Eén landelijke VISpas?


Hebben jullie belang bij één VISpas voor meerdere verenigingen?

Ja, dat was de bedoeling van de VISpas
22
40%
Ja,1 document voor meerdere verenigingen is ideaal
27
49%
Ja, maar mag absoluut niet meer kosten dan ....??
1
2%
Ja, anders.....
2
4%
Nee, het gaat prima zo
1
2%
Nee, ik vis toch nooit in verenigingswater van een andere HSV
0
Geen stemmen
Nee, anders.....
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

27-10-2009 15:41

Wij hebben met een aantal verenigingen een commissie gevormd welke zich bezig houdt met het onderzoeken van de behoeften naar één VISpas voor deze verenigingen zonder dat de huidige visverenigingen hun identiteit verliezen. Verdere details zijn op dit moment verder overbodig.

Wij zijn wel benieuwd of deze behoefte bij de vissers bestaat.

Het zou zonde zijn een hoop (vrijwilligers!!)werk te verzetten voor iets dat helemaal niet gewenst is.

Hoe meer verenigingen met een dergelijk voorstel naar een ALV kunnen hoe beter mijn inziens!

Als hier nog bestuursleden zijn, denk er dan ook eens over na en gooi het eens in het bestuur! Elkaar machtigen of inbreng in de landelijke lijst van viswateren! Dat laatste moet het doel voor de lange termijn zijn lijkt mij van ieder mogelijk viswater in Nederland! Voorstel in de ALV waar gemiddeld minder leden op af komen dan bestuursleden, dus als het bestuur maar wil zeg maar.

Geinteresseerde bestuursleden kunnen mij altijd pb-en om info of vragen.

Graag jullie mening!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-10-2009 16:05

Matthijs,

Is al een gigantisch probleem om alle federaties aangaande deze problematiek op een lijn te krijgen in ons land. Zolang dat al niet lukt is het om alle HSV op een lijn te krijgen helaas een utopie. Hier in Brabant zijn we al jaren bezig om in een stroomgebied van een riviertje de 23 neuzen dezelfde kant op laten wijzen. Nu waterschappen een veel grotere vinger in pap krijgen van wegen de KRW gaat het ons eindelijk lukken. Was die druk er niet dan konden we hier nog jaren op wachten.

Groet,
Peter
piet vliet

27-10-2009 16:14

een pas waar ik overal mag vissen in nederland zou ideaal zijn.mag dan ook best wat kosten, wat mij betreft.
vissen die alleen locaal vissen moeten wel de mogelijk hebben om deel vergunning te kunnen kopen.
gr piet
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-10-2009 16:40

Piet,

De discussie is niet of het ideaal is daar zijn we het met zijn alle wel over eens. De vraag is of het in ons land op dit moment te verwezenlijken is. Ik ben van mening helaas niet. Dat er wel positieve ontwikkelingen plaats vinden valt niet te ontkennen. De situatie in b.v. Amsterdam en Leiden met betrekking tot de vispas is al heel anders dan een paar jaar geleden.

Sportvisserij Nederland zou zeker een groot feest geven mocht dit binnen een paar jaar gerealiseerd zijn.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-10-2009 16:46

Inderdaad zal dit een utopie blijken te zijn.
Ik ben het totaal met PJ eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

27-10-2009 17:23

Uitzonderingen zul je altijd houden, maar als je er zelf al niet in gelooft/inzet dan zal dat ook niet/minder snel gebeuren.

Als jij lid bent van een vereniging en jij dient bij jouw bestuur (let op!) voorafgaand aan de ALV een verzoek om alle wateren van die HSV in te brengen in de landelijke lijst, dan zal het bestuur jouw ingekomen zending moeten behandelen. Als jij een meerderheid in de ALV weet te krijgen, dan zullen ze daar ook iets mee moeten doen. De uiteindelijke stem ligt bij de ALV. Het maakt dan niet uit of je (direct) alle federaties of alle verenigingen op 1 lijn kunt krijgen.

ALV is DE beslissende macht binnen een vereniging, vergeet dat niet!

Kijk eens naar de toekomst mensen! Er zijn nu 1.000 (!!) HSV-en in ons kleine kikkerland met bijna elk hun eigen viswater.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-10-2009 18:24

Matthijs,

Weet je ook hoeveel keer hier en elders er al een oproep is gedaan om karpervissers te activeren ALV te bezoeken?? Maak het mee als bestuurslid dat nog geen 5 % van de leden ALV vergaderingen bezoeken. Als bestuurslid heb ik me jaren hard gemaakt om gezamenlijk in een ieders belang zaken aan te pakken.

HSV Veghel heeft al jaren geleden haar kanaal water ingebracht in de landelijke vergunning.

Gelukkig hebben er een aantal KSN leden die handschoen opgepakt en zijn zitting in HSV besturen gaan nemen na oproepen vanuit de KSN.

Wat je identiteit als HSV nog inhoud als je geen eigen viswater meer aan je leden kan aanbieden is een lastig punt vertel het ons eens. Laten we eerst alle open waterstromen in brengen dan ben je al een heeleind. Te beginnen met alle Federatie wateren en niet wat je in Limburg ziet dat men onder valse voorwendselen extra kosten in rekening brengt.


Groet,
Peter

Tot voor kort bestuurslid HSV Veghel
Bestuurslid beheereenheid Stroomgebied de Aa
Lid VBC Brabantse kanalen en de Aa
Actief KSN Lid.
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

27-10-2009 18:38

Het is ook geen oproep om alle karpervissers naar de ALV te krijgen. Het gaat erom dat vissers, ongeacht karpervisser of niet, zelf meer in de hand kunnen hebben als dat de meesten denken.

Als ik je dus goed begrijp, zeg je dat een HSV geen identiteit heeft zonder eigen viswater?? Ben wel benieuwd hoeveel HSV's er zijn zonder eigen viswater..

Qua identiteit hoeft een vereniging ook niets te verliezen. En hoeveel actieve leden zijn er nou? Dat zijn waarschijnlijk de enigen die zich druk maken om de identiteit van de vereniging. Wedstrijdcommissies, karpercommissies, jeugdcommissies etc. behoren m.i. ook tot de identiteit en zie niet in waarom die nou verloren moeten gaan in het geval viswater ingebracht wordt. Een visvereniging kan zelf ook de visrechten houden en daarbij bijv. federatie machtigen.

De situatie in Limburg is mij persoonlijk niet bekend, maar klinkt niet echt als sportvisserijbelangenbehartigend..
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-10-2009 18:56

Matthijs, hulde voor jullie initiatief en regionaal is zoiets best mogelijk tussen aangrenzende of vrijwel aangrenzende HSV-en.
En als dit nooit op een kleine schaal begint wordt het uiteindelijk landelijk ook nooit wat...
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

27-10-2009 19:01

Zo zie ik het ook Aart. Hopelijk krijgt het een kettingreactie en misschien zijn er HSV's in het land die al een vergelijkbare contributie hebben zodat er verspreid over het land HSV's mee kunnen in dit initiatief zodat je sneller aangrenzende of dichtbij gelegen HSV's krijgt die hierin mee willen gaan!
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

27-10-2009 20:26

Weet je, in nederland is iedereen voor zijn eigen bezig ik zie dingen niet veranderen.
Dan bedoel ik niet dat kleinschalige nachtvissen voor extra dukaten of ander kleinschalig gerommel.
Maar dingen die er toe doen 1 vergunning voor overal 365 dagen per jaar 24 uur vissen.

Nog even dit, ik heb gehoord dat federatie zuid-west nederland de dsb bank achterna is en dat sportvisserij nederland het voor het zeggen heeft. Ik ben benieuwd ??
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-10-2009 20:55

Kees,

Enkel de naam van FZWN is veranderd in Sportvisserij Zuid West Nederland. Failliet zijn ze zeker niet dan had er zeker al snel een contributie verhoging in gezeten. :wink: Is verder al een aantal jaren zo dat de voorzitter de heer Nol Zweep ook voorzitter is van het bestuur van Sportvisserij Nederland.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-10-2009 20:57

Het is natuurlijk een prima idee en regionale initiatieven zijn alleen maar toe te juichen. En inderdaad kun je soms meer bereiken dan je denkt. Zeer beslist geen gerommel en voor een groep sportvissers een welkome uitkomst. Alleen is het op landelijk niveau regelen een bijna onmogelijke opdracht. Maar verder niks mis met de gedachte. Goed werk Matthijs.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

28-10-2009 08:21

azijnpissers hou je toch, er is maar 1 juist antwoord, waar ik me volmondig bij aansluit en waar bijvoorbeeld een KSN terzijde zou kunnen staan:


Matthijs, hulde voor jullie initiatief en regionaal is zoiets best mogelijk tussen aangrenzende of vrijwel aangrenzende HSV-en.
En als dit nooit op een kleine schaal begint wordt het uiteindelijk landelijk ook nooit wat...


Suc6 dus...


een marathon begint met de eerste stap....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-10-2009 09:35

Inderdaad goed initiatief er zijn diverse federaties - HSV ,s die je kunt overslaan die hebben al hun water al ingebracht.
Juist daar waar het niet gedaan wordt zal het een initiatief blijven.
De vissers op diverse verenigingswateren zullen het bestuur echt niet gaan verplichten om HUN water in te gaan brengen.
Indentiteit verliezen is inderdaad onzin je kunt autonoom blijven en toch het water inbrengen.
Ik ben gezien de tijd die er over zal verlopen bang dat het van korte duur zal zijn omdat de waterbeheerders op niet al te lange termijn de pacht overnemen van de verenigingen.
Vissen is een hobby, geen religie!
piet vliet

28-10-2009 09:46

he pj, kijken of iedereen het nog wel zo ideaal vindt als zon landelijke vispas honderden euros gaat kosten.
enne er wordt toch echt gevraagd of er behoefte aan een deze landelijke vispas is ,dat jij de discussie verandert in gepiep over haalbaarheid is aan jou,in het onderwerp van matthijs word daar niet over gesproken.
gr piet
Gebruikersavatar
yannick hesseling
Berichten: 327
Lid geworden op: 20-09-2009 13:34
Locatie: DTC

28-10-2009 09:57

die klote boekjes weg en gewoon op eerste vordering alleen je vispas hoeve tonen !
K. van den Herik

28-10-2009 10:11

Beste Piet,

Ik wil graag de keus
piet vliet

28-10-2009 11:15

zie me eerste bericht over dit onderwerp,ik ook dus.
gr
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-10-2009 23:49

Douwe, sorry, maar ik begrijp je laatste alinea niet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-10-2009 09:15

Refereert aan de wens om alle visrechten onder te brengen bij de waterbeheerders, niet de wens van de vissers maar wel van de waterbeheerders.
Je kunt dan wel een paar jaar bezig zijn met 1 landelijke pas te krijgen maar de waterbeheerders hoeven het daar dan niet mee eens te zijn.

Vandaar dat ik zeg: Ik ben bang dat.

Maar goed ik heb in een ander topic gelezen dat Klaas vindt dat 60 plussers zich niet druk moeten maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-10-2009 11:41

Om aan de eisen die de KRW stelt gaan steeds meer waterschappen er toe over om waar mogelijk om met zo min mogelijk visstandbeheerders in een bepaald stroomgebied aan tafel te zitten. De rede is de aansprakelijkheid die Brussel aan hun stelt. Visstandbeheerders zullen samen moeten gaan b.v. in een beheereenheid om met het waterschap duidelijke afspraken te maken. Met elk afzonderlijk is niet te doen daar de verantwoording wie wat gedaan heeft vaak niet aantoonbaar is. Hier heeft dit al geleid tot het niet verlengen van visrechten bij een HSV die niet mee wilde werken aan het tot stand komen van een convenant. Bij het in gebreken blijven heeft het waterschap straks zelfs de mogelijkheid om de visrechten onder te brengen bij een federatie in dit gebied. Wil hier mee aangeven dat o.a. visuitzettingen door visrechthebbende dan niet meer van zelfsprekend is. Ook watergangen binnen gemeente die een verbinding hebben met het oppervlakte water zullen steeds meer onder rechtstreekse controle van waterschappen komen. Met alle gevolgen van dien voor de visrechthebbende. Ook zo heeft hier het waterschap me verzekerd zullen straks afgesloten putten aan bepaalde water kwaliteit eisen moeten voldoen. Het dumpen van vis en voer in overvolle putten komt dan in een ander daglicht te staan.

Groet,
Peter
K. van den Herik

29-10-2009 14:00

Geachte heer B.,

Lezen is een kunst, de werkelijkheid en wat je wilt lezen scheelt ook soms, misschien. maar:

Voor een 47 jarige is het al gemakkelijk om te zeggen dat niks doen het beste is, laat staan voor een 60plusser... mijn tijd zou het duren.

Moest ik echt serieuze plannen hebben, zorgde ik voor een grote (tuin) vijver van een 0,25 ha met 1 of 2 bestaande vissen erin, waarin de nieuwe aanwas in quarantaine mocht


is heel anders dan wat u voor uw zelf bedacht. Denk ik, weet ik veel en ergens ach zie maar
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-10-2009 18:23

Ach ja men leest wat men schrijft, 47 jaar gemakkelijk om te zeggen "niets doen", laat staan voor 60 jarigen.
Laat lezen dan een kunst zijn, begrijpend schrijven valt ook niet mee en dan is het simpel om te zeggen dan moet je maar beter lezen.
Maar net wat je zegt het zal mijn tijd wel duren.
Vissen is een hobby, geen religie!