terugzakkers


Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-05-2003 09:19

Beste mensen,

vaker vraag ik mijzelf af hoe anderen reageren op terugzakkers.

Het naar achteren lopen met een hengel en de lijn strak houden is natuurlijk een aardige manier.

k sprak vorig jaar met vismaat Bob van Biemen en die had er een interessant gesprek over gehad met iemand. Dat zette mij flink aan het denken.

Het is net als bij witvissers... als de vis naar je toe komt zwemmen s het verstandig als je naar de zijkanten of eventueel bovenkant aanslaat.
Dat is bij de karper uiteraard moeilijker.

Maar als je nou wacht met slaan tot de vis zich weer omkeert of naar een zijkant zwemt. En tot die tijd je lijn strak gedraaid houd... dan moet je toch altijd een inhaking hebben?

Groeten, Frank
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

13-05-2003 09:24

Ik doe het eigenlijk zo, ik draai gewoon de lijn strak tot ik de vis een beetje voel en zet dan pas de haak. Heb met deze manier van aanslaan nog nooit geen problemen gehad. Ik zie vaak mensen gewoon de hengel opnemen en er een flinke mep op geven met als gevolg een gat in de lucht en geen vis aan de haak...


Maar als je nou wacht met slaan tot de vis zich weer omkeert of naar een zijkant zwemt. En tot die tijd je lijn strak gedraaid houd... dan moet je toch altijd een inhaking hebben?

En wat als die vis nu gewoon tot tegen je eigen kant blijft zwemmen? Ik denk dat er beter niet op wahct en gewoon zo snel mogelijk de haak probeert te zetten.

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-05-2003 09:26

Frank,

Ik vis met loodgewichten van zo rond de 4.5 a 5 oz. Inhaking vind plaats bij het verplaatsen van het lood. Aanslaan heeft dan vrijwel geen toegevoegde waarde meer.

Lichtere loodgewichten gebruik ik bijna niet meer. Vind dat zwaarder lood veel betere eigenschappen heeft, o.a. bij terugzakkers.

Groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-05-2003 09:31

peter,

ooit een vis gehad die tot je eigen kant blijft zwemmen? ik tenminste nog niet... de manier die ik net vertelde heeft mij nog niet in de steek gelaten.

Kiron,
zware loodgewichten hebben wel een voordeel maar als je het op een andere manier bekijkt:

ik vis vaker op grotere wateren ver uit de kant. Meestal gooi ik dit. Een zwaar loodgewicht zet je niet makkelijk weg met een 2,5 lbs hengel. En zwaardere hengels ben ik niet van plan om aan te schaffen om eventueele terugzakkers te voorkomen.

Mzl, Frank
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-05-2003 09:51

Frank, ook ik vis voornamelijk op de grotere zandputten. Ik vaar mijn lijnen uit, ondanks dat ik redelijk zware stokken heb. 5 oz werpen is geen pretje...... En zelfs met 5 oz haal ik niet de afstanden die ik soms vis (+200 meter)

De stekkeuze is ook van belang. rekening houdend met de trekroute van de vis kan men vaak al onnodige terugzakkers voorkomen.

Groet,
Kiron
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2003 09:54

Frank,

ZSM contact zoeken met de vis. Ergo: draaiern of achteruit rennen.

Maar: teken eens een flinke cirkel. Voeg fictief de windrichtingen toe. Jij vist zuid. In de midden ligt jou aasje. Karper pakt jou aasje op en zwem / vlucht weg. Beredeneer per richting eesn wat er met je lijn gebeurt?

Heb je gelijk een beetje een idee WAAROM er soms geen beetmelding doorkomt, zekler op grote afstand. Vaak krijgt nylon de schuld. Dit is het echter niet.

Aan de hand van deze cirkel kan je in sommige gevallen je "aanvalspositie" van je hengels bepalen.

MVG

Klaas
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-05-2003 09:56

waar werp je dan mee? +/- 3oz.?? daar haakt de vis zich ook al perfect aan hoor.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-05-2003 10:54

3 oz haakt goed? moet je maar eens het verschil testen tussen 3 oz en 5 oz.........

Het verhaal van Klaas klopt idd, is gewoon een logische redenering. Als de vis in een bocht naar je toekomt, hoeft er geen lijn te worden genomen. Ook hoeft de lijn daarbij niet slap te vallen. Vergelijk het met een passer waarmee je een rondje trekt. De ene punt ben jij, de andere je haakaas......

groet,
Kiron
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-05-2003 11:12

met een verschil kiron...dat er een stuk lijn door het water getrokken moet worden wat weerstand ondervind waardoor je vaak toch ee aanbeet indicatie krijgt, hoewel niet erg naukeurig naturlijk!

mvg martijn

ps bij een drop back draai ik zo snel mogelijk lijn binennen en sla NIET aan dit omdat de vis naar je toe komt en de kracht van de aanslag uit de bek van de vis is wat genoeg kan zijn om de licht gehaakte haak los te laten schieten. Liever draai ik de lijn strak waarna de vis vaak een andere route kiest

mvg martijn
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-05-2003 11:14

dus als je met minder dan 5 oz vist moet je wel aanslaan Kiron?
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-05-2003 11:46

Lexus, ik heb geen idee waar je die redenering vandaan haalt. In ieder geval niet uit mijn postings........ Misschien moet je iets beter lezen. Ik zeg niet dat onder de 5 oz de vis niet gehaakt wordt op het lood..... Ik vertel je alleen dat 5 oz stukken beter haakt. Ik dacht altijd dat begrijpend lezen een standaard vak was op de basisschool.............

Martijn, Heb je gelijk in, meestal krijg je toch wel een indicatie. Heb het zelf een keer meegemaakt dat ik 1 piep kreeg, verder gebeurde er niets. Tot ik naar mijn lijn kreeg die bewoog langzaam naar rechts toe........

Groet,
Kiron
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

13-05-2003 12:11

Beste Frank,


Ik heb het tot nu toe ook nog nooit aan de hand gehad, alleen is het zo dat ik tegen de tijd dat hij eventueel je eigen kant bereikt allang heb aangeslaan. Het was ook maar gewoon een extreem geval dat ik schatte. Als je volgens mij gaat wachten tot de vis begint lijn te nemen dan zou dat volgens mij toch wel kunnen bijdragen tot het verlies van een aantal vissen. Als je vis gewoon is geprikt, dus niet tot voorbij de weerhaak, dan kan hij door zich stil te leggen op de bodem in no-time van je haak afgeraken. Hij doet dit door stil te gaan liggen op de bodem, op die manier valt vaak de druk van het lood weg en door de samentrekkingen van de muil kan de karper zich van de haak ontdoen.

Ik zou in ieder geval niet het geduld kunnen op doen om te wachten tot de vis draad begint te nemen...

Mvg

Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Nys op 2003-05-13 12:12 ]</font>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-05-2003 12:24

Lexus,

wat probeer je met die quote te bereiken. Daar is toch duidelijk te lezen dat Kiron stelt dat bij een loodgewicht van 4,5 of 5oz, net precies door dat hoge gewicht, het aanslaan vaak al overbodig is, omdat door het zware loodgewicht de vis zichzelf al goed haakt.

Er staat nergens, maar dan ook nergens dat bij mindere loodgewichten wel aangeslagen moet worden. Sterker nog, daar word helemaal niks over gezegd.

mvg
stefan
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

13-05-2003 12:33

IK ben het helemaal met lexus eens hoor. ER staat niks vermeld van aanslaan bij lagere loodgewichten (daar hebben jullie gelijk in)maar als je bij loodgewichten van 5 oz niet hoeft aan te slaan moet dit dus wel bij lagere gewichten gebeuren.
curcus begrijpen lezen heb ik wel aangemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-05-2003 13:05

o gelukkig iemand die het met me eens is :smile:

Ik had me al bijna ingeschreven voor een cursus Needurlants lol
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-05-2003 13:29

Heren, lezen is ook een kunst.

Ik bespreek alleen de gewichten waar ik enige ervaring mee heb. Zoals vermeld in mijn posting.... Ook bespreek ik heel kort het verschil tussen inhaking op het lood bij 3 oz of 5 oz. Lexus stelt dat de inhaking van 3 oz perfect is. iets wat perfect is kan niet beter....... 5 oz is echter qua inhaking wel degelijk beter. Vandaar mijn opmerking. Hierbij heb ik het niet gehad over wel of niet aanslaan bij een lager loodgewicht. Dit is iets wat door Lexus ter sprake is gebracht.

Veel discussies komen in een negatieve spiraal terecht en veranderen vaak in ordinair bekvechten. Waarom??? Omdat men niet leest voor dat men reageert. Lees goed en voorkom het verkloten van discussies met onzinnige opmerkingen.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-05-2003 13:58

ik ben het helemaal met je eens over het verkloten van een topic, maar dat ben jij aan het doen hoor maar goed laat maar.. mischien moet je wat duidelijker zijn de volgende keer.. dat slecht lezende mensen het zoals o.a. mij het ook begrijpen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2003 14:40

pfffff...

ik heb die en die ervaring want...

Mijn ervaring is.....

Ik heb meegemaakt dat....

In deze 3 gevallen zal ik als lezer kijken wat ik kan gebruiken en zal dat eens proberen. Ik zal dan in de trant reageren van:

Ik heb met.... gevist zoals mmmm schreef en het beviel wel / niet * want....

Op zo'n manier is er van elkaar te leren.


MVG

Klaas

* doorhalen wat van toepassing is


PS De vanger heeft altijd gelijk. Of niet?
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-05-2003 14:51

Ben ik aan het verkloten Lexus............ Lees je eigen postings nog maar eens terug en zie wie met een van de topic afwijkende posting begon.... Ik heb het in mijn eerste postings over het voorkomen van terugzakkers en hoe terugzakkers toch te haken met zwaar lood. Jouw eerste posting daarentegen heeft geen directe betrekking op het onderwerp.

En nu moet ik nog duidelijker gaan zijn? Het spijt mij zeer maar hier in Nederland praat en schrijf ik Nederlands. Als jij dat niet wilt (of kan) begrijpen dan ligt dat niet aan mij. Ik hoef mij niet aan een mindere (taaltechnisch) aan te passen......... Misschien is die cursus Nederlands toch iets voor jouw.

Nu back ontopic:

Frank, is het niet iets om je lijnen uit te varen en zodoende toch met zwaarder lood te vissen? Ik wilde in het begin ook niet uitvaren maar het heeft redelijk wat voordelen.

Groet,
Kiron




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kiron zaal op 2003-05-13 15:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

13-05-2003 15:39

Heren,

Is het misschien een idee om dit soort zaken via pb uit te vechten en de topics schoon te houden van dit soort zaken?

Heb je een probleem met iets wat iemand schrijft laat het deze persoon via een e-mail of pb weten. Dit kan dan ook misverstanden voorkomen en het leest een stuk prettiger.

Ideetje?

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-05-2003 15:45

och jongens, ik lees wel door die bullshit heen. Als je een tijdje op dit board aanwezig bent leer je dat vanzelf

Kiron,

wanneer het mogelijk is probeer ik uit te varen. Dit is 30% van mijn sessies ook het geval. In dit geval vis ik eigenlijk nog niet eens met zwaarder lood. Het is trouwens wel een manier om stevigere armspieren te gaan kweken :smile: dat binnendraaien van grote afstand is een sport opzich.

Het gebeurt gelukkig niet zo vaak dat ik terugzakkers krijg maar voor als het gebeurt... ongeveer 3% van mijn aanbeten totaal komt van een terugzakker.

Maar goed... ik ga vissen... op groot water... met 90gram lood :smile:

Groeten, Frank
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

13-05-2003 19:18

3oz, 5oz, zelf haken, zelf prikken, ...

ik geloof best dat het mogelijk is voor en vis om zich te haken op 3oz, en op 5oz zal dat ook wel, volgens mij hangt alles af van de omstandigheden.

De dikte van de haak zal er wel voor iets tussen zitten, en ook de bodem heeft er volgens mij iets mee te maken. Probeer maar eens een lood uit een laag slib te trekken, die vis zal ook wel gehaakt worden.

Groetjes
Bart

-Bekijk eerst het probleem aan verschillende kanten voor je begint te bekvechten!!-
Cor Blokhof

13-05-2003 19:23

Hallo,

Als je een zakker krijgt zorg je toch gewoon dat je lijn zo snel mogelijk weer strak komt te staan en dan sla je aan.

Volgens mij doe je dit nog steeds door een paar flinke passen naar achter te lopen das nog altijd sneller dan je lijn op je molen winden.

Zoals sommige hier ook al zeggen kun je er in vele gevallen wel van uitgaan hoe groot de kans is op een zakker door alleen al logische te redeneren.

Zwaarder lood wil ook wel helpen zodat de haak in het begin al wat beter gehaakt zit.

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-05-2003 19:48

Bart, Ik vis zelf ook op grote plassen, en ik weet ook zo ongeveer welke grote plassen er in frank zijn omgeving liggen. Vrijwel allemaal zandputten met een harde bodem...... Vandaar dat ik er in mijn uitleg geen rekening mee heb gehouden, en dit dus niet verder heb besproken. Maar je hebt hier wel een goed punt mee. Er zijn zoveel factoren die een goede inhaking beinvloeden.....

Groet,
Kiron

Waar men ook eerst eens naar moet kijken? naar wat er werkelijk in een posting staat!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-05-2003 21:04

Het klinkt misschien raar, maar ik krijg op kleine vijvers vaak meer zakkers dan op groot water. Meestal sla ik al aan voor de lijn echt slap hangt, als hij begint te zakken dus. Bij mij gaan zakkers overrigens bijna altijd over in runs. Als hij wel doorzakt en ik ben er een beetje laat bij draai ik rusig de lijn strak en sla ik aan als de vis niet recht naar me toe zwemt. Ik sla bij zakkers niet meer mis en verspeel eigenlijk ook niet meer, of een vis moet zich als vastzwemmen, maar dit kan altijd gebeuren. Ik heb zelf eigenlijk nooit echt problemen met zakkers, het is alleen wel irritant als je er 's nachts een krijgt terwijl je swinger al laag hangt.
groeten Daaf