Toelichting artikel De Noorderlaan


Plaats reactie
Patrick Stultjens
Berichten: 4
Lid geworden op: 23-11-2007 01:01
Contacteer:

13-08-2008 01:03

Onlangs publiceerde het magazine Karper het door mij geschreven artikel De Noorderlaan.
Er schijnen nu een aantal locals gepikeerd te zijn.
Bij deze wil ik een toelichting geven aangaande mijn bevindingen.
Tevens kan men van deze gelegenheid gebruik maken zijn frustraties te uiten.

De volgende punten werden bekritiseerd:

-Het voedselaanbod van de N.L.
-De aanwezige populatie
-De waterdiepten
-Mijn bevindingen zouden gebaseerd zijn op enkele sessie
-De hoeveelheid voeding die de karper per dag nodig heeft

Ten eerste een eenvoudig rekensommetje. Aan de hand daarvan kunnen jullie zelf beoordelen of de N.L. aan de dagelijkse voedselbehoefte van de karpers kan voldoen.

Wij nemen voor het gemak een bestand van 100 karpers. Laten we zeggen dat ze allen 20 pond wegen(een mooi gemiddeld gewicht dacht ik).
Een karper heeft dagelijks minstens 2% van zijn lichaamsgewicht per 24 uur nodig aan voedsel om in conditie te blijven.
(Toevallig kwamen de kenmerken van de karper ooit terspraken tijdens een les op school)
Sommige vissen nemen genoeg met die 2% terwijl anderen 3% van hun lichaamsgewicht per dag aan (natuurlijk) voedsel verorberen.
Dit betekend dat deze groep vissen van 20 pond dus minstens 20kg aan voedsel per dag om zal zetten.
Natuurlijk zal deze groep karpers het aanwezige voedsel moeten delen met andere bewoners in en op het water. Denk hier maar eens over na.

Ten tweede mijn visie van de karperpopulatie.
De eerste regls voor het gepubliceerde artikel belandde 1.5 jaar geleden al op papier.
Dit zal in het vroege voorjaar geweest zijn. Toen de eerste echt warme dagen aanbraken en de karpers in een lange slinger, net onder het wateroppervlak, in de brandende zon lagen te genieten deed ik een telling.
Het gebied waarin ik telde bedroeg een vijfde van de totale slinger. In deze sector telde ik met gemak twintig karperlijven.
Onderschat nooit het aantal aanwezige vissen op een water. Je kon wel eens stijl achterovervallen bij een afvissing. De indianenverhalen over een populatie van 300 karpers gaat mij echter ook wat ver.
Dat zelfde voorjaar waren eveneens regelmatig aanzienlijke scholen brasem waar te nemen.
Vergeet de som van hierboven hier niet in mee te nemen. De karpers moeten het aanwezige voedsel delen met verscheidene andere vissoorten. Daarnaast mogen we voedsel concurenten als koeten,waterhoentjes en eenden niet vergeten.

Wat de waterdiepten betreft; Daar heb ik een middag aan besteed. Gewapend met een werphengel en de zeer betrouwbare peilmethode, waarbij een vrij schuivend lood op de lijn geschoven wordt en een stevige dobber aan het uiteinde van de lijn geknoopt wordt, taste ik vrij nauwkeurig de gehele bodem af.
De diepten die ik noem zijn echter algemeen.
Moraal van het verhaal is dat het water geen uitzonderlijke diepten kent die voor ons karpervissers van doorslag gevend belang kunnen zijn. Anders gezegd, het maakt geen reet uit waar jij je aas aanbied. Het gaat erom hoe je het aanbied.

Wordt vervolgd...
K. van den Herik

13-08-2008 07:58

snap er nix van, kan je geen toelichting extra geven?
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

13-08-2008 08:54

Zo zie je maar weer,teveel media geile mannetjes die persee moeten schrijven om er bij te horen en zo een water om zeep te brengen.

De hele karperscene draait tegenwoordig werkelijk nergens meer om.
Net zoals hier op dit forum de viswateren in nederland waar iedereen maar wateren opzetten.

Was het maar weer zoals voor 15 a 16 jaar terug,toen moest je alles zelf uitvinden en was er geen internet waar je alles op kunt vinden.

Kan nog wel ff door gaan,maar het heeft toch geen zin.

de ballen.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

13-08-2008 13:12

Geweldige conclusie ook :roll:
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

13-08-2008 13:30

van mij michel?
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

13-08-2008 15:06

Nee :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

13-08-2008 18:24

Ik zou me maar eens helemaal niet druk maken over wat kritiek Patrick.
Je weet het he, afgunst, haat en nijd in het wereldje van de putjesprutser.
En kleine watertjes in de publiciteit brengen is ook niet erg handig, als je het mij vraagt.
Er ontstaat dan al snel een onaanvaardbare hengeldruk op zo'n water.
3 hectare is toch een pispotputje, waar je met 2 a 3 man elkaar al bijna in de weg zit als je je ding goed wilt doen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie