05-13 19:29 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-05-2003 08:55

Maar niet in de laatste paar nummers toch... daar doelde ik ook op...

En een biertje moet kunnen, ook op een foto. Het gaat hierbij puur om het kennen van je grenzen. Niks mag ten koste van de vis gaan. Ik ken ervaren blowers die wel houden van een joint aan de waterkant, en geloof mij maar dat zij tien keer beter met de vis omgaan dan anderen en deze gewoonten absoluut nooit ten koste van de vis zijn geweest.... het is dus maar net hoe je er zelf onder bent. Ik heb ook wel eens een zooi biertjes of een pretsigaretje op aan de waterkant maar hier hebben zowel de karpers als de omstanders nooit problemen van gehad.

Maar je boodschap is duidelijk en ik deel je menig verder van harte.

Vriendelijke groeten, Laurens
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-05-2003 11:35

Ik vind dat bier op een fot niet kan, omdat je op de foto niet kan zien in welke mate er gedronken wordt. Zelf drink ik nooit aan de waterkant, omdat ik weet dat ik vrij snel aangeschoten ben en dan door mijn runs heenslaap. Als ik een mooie grote vis vang na middernacht gaat hij bij mij wel even in de zak en dan maakt ik letterlijk bij het eerste ochtendlicht foto's. Ik heb echt geen probleem met een biertje of een jointje aan het water, zolang je er maar helder onder blijft en weet wat je doet. Als je echt wil zuipen, ga dan gewoon naar een feestje bij een paar vrienden of zo. Ik ken het probleem van sommige "karpervissers". Twee jaar geleden zat ik te nachten. Alles wat ik nu vertel is letterlijk. Er zaten twee lui aan de overkant, allebei met drie hengels. Om de twee tenten hadden ze 16 anderen lopen. Ze hadden hun lijnen uitgevaren langs het eiland naar de overkant, zodat als een vis 10 meter naar rechts zou zwemmen hij vast zou zitten. En dan lagen ze meer dan 50 meter voorbei dat eiland. Om een uur of 1 ging het grootste deel van hun bezoek weg en gingen ze slapen. OP dat moment nog geen stoot beet gehad. 's Nachts kregen ze vijf of zes runs, die we aan de overkant konden horen. Niemand reageerde. 's Ochtends kwamen ze tot de ontdekking dat al hun lijnen vast zaten en gingen ze inpakken. Toen wij een dag later gingen inakken hadden we twee vuilniszakken met hun troep bij ons.
Dit soort mensen maken het dus kapot voor anderen, hier moet gewoon meer op gecontroleerd worden. Als ik dan lees dat onze verenigging 4 controleurs heeft, dan vraag ik mij af hoe het kan dat ik in de vier jaar dat ik nu op hun wateren vis nog maar 1 keer gecontroleerd ben. Op deze manier doe je er nooit iets aan.
Ik vindt dat je als hengelsport blad een voorbeeldfunctie hebt. Dus moet je ook geen foto's zonder onthakingsmat plaatsen en geen drank op de foto.
Arjan van den Berg

14-05-2003 11:46

Zoals Laurens ook al zegt is er heel wat positief veranderd in de KW in mijn ogen. Er staan geen artikelen van Raduta en Du Der meer in. En ook foto's zonder onthaakmatten worden niet meer geplaatst.
Het is wel makkelijk om oude koeien uit de sloot te halen, maar wie wist van de praktijken op Raduta jaren terug? En van Der?
En Daaf, moeten we echt roomser dan de paus zijn dat er geen biertje op de foto mag?
Weet je wel wat die foto illustreerde. De vangst van een vis waar enorm veel tijd was ingestoken.
Ik vind het wel kunnen en in mijn kennisenkrijg eigenlijk iedereen. Het zou anders zijn als het een verhaal zou zijn geworden over dronken personen die aan het vissen zijn.

Mijn advies is om niet alles af te kraken en ook eens positief te reageren, vooral op de KW omdat die in hun KW live zoveel zeer belangrijke zaken aan de kaak stellen. Dat is pas klasse. Ga zo door heren van Dé Karperwereld.

MVG

Arjan
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-05-2003 11:56

Helemaal mee eens Arjan... zelf uit Engeland kwamen er heel veel postitieve berichten over de houding van de redactie en de inhoud van o.a. KW live. Ook ik vind het klasse.

De Karper vind ik ook een goed blad, maar adverteren erg veel over BTW, terwijl in sommige artikels duidelijk deze waters worden afgekraakt in hetzelfde blad... ook in Engeland geen onbekend fenomeen trouwens...

Gr. Laurens
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

14-05-2003 15:27

Daaf en Jan, vind het toch een beetje hypocriet wat jullie hier zeggen.
Iedereen drinkt wel eens een biertje aan het water.

Natuurlijk hebben ze een voorbeeldfunctie, maar ik vind er niet zoveel ergs aan als die jongens met een biertje in de hand staan. Ieder weldenkend mens snapt heus wel dat die jongens zich niet zullen lam drinken.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

14-05-2003 17:06

Vind ik ook stefan, ik drink ook wel is een biertje aan de waterkant, een joint vind ik dan weer niet kunnen. Dat geeft (vooral naar oudere mensen) een slechte indruk. Het zijn gewoon drugs en dat hoort niet aan de waterkant. (zelf vind ik zelfs helemaal nergens maar dat is je eigen keus)

Als ze nou voor degene die willen feesten aan de waterkant gewoon een soort indoor nightfish entertainment maken. met een bar en muziek en alles erop en eraan. en dan robotvissen die op afstand bestuurbaar zijn. dan hoeven wij ons geen zorgen te maken over dit soort "vissers".
Gat in de markt?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: joachim stelma op 2003-05-14 17:07 ]</font>
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

14-05-2003 17:36

hallo jan,

ik ben ook van mening dat zulk soort praktijken eigenlijk niet kunnen, want dat soort mensen geeft een voorbeeldfunctie, en bij sommige personen kan dat verkeerd overkomen.
een biertje aan de waterkant moet kunnen, maar je moet je eigen grenzen kennen (ik drink overigens nooit bier of iets dergelijks aan de waterkant, want ik ben te jong en te snel aangeschoten)

laatst ook ik las een boek (noem geen namen) en hierin werden door een toch wel bekend karpervisser de eenden en meerkoeten de huid helemaal volgescholden, ik kan me voorstellen dat je zo denkt, maar bekende mensen hebben een voorbeeldfunctie en ik vind dat niet netjes als ze dat in een boek zetten, want sommige mensen vatten dit verkeerd op.

mvgr Richard