beschadigingen spiegelkarpers


Plaats reactie
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

25-04-2008 09:28

hoe voorzichtig we ook zijn iedereen maakt het wel eens mee
beschadigingen bij karpers
zonder twijfel bij de dril gebeurd terwijl voor je gevoel niks geks is gebeurd

gelukkig gebeurd het mij niet vaak maar gisteren was het weer raak

een leuk spiegelkarpertje van een pondje of 18
beschadigd op zijn flank bij een schup.

nou valt mij toch op dat de meeste beschadigingen voorkomen bij spiegels

waarom dit is....

ik heb wel een theorie zoals; de schubben die ze hebben zijn doordat ze
groter, onregelmatiger en alleen staan gewoonweg zwakker of in elkgeval kwetsbaarder.

maar misschien gebeurd er tijdens de dril toch iets anders dan over het algemeen bij de schup.

een spiegel aast over het algemeen anders, voornamelijk schuwer dus misschien "vecht" hij ook anders als die schup.

hoe dan ook ik vraag me af of jullie dit ook ervaren en wat hierop jullie visie is
of heel misschien wel de ooplossing ervoor weet...

greetz paul
vis zwemt
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-04-2008 10:34

Een spiegel heeft geen netjes dakpansgewijs afsluitend schubbenpantser. Dat maakt hem/haar al kwetsbaarder voor verwondingen.

Op wateren waar beide voorkomen lijken schubkarpers een tikje slimmer dan spiegels als het op vangen aankomt. In elk geval lijkt het er vaak op dat ze makkelijker en vaker achter elkaar gevangen worden op het doorsnee aas. Ook dat zou maken dat ze een grotere kans hebben op schade.

Dit laatste stemt niet overeen met jouw opmerking over schuwere spiegels. Maar ik vraag mij dan ook af waar je dat op baseert? Mijn idee van de beschadigde karpers is dat die doorgaans alles behalve erg schuw zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

25-04-2008 10:45

je hebt gelijk kees qua het vissen op de bodem...

dat ze een stuk schuwer zijn is voornamelijk te merken zodra je met de korst vist.

in de verloren uurtjes die te kort zijn om het zooitje weer naar de water kant te slepen pak ik graak een korstje gewoon in de slooten
hier is het karper bestand (bij mij dan) zeker 90% schup
het moment dat er een karper gaat azen kan ik over het algemeen gelijk zien dat het een spiegel is aan de manier van azen (schuwer)

maar de beschadigingen zijn indd. bij het vissen met de loodmontage zowel als met korst.

greetz paul
vis zwemt
kile brinkman
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-03-2007 13:57
Locatie: utrecht

25-04-2008 14:03

tsja ik ben toch ook van mening dat spiegels juist dommer/minderschuw of hoe je het ook wilt noemen als schubs. En ik denk dat beschadegingen tijdens dril niet te voorkomen zijn ga maar eens met een strakke lijn waar zo'n10-20 kilo aan trekt of in jouw geval 9 kilo langs je eigen lichaam heb je ook kans op beschadegingen dus als je het wilt voorkomen hengels aan de wilgen hangen ben ik bang
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-04-2008 21:53

Een zachte tube van ca. 1 m lengte kan, wat dit betreft, al een heleboel narigheid voorkomen. Gewicht en trekkracht is trouwens niet hetzelfde...
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

27-04-2008 20:44

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 30-11-2009 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

28-04-2008 08:49

Dommer/slimmer anders stom of was het andersom?
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

28-04-2008 09:27

Ik geloof niet dat de Spiegels er eerder uitkomen dan de schubs. Dat geldt zeker niet op de vijver waar ik vis. Daar lijken ze juist schuwer dan de schubs en moeilijker te vangen. Ik heb laatst wel een schub met een misvormde rug 2 keer in een week gevangen. Deze heb ik vorig jaar ook al 2 keer op de kant gezien. Wel toevallig dat deze er regelmatig uitkomt en andere Spiegels/Schubs duidelijk niet. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
Samen is niet alleen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-04-2008 09:42

Is gewoon een domme vis Mark, geldt voor ca. 5% van alle karpers...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-04-2008 10:35

Heren, heren toch.

Er staat lijken. Dat is niet meer dan het hebben van een indruk. Welke indruk je krijgt zal ook nog samenhangen met het dominant voorkomen van de één of de ander. Weinig spiegels, dan zul je ze in aantallen ook minder vangen. Dat karpers individuen zijn net als mensen is niet geheel onbekend hoor. Neemt niet weg dat je er statistiek op kunt bedrijven. De misvormde vis vertelt wel dat vaker gevangen worden beschadigingen in de hand werkt. Hetgeen natuurlijk voor de hand ligt.

Ik kan je ook nog verzekeren dat een karper op een vijver waar niet gevist wordt net als een koi uit de hand eet. Wel eens een bezoekje Efteling gedaan?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Niels Rook
Berichten: 166
Lid geworden op: 22-09-2007 10:43
Locatie: gouderak

28-04-2008 16:38

had het pas ook maar volgens mij is de huid om de schubben heen ook zeer kwetsbaar
je hebt je hart op de juiste plaats ..... alleen jammer dat het nog klopt
Plaats reactie