Karpervissen


Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

26-05-2008 23:15

Hebben we het de laatste 20 jaar niet allemaal te moeilijk gemaakt met zijn allen.Niet dat ik wat te klagen heb kwa vangsten.Maar ik kan goed begrijpen dat het voor een beginende Karpervisser een aardig dik bos is waar je doorheen kan graven.Alvoor je aan deze visserij begint
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Jan Peter Teerling

26-05-2008 23:25

Je kan het jezelf zo moeilijk (of makkelijk!) maken als je wilt.. Dit geld niet alleen voor het karpervissen.

Denk eerder dat door het hoge aantal 'big fish' foto's in de bladen en op internet ze voor zichzelf al snel de lat te hoog leggen.

De laatste jaren zijn de karperproducten alleenmaar geëvalueerd, niks mis met een Mitsz boilie of een voerbootje. Mocht je dit niet willen/bevallen kun je altijd nog met een mud aardappels en een dakpan met stroop aan de gang gaan.. :D
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

26-05-2008 23:34

Dat is nu waar ik dus op doel de Aardappel is ondergeschofen als mede de worm brood ext ext.Wat ik vaak zie is stereotype vissen en aanschuifen.Het dicht gooien voor een ander en maar hopen dat als we zelf gaan vissen dat ze het wel doen,Maar er zijn tallozen manieren om sucses vol op Karper te vissen.Alleen denk ik dat de comersie ons de verkeerde kant op stuuwt.Niet dat ik er in mee ga.Maar ik merk dit de laatste twee jaar op er is meer dan alleen een pod en een bivvy.De horizon is breder dan hij lijkt
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-05-2008 23:37

Ik ben blij dat ik die aardappel achter me heb gelaten. Pfff. :D

Met het scala aan huidige producten hoef je niet langer stereotype te vissen zoals jaren geleden het geval was.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

26-05-2008 23:40

En aan wie ligt dat Remon, aan de visser die zich niet in zijn hobby verdiept/niet verder kijkt dan zijn neus lang is of aan de commercie?

En jazeker is de horizon breed, zeker met de komst van internet.. Tja liever lui dan moe is eerder het credo dan zelf investeren. Nadenken over shit is nog nooit iemand aan dood gegaan.. :wink:
peter andrae

26-05-2008 23:52

Ik denk dat het tegenwoordig makkenlijker is als beginnend karpervisser dan de periode waarin ik begon met vissen toen was de informatie nul,tegenwoordig staat alles al op internet of in de boeken,en als je karpervissen echt leuk vind dan leer je snel,of je simpel of moeilijk wilt doen dat heb je zelf in de hand.
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

27-05-2008 00:23

Na de uitvinding van de boilie is het karpervissen in een stroomversnelling geraakt, een batterij hengels met electronische beetmelders, zelfhaking systemen, een tentje, voldoende voedsel en drinken om een paar dagen door te komen en de kans op een respectabele karper. Ik durf rusig te zeggen dat vele karpervissers op deze manier zijn begonnen met vissen mede door horen zeggen, foto's, karpervissende vrienden, visbladen en uiteraard internet.

De commercie haakte hier handig op in door de verkoop van talloze karper artikelen met de naam van een bekende visser er aan geplakt met uiteraard engelse benamingen om het interesanter te laten klinken en de bijna belofte om giga vangsten te gaan maken.

Lastig voor een beginnende karpervisser, nog lastiger voor mensen die geen andere vorm van hengelsport hebben uitgeoefend of met vissen zijn opgegroeid.

Vraag een willekeurige karpervisser maar eens wat freelining is en ik denk dat vele het andwoord schuldig moeten blijven.

En wat weet de gemiddelde karpervisser over hengels? ja de lengte en het aantal lb misschien en een stoer klinkende compositie van materialen zal ook wel helpen bij de aanschaf van een hengel. Maar als je praat over backbone, actie, sluitingen, de hoeveelheid ogen en het materiaal waarvan ze gemaakt zijn, weet een beginnende karpervisser daar iets van?

Nee dus...

Misschien een goede raad om op zoek te gaan naar wat oudere boeken over vissen in het algemeen, maar ook oude boeken over karpervissen en boeken over hengels en andere materialen.

Ik denk dat het heel verhelderend en leerzaam kan zijn.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
wiebrand dragt

27-05-2008 00:26

Moet zeggen dat ik in de (aardappel periode en de biggemeel ballen tijd)
Makkelijker een visje ving dan nu.!!

Nachten van 17 runs op het twenthe kanaal waren geen probleem en kwamen veel voor. daar zit je nu aal half jaar voor op de zelfde plek.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

27-05-2008 01:23

We laten ons een beetje gek maken door de diverse dvd's die op de markt verschijnen. Producenten spelen hier goed op in om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ik beweer niet dat al die technieken en materialen niet werken, maar of het overal even significant is, vraag ik me af.

Om even de onderschrijft van volgens mij Douwe op dit forum te herhalen, namelijk "Karpervissen is een hobby geen religie"

Houd het simpel en werk met de materialen en technieken waar jij je zeker bij voelt. Als je maar plezier hebt in het uitoefenen van je hobby.

Ik probeer wel een klein beetje bij te blijven bij de nieuwtjes, maar ik ga er persoonlijk zelf niet te ver in. Zeker omdat ik niet super veel tijd heb om te karpervissen en financieel gezien kan ik me ook niet alles veroorloven.

Mvg,
Mitchel
peter andrae

27-05-2008 07:52

Willen jullie weer terug naar het aardappel tijdperk dan zonder toeters en bellen 8) ,een ding scheelt wel het zal een stuk rustiger worden aan de waterkant.

We Mitchel of laat jij je gek maken.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-05-2008 07:58

Remon, je kan het eigenlijk met alles zo gek maken als je zelf wilt, is niet alleen met karpervissen. Wat dacht je wat er bij fotografie komt kijken. Lensje hier, filtertje daar, zoveel dingen om rekening mee te houden, enz. Dit was maar een willekeurig voorbeeld.

Het is voor de beginners alleen erg belangrijk dat ze de basisbeginselen als eerst leren, en daarna zelf kunnen experimenteren.

Enne, peet, begin jij? 8) Zal noord een stuk rustiger zijn :lol:
peter andrae

27-05-2008 08:12

Ja is goed ik zoek wel een ander stekkie.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

27-05-2008 09:33

peter andrae schreef:We Mitchel of laat jij je gek maken.


Één ieder die er vatbaar voor is, wij allemaal wel een beetje denk ik. Spreekwoordelijk gezien dan (voor een paar mss letterlijk)

Edit: Ik ook trouwens viewtopic.php?f=36&t=48550 :lol:

Mitchel
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-05-2008 13:02

remon van dusschoten 2 schreef:Hebben we het de laatste 20 jaar niet allemaal te moeilijk gemaakt met zijn allen.


Ik zou dit graag anders willen stellen:

Hebben we het de laatste 20 jaar niet allemaal te moeilijk gemaakt voor elkaar met zijn allen.

De boilie is niet meer weg te denken uit mijn visserij, de twijfel of je bal deeg of je aardappel er nog aan zat...nee dank je.

Dat gewiebel van een rolletje zilverfolie dat je continue in de gaten moest houden, uren met je reet op een packaseat...

Moet ik nog door gaan?

Helaas gaat onze hobby langzaam ten onder aan z'n eigen succes.

Zat je vroeger in je eentje tegen een stuk zilverfolie aan te kijken, nu moet je delen met hele legers karpervissers.

De efficientie van onze visserij is er zeer zeker op vooruit gegaan, en niet zo'n beetje ook, alleen de hoeveelheden voer en lijnen in het water doen ernstige afbreuk aan de vangsten.

Toch blijf ik de hoop houden ooit een water te vinden dat nog niet helemaal aan poep gevist is, ook al weet ik dat het een illusie is.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

27-05-2008 15:17

Groothandels zoals raven vlemmix etc helpen hier niet positief bij mee.
compleete karpersetjes van 100 euro en de jeugdige kan aan de slag,aangestoken door hun vriendjes en tegenwoordig ook hun vriendinnetjes.

Enigste moeilijke vind ik de concurentie,je kunt tegenwoordig niet normaal meer je hengeltje uitgooien zonder dat je rekening met een ander moet houden.Hier word gevoerd,daar willen ze gaan voeren.
Mn rug op.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

27-05-2008 15:28

Ik ben nooit zo mee gegaan in die pieper en boilies revolutie.

Ik heb het wel geprobeerd, electronische beetverklikkers, bolies ed. Maar op je stretcher liggen in je tent, nee da is niks voor mij.

Als ik snachts ga vissen, dan blijf ik altijd wakker, en zit ook met een pennetje met breekstaafje te vissen. Of ik ben op jacht met een korstje.

Als aas gebruik ik kaas, aardappel, deeg, stroop, honing, en allerlei andere zooi uit de supermarkt.

Ik vind dat het echte vissen, lekker struinen langs de kant, genieten van het weer, de natuur; veel mooier en leuker dan je hengels in het water gooien en gaan slapen.

Ik kan daar de lol niet van in zien.

En nu wordt het mijns inziens steeds gekker. Voerboten, je lijnen uitzwemmen, tsjernobielrigs.

Ik ben pas 34, maar als ik zulke dingen lees, voel ik me een ouwe lul. Waar gaat dit allemaal heen?


Er is toch niks mooiers dan met zo weinig mogelijk moderne middelen een vis te vangen?

Precies op de manier waarop mijn opa dat 60 jaar geleden ook deed. Een balletje roggebrood met honing met een werphengeltje.

Prachtig toch?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2008 16:13

Mijn opa viste met netten. :wink:

Maar goed, een stapje daarvoor is de vaste bamboe pook en de karper zonder uitdrillen op de oever trekken. :-? (Volgens mij was dat trouwens 60 jaar geleden. De visserij van Dick Walker/Jack Hilton en c.s. speelt zich af in iets latere jaren en was de basis voor de huidige visserij. Toen was dat volkomen nieuw.)

Josef, dat noemt men allemaal nostalgie.

Met de loop van de tijd is het mogelijk geworden veel selectiever en comfortabeler op karpers te vissen dan 30 jaar terug. Dat bevalt mij beter. Voor de rest kies ik mijn eigen weg. Beleving is belangrijk bij karpervissen, maar het is wel mijn eigen beleving.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-05-2008 17:00

Ene Theo Maassen beweerde ooit in een van zijn show's

"er is blijkbaar behoefte aan, wie zijn wij dan om daar niet aan te voldoen?"

M'n laatste twee karpers ving ik op een penhengel met onder de top alleen maar
een losse haak met daarop een regenworm.

:)
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

27-05-2008 19:21

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 27-12-2009 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

27-05-2008 20:36

^^ Je Bent Geweldig?

Mitchel
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

27-05-2008 23:01

Kees,
Je hebt 1500 boilie recepten die niet kapot gevist zijn en dat is het resultaat van 20 jaar testen? Goeie genade :D

Denk nog eens goed na over deze uitspraak en vooral over hoe dat "kapot vissen" van boilies exact in elkaar steekt, vergeet daarbij geen details, zoals manier van voeren en ook de -voor een karper- herkenningspunten aan een boilie, misschien weet je dan zo ongeveer wat ik wil zeggen :lol:

Voor de rest, je bent geweldig!

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

27-05-2008 23:26

Verdorie ik vergeet haast op het topic te reageren!

De commercie speelt handig in op karpervissers -die over het algemeen- alles maar voor zoete koek aannemen. (Er zijn nu nog steeds HNV boilies te koop en na de 'mouth-snagger' hebben we inmiddels het 'meest revolutionaire sinds de hair: Glaslood') en dan krijgen we dus een scala producten op de markt waar je als beginnend karpervisser gillend van uit de hengelsportzaak fietst.

Voor mensen met een basis, witvisachtergrond en op den duur wat aanrommelen om een karper te vangen, is het beslist niet té moeilijk gemaakt
-integendeel-. Zij halen er vanzelf wel de spullen uit die ze denken nodig te hebben. Als ze dan met een karper-technisch dilemmatje zitten, fietsen ze naar de hengelsportzaak, lopen de rekken met nieuwe shit af en graaien er iets uit met de gedachte van "Da's goud!, volgens mij kan ik het hiermee wel fixen!".

Voor mensen zonder basis, word het maar een ingewikkelde toestand. Ze willen ook graag karperen en krijgen bij de eerste zoektocht op internet en de hengelsportzaak al termen als 'Mouth-snaggers', 'Horizon pod', 'Scorpion rigs' naar hun hoofd geslingerd, schaffen zichzelf de hele bende aan en weten aan de waterkant eigenlijk nog niet helemaal wat ze ermee moeten. Zwemt er dan vervolgens een karper voor de 'Two man winterdome met uitritsbare haringen' tussen het wier, dan hebben ze geen flauw idee hoe ze dat kreng moeten vangen...want die basis.

Door die commercie is het omgekeerd karperen geworden. Normaal zou je beginnen met peuteren...met een bijlegger...met de korst, weet ik veel wat, proberen om er één uit te sleuren. Vervolgens ga je stapsgewijs verder en ga je ingewikkelder doen, tot zover het nodig is. Je schaft je een beeper aan omdat je ook een nachtje wil, je leest wat over rigs omdat je er een aantal hebt verspeeld en na 5 jaar koop je een rodpod omdat het blauw ziet van de karper op een plek waar alleen maar stenen op de oevers liggen. Andersom: De hele buts word aangeschaft en we zien vanzelf wel wat we ermee kunnen doen. Met karpervissen heeft het weinig meer te maken allemaal. Dat is jammer, maargoed...het blijft ontspannend.

Beginnende karpervissers met witvis-achtergrond zouden zich niet gek moeten laten maken. Die kunnen het beste van hun visbasis gebruik maken om op eigen manier proberen wat karpers te vangen. (Wat nou skypod, tijdens het witvissen zag ik weleens karpers naar brood happen dus die kan ik ook vangen als ik er een haak in verstop)...Dat evolueert zich vanzelf wel tot een karpervisserij met de (moderne) spullen die ze denken nodig te hebben ervoor.

Beginnende karpervissers zonder witvis-achtergrond hebben pech gehad, ze zullen nooit zoveel feeling krijgen met het karpervissen...mede juist door het hele circus aan materiaal wat er te krijg is. Toch helpt het prima om eerst te beginnen met (een) j(a)ar(en) lang oppervlaktevissen, pennen en vlokken. Anderzijds ziet het er natuurlijk wél verleidelijk en gelikt uit, die zooi in de hengelsportzaak maar als je het daarom aanschaft: Heeft niets met karpervissen te maken.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

28-05-2008 00:06

Chris Noorlander_ schreef:
Beginnende karpervissers zonder witvis-achtergrond hebben pech gehad, ze zullen nooit zoveel feeling krijgen met het karpervissen...mede juist door het hele circus aan materiaal wat er te krijg is. Toch helpt het prima om eerst te beginnen met (een) j(a)ar(en) lang oppervlaktevissen, pennen en vlokken. Anderzijds ziet het er natuurlijk wél verleidelijk en gelikt uit, die zooi in de hengelsportzaak maar als je het daarom aanschaft: Heeft niets met karpervissen te maken.

m.v.g. Chris


Daarom pleit ik er ook voor dat beginnende karpervissers eerst eens op zoek gaan naar oude karperboeken (die volop op bv marktplaats verkrijgbaar zijn) om een theoretische basis te verkrijgen over het karpervissen van toen en nu voordat ze naar een hengelsport zaak rennen en door een verkoper worden doodgegooit met begrippen die ze niet eens kunnen begrijpen omdat ze de basis nooit hebben ervaart.

Het grote karperboek van Rini Groothuis zal een hoop verduidelijken maar ook het boek alles over alle soorten hengels van Jan Schreiner kan een belangrijke bijdrage leveren ten aanzien van de aanschaf van hengels.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
peter andrae

28-05-2008 08:02

Winkeliers weten soms ook niet waarover ze praten maar dat is mijn ervaring.

En kijk maar niet achterom dat is geweest we leven nu in 2008 Over 10 jaar zal er weer een gala aan nieuwe uitdrukkingen en matrialen bij zijn gekomen het zij zo.

Trouwens wat valt iemand te leren die zich eigenlijk helemaal niet bezighoud met karpervissen behalve zaterdag op zondag met de vaste club en een kratje bier,die rennen hard weg als je ze een penhengel geeft of denk je dat die met hun luie reet van hun stoel of strecher afkomen veels te gezellig,niet dus he die hebben al moeite om wakker te worden als hun beetverklikker afgaat.

Bij de bodem beginnen en dat is de jeugd de rest is niet meer te redden.

Goede voorlichting en niet door een winkelier die probeert vaak alleen maar zijn spullen te verkopen,kijk dan zijn die jeugdkampen wel weer een positief iets denk ik dan maar,op stap met een paar ervaren karpervissers dan leren ze wat.

Goede voorlichting door de hengelsportvereniging kan ook meehelpen.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-05-2008 15:00

peter andrae schreef:Goede voorlichting door de hengelsportvereniging kan ook meehelpen.


Ja klopt zeker, maar moet je niet zoon witvis vereniging hebben als wij hier hebben.
En ja mensen voor dat jullie denken dat ik er zelf geen moeite in gestoken heb, ik ben bij meerdere vergaderingen geweest meerdere e mails gestuurd, kreeg allerlei beloftes niks hebben ze waar gebracht.

Ooit komen ze er achter dat voorlichting nodig is, maar dan is het denk ik te laat.
Tot nu toe los ik het zelf wel op en ik merk dat de jeugd hier gelukkig eerder een onthaakmat heeft dan een degelijke set piepers.

Kijk bijvoorbeeld naar X2 sets voor 100 euro 2 of 3 hengels kunnen die mensen niet eens een boekje erbij leveren zo werkt het ??

Dvd Verantwoord vissen op Karper, moet eigenlijk bij elke set hengels gratis geleverd worden.
Ik wacht op deel 2 waar ze mensen leren gooien i.p.v. dure remote controle voerbootjes besturen (moest ik even kwijt)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!