Dé Karperwereld en de Bosbaan.


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-04-2008 22:05

Op vakantie afgelopen week had ik eindelijk tijd de laatste Dé Karperwereld te lezen. Werd o.a. nogal getroffen door Joris Weitjens zijn bijdragen over de karperafvissing van de Bosbaan. Ben erg benieuwt hoe de vangsten en drukte er nu zijn en is? Zijn de karpers er ook gaan groeien nu de bezettingsgraad er beduidend minder is. Minder hengeldruk zal zeker positief werken tevens hoop je dat het huidige bestuur zijn aanbeveling om te komen tot dichtgeknepen weerhaken overneemt.

Wie weet hier al meer over te vertellen.

Peter
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

30-04-2008 13:38

Hoi Peter,

Over de vangsten op de Bosbaan weet ik eerlijk gezegd niks te zeggen. Ik reed er afgelopen zondag langs en toen waren er weinig vissers. Wel veel beweging van vis. Binnenkort gaat voor de hele zomer de roeibelijning erin en kunnen we het vissen daar even vergeten. Die karpers daar krijgen het steeds beter :)

Wel iets over Joris' voorliefde voor dichtgeknepen weerhaken. Die voorliefde (en die voor microbarbs) delen de karpervissers in het bestuur met hem. Verplichten lijkt me een lastige. Wat we wel doen: er wordt op dit moment een flyer gedrukt die we gaan uitdelen aan onder meer de Bosbaan. In die flyer (waaraan Joris ook heeft meegeschreven) staat een aantal aanbevelingen voor verantwoorde visserij op karper, waaronder een passage over weerhaken.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

30-04-2008 16:13

Bert Vooijs schreef:In die flyer (waaraan Joris ook heeft meegeschreven) staat een aantal aanbevelingen voor verantwoorde visserij op karper, waaronder een passage over weerhaken.


Altijd interessant. Is die flyer ergens terug te vinden, of kan je er eentje naar me toe mailen?
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

30-04-2008 16:34

Hoi Jos,

Ik mail of PB je de laatste PDF.

Groeten van Bert.
ff v==
wesley de graaf
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-05-2008 19:16

07-05-2008 19:23

als er zoveel hengeldruk is zoals op de bosbaan vind ik dat ze het zouden moeten verplichten.

mvg wesley
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

18-05-2008 15:48

Of een haak nu weerhaakloos is of niet, het gaat er op dat soort wateren meer om het type visser dan om het wel of niet weerhaakloos.
Een peppie met een klauwhaak waarvan de weerhaak netjes platgeknepen is versus een crack met een piggyback (huu wat is dat??) haak. Als ik karper was en kon kiezen wist ik wel welke rig ik uiteindelijk dan toch maar zou oppakken.
Het lagebergse bos in Rotterdam is ook zo'n water, zitten goeie vissers bij hoor begrijp me niet verkeerd. Maar er zitten er daar ook een hoop die bij god niet weten wat ze doen, en dat is aan de karpers te zien helaas. Komt dan nog eens bij dat de bezetting van het water gewoon veel te hoog is. Tja we moeten het allemaal leren en helaas voor die karpers gebeurt dat vaak op dat soort wateren. Beetje jammer alleen dat er bij de nieuwe lichting karpervissers zo weinig vissers zitten. Het is meer een modetrent aan het worden heb ik wel eens het idee. Nou eigenlijk is dat ook gewoon zo, KUT HE!!!
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

18-05-2008 17:46

Huu, wat is dat, een piggyback (wil het echt weten, Pb maar)?

Je hebt natuurlijk grotendeels gelijk, Jeroen.

Maar het beeld dat onze karpercommissie in Amsterdam heeft kwa oorzaken van 'wat we niet graag zien' is (met de Bosbaan als onderwerp, want daar gaat dit topic over) toch breder. Een persoonlijke weergave (die ik niet met de commissie in kwestie heb gechekt; foei Bert):

- te veel makkelijk te vangen op karper op drukbevist, voedselarm water (dat zijn er al drie of vier eigenlijk). Daar hebben we vorig jaar iets aan gedaan door enkele honderden karpers die dat zichtbaar verdienden op pensioen te sturen en voorlopig een moratorium in te stellen op uitzettingen ter plaatse. Die pensionering is overigens grotendeels gemonitord gebeurd. De penshionado's die inmiddels zijn teruggevangen en gemeld, vertonen duidelijke tekenen van vooruitgang. Dat vind ik erg goed nieuws.

- een deel van de vissers gebruikt inderdaad onveilige systemen. Is zeker een belangrijke oorzaak. Maar volgens ons niet zo belangrijk als wekelijks een haak in je bek (hoe veilig het systeem ook is). Op een gegeven moment is de rek eruit.

- een kleiner deel van de vissers kan het uberhaupt aan de reet roesten. Die groep is gelukkig veel kleiner dan vroegah.

- pas dan komt de behandeling als de vis eenmaal op de kant is (onthaakmat e.d.). In het verleden hoorde je verhalen van mensen die op de Bosbaan vis op de kant sleurden zonder enig respect. Als ik langs rijd kijk ik altijd of er een matje klaar ligt. In de meeste gevallen is dat tegenwoordig zo.

Hoe dan ook: we hebben onlangs een flyer laten drukken die gaat over hoe je naar het idee van de Karpercommissie (dus zwaar beinvloed door KSN-code) met vis om moet gaan. Die gaan we onder meer daar aan de Bosbaan uitdelen.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-05-2008 18:24

Bert,

Vrijdag de 30tigste kom ik in A'dam.
Zal mijn laatste piggyback voor jou meenemen...met vangstgarantie?? 8)

De gebeurtenissen omschreven in de tweede helft van jou laatste posting zie ik meer en meer ook hier in de regio, lijkt wel of de Bosbaan als voorbeeld voor de rest van Nederland dient.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-05-2008 18:30

Complimenten aan het AHV bestuur Bert voor wat er de laatste tijd voor de karper is gedaan.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

18-05-2008 18:37

ha bert ik ben ook wel benieuwd naar de flyer

en tjah bosbaan is gewoon makkelijk je visje vangen, vorige week daar gevist, gooi er paar handje brokken in en je hebt in no time 20 vissen die aan de oppervlakte azen, de dag ervoor op 3 andere wateren gevist en er geen 1 aan het oppervlak gezien, alleen 1 spiegeltje die ervan door schoot
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

18-05-2008 18:46

@ Aart: dank u namens het AHV-bestuur 8)

@ Henk: ik zal de Koeienhoek wat anfuttern, we hebben nog contact.

@ Michiel: de karpercommissie van Almere heeft de AHV-flyer al gepubliceerd op haar site:

http://www.hsvog.nl/kca/Afbeeldingen%20KCA/flyers%20en%20routes/flyerahv.pdf

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

18-05-2008 19:15

Afbeelding



N haakje uit de heel oude doos 8) 8) 8) 8)

Daarvoor moest je ze zelf buigen met n tang.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

18-05-2008 22:21

Heel goed menno, scheelt me weer een uitleg want ik ben blij dat ik de aan en uit knop kan vinden.

Bert groot compliment voor die flyer, stuur er 1tje naar de drie commerciele magazines joh. Als ze hem plaatsen gaan misschien meer verenigingen zoiets doen. Ben benieuwd hoe hij eruit komt te zien.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

18-05-2008 22:33

Jeroen Neef schreef:Het lagebergse bos in Rotterdam is ook zo'n water, zitten goeie vissers bij hoor begrijp me niet verkeerd. Maar er zitten er daar ook een hoop die bij god niet weten wat ze doen, en dat is aan de karpers te zien helaas. Komt dan nog eens bij dat de bezetting van het water gewoon veel te hoog is.


jep klopt vandaag toevallig gezeten er kwam iemand naar me toe en vertelde vrolijk dat ie het wel een strak plan vond om daar met stalen onderlijnen te gaan vissen.
oojaah... en nog 3 palingvissers: vroeger vingen we hier kilos met paling(zoon 4,5 jaar geleden) maar het word steeds minder. ik: nemen jullie ze mee? paling vissers: ja tuurlijk!!!! en dan raar vinden dat er geen paling meer rond zwemt. achjaaa...
en nog een verhaal komt er iemand naar me toe die zegt dat ik strak tegen de obstkels moet vissen met dik 150 gram lood en longshank haak want die draaien zo lekker snel en dan ook nog met een stuk leadcore.
vraag ik nog knijp je dan ook de weerhaak plat?!!! hij: nee joh niet nodig ik vis toch met een saftey clip.

zullen ze het ooit leren?! :roll:
zal wel......!
janwillem hilverts

19-05-2008 09:31

Kan die Joris Weitjens ook niet ff langskomen op de mooie put in Watergoor!

Hier is hetzelfde aan de hand.

Zwemt een OVERSCHOT aan vis! En niet zo'n klein overschot ook!
Put van 7 ha. met zoveel vis, dat al het grote de pijp uit gaat!
Daarnaast is er ook gewoon weinig tot geen natuurlijk voedsel meer!

Gewoon triest hoe bestuursleden met een water om kunnen gaan. Ach jah.. dat heb je met een bestuur dat bestaat uit witvissers! :(

O... er wordt al een maand geen karper meer gevangen, of de vaste mensen vangen er maar 1 per dag en lopen te klagen.. Ach, dan maar weer ff 200 kilo karper erin :roll: TE TRIEST

Jammer dat er neimand van hun dit leest, misschien leren ze nog is wat!
peter andrae

19-05-2008 12:28

En dan vangen ze straks nog weinig op die BB en wat gebeurt er dan ja juist krijg je overlopers die op andere wateren gaan vissen,we hebben ze hier liever niet wij proberen zuinig om te gaan met onze vissen we zijn al 2 topvissen kwijtgeraakt aan die peppie,s 34 en 35 pond vissen die makkenlijk de 20 kg grens konden halen,nu dus niet meer.

Ik vind best dat de AHV goed werk doet en ik begrijp ook wel dat je niet op alle wateren tegelijk kunt zijn maar laat het niet zo ver komen dat al die gasten straks een visloze dag aan de BB krijgen anders verspreidt de ziekte zich en dat wil je toch niet.

Mensen komen daar tenslotte om een visje te vangen doen ze dat niet dan gaan ze hun heil ergens anders zoeken ik heb dit weekend een voorproefje gehad en ik kan jullie zeggen dat wil je niet.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

19-05-2008 14:07

Ik weet het niet uit eigen ervaring, Peet. Maar wat ik zo begrijp is het nog steeds niet echt moeilijk een visje te vangen aan de BB. Dat past ook binnen staand beleid van de vereniging.
Zoals van oudsher moet de baan een water zijn waar je zonder veel kunst- en vliegwerk een karper moet kunnen vangen. Wat vooral verandert is dat we nu ook oog hebben voor de karpers, naast de leden die snel en makkelijk willen rooien.

Natuurlijk zullen er een paar 'jongens' zijn die ergens anders gaan v== omdat ze er geen twintig op een dag meer vangen, maar die zullen op de meeste nieuwe stekken bedrogen uitkomen.

Groeten van Bert.
ff v==
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

19-05-2008 15:25

Jeroen Neef schreef:Of een haak nu weerhaakloos is of niet, het gaat er op dat soort wateren meer om het type visser dan om het wel of niet weerhaakloos.
Een peppie met een klauwhaak waarvan de weerhaak netjes platgeknepen is versus een crack met een piggyback (huu wat is dat??) haak. Als ik karper was en kon kiezen wist ik wel welke rig ik uiteindelijk dan toch maar zou oppakken.
Het lagebergse bos in Rotterdam is ook zo'n water, zitten goeie vissers bij hoor begrijp me niet verkeerd. Maar er zitten er daar ook een hoop die bij god niet weten wat ze doen, en dat is aan de karpers te zien helaas. Komt dan nog eens bij dat de bezetting van het water gewoon veel te hoog is. Tja we moeten het allemaal leren en helaas voor die karpers gebeurt dat vaak op dat soort wateren. Beetje jammer alleen dat er bij de nieuwe lichting karpervissers zo weinig vissers zitten. Het is meer een modetrent aan het worden heb ik wel eens het idee. Nou eigenlijk is dat ook gewoon zo, KUT HE!!!


Jeroen, ik ben het volledig met je eens!
Ikzelf en een maat van me vissen hier zon beetje elke week wel een nachtje.
Ik schouw mezelf dan niet geheel als goede visser, maar weet wel wat wel en niet kan.
Vorige week was hier nog een fikse controle geweest en waren er geloof op 1 avond 45 bekeuringen uitgedeeld ivm, tenten, kampvuur, alcohol gebruik en nog wat dingen.
Dat zegt dan in mijn ogen wel weer een hoop over de vissers daar zelf, zoals jij als zei karpervissen is een trent aan het worden, jongeren gaan vissen nodige al hun maatjes uit en drinken en schreeuwen wat en houden op die manier het hele bos wakker. En natuurlijk is het niet alleen jeugd. Ik zelf val ook nog onder de jeugd gezien mijn leeftijd (19), maar voel me hierop niet aangesproken.
Tuurlijk gezelligheid is leuk, maar hou het beperkt.
Maar wat kan je hieraan doen? in mijn ogen helemaal niks, de personen erop aanspreken leidt meestal tot agressiviteit en van het een komt het ander.
Tevens vangen wij maar heel af en toe een karper die (laten we het houden op) mishandeld is, en is het water waar je naar mijn ervaring eigenlijk geen nacht heb waar je niks vangt.
Misschien een beetje een nutteloze post zonder echt een punt. maar wilde het gewoon even kwijt!

Gr.

Robin
peter andrae

19-05-2008 15:36

Als ik lees dat er 20 vissen onder de brokken hangen dan loopt het idd zo een vaart nog niet.

Maar als de AHV echt oog heeft voor de vis dan kan ik nog wel even wijzen met mijn vinger naar een paar andere wateren waar het fenomeen vissen met een uitgescheurde bek van oor tot oor rondzwemmen,het zal de tol zijn van wateren waar een grote hengeldruk heerst.

Ik ga kijken of ik mijn schepnet weer nat mag maken :wink: .
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

19-05-2008 18:40

Zo nutteloos vind ik het anders niet, en hetgeen wat Peter zegt ben ik het volledig mee eens. We mogen blij zijn dat ze allemaal op 1 hoopje zitten want het is gewoon een epidemie man. Heb helemaal geen problemen met alchohol of blowen langs de waterkant maar veel meer een probleem met van die tering mongolen die een hengel tegen de takken leggen en doodleuk even gaan buurten 100 meter verderop. Van alles wat er tegenwoordig een setje koopt blijft er maar weinig van vissen. Het is even een periode van een paar seizoenen en dan is het klaar, gelukkig.
Ik denk dat het vissen er bij een visser gewoon al in zit bij de geboorte, je bent het of je bent het niet. Ik ben vroeger hooguit een keer of 10 met mijn vader wezen vissen daarna heb ik alles zelf uitgevogeld. Dat hoor ik dan weer van diezelfde vader. Sommige hebben maar een heel klein zetje nodig.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-05-2008 20:27

We zijn het er met zijn (alle) over eens dat hier een probleem ligt. Wat zeker niet helemaal op te lossen is maar wel voor een groot gedeelte te voorkomen is in de toekomst.

Is wel niet de juiste weg maar toch. :oops: Binnen de KSN is een commissie die de belangen van karper en visser behartigd het CBB. Moet mogelijk zijn hier in samenwerking met Sportvisserij Nederland aandacht aan te besteden in het Visblad. Mogelijk kunnen federaties dit ook onder de aandacht brengen binnen de bij hun aangesloten HSV. In het verleden is hier wel in beperkte zin aandacht aan besteed het probleem is o.a. dat daarmee je zelf niet in je vingers moet snijden.

Kan het veel besturen van HSV eigenlijk niet kwalijk nemen, visstandbeheer is in mijn ogen nog steeds een erg dood visje bij veel van hun. Toch zie je belangrijke verbeteringen. Neem de besturen van de AHV en de GHV maar even die nu voor een gedeelte gedragen wordt door karpervissers. Zie je al snel belangrijke koerswijzigingen in hun beleid die ten goede komt van onze hobby vriend. Dit beleid verkopen naar overheden is dan ook een stuk makkelijker.
Zeker nu de kaderrichtlijn water waterbeheerders ernstig aan het denken heeft gezet wat wij aan het doen zijn (waren).

Is nog een lange weg te gaan toch blijf ik optimistisch naar de toekomst toe.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

19-05-2008 20:46

Peter,

het probleem is vaak, hoe brengen we het.
ga je dingen aankaarten en maak je geen slapende honden wakker.
Mijn ervaring uit het verleden is, dat je ook nog te maken krijgt met ambtenaren die helemaal
niet weten waar je het over hebt (hun eigen wetgeving) dus erg moeilijk.

Jeugd is een appart probleem, maar zal zeker door eigen hsv aangepakt moeten worden, goede controleurs.

CBB doet ook veel werk , voorbeelden in het noorden (mussels) en ga maar door, maar feitelijk zijn her en der de problemen nog steeds hetzelfde.

Dan heb je nog te maken met diverse richtlijnen in europa neem de vogel/vis richtlijnen of een waterbeheer.

Op de bosbaan die we vele jaren onder de loep hebben genomen, moet je het respekt met zijn allen op kunnen brengen voor de AHV dat ze de moed hebben het aan te pakken en een begin te maken, er zouden anderen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik hoop dat alle vrijwilligers die nog een lange weg te gaan hebben ook eens gesteund worden worden door de vissers , en dan bedoel ik niet de hobbyisten die even gaan karpervissen grrrrrrrrrrrr .


groetjes Paul
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

19-05-2008 23:28

Ik vind het een hele goede zaak van de AHV, in het verleden viste ik er ook wel en 50% van de aanbeten miste ik omdat de meeste karpers zo'n misvormde bek hadden dat er gewoon geen ruimte meer was waar de haak houvast kon vinden. Ook werd er tevaak en teveel vis uitgezet, terwijl er al zoveel zaten. De karper leefde er van het voer wat door vissers werd gebruikt (terwijl er een voerverbod is) want een water van 2km lang en toen nog 80 meter breed met een populatie van 5000 karpers + een grote hoeveelheid witvis geeft uiteraard onvoldoende natuurlijk voedsel. De meeste vissen waren ook aan de magere kant (vind je het gek) En dan nog de onkundige vissers en dagjesmensen wwarvoor ik mijn hoofd omdraaide als ze een karper of andere vis naar de kant sleurde en op een manier onthaakte waar de honden geen brood van lusten.

Waar ik me toen ook al aan ergerde was dat er gewoon gevist werd als de balisage in het water lag, een beetje weldenkend mens kan voorspellen dat een hoop vis daardoor word verspeeld, dus weer een arme karper met haak in zijn bek met een end lijn daaraan vast waar hij zich onheroepelijk vast zwemt als dat nog niet is gebeurd en een kwellende dood sterft.

Dat was in 1994, daarna ben ik er nooit meer geweest. En vanaf dat moment ben ik ook Klinik gaan gebruiken.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
peter andrae

20-05-2008 13:53

Laat die hobbyisten maar lekker wegblijven.

Afbeelding

krijg je dit van zo maak je het voor de serieuse mensen straks nog onmogenlijk om ergens te mogen vissen,stelletje klootzakken zijn het die het niet goed voorhebben nog met de karper nog met de natuur.

Hoelang denk je dat de buurtbewoners dit pikken ik kan je het antwoord al geven ik spreek nog weleens met deze mensen en probeer het hun uit te leggen,in die tussentijd schaam ik mij de ogen uit de kop.

Autoo,s in het park 3 stuks controle niet gezien die komen alleen maar in de daguren,terwijl 2 jongens 2 weken daarvoor een bekeuring krijgen omdat ze zitten te nachtvissen(politie)wat toegestaan is op dit water,keurige jongens trouwens ruimen alles op en gaan goed om met de gevangen vissen,en dit soort tuig komt elke keer weer goed weg.

Nee hoor lekker aan de bosbaan laten zitten al die paps en mams met kids laat ze hun visje maar vangen dan komen ze vanzelf weer terug,en heeft die opgeschoten jeugd ook een plekkie waar ze een karper kunnen vangen en in die tussentijd lekker druk doen,wist trouwens niet dat de holland 8 in een oranje opblaasboot roeide was wel even een raar gezicht,en als je het vissen in de hokken nieteens kan aanpakken wat de grootste boosdoender is op de BB waarhebben we het dan over,NERGENS TOCH.

Paul veenendaal ik draag iedereen binnen de AHV een warm hart toe en ben hun dankbaar voor al het goede werk wat zij verichten laat dat voorop staan,dus over die boeg zou ik het niet gooien want dan is dat grommetje wel een beetje ongepast.

Ik wil gewoon vissen daar schaf ik mij elk jaar een vergunning voor aan en mijn commentaar in deze topic is alleen maar omdat ik ook wil blijven vissen op de wateren waar ik dit nu doe,maar als ik links en rechts kijk vraag ik mij af hoelang dit nog mogenlijk is.

gr peter.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

20-05-2008 16:12

Pieter De Bie schreef:Ik vind het een hele goede zaak van de AHV, in het verleden viste ik er ook wel en 50% van de aanbeten miste ik omdat de meeste karpers zo'n misvormde bek hadden dat er gewoon geen ruimte meer was waar de haak houvast kon vinden. Ook werd er tevaak en teveel vis uitgezet, terwijl er al zoveel zaten. De karper leefde er van het voer wat door vissers werd gebruikt (terwijl er een voerverbod is) want een water van 2km lang en toen nog 80 meter breed met een populatie van 5000 karpers + een grote hoeveelheid witvis geeft uiteraard onvoldoende natuurlijk voedsel. De meeste vissen waren ook aan de magere kant (vind je het gek) En dan nog de onkundige vissers en dagjesmensen wwarvoor ik mijn hoofd omdraaide als ze een karper of andere vis naar de kant sleurde en op een manier onthaakte waar de honden geen brood van lusten.

Waar ik me toen ook al aan ergerde was dat er gewoon gevist werd als de balisage in het water lag, een beetje weldenkend mens kan voorspellen dat een hoop vis daardoor word verspeeld, dus weer een arme karper met haak in zijn bek met een end lijn daaraan vast waar hij zich onheroepelijk vast zwemt als dat nog niet is gebeurd en een kwellende dood sterft.

Dat was in 1994, daarna ben ik er nooit meer geweest. En vanaf dat moment ben ik ook Klinik gaan gebruiken.


de zoom? :(
zal wel......!