Probleem; "Vogelnestjes" in gevlochten lijn...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

20-02-2008 11:53

Hey mensen,

ik zit met een groot probleem. Ik heb een licht spinhengeltje (Berkley Lightning Rod) met een Ultimate, The Dream molentje waar gevlochten lijn op zit. Werkt perfect als ik vis met kunstaas...

Echter het kunstaas heb ik alweer een tijdje aan de bomen gehangen en meest van de tijd heb ik een stuk werplood van 50gram en een snoekdobber aan deze hengel gemonteerd om mee te peilen. Door de kleine lichte hengel en de gevlochten lijn werkt het peilen zelf uitstekend... Maarrr.... en nu komt de grote maar...

9 op de 10 inworpen gaan goed, 1 gaat behoorlijk mis. Tijdens het werpen, in mid-air ontstaan er vanuit het niets lussen in de lijn welke samen een knoop worden... Gemiddeld lukt het me deze knoop er binnen 10 minuten uit te krijgen, maar met koude handen geen suc6. Zo ook afgelopen week, en omdat ik toch al bijna naar huis wilde gaan dacht ik nog 1x in te gooien met de lussen nog in de lijn... Dit was geen suc6 bleek nadat mn lijn brak en mijn snoekdobber de diepte in verdween.

Heeft iemand anders hier last van? En zoja, hoe kan ik dit voorkomen? Met kunstaas (dat meestal lichter is dan mijn 50grams werploodje) had ik nooit last van dit verschijnsel. Het maakt geen verschil of de lijn nat- of droog is, en een lichter loodje is geen optie omdat dit voor het peilen niet echt handig is. De lijn zit al wel 3 jaar op de molen, maar is zoveel ook weer niet gebruikt en is correct opgespoeld (er zit geen draai in de lijn).

HELP! :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-02-2008 12:06

Zo ik het lees is de combinatie hengel lood enz. niet goed.
Steviger/langere hengel zal de oplossing moeten geven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

20-02-2008 12:14

Douwe Bijlsma schreef:Zo ik het lees is de combinatie hengel lood enz. niet goed.
Steviger/langere hengel zal de oplossing moeten geven.


Ja zou je denken? Ik zal de molen eens op een karperhengel zetten en zien wat er gebeurd. Zou overigens jammer zijn als dat de oplossing was :p want zo'n klein licht hengeltje vind ik ideaal wat betreft wat je er allemaal mee voelt als je 't loodje over de bodem sleept en daarbij kan ik er in de meest kleine ruimtes mee werpen om te peilen...

We'll see :) Thanks
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-02-2008 15:51

Vergeet ook niet voor het werpen de gevlochten lijn even nat te maken dat helpt ook veel ook een teveel aan gevlochten lijn werkt niet mee.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

20-02-2008 15:53

Kenny Willems schreef:Vergeet ook niet voor het werpen de gevlochten lijn even nat te maken dat helpt ook veel ook een teveel aan gevlochten lijn werkt niet mee.


Zoals hierboven aangegeven maakt het niet uit of ik een natte of droge lijn werp, gaat in beiden gevallen 1 op de 10 keer mis :(. Molen is netjes gevuld, bij lange na niet te veel. Dus dat kan het ook niet zijn, maar bedankt! :)
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

22-02-2008 09:39

dit heb ik op me marker hengel met Fox marker braid.

het gebeurt bij mij als ik te hard werp echt naar.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

22-02-2008 09:47

Yuri Monster schreef:dit heb ik op me marker hengel met Fox marker braid.

het gebeurt bij mij als ik te hard werp echt naar.


En dan moet en zal je die knoop er zonder knippen of breken uitkrijgen? Want die tick heb ik in ieder geval wel... Heeft me 1x een uur gekost voor ik 'm eruit had. Leuk tijdverdrijf, tenminste, als je karperhengels tenminste netjes op hun plek liggen en je ondertussen dus wel gewoon aan het vissen bent! :P
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-02-2008 10:21

Het probleem zit in de snelheid waarmee de lijn zonder enige weerstand van de spoel vliegt.
Zet je een reel op de hengel ben je van dat probleem af die kun je namelijk instellen dat er bij het aflopen van de lijn enige weerstand op de lijn komt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

22-02-2008 10:24

Douwe Bijlsma schreef:Het probleem zit in de snelheid waarmee de lijn zonder enige weerstand van de spoel vliegt.
Zet je een reel op de hengel ben je van dat probleem af die kun je namelijk instellen dat er bij het aflopen van de lijn enige weerstand op de lijn komt.


Das idd ook een optie. Ben alleen niet van plan geld uit te geven voor een reel... Daarbij heb ik je andere oplossing nog niet geprobeerd :D Dus dat ga ik eerst nog doen ergens volgende week.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

22-02-2008 11:03

er zitten geen knopen in alleen flink door de war je kan het heel voorzichtig uit elkaar trekken.

het licht aan de gevlochten lijn zelf schat ik want op mijn karperhengels heb ik ultegra's met proline gevlochten zitten daarmee kan ik smijten wat ik wil zonder knopen droog of nat.

nu voelt de proline wle wat dikker aan als de fox markerbraid.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

22-02-2008 11:05

ja 't zijn idd allemaal lusjes welke in elkaar gedraait zijn, maar samen toch wel een knoop te noemen! :lol:
Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

24-02-2008 18:15

ik heb precies hetzelfde probleem, ik vis met een shimano gte-800b molen, met daarop 0,10 berkley whiplash pro.

ook ik heb 1 op de 5 worpen dat mn lijn in de knoop vliegt.

als ik inwerp, dan is de eerste worp van de dag heel rustig, en draai ik langzaam binnen met mn top onder water, zodat de lijn goed nat word. vervolgens gooi ik in, en hoor ik halverwege mijn hengel de knoop al door mn ogen gaan, terwijl er bij het opspoelen egt nog geen knoop in zat.

ook maakt het niet uit hoe hard ik ingooi, of hoe vol de spoel zit, ik heb drie spoelen, 1 vol, 1 mindervol en 1 halfleeg, en tog gooi ik er bij alle drie gewoon knopen in. het maakt ook nie uit of ik de lijn strak opspoel, of dat ik dit heel losjes doe.

egt heel irritant! dit heeft mij al meerdere meters lijn en een hele hoop vistijd gekost!

iemand een oplossing?

alvast bedankt!
tja...
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

24-02-2008 19:41

Ah Thijs! Nog 1 met zo'n probleem dus!

Ik verveelde me vandaag bij het vissen en heb dus op dezelfde lichte hengel, met dezelfde molen en zelfde gevlochten lijn mn werploodje er weer opgezet en ben wat gaan mikken op een boei die ongeveer 20 meter uit de kant ligt. Dit keer zonder de peildobber. Alle worpen gingen goed, geen enkel probleem.

Probleem doet zich bij mij dus alleen voor wanneer ik boven mn werploodje mn peildobber heb hangen :-? :o

Thijs, waar mee werp jij? Gebruik j'm ook voor 't peilen of heb je het nu gewoon over je normale hengel waarmee je vist?
Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

24-02-2008 19:59

als ik gewoon vis.

flying backlead, 50 cm tube en 70 gram peerlood, met daaronder kort onderlijntje.

meestal vis ik op een afstand van 70-100 mtr.
tja...
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

25-02-2008 10:03

Thijs de Lange schreef:als ik gewoon vis.

flying backlead, 50 cm tube en 70 gram peerlood, met daaronder kort onderlijntje.

meestal vis ik op een afstand van 70-100 mtr.


Gebeurd het ook als je geen flying backlead gebruikt?
Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

25-02-2008 10:10

jeps, dan gebeurd het ook :(
tja...
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

25-02-2008 10:14

Thijs de Lange schreef:jeps, dan gebeurd het ook :(


Hmm je zou denken dat wanneer je alleen een loodgewicht weggooit zonder gekke dingen zoals backleads en peildobbers dat het dan wel goed gaat. Want in mijn geval gaat er zonder peildobber niets mis.

Wat gebeurd er als je werpt met alleen je werplood? Dus zonder rig en eventueel zelfs zonder tube?
Plaats reactie