Lokaliseren van karper?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

09-05-2003 21:49

Hey,

Ik hoor altijd van die tips:
jaaa, je moet het water observeren en dan zie je waar de karper zicht bevind...

Maar eerlijk gezegd heb ik al veel verschillende wateren 'proberen' te observeren maar tot nu toe geen enkele karper gezien. De enig oplossing is mooie stekken uitzoeken die je zo kunt zien of doormiddel van peilen....en er dan op los vissen en kijken of er überhaupt karper aanwezig is door er 1 te vangen.

Maar heb ik dan 'per toeval' wateren gekozen waar ik de karper niet actief bezig KAN zien ofzo?
Ik vind het maar vaag. Overal lees ik prachtige verhalen over het lokaliseren van karpers, maar hoe veel tijd ik ook aan de waterkant besteed. Vangen doe ik ze wel, maar ze echt kunnen lokaliseren is me nog nooit gelukt...

Meer mensen met ditzelfde 'probleem'?

_________________
The chase...is better than the catch...
HOW MUCH IS THE FISH¿
'Scooter!'

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marvin Honsbeek op 2003-05-09 21:49 ]</font>
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

09-05-2003 23:23

heee marvin,
is het een groot water?
zit er andere soorten vis?
ooit al karpervissers gezien?
wat is het voor een water? gemeente,afgraving.............etc


viktor
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

10-05-2003 00:11

Hee marf! Ik weet zeker dat jij op je stekken echt wel karper kan lokaliseren. We praten vanavond (10 mei) verder op m'n verjaardag!

CU!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

10-05-2003 00:17

Viktor, ik heb geen probleem met 1 bepaald water ofzo....
Ik heb alleen op geen enkel water karper kunnen lokaliseren en da vind ik vreemd.... ik vang er namelijk wel ...

En Joachim:
Haha, ja isgoed, gefeliciteerd (alweer),
Greetz, Marvin :smile:
Henk Schonewille
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-04-2003 02:00
Locatie: Hoogezand

10-05-2003 14:57

Ik zie met mooi weer wel eens karper bovenin zwemmen, of zoals nu als ik toevallig op de juiste plaats plaats zit zie ik karper in heel ondiep water paaien.,
maar ik vis vaak op hoop van zegen, of ik vis op een plaats waarvan ik weet dat er karper zit omdat er ook andere vissers komen.
maar ik zou ook niet weten hoe ik het water moet lezen, gelukkig ga ik binnenkort een keer met een ervaren visser karperen dus dan leer ik wel wat.
Jeffrey Davelaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-05-2003 02:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

10-05-2003 15:49

Marvin,

Hoe vis jij? (op de pieper of met het pennetje?)
Mijn ervaringen met penvissen en het lokaliseren van de karper is als volgt.
De wateren die mij heel erg trekken als fanatiek penvisser zijn wateren met lelievelden. Als je dan een tijdje aan het observeren bent zie ik meestal tikken op leliebladeren dit duidt bij mijn water altijd bijna altijd op karper. Voor de rest natuurlijk aasbellen, uhm ook ligt er bij ons een grote tak in het water (mooi obstakeltje dus) daar zwemt ook gegarandeerd altijd karper in de buurt.
En natuurlijk is gaan kijken op een mooie zonnige dag. Dan zou je geheid karper moeten zien. Weet niet hoe statische visser karper lokaliseren maar denk ook dat die het water lezen en beetje logisch nadenken zou je al heel ver moeten brengen naar plaatsen waar karper zich ophouden.
Zo pak ik het aan en levert meestal succes op. Hopelijk heb je er wat aan

Groet,
Jeffrey
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

10-05-2003 16:06

Hallo,

op groot water volgt de karper heel vaak de wind. Dus als je niet weet wat, kan het vaak goed uitdraaien op een stek waar de wind recht op staat.

Voor stekken waar je niet ver uit de kant vist, ong 10-15m, kan je ze vaak vinden als het warm en zonnig is. Zeker als er ook nog wat opstakels in de buurt zijn.

Meestal als ik vis ver uit de kant wil zien, gebeurt dit 's morgens bij het eerste zonlicht of 's avonds tijdens de schemering. Ik zou zeggen, zet je na een warme en heldere zonnige dag maar eens aan het water. Het kan goed zijn dat je in de schemering vis ziet bovenkomen, zeker als de wind goed is gaan liggen.

MVG
Piotr
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

11-05-2003 15:46

Ik had een vraagje ivm het volgende;
Kan activiteit van witvis een potentiële karperstek aanduiden? Het lijkt mij dat op een water met veel wormpjes en dergelijke in de bodem karpers en bv brasem dezelfde stekken aandoen om te azen.
Iemand ervaring hiermee?
Mvg, Rob.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

11-05-2003 17:40

Hallo Rob,

Ik heb in de zomer op een water 2 stekken bevist. Op het betreffende water zit heeeel veel brasem. Een stek was in de modder, waar vermoedelijk wormpjes en dergelijke zaten. en op de andere stek was het een harde bodem met driehoeksmossellen. In de modder heb ik enkel karper gevangen, geeneen brasem. en op de harde stek heb ik meer brasem als karper gevangen...

MVG
Piotr
Plaats reactie