Wat gebeurt er nou eigenlijk?


Plaats reactie
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

30-06-2008 21:11

Ja, ik vroeg mij dus af wat er met de haak gebeurt als deze door bv lijnbreuk in de bek van de vis blijft zitten?

Ik heb nl. weleens gehad dat de vis dusdanig slecht gehaakt zat dat ik de haak er niet uit zou krijgen zonder de vis een ernstige vorm van schade aan te brengen... Ik heb hierbij besloten de haak met zo min mogelijk lijn af te knippen.

Tevens, bij lijnbreuk, zal de vis met onderlijn en al rond blijven zwemmen.

Wie o wie kan mij vertellen wat er precies gebeurt..

Mitchel
Gebruikersavatar
Mark te Hennepe
Berichten: 43
Lid geworden op: 04-01-2008 21:07
Locatie: Aalten
Contacteer:

30-06-2008 21:14

Krijg je die slecht gehaakte haken er ook niet uit als je weerhaakloos vist?

Ik heb wel eens gehoord dat de karper met spieren in z'n bek de haak er uit kan drukken, weet niet of het waar is(zou best kunnen, karpers blijven bijzondere dieren 8) ).

Mvg, Mark
Roland Mulder
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-08-2003 02:00
Locatie: amersfoort

30-06-2008 21:59

Hallo Mitchel,

Nav jouw verhaal mbt de verkeerde haking van de karper heb ik het volgende. Zelf heb ik dit voorval 3maal gehad, ik heb altijd een kleine kniptang bij mij. Knip de steel van de haak door en je kunt de haak er uithalen.

Bij lijnbreuk druf ik niet te zeggen of de haak door de karper gelost kan worden. Vis zelf met safety systeem en 99 van de 100 keer met weerloze haken. Denk wel dat ze een weerloze haak makkelijker lossen dan een gewone haak. Gewone haak kunnen ze, volgens mij, alleen lossen door uitscheuring.

mvgr Roland
Don't hate the player, hate the game!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

30-06-2008 22:10

Als de haak in het vlees zit er er nergens uitsteekt kun je hem wellicht doorhalen,dan de punt eraf knippen en terug trekken

Ding moet er toch uit,nooit aan gaan lopen trekken.Hele bek trek je zo aan poep.
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

30-06-2008 22:45

Zeker is in ieder geval dat het lichaam van de vis de haak "onschadelijk" zal maken. Doorgaans worden lichaamsvreemde zaken naar buiten gewerkt. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook met hechtingen bij mensen die te lang blijven zitten.

Het andere alternatief voor lichaamsvreemde voorwerpen is inkapseling door bindweefsel. Bij een haak is dat niet echt waarschijnlijk. Je kunt er dus vanuit gaan dat de vis de haak kwijt zal raken.

Dit betekent overigens niet dat iedereen deze situatie altijd maximaal dient te voorkomen. Dit is natuurlijk absoluut niet wat we met een vis voor hebben. Het kan het eetgedrag verstoren wat negatieve gevolgen kan hebben. Bovendien kunnen de hierboven beschreven processen ook minder goed verlopen waarbij bijvoorbeeld ontstekingen optreden. In zeldzame gevallen kan de vis hieraan overlijden.

In het zeer zeldzame geval dat je hem er echt niet uit krijgt adviseer ik om de haak zelf zo ver mogelijk af te knippen. Het is dus essentieel dat je als karpervisser een tang bij je hebt waarmee je een haak kunt doorknippen!

Het scenario waarbij een vis met "spierbewegingen" haken zou kunnen lossen heb ik vaker gehoord. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Weerhaakloos vissen leidt naar mijn eigen ervaring overigens niet tot meer lossers. In ieder geval niet duidelijk meetbaar.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

30-06-2008 23:39

Bedankt Casper voor de goede uitleg. Ik zal de volgende keer idd. een tang meenemen om een haak door te knippen. Altijd handig voor de volgende keer.

Mitchel
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-06-2008 23:48

Volgens mij roest de haak na een tijdje eruit.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-07-2008 01:02

@ Josef, de haken van vandaag de dag zullen niet roesten.

@ Een maand terug nog zag ik in de ochtend in een zijsloot van een groot water een karper zwemmen met een dobber achter zich aan gesleept.
De dag erop kwam ik diezelfde vis wederom tegen, maar nu aan de andere kant van het water met wederom nog de dobber achter zich aan gesleept.
Ik geloof niet meer zo in die spierbewegingen waarmee haken gelost kunnen worden...zeker geen haken met een weerhaak

Wat wel mischien mede bepalend is, is in welk gedeelte van de bek de haak zit?
In het zachte gedeelte van de bek, of de harde gedeelte van de bek?
Karpers met van nature zachte bekken lossen de haak mischien makkelijker dan karpers met harde bekken...of wellicht juist andersom?..verwarring alom 8)
Mischien, mischien dat ze de haak dan makkelijker lossen..wie weet?
We doen er in ieder geval goed aan haken zonder weerhaak te gebruiken of deze plat te knijpen.

@Onthaken
Soms gaat het beter om inderdaad de haak door te duwen ipv terug te trekken. Simpel de lijn doorknippen en een nieuwe lijn en/of haakje eraan en voila
@ Zoals Casper terecht opmerkt, mischien in voorkomende gevallen de haak dan doorknippen.
Eerlijk gezegd is dit in mijn gehele visserscarriere nimmer nodig geweest bij het karpervissen, dus vraag ik me af hoe vast zo'n haak wel niet moet zitten wil je gaan knippen?
Probeer dan de haak eens door te duwen!.
Bij het snoekvissen is het helaas wel eens nodig geweest om haken door te knippen, op de een of andere manier hebben de snoeken hier minder last van?..of ook dit moet een broodje aap verhaal zijn?

@ Haken die in de bek achterblijven...
Heb karpers gezien met verschrikkelijke verwondingen aan de bek.
Soms vermoed ik dan ook dat er haken nog in de bek achter gebleven zitten, die dan volledig ingekapseld zijn. Je zou eens een X ray foto van zo'n bek moeten maken van zo'n karper ...ik denk dat dit meer voorkomt dan wij vermoeden :(

@ Weerhaakloos of vissen met platgeknepen weerhaak is de beste "oplossing" zou je zeggen?
Ook daarover zijn de meningen verdeeld.
Op betaalwateren was het meen ik verplicht om te vissen met haken zonder weerhaak.
Nieuwe inzichten melden dat een mini weerhaak of een platgeknepen weerhaak een betere oplossing is.
Dit omdat weerhaakloze haken wel eens kunnen gaan snijden in de bek, al ligt dit voor een groot deel aan de soort haak welke je gebruikt!
Mischien is het volgende een goede gulden middenweg?
Vissen bij obstakels (let wel..bijna elk water bevat obstakels), weerhaakloos is een must
Obstakelvrije wateren, vissen met platgeknepen weerhaak.

mvg
HB
Kaj de Jager

11-09-2008 16:12

als de je de haak er niet uitkrijgt knip de haak van de onderlijn af en haal hem andersom dus met het oogje door de bek heen.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

12-09-2008 13:10

Beetje ranzige manier Kaj of niet? Het oogje van een gemiddelde haak is meestal vrij groot dus dat zal een aardige wond opleveren. Beter knip je de haak bij de steel af met een goede tang en duw je hem dan door.

Gr. Lesley
©
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

13-09-2008 14:30

luc de baets heeft testen in een aquarium gedaan. weerhaakloze haken had de karper er binnen 5 min uit. lukt natuurlijk alleen als de onderlijn slap was. gebeurde volgens hem dmv spierbewegingen. met weerhaak heeft hij niet geprobeerd. weerhaak gaat bij mij overigens ook altijd plat.
Plaats reactie