Bloed?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

24-03-2003 18:00

Ik heb laatst een karper gevangen van 63 cm en 7 pond en ik was er ongeveer 5 minuten mee bezig om hem binnen te halen maar toen ik hem eenmaal op de kant had zat heel zijn bek onder het bloed en de ontahkingsmat ook is dit goed of niet of had ik langer moeten drillen?

en ik heb nog een vraagje hoe kan ik het beste voorvoeren op een redelijk grote plas(de kleine put bij de leemskuilen misschien ken je het)en hoeveel dagen moet dat dan van te voren en met wat en hoeveel?

ik heb gehoord van iemand dat je het beste kan gaan vissen waarmee je ook voert dus als je met mais voert dat het dan het beste is dat je ook met mais vist is dit ook zo?
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

24-03-2003 18:07

goed lijkt me het niet. het hoeft niet te betekenen dat de dril korter of langer moet. waarschijnlijk zat de haak niet helemaal goed of had de vis een ziekte.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

24-03-2003 19:02

sjoerd,

eerste vraag:
was de karper zijn bek ook een beetje uitgescheurd?? want het kan zijn dat je een haak gebruikt met een te dunne steel waardoor de lippen van karpers met zachte lippen snel uitscheuren.
mag ik dan vragen welke haak jij gebruikt?
het kan ook zijn dat de karpers daar gewoon hele zachte en slappe lippen hebben (dat kan aan de bodemsoort liggen)waardoor de bekken van de karpers gewoon heel snel uitscheuren.
maar ik denk dat het zeker geen kwaad kan om je slip gewoon best licht te zetten onder de dril en dus wat langer en rustiger te drillen.

derde vraag;
ik zou gewoon met het aas waarmee je vist voeren, maar ook met wat goedkopere partikels om de kosten van een voerkampagne iets te drukken.
naar mijn mening maakt het niet zoveel uit of je ook ander aas voert, maar ik zou als ik jou was ook met het aas waarmee je vist blijven voeren zodat de karpers vertrouwd raken aan je aas.

het is trouwens goed van je dat je al je vragen in 1 topic zet.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

24-03-2003 19:07

ik gebruik mustad haken groot 6 en raptor stiff rigger groote 2 maar die zijn ongeveer even groot en ik had nog een vraggje over die partikels wat zijn dat eigenlijk en kan je ook gewoon met mais voeren
en ik had trouwens ook nog gehoord dat als je mais weekt in de siroop en als je dan gaat voren daarmee en de vissen eten die mais dan niet op dat die mais zuur word en de vissen niet meer komen is dit zo??????????
alvast bedankt
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

24-03-2003 19:41

sjoerd,

partikels zijn gewoon allerlij soorten zaden en natuurlijk aas, dus onder andere tijgernoten, kikkererwten, mais, hennep, graan en nog veel meer.
dat over het zuur worden van mais dat weet ik niet, maar als je niet teveel voert (zodat de karpers alles makkelijk op kunnen eten), dan kan het volgens mij geen kwaad.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-03-2003 21:36

Sjoerd,
Als een karper een beetje bloed hoeft dat echt niet erg te zijn. Het kan best zijn dat je haak een klein adertje heeft geraakt, dit geneest echt weer ontzettend snel. Hier heeft je haaksoort weinig mee te maken, ik heb het met allerlei soorten en maten wel eens gehad. Erger is het als een vis uit de kieuwen bloed. Dit hoeft bij grote vis (karper, snoek, zeelt, enz) nog geen serieuze consequenties te hebben als je de vis snel terugzet en eventueel reanimeert. Pak hiervoor de vis bij de staart en wieg hem zachtjes heen en weer. Bij witvis zijn kieuwbloedingen vrijwel altijd dodelijk. Meteen uit zijn lijden verlossen voorkomt een langzame en pijlijke dood voor de vis.
Wat betreft je tweede vraag, Ik zou gewoon met particles voeren en vissen. Denk aan mais, tijgernoten of kikererwten. Dit vangt doorgaans prima. Als er veel witvis op een water zit kan je beter alleen met grote tijgenoten vissen en voeren. Overigens heb ik overdag op wateren met veel witvis ook goed aan zeer klein aas gevangen, alleen moet je af en toe een brasem binnendraaien. 's Nachts zou ik dit echter niet aanraden. Ik zou gewoon uitproberen hoelang je moet voeren, drie dagen tot een week denk ik. Bij groter water langer. Bijkomsig voordeel is dat de vis zeker bij een langere voercampagne zeer goed aan het aas kan wennen. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik na een week voeren altijd binnen 1 minuut een run kreeg! In zo'n geval krijg je het erg moeilijk om twee hengels in het water te houden. Ik ving toen 14 vissen in 5 uur en had twee dubbele runs! Gewoon proberen. Als je onzeker bent kan je langer voeren en tussendoor even een keer proefvissen. Als je dan niks vangt gewoon doorvoeren, maar het kan een onzekerheid wegnemen.
groetjes Daaf

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Daaf Wolters op 2003-03-24 21:37 ]</font>
Plaats reactie