Drillen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-02-2008 15:58

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kom er niet helemaal uit. Ik hoor dat het kan helpen de top onder water te doen om een vis te doen stoppen.

Misschien dat de vissen waarop ik vis niet met karpers te vergelijken zijn. Als ik dus op de grote vis dan kan ik mijn slip ongeveer helemaal dicht zetten en ze pakken nog lijn (40 of 50 ponds lijn). Ik zou graag willen leren hoe ik die vis kan omkeren. Het is namelijk zeer iritant als ze of het riet in schieten of onder de vlonders gaan. Als ze eenmaal onder de vlonders zitten kan je het wel vergeten. Wat zijn nu technieken om zon vis van koers te laten veranderen. Meestal zit ik te pompen ? van onder naar boven halen en bij het naar beneden brengen van de hengel weer wat lijn in te halen. Echter als de vis een run maakt dan is er gewoon geen houden aan.

Zodra de vis naar links of rechts gaat loop ik met de vis mee om zo wat lijn in te halen. Het wordt pas echt spannend als de vis of teveel lijn heeft genomen of dichtbij komt en kan besluiten onder het vlonder te zwemmen.

Gaarne wat suggesties, van de locals hier wordt ik ook niet veel wijzer die hebben blijkbaar ook geen truukjes om er wat aan te doen.
mai pen rai
chris den heijer
Berichten: 111
Lid geworden op: 11-02-2007 15:18
Locatie: dieren
Contacteer:

09-02-2008 16:13

Rob,hou je top naar links en de vis zal naar rechts gaan en viceversa(meestal in ieder geval :D )
Indien je je top onderwatersteekt zal de vis meestal naar boven komen en daar gaan ''rollen'',niet echt gunstig vind ik.
De vis keren is gewoon je slip zo ver mogelijk dicht en de vis geen andere keus geven dan te keren,hou dan wel contact met de vis anders ben je hem alsnog kwijt.Je zult hier wel een beetje een middenweg in moeten vinden ivm materiaal/vis etc.,het moet natuurlijk geen sleurwerk worden als je begrijpt wat ik bedoel :roll:

hoop dat je er wat aan hebt,groeten Chris.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-02-2008 16:17

Wat je kunt proberen is een trucje wat bij karper wel werkt maar misschien bij jou vissen niet.
Karper wil tegen de druk in weg, trek je dus met een geheven hengel wil de vis naar onderen.
Trek je met de hengeltop diep onder water wil de vis naar boven.
Trek je naar links wil de vis naar rechts enz.
Trek je vis richting een lelieveld o.i.d. gaat de vis er bij weg, komt dat nu toevallig mooi uit :D :D
Op die manier kun je in het begin van de dril de vis je wil opleggen, werkt niet 100 % soms ben je te laat en is de vis al op snelheid.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-02-2008 16:18

Oeps gelijktijdig maar oke beter twee keer dan geen. :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-02-2008 16:23

Douwe;

Denk niet dat n Arapaima daar in trapt.

Zal n meerval ook niet doen , met n te licht stokje drillen die jou :P

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-02-2008 16:28

Denk ik ook niet maar ja niet geschoten is altijd mis.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter andrae

09-02-2008 16:28

Zo ken ik ook een water waar die karpers weer precies het tegenovergestelde doen van wat jij wil,eigenwijs man man wil je niet weten.

Dressuur he :wink: .
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-02-2008 17:09

De vis is grote meerval, meestal zijn ze al op snelheid omdat ze gelijk het eten pakken en een run doen. Zelf heb ik al wat met naar links en recht trekken geprobeerd. Eigenlijk lijkt niets echt te helpen. Zolang ze op afstand zijn is er niet echt een probleem (behalve als ze heel ver gaan). Probleem komt als ze naar de vlonder gaan. Zodra ze daar onder zitten ben je zuur. Na zon dril ben je echt half dood kost gewoon enorm veel energie (dat is het leuke eraan). slip helemaal dichtzetten is denk ik niet echt een optie omdat ze dan je lijn breken zelfs 50 ponds. Wat ik wel doe is met beleid mijn vingers op de spoel zo probeer ik ze dan af en toe te remmen (zo is ook mijn hengel van 50 pond gebroken overigens)
mai pen rai
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

09-02-2008 17:20

menno laarmans schreef:Douwe;

Denk niet dat n Arapaima daar in trapt.

Zal n meerval ook niet doen , met n te licht stokje drillen die jou :P

Gr :wink:


Arapaima heb ik nog niet op gevist.. zou ik eigenlijk wel moeten doen. Maar houd me eerst bezig met de meervallen.
mai pen rai
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-02-2008 23:24

Rob, is inderdaad niet te vergelijken met karpers (karpers zijn maar slome vissen daarbij vergeleken). Maar van afstand denk ik dat je materiaal toch (nog) niet in 'evenwicht' is met de kracht van de meervallen die je eraan krijgt.
Zo zwaar / sterk is b.v. 50 ponds lijn nog echt niet... Met een goede reel, zwaardere (sterkere) lijn en dito hengel zijn ook deze vissen af te stoppen. En dan moet je er niet over in hoeven te zitten of je materiaal al dan niet breekt, want dan vis je nog steeds met te licht materiaal.
Uiteindelijk ben jij gewoon sterker dan die meerval, maar dan moeten ook de gebruikte materialen voldoende sterk zijn om die vis jouw wil op te kunnen leggen, anders blijft het aanklooien.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

10-02-2008 01:20

Met slip dicht vissen doe ik op karper nog wel eens, dan kan deze geen eens snelheid maken. Maar ik schat zo in dat dat bij de meervallen niet gaat lukken :P
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

10-02-2008 02:33

Aart Lokhorst schreef:Rob, is inderdaad niet te vergelijken met karpers (karpers zijn maar slome vissen daarbij vergeleken). Maar van afstand denk ik dat je materiaal toch (nog) niet in 'evenwicht' is met de kracht van de meervallen die je eraan krijgt.
Zo zwaar / sterk is b.v. 50 ponds lijn nog echt niet... Met een goede reel, zwaardere (sterkere) lijn en dito hengel zijn ook deze vissen af te stoppen. En dan moet je er niet over in hoeven te zitten of je materiaal al dan niet breekt, want dan vis je nog steeds met te licht materiaal.
Uiteindelijk ben jij gewoon sterker dan die meerval, maar dan moeten ook de gebruikte materialen voldoende sterk zijn om die vis jouw wil op te kunnen leggen, anders blijft het aanklooien.


Toch is dat het materiaal wat gebruikt wordt en zit ik met mijn 50 ponds lijn vrij hoog. 40 pond wordt ook gebruikt. Maar inderdaad dan stopt de vis niet. Het vervelende is gewoon het werpen als je nog zwaardere lijn gaat gebruiken. Nu wissel ik af en toe de lijn om voor gevlochten lijn als het niet waait. (vis drijvend). Maar goed ik zal eens kijken of er wat op te vinden is. Denk dat ik over een paar weken weer naar die plek ga. Voor de rest ga ik weer op wat kleinere meervallen bij mij in de buurt vissen. Die zijn met lichter materiaal echt een leuke sport.
mai pen rai
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

10-02-2008 20:05

Rob;

Ik meen dat mn karperlijn al 35 lb is op 40/00.

Dus dan is 50 ponds voor die vissen zeker niet aan de zware kant.

Maar denk dat t meer er in zit om de vis op afstand af te drillen.

Onder de steigers ben je zelfs met de dikste lijn kansloos, gewoon zorgen dat als de vis aan de kant komt de ergste kracht er uit is.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

11-02-2008 17:42

Ik wist niet dat 35 pond normaal was voor karperen. Nu kan het best kloppen omdat ik niet veel gekarperd hebt toen ik nog in Nederland woonde. Ik hoor hier iedereen praten over lijnen rond de 30/100. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt met drillen op afstand. Dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen.

Nog even een andere vraag over de top in het water duwen om een vis te keren. Moet die top dan dieper als de vis zitten ? zit er een natuurkunige gedachte achter ?. Enige wat ik me kan bedenken is dat de hoek kleiner wordt en de vis dus meer kracht moet zetten.
mai pen rai
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

12-02-2008 19:07

Rob ;

Niet menen dat ik "normaal" ben met mn 35 lb :P

Maar heb t liever wat dikker dan te dun :P
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

14-02-2008 06:42

Ik heb ook liever iets dikker als dun.. ik haat het als mijn lijn breekt met zon grote eraan op dat water. Echter dik lijn wordt ook heel stug en opeens werp ik nog maar half zover als met een andere lijn. Het zijn dus altijd afwegingen.
mai pen rai
Plaats reactie