drijfvuil, zinkend vuil, wier en plantenresten in kanaal


Plaats reactie
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

24-03-2008 16:11

Mede kanaalvissers,

Door de verloren 2e paasdag een informatieve meningsuiting proberen op te zetten:

Ik vis voornamelijk op het kanaal met een matige beroepsscheepvaart en zo nu en dan degelijke stroming door het versluizen.
Nu heb ik dikwijls problemen met al het vuil wat zich in het kanaal begeeft. dit in de vorm van onder water stromende plastic zakken, takken aan de oppervlakte, loskomend wier, snoeiafval, tv's , dode katten etc etc.
Aangezien ik vis met dynema "haak"je vaak net iets makkelijker dit soort afval. Wat zijn jullie tips om dit zo goed en zo kwaad als mogelijk te voorkomen? Steeds als je s'morgens wakker wordt moet je constateren dat je toppen zo krom als een hoepel staan en de daar waar de lijn het water raakt een berg afval hangt. Dit drijft ook dikwijls zo ver langs je lijnen door dat je vanaf het drijfafval op je lijn vanaf het afval loodrecht naar beneden je loodmontage aantreft. Niet echt top voor de presentatie.

het afzinken met toplood is niet echt aan te raden daardeze zich vast zetten tussen de stenen.

wie heeft er een meer werkende oplossing?
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

24-03-2008 16:56

Als ik last van drijfvuil heb gaan mij toppen altijd onder water.

Ik ondervind dat bijna geen problemen meer tenzij het drijfvuil in m'n toppen gaat hangen natuurlijk, maar goed, die kans in in ieder geval wel kleiner over het algemeen.

Toppen onder water werkt altijd wel :wink: Moet wel mogelijk zijn natuurlijk, met een rod pod zal het niet echt geen lukken; losse steunen en lage stand, maar dat is zowieso de beste opstelling voor een gemiddeld kanaal :wink:

En pro logic heeft van die clipjes om zelf toploden te maken, zo kun je zelf het gewicht en de vorm bepalen. Als het echt om grove/grote stenen gaat gaat het als nog niet lukken misschien, maar mogelijk....

Groeten,
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-03-2008 17:00

Net als Lucas met de toppen naar beneden (lukt ook met een rodpod), daarnaast zinkende lijn gebruiken, en/of toplood al dan niet in combinatie met (een) slider(s). Flink loodgewicht om goed op te kunnen strak trekken.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-03-2008 17:04

nylon gebruiken en de toppen heel hoog zodat er zo min mogelijk lijn door het water loopt. Of als het alleen oppervlaktevuil betreft de toppen onder water.Eventueel toplod maken met een zijlijn zodat je lijn minder over de bodem loopt. Daarnaast met losse steunen vissen en de hengel zo dicht mogelijk bij het lood plaatsen ook weer om zo min mogelijk lijn door het water te laten lopen
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

24-03-2008 17:09

Er zijn rodpods die je bij een redelijk hoge kant (metalen kant) zo gevaarlijk neer moet zetten dat ik er niet mee zou drurven vissen :P Daarbuiten bestaat het gevaar dat een volle dieplader je net voor is en je je hele opstelling kwijt bent :o Voor mij altijd losse steunen, ben altijd wel op tijd voor de diepladers maar uit voorzorg :wink: . (ben eerder nog wel eens te laat geweest, of de diepte onderschat, die krengen geven verrekt harde drils)
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

24-03-2008 20:26

Toppen net over de waterkant laten steken en met toplood vissen, is enige optie ben ik bang.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-03-2008 20:35

Het nadeel is dat als er beroepsvaart is, er waarschijnlijk ook pleziervaart is. De beroepsvaart blijft over het algemeen netjes in de vaargeul (ook wel zo verstandig), maar de pleziervaart heeft veel minder diepgang, en dat lijkt me geen succes icm de toppen heel hoog. Uiteraard verschillen de situaties overal zoals blijkt.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

24-03-2008 20:39

conclussie= toppen een halve meter onder water :wink:
heb je alleen nog last van onder water zwevende plastic zakken/tassen/diepladers enz......
zal wel......!
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

24-03-2008 20:59

stefan andriessen schreef:conclussie= toppen een halve meter onder water :wink:
heb je alleen nog last van onder water zwevende plastic zakken/tassen/diepladers enz......


en niet vergeten de dooie katten Afbeelding
Mvg,
Stephan van Went
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

24-03-2008 22:46

mannen,,

dat klinkt in ieder geval allemaal goed. Momenteel prefereer ik ook de losse steunen. Het enige verschil zijn de dynema lijnen en ik heb het idee dat deze net iets meer vangen dan een nylon lijn. Mijn vaargeul stok gaat wel altijd op nylon. Een vaargeul bevissen met dynema geeft altijd fluiters bij een beetje dieplader grrrr.

de tip van toplood met een zijlijntje klinkt goed. Echter dan in de vorm van een breeklijntje omdat ik wel eens een vis heb verloren door het degelijk vasthangen van het toploodje.

Toppen onder water klinkt erg aannemelijk.

zinkend vuil blijft helaas een onoverkomelijk probleem. een plastic zak, wordt over de gespannen lijn mooi naar je slider / lood gedirigeerd.

Guido
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

25-03-2008 07:48

Wel eens geprobeerd om wakker te blijven? Of anders een derde hengel uitgooien ,alleen met lood uiteraard,die fungeert als opvanger. Weltrusten en goede vangst

gr Gerrit
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

25-03-2008 09:52

Als het echt erg is, kun je misschien proberen je hengels paralel met de oevers op te stellen en onder "eigen kantje" te vissen.

Ik vis ook wel eens op een kanaal waar een enorme hoeveelheid zooi doorheen drijft, en mij lukt het nooit om het zaakje op de goede plaats te houden. Zelfs niet met 4 oz lood, toplood halverwege en zwaar fox aanklik toplood geval onder de top.
En ik weet niet of bij jullie alleen hele eilanden over de oppervlakte drijven, maar bij mij komt dat ook net over de bodem aanstromen hoor.
Zelfs met hengels tot aan het eerste oog onder water, icm met al dat lood wil het nog wel eens zooi oppakken.

Wil je persee aan de overkant vissen, draai dan het verhaal om en kruip over de vangrail.
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

25-03-2008 14:25

toplood met een zijlijntje is naar mijn mening geen optie als je minder vuil in je lijnen wilt hebben

doordat je nu (als je met 2 hengels vist) dubbel zoveel lijnen in het water heb blijft er makkelijker vuil aan hangen
ik heb het zelf al vaak meegemaakt met fox toploodjes

als een takje tegen 1 lijn aandrijft draait deze er wel omheen en stroomt verder
als een takje tegen 2 of meer lijnen drijft draait deze er niet meer omheen en zorgt ervoor dat andere takjes ook weer makkelijker blijven hangen waardoor jij sochtends vroeg met een heel bos tegen je lijnen zit

toppen onder water lijkt mij best

groete
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

25-03-2008 15:52

Bij dit probleem leg ik vaak een lat van 1.75 meter in een hoek van ong 115 graden op het water, die 115 graden reken ik dus vanaf de wal. aan de top heb ik ook nog een dwars latje van ong. 20 cm zodat de lat altijd blijft liggen en niet gaat draaien op het water.Aan de oever steek ik hem vast in de bodem ( zo dicht mogelijk bij de kant). D.m.v een lijn die ik aan de top van die lat maak kan ik ong die 115 graden vathouden.
Je moet die lijn dus schuin vanaf de top richting de kant waar de stoming vandaan komt aan de oever met een sterke haring vat maken.
Het aankomende vuil raakt dus de lat maar wordt langzaam richting het midden ''geduwd'' door de stroming omdat de lat niet haaks op het water ligt maar schuin. Kort achter die lat zorg je ervoor dat je lijnen dus beschut liggen.
Je legt dus een L vormige lat van toereikende lengte op het water die je iets met de stoming mee laat hellen, deze borg je aan de wal kant met bijv. een lange bankstick en je houd hem op zijn plaats door een lijn aan de top te bevestigen.
Het werkt zeer goed bij oppervlakte vuil maar dus niet bij vuil dat onder water drijft.
Vr grt Cor Hendriks
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

29-03-2008 00:47

Hoi Cor,

Dat lijkt me nu een ideale oplossing die ik wellicht direct ga uitproberen. Moet ik wel wat aanwezig beron zien te overwinnen, maar met het principe kom ik wellicht al een heel eind.

als ik alleen al het drijfvuil kan reduceren, dan heb ik al 75% of meer van de problemen verholpen.

dank je

prettig weekend
Plaats reactie