Rare planten in vijver


Plaats reactie
Wouter Bouwmeester
Berichten: 5
Lid geworden op: 17-04-2003 02:00

12-05-2003 16:07

Ik heb jaren met plezier gevist in een vijver vlak bij mijn huis. Echter is dit sinds 2 jaar geleden niet meer mogelijk omdat elke zomer er GIGANTISCH veel water planten in groeien. Wat het precies is weet ik niet maar het lijkt op dat spul wat je in een vissekom stopt (zo'n groene lange sliert). 't Schijnt dat een paar jaar geleden iemand zo'n plantje geplant heeft en nu zit dus de vijver elke zomer stamp vol met deze plantjes. Vissen is echt onmogelijk geworden (alleen met een drijvend korstje kan nog, alleen dan word het onmogelijk de karper te landen, omdat deze zich meteen vast zwemt). Nu is mijn vraag wat hier aan te doen is. Even voor de duidelijkheid, 't gaat hier dus om zo'n begroeing dat het lijkt alsof er geen vijver meer is, maar gewoon een soort van grasveld. Kan ik bv de lokale visvereniging hiervoor opbellen, het waterschap of de gemeente? Of is er een manier om zelf iets te ondernemen. Het is echt verschrikkelijk om te zien. Tevens kan het zelfs gevaarlijk zijn voor kleine kinderen die perongeluk in het water vallen en verstrikt raken in deze rotzooi!
Graag advies...

BVD

Wouter
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

12-05-2003 16:16

Wouter,

Het plantje waar je mee te maken hebt heet "Waterpest" en die doet inderdaad zijn naam eer aan. Hoe er vanaf te komen zou ik niet weten. Ik denk dat het het beste is om contact op te nemen met het waterschap of de milieudienst of iets dergelijks.
Je kan natuurlijk ook zelf aan de slag gaan met een hark maar als er ook maar het minste stukje overblijft is het resultaat binnen no time weer een grasveld.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

12-05-2003 20:13

hej wouter. de vereniginbg kan hier weing aan doen ivm met de leeggeplunderde kas. ook het waterschap kan en wil hier nix aan doen, enerzijds omdat het te duur is, en anderzijds omdat er niet met groot materieel gebaggerd kan worden. tis idd een plantje dat door een zekere hengelhater geplaatst is. ik mocht die vent ook niet...gezellige ruzies altijd.
misschien kan je wat van je gading vinden op de gracht. als je meer wil weten, kan je wel kontakt met me opnemen, ik zit er met enige regelmaat, en er is met jouw manieren vast wel een mooie vis te landen. ik denk dat dat deegje dat je toen had, best eens heel goed kan vangen.

Groeten Kees
groetjes Da Fox
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

12-05-2003 23:30

graskarper
Wouter Bouwmeester
Berichten: 5
Lid geworden op: 17-04-2003 02:00

13-05-2003 00:27

Op 2003-05-12 23:30, schreef Donald Stevens:
graskarper

Heeft geen nut... en er zitten al een hele zooi graskarpers in. Zelf 1 die over de 95cm is (kan goed zijn dat hij nu tegen de meter loopt), maar geen enkele vis kan hier tegen op vreten.
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

13-05-2003 12:04

misschien kan je in de winkel wel iets kopen tegen waterpest als je ook iets voor onkruid kan kopen waarom dan niet voor waterpest?
Cor Blokhof

13-05-2003 12:07

Hallo,

Zo heb je tenminste geen last van andere vissers :smile:

Gewoon een oud fietswiel pakken en een touw en een middagje flink doorwerken en je hebt een prima stek.

Werdt hier ook vaak gedaan op een water wat zo vol lag maar wel vol dikke vis zat.

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

13-05-2003 12:17

Precies Cor, van de nood een deugd maken noemen ze dat toch? Ideaal een vijver voor je alleen, veel bodemvegetatie dikke vissen. En met de methode die Cor net beschreef kun je een ideale stek maken.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Plaats reactie