gesloten tijd voor karpervisserij op zwaar beviste wateren?


casper utrecht

19-05-2008 20:25

Hoi,
In het boek "Spiegelbeeld" staat een passage over een groot meer in Amsterdam waar uitgescheurde bekken "eerder regel dan uitzondering zijn".
Ik kreeg het met een vriend over deze passage. De vraag waar we het toen over kregen was de volgende:

"moet de visrecht hebbende op drukbeviste wateren waar deze "schade" aan vissen zo regelmatig voorkomt de hengeldruk op karper in het belang van de vis beperken?"

Bijvoorbeeld door karpervissen slechts om het jaar, of om de 6 maanden toe te staan. Dat zorgt voor rust bij de vis wat weer leidt betere genezingsmogelijkheden. Tevens wordt voor de visser de kans op een gezonde vis groter. (Voor de goede orde: voor heel veel wateren hoeft zo'n maatregel dus níet te gelden want daar speelt dit niet of op zeer kleine schaal).

Wat vinden jullie?

-------

PS: Hopelijk word ik niet van dit forum gegooid na dit discussiepunt :D
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-05-2008 20:38

Casper door het beperken van visserij op bepaalde wateren los je niks op.
Stel het water is 1 jaar gesloten en word weer geopend, de vissen zullen een stukje dressuur kwijt zijn en als gekken gaan azen, dus hopla worden weer volop gehaakt.
Ook de haak wonden die er zijn zullen nooit helemaal goed genezen of zelfs helemaal niet.

Nee de oplossing is gewoon goed omgaan met de vis en met goed materiaal bevissen.
Sloterplas als je gelezen hebt word er soms gewoon dom gevist met onder andere voorslagen.
Lijn knapt vis zwemt zich vast en vis is ten dode (of zwemt zich los met alle wonden die hij zich toe brengt)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

19-05-2008 23:47

Ik denk meer aan een verbod op visonvriendelijke methoden zoals het uitvaren van lijnen of het verbod op haken met weerhaak op bepaalde wateren. Of een verbod om te vissen op hotspots waar de kans op verspelen van een vis groot is (zoals het zwembad aan de Sloterplas)
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-05-2008 00:48

Hoi Pieter,

Probleem is dat juist het soort vissers dat meer voor de run dan voor de vis gaat, zich niks aantrekt van het verbod om in het Sloterplasbad te vissen.

Zelfde met uitvaren van lijnen. We kunnen het wel weer verbieden (ik hoor overigens geen klachten op dit moment), maar daar hebben we dan vooral de mensen mee die zich aan de regels willen houden. Niet die figuren die om de hoek van een eiland heen vissen omdat ze hun pieper zo graag horen ratelen...

De plas heeft overigens de speciale aandacht van onze karpercommissie op dit moment. Dat kan straks wellicht leiden tot extra regelgeving, maar dat is niet het uitgangspunt. Met voorlichting en extra controle hopen we eerst iets te bereiken. Daar zijn we inmiddels mee gestart.

Groeten van Bert.

Groeten van Bert.
ff v==
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-05-2008 01:21

Is het niet zo dat als je het op het ene putje verbied, dat je dan op andere putjes weer hetzelfde krijgt?

maw, je verplaatst het probleem ipv dat je het op lost.

Lijkt mij geen goed plan.

Wat wel te doen?

Tsja, das nog niet zo makkelijk, maar als ik zo snel even er over na denk.

- maak visplekken/stoepen. Alleen vanuit die plek mag gevist worden. Zijn alle visplekken bezet op een putje, dan heb je pech. Wachten of op een ander putje gaan zitten dus.

Hiermee bepaal je dus het max aantal vissers/ hengels per putje. EN hiermee voorkom je dat mensen op plekken gaan zitten waarbij een veilige dril schier onmogelijk is.

- maximaal 1 hengel PP.
Zit hier wel vis?
casper utrecht

20-05-2008 07:46

Josef Stalscu schreef:Is het niet zo dat als je het op het ene putje verbied, dat je dan op andere putjes weer hetzelfde krijgt? maw, je verplaatst het probleem ipv dat je het op lost.


Dit was ook mijn argument "tegen" zo'n gesloten tijd. In bijzondere gevallen zou je inderdaad ook het aantal vissers per keer kunnen maximaliseren. Maar ja, ik heb in ieder geval geen zin om eerst de vissers gaan tellen voor ik ga beginnen.... :(
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-05-2008 08:53

Enigste oplossing is het verbieden van vissen voor altijd.Hoe goed men ook met de karper om gaat,papegaaienbekken blijven komen omdat er keer op keer een haak indringt,hoe klein hij ook is.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-05-2008 09:26

Hoewel ik mij al talloze malen uiterst kritisch heb uitgelaten over dergelijke bekken moeten we het wat de gezondheid van de karper weer niet overdrijven. Komt op de Sloterplas namelijk veel voor dat karper met dergelijke bekken in gewicht nog steeds aankomen. Zelf zijn er foto’s van een karper waarvan de bek opening niet groter is dan de grote van een tijgernootje. Toch is het een 15 kg vis volgens mijn inschatting. Net als bij mensen zien we nu eenmaal niet graag misvormingen. Zeker niet als we het als karpervisser voor 95% kunnen voorkomen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-05-2008 09:30

De vraag is,wat blijft er van die vissen over als er niet meer gevist word?Op de sloterplas hebben de vissen het gewicht grotendeels te danken aan de bergen voer die er per dag in gaan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2008 10:31

Pas op KNUPPEL in aantocht!

Zou een gesloten tijd instellen niet erkenning zijn dat de karpervissers de vis bewust aan het beschadigen is?
Zou de DB en politieke partijen dit niet met alle mogelijke handen en tanden aangrijpen om de visserij als totaal te verbieden?
Zou het niet verstandiger zijn voor de voorstanders van dit soort beperkingen om te gaan schaken o.i.d.?

Volgende stap een verbod op voer en lood?
En denk maar niet dat dit in het kader van ------ een utopie is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-05-2008 11:39

Dat de vissen minder in gewicht toenemen na beperkingen van de hengeldruk lijkt mij meer het probleem van de karpervisser dan van de karper. Overigens een ontwikkeling die mijn inziens de bevissing zal beperken. Dus niet persé negatief.

Gesloten wateren geeft verplaatsing van de karpervisserij en niet vermindering. Schiet dus niks op. Herinvoering van een gesloten tijd voor heel Nederland is het alternatief. Niet meer van deze tijd vrees ik.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-05-2008 12:15

Helemaal met Kees eens.

Een dikkere karper is nog niet per se een gezondere karper...

Ik vind het voorstel van Josef - aanwijsbare, herkenbare stekken en verder nergens het hengelen toestaan - overigens wel iets om (als uiterste ingreep op overduidelijk overbeviste wateren) nog eens over na te denken.

Maar liever zo veel mogelijk vrijheid blijheid en proberen het leervermogen van individuele vissers en het zelfreinigend vermogen van de karpervissers als groep te stimuleren en faciliteren (wat zegt ie dat weer mooi vaag). Kortom: eerst informeren voor je gaat reguleren.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2008 12:20

Her voorstel van Josef is sympathiek daar niet van maar absoluut onuitvoerbaar.
Heel misschien op wat afgesloten verenigings -plasjes en of -putjes.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

20-05-2008 12:22

Pieter De Bie schreef:Ik denk meer aan een verbod op visonvriendelijke methoden zoals het uitvaren van lijnen of het verbod op haken met weerhaak op bepaalde wateren. Of een verbod om te vissen op hotspots waar de kans op verspelen van een vis groot is (zoals het zwembad aan de Sloterplas)


mag ik vragen wat er mis is met lijnen uitvaren? en waarom dat visonvriendelijk is?
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

20-05-2008 12:26

Kenny Willems schreef:Casper door het beperken van visserij op bepaalde wateren los je niks op.
Stel het water is 1 jaar gesloten en word weer geopend, de vissen zullen een stukje dressuur kwijt zijn en als gekken gaan azen, dus hopla worden weer volop gehaakt.
Ook de haak wonden die er zijn zullen nooit helemaal goed genezen of zelfs helemaal niet.

Nee de oplossing is gewoon goed omgaan met de vis en met goed materiaal bevissen.
Sloterplas als je gelezen hebt word er soms gewoon dom gevist met onder andere voorslagen.
Lijn knapt vis zwemt zich vast en vis is ten dode (of zwemt zich los met alle wonden die hij zich toe brengt)

over het niet helen van bekken :roll: .
ik vis nu op een water waar vroeger egte papagaaien zwommen .
nu zijn de bekken alleen nog maar misvormd en niet meer ingescheurd :o .
dus het kan zeker wel
moet er wel bij zeggen dan er zeker minstens 7 jaar niet gevist is
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-05-2008 12:44

Kenny Willems schreef:Ook de haak wonden die er zijn zullen nooit helemaal goed genezen of zelfs helemaal niet.

YANNICK deksuh schreef:nu zijn de bekken alleen nog maar misvormd en niet meer ingescheurd


dat zeg ik dus ;)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

20-05-2008 13:55

Michiel de Vries schreef:mag ik vragen wat er mis is met lijnen uitvaren? en waarom dat visonvriendelijk is?


Allereerst stoor je er andere vissers mee, je kan zelf wel invullen wat ik bedoel.

Een vis drillen op 300 meter, voordat je er bent met je bootje kan een op die manier gehaakte vis zich tich keer ergens aan vastzwemmen.

Vast komen te zitten, boten die door de lijnen heenvaren, kilometers lijn die in het water rondzwerven met nadelige gevolgen voor bijvoorbeeld vogels.

Onnodig lange drils.

Ik heb ze wat zien stunten op de oostoever met hun lijnen uitgevaren naar het zwembad.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-05-2008 14:04

Daarom uitvaren binnen werpafstand.Op de plas vaar ik altijd mijn lijnen uit omdat ik gewoon goed wil liggen.
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

20-05-2008 15:06

En daar is niets mis mee.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-05-2008 15:17

En dat is dan ook de reden waarom we de regel van 'uitvaren tot werpafstand' hanteren. :D
ff v==
peter andrae

20-05-2008 16:23

Pieter De Bie schreef:Ik denk meer aan een verbod op visonvriendelijke methoden zoals het uitvaren van lijnen of het verbod op haken met weerhaak op bepaalde wateren. Of een verbod om te vissen op hotspots waar de kans op verspelen van een vis groot is (zoals het zwembad aan de Sloterplas)


Heb ik al eerder aangekaart Pieter uitvaren van je lijnen :o maar het schijnt dat mensen niet willen luisteren,ja als 90% met een uitgescheurde bek rondzwemt en er geen eer meer valt te halen maar dan is het te laat.

Het probleem van mij is dat ik veel weet wat er word gevangen hier in Amsterdam ook hoe de vissen eraan toe zijn dat brengt weer met zich mee dat ik niet voor de 100% procent kan neerzetten hier wat ik wil daar schop ik mensen mee tegen het zere been dat is wel jammer.

Bert ik heb het niet op jou voorzien hoor ook niet op AHV ik doel ook op de bb topic maar die regel uitvaren tot werpafstand :wink: hier maak je dus een grap,zo zit ik aan de plas samen met nog een karpervisser achter ons zitten gasten uit groningen het eerste wat gebeurde was de rubberboot oppompen,set up klaar,bollie eraan en uitvaren naar het eiland daartussen zit een steiger ja ik doel op het strandje,wij nog een opmerking geplaatst maar ze verstonden geen Nederlands,komt Alex in zijn groene jeepie wij zeggen dus hoe zij zitten te vissen,vervolgens hoor ik gemoppel ja ik heb geen bewijs,de volgende ik zit te vissen hoor ik ineens een hoop gemopper wat blijkt zit Piet op zijn stek ik hoef je niet te vertellen welke,maar afijn wat blijkt hebben de heren uitgevaren tot ver langs het eiland vanaf het zwarte pad.

Kijk zo heb je nog een water waar ze elkaar gek maken de 1 ligt op 150 mtr Pietje komt maar die denkt hee Jantje ligt op 150 mtr dat is kut dan moet ik op 200 mtr want Jantje onderschept zo al mijn vissen,het lullige is dat Klaasje ook nog komt vissen,dus ook op de 250 mtr word flink aan de weg getimmert,en uiteindelijk liggen ze 600 mtr verderop bijna aan de overkant.

Het lullige is dat die voerboten een steeds groter bereik krijgen en de heren zover gaan als de molenspoel kan hebben dus wat willen jullie nou,ook hier geld weer wat gaan jullie eraan doen 24 uur per dag langs de waterkant zitten om te kijken of men zich aan deze regel houd anders kun je wel ophouden.

Snap sommige dingen niet of is de AHV bang dat dit teveel leden gaat kosten om bepaalde dingen te verbieden,als je aan de overkant wil zitten ten kosten van alles koop je maar een echte boot hoef je geen 600 mtr lijn uit te hebben staan en het andere vissers onmogenlijk te maken om nog te vissen,een bordje met verboden te vissen op bepaalde stekken is het probleem toch niet of wel soms zit je er toch ja dan heb je een probleem.

Vissen bij bruggen en steigers op een manier waar de honden geen brood van lusten en dan toch willen liggen op een strecher en in een tentje tegen de tijd dat deze mensen een hengel in hun hand hebben is het beestje al in de obstaksels gezwommen.

Michiel wat er mis is met het uitvaren van je lijnen is dat mensen geen maat kunnen houden en ze het soms voor andere vissers onmogenlijk maken ergens te vissen omdat er enkele 100 de meters lijn uitstaat en er daardoor stekken niet meer bevisbaar zijn,met een voerboot is niets mis deze kan op sommige momenten echt een uitkomst zijn maar als mensen geen maat kunnen houden zul je toch iets moeten ook ik wil vissen betaal ook mijn bijdrage elk jaar.

De hengeldruk op circuit water,het vissen met foute rigs en montage,s,het afdrillen van een vis,obstakselvissen,uitvaren naar onmogenlijke stekken,verkeerd scheppen,het onnodig lang zakken van een vis ik,ook bij het fotograferen gaat weleens iets mis helemaal als zo een vis lang in de zak heeft gezeten.

Dus Casper tel dit bij elkaar op en de uitkomt is de waarheid en niks anders.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-05-2008 17:42

Douwe Bijlsma schreef:Her voorstel van Josef is sympathiek daar niet van maar absoluut onuitvoerbaar.
Heel misschien op wat afgesloten verenigings -plasjes en of -putjes.



Dit begrijp ik niet. Bedoel je met onuitvoerbaar, oncontroleerbaar?

In dat geval. Nu kan een controleur controleren of iemand een vergunning heeft, of met hoeveel hengels dat hij vist, of met welk aas, etc etc etc.

Waarom zou je dan niet kunnen controleren vanaf welke plek iemand aan het vissen is? Dat zie je toch meteen als je als controleur komt aan lopen?

Je zet bij elk putje een bordje, ''mag alleen vanaf vis-stoepen gevist worden''.

Ik zie geen probleem hoor, is zo uit te voeren. En al helemaal makkelijk te controleren.

Of bedoel je met ''onuitvoerbaar'' niet controle maar iets anders?
Zit hier wel vis?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-05-2008 17:58

Op veel wateren wordt er s,winters niet of nauwelijks gevist
Is toch ook al gauw een paar maanden per jaar.

Vroegah..waren we blij dat de gesloten tijd werd afgeschaft
Terug naar af???? Vissers en ""vissers"" moeten ook hun eigen
verantwoording nemen met stekkeuze, materiaalkeuze , enz, enz

gr, fred
Ach man..Ga toch vissen !!
casper utrecht

20-05-2008 18:28

Fred Hazenbroek schreef:Op veel wateren wordt er s,winters niet of nauwelijks gevist. Is toch ook al gauw een paar maanden per jaar.


Wij hadden het ook niet over die wateren. Maar juist over die paar wateren waar de druk & viswijze altijd hoog is met misvormingen bij een groot deel van de populatie als gevolg. Er zijn duizenden wateren waar dit totaal niet speelt.

1) Is een gezonde vis niet alleen goed voor de vis, maar niet juist ook voor de visserij? Hoe zou dat deel van de bevolking dat nu neutraal tegenover vissen staat, naar karpervisserij kijken als er 10 foto's van Sloterplas bekken gepubliceerd werden met de vermelding dat dit is wat vissers veroorzaken? (ik weet het, stemmingmakerij, maar daardoor wordt ons land geleid).

2) Moeten de verantwoordelijken voor zulke wateren dit soort toestanden niet voorkomen juist in het belang van de karpervisserij?
Of is een hengelsport vereninging alleen goed bezig als die alles maar moet toestaan wat de individuele visser wil zonder zich om de complete populatie te bekommeren...3 hengels, voerboten, nachtvissen enzovoort.

(Ik zelf denk dat dit op het ene water probleemloos goed kan, maar op andere niet)

Roept u maar 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-05-2008 00:10

Josef ik zeg toch dat het op kleine putjes wel uitvoerbaar zal KUNNEN zijn maar anders niet.
Bovendien moet je wel over een aantal BOA,s beschikken.
Vissen is een hobby, geen religie!